Kirjoittaja Aihe: 1991 Vetelys "The Black Orange"  (Luettu 105248 kertaa)

Poissa z 28 jari

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2263
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #543 : 15.11.2017 - klo:21:01 »
Tämmössen tilasin jokuviikkositten,vielä ei ole asennettu.Saas nährä auttaako tohon jakajan "karstoittumiseen"
http://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=250473&jsn=7
There is no easy answer, just easy questions...

Poissa Yorcci

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 662
  • Sukupuoli: Mies
  • It's better to burnout than fade away
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #542 : 15.11.2017 - klo:14:51 »
Sen takia noita kuluvia osia pitääkin olla aina hyllyssä valmiina.

No periaatteessa juu, tottakai.

Ja olishan jo dynokokemuksenkin perusteella pitänyt osata varata kansi hyllyyn. Mutku ei. Laturin suhteen sentään olen jo oppinut läksyni ja varalaturi kulkee aina mukana. Tulppia ja tulpanjohtojakin kulkee matkassa, kuten myös HEI-moduuli nykyään. Aiemmin (ennen Stealth Ramia) ei ison HEI-jakajan kanssa ollut koskaan  ongelmia jakajan kannen kanssa kummassakaan Vetelyksessä, niin eihän sellainen tule edes mieleen, että mokoma voisi hajota.
1991 Corvette Coupé
595 Nm @ 4 700 rpm

Poissa z 28 jari

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2263
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #541 : 15.11.2017 - klo:13:17 »
Sen takia noita kuluvia osia pitääkin olla aina hyllyssä valmiina.
Nimenomaan m/
There is no easy answer, just easy questions...

Poissa Z-mo

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5833
  • Sukupuoli: Mies
  • When comfort is out, performance is in.
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #540 : 15.11.2017 - klo:11:29 »
Mutta rokkiautosta ei saa akuutin tarpeen iskiessä sitä kantta kotiin alle puoleen tuntiin ;)

Sen takia noita kuluvia osia pitääkin olla aina hyllyssä valmiina.
'87 Iroc "Modifioitu"
'91 Trans Am Convertible "Modifiointi kesken"
'89 Astro
'06 STS
'96 DeVille "Mafia Edition"

Poissa Yorcci

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 662
  • Sukupuoli: Mies
  • It's better to burnout than fade away
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #539 : 15.11.2017 - klo:09:15 »
Joo sillä meinasin, kun rokkiautosta saa 2kpl 28€ kotiin(lähipostiin) toimitettuna noita sinisiä.

Mutta rokkiautosta ei saa akuutin tarpeen iskiessä sitä kantta kotiin alle puoleen tuntiin ;)
1991 Corvette Coupé
595 Nm @ 4 700 rpm

Poissa Yorcci

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 662
  • Sukupuoli: Mies
  • It's better to burnout than fade away
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #538 : 15.11.2017 - klo:09:09 »
Samanlainen kokemus MSD:n punaisesta jakajankannesta.
Lähti keskihiili kävelee lyhyessä ajassa ja hyppysähköllä kulki.
Mainitsin asiasta Us-partsissa asioidessani ja Riikonen antoi sinisen kannen tilalle.
Niiden kanssa kuulema vähiten reklamaatioita ja hyvin on itsellä kestäneet m/

Koneen sisäänajossa dynossa lähti kans MSD:n jakajasta keskihiili lomille.

Tää punainen kansi kesti vajaat 50 000 km. Katotaan, miten sinisen kanssa menee.
1991 Corvette Coupé
595 Nm @ 4 700 rpm

Poissa z 28 jari

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2263
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #537 : 14.11.2017 - klo:22:24 »
Joo sillä meinasin, kun rokkiautosta saa 2kpl 28€ kotiin(lähipostiin) toimitettuna noita sinisiä.
There is no easy answer, just easy questions...

Paikalla Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3544
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #536 : 14.11.2017 - klo:18:49 »
20-25€?
-89 350 HSR formula

Poissa z 28 jari

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2263
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #535 : 14.11.2017 - klo:17:43 »
Paljonko usparts veloittaa sinisestä jakajankannesta?
There is no easy answer, just easy questions...

Paikalla Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3544
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #534 : 14.11.2017 - klo:17:03 »
Samanlainen kokemus MSD:n punaisesta jakajankannesta.
Lähti keskihiili kävelee lyhyessä ajassa ja hyppysähköllä kulki.
Mainitsin asiasta Us-partsissa asioidessani ja Riikonen antoi sinisen kannen tilalle.
Niiden kanssa kuulema vähiten reklamaatioita ja hyvin on itsellä kestäneet m/
-89 350 HSR formula

Poissa Yorcci

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 662
  • Sukupuoli: Mies
  • It's better to burnout than fade away
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #533 : 14.11.2017 - klo:13:58 »
Vähän ennen Corvette Meettiä (elokuussa) huomasin todennäköisen syyn siihen, että imukannen takaosa on jatkuvasti öljyisen kuonan peitossa.



Aiemmin olin vaan olettanut, että jakajan juuresta tunkee vähän öljyä, mutta satuin huomaamaan tämän "hikoilevan" liitoksen regulta lähtevässä bensaletkussa:



Tuon liitoksen kiristämiseksi jakaja on nostettava pois tieltä. Tulpanjohtoja irroitellessani huomasin, että puolalta tulevaan johtoon jäi koko keski nasta hiilineen kiinni :o Pienimuotoisella kikkailulla sain nastan irti johdon päästä ja takaisin jakajaan, mutta kurkistus kannen alle nosti jo hieman reilummin kulmakarvoja. Täältä puuttuu jotain...oleellista?



Joo. "Hyppysähköllä" on menty jo jonkin aikaa, koska toi keskinastan alapuoli on aikalailla sulanut. Eikä se pyörijän yläpuolikaan ihan freesiltä näytä:



Ja tuollakin auto kuitenkin pysyi ihan nätisti käynnissä :o

Eihän siinä muuta kuin uuden kannen metsästykseen perjantaina ennen Meettiin lähtöä. Korvaava kappale löytyikin paikallisesta liikkeestä ja tää näyttää jo sisäpuoleltaan kovasti terveemmältä:



Sieltä jakajan sisältähän se jousen päässä majaileva, kadonnut kontaktiholkkikin löytyi:



...joten Meettiin pystyi lähtemään hieman vähemmän huolestuneena. Ihme ja kumma, autokin tuntui vetävän hieman raikkaammin ylärekisterissä? Olisikohan siinä ollut osasyy, että takarenkaatkin tuntuivat viikonlopun jälkeen hieman 'hilseilevän', vai liekö sitten vaan lähes helteinen auringonpaiste tehnyt tepposensa?



Ainiinjoo. Jäi sitten se jakaja nostamatta ylös, kun tuli vähän tuota muuta ohjelmaa. Mutta tässä jonain päivänä varmaan...

Syyskuun puolivälissä se "jonain päivänä" tuli sitten vastaan.

Jakaja ylös ja bensalinjaa kiristämään. Ongelmana on vaan se, että tuohon hikoilevaan liitokseen ei pääse millään kiinni, koska mikään avain ei mahdu liittimen ja tuliseinän väliin (tilaa ehkä 10-15 cm). Jonkin aikaa nenää kaiveltuani keksin, että löysään regulta lähtevää liitosta, niin saan käännettyä kiristettävän liitoksen 90 astetta, jolloin saan liitoksen parempaan kulmaan, kun avaimella pääsee kiristämään suoraan ylhäältä:



Sitten letku takaisin alkuperäiseen asentoonsa, regulta lähtevän liitoksen kiristys ja seuraavaan asiaan työlistalla: pakopuolen tönäreiden ja parin vahingoittuneen keinun vaihto.

"Lash cap":it ovat toimineet mainiosti, vaikka tönärit ovatkin aavistuksen lyhyet. Kontaktijälki on ollut hieman nafti 7.000" tönäreillä (mikä tuli todettua jo aiemmin tönäreitä mitoittaessa):



Uudet 0.100" pidemmät pakopuolen tönärit paikalleen, pari kierrosta preloadia ja romut takaisin läjään. Testilenkillä kaikki tuntui toimivan ihan niinkuin pitääkin.

Syyskuun loppupuolella n. 1 000 km:n sekalaisten ajelujen jälkeen imukansi on pysynyt edelleen kuivana:



...samalla satunnainen bensankatku autossa tyhjäkäynnillä paikallaan, esim. liikennevaloissa seisoessa on loppunut.

Taas jälkikäteen on tietysti ihan selvää, että lämmin imukansi on haihduttanut tihkuneesta bensasta kaiken haihtuvan aineksen ilmaan ja sitä kautta lämppärin puhaltimen kautta kabiiniin. Imukannen päälle on jäänyt vain tuo ruskea "ylimääräinen kuona-aines", joka on muistuttanut öljyä.
1991 Corvette Coupé
595 Nm @ 4 700 rpm

Paikalla jpe

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 769
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #532 : 11.07.2017 - klo:15:41 »
Tämä on hyvä Straubin video aiheesta:

https://youtu.be/o5is9BsH5OU

Poissa Yorcci

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 662
  • Sukupuoli: Mies
  • It's better to burnout than fade away
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #531 : 11.07.2017 - klo:14:31 »
tuolla miten piirtää venanpäähän ei ole mitään merkitystä. tärkeämpää on , kun sulla on puolet nostosta pelissä. pitäisi tönärin ja keinun kulma olla 90 astetta.

Tuolle alleviivatulle voisin pyytää hieman perusteluja...

Tästä venttiiligeometrian optimoinnistahan on nämä kaksi koulukuntaa (noston puolivälissä 90 astetta tai sitten kosketus keskellä venttiiliä mahdollisimman kapeana), optimitapauksessa saadaan sama lopputulos. Mutta luulottelen, että hyvin lähelle menee molemmilla metodeilla.
1991 Corvette Coupé
595 Nm @ 4 700 rpm

Poissa Rale

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2730
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #530 : 05.07.2017 - klo:23:31 »
tuolla miten piirtää venanpäähän ei ole mitään merkitystä. tärkeämpää on , kun sulla on puolet nostosta pelissä. pitäisi tönärin ja keinun kulma olla 90 astetta.
-87 camaro iroc-z 406cid  #RS97
-07 bmw 335ci
-89 pontiac firebird "projekti"
*kaikki takavetoisia*

Paikalla jpe

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 769
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #529 : 05.07.2017 - klo:19:13 »
Ahap, no sitten sen voi unohtaa syynä.

Huonoa tuuria tuntuu olevan ainakin koko rahan edestä.