Kirjoittaja Aihe: Ilmastointilaitteen palauttaminen käyttökuntoon  (Luettu 6956 kertaa)

Poissa Chevy

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 8843
  • Sukupuoli: Mies
  • Hki
Vs: Ilmastointilaitteen palauttaminen käyttökuntoon
« Vastaus #6 : 05.08.2016 - klo:12:35 »
-89,mineraaliöljyä 8 oz

Poissa Kolmio

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 68
Vs: Ilmastointilaitteen palauttaminen käyttökuntoon
« Vastaus #5 : 05.08.2016 - klo:08:48 »
Kiitti vastauksista itse kullekin! Nähtävästi tuo öljypuoli on nyt se kyseenalaisin tässä proggiksessa. Yritän änkeä tähän postauksen yhteyteen kuvan kompurassa olevasta tarrasta: kaipa tuosta asiaa tuntevalle olennainen ilmenee.

Noiden osien toimivuus on toki oma lukunsa: sataprosenttista taetta pelaamisesta ei ole, koska en ole härpäkkää itse nähnyt aikanaan toiminnassa, mutta eipähän romut tosiaan maksaneet oikein mitään. Sen verran vähän, että vaikka hanke menisi munilleen, ei tulisi paljon takkiin ja kuitenkin asiaan tulisi edes jonkinlainen selvyys. Tiivisteiden hankintakaan ei ole ison rahan asia vaikka lopulta jäisivät jouten.

Mitä taas tulee noihin huoltopaikkoihin niin Konalan Shell on logistisesti erinomainen vaihtoehto, toisaalta taas Hämeenlinnan paikka on aivan mökkireissujen varrella, joten ei huono sekään.

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2494
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: Ilmastointilaitteen palauttaminen käyttökuntoon
« Vastaus #4 : 04.08.2016 - klo:19:53 »
Tiivisteet kannattaa vaihtaa vähintään ne mitkä ollut auki. Käytetty ja vähänkään pitempään kuivana seissyt kompura vuotaa melko todennäköisesti akselilta...
Ennen kun aineita laittaa sisään kannattaa koeponnistaa (esim. typellä) koska normaali pelkkä tyhjiöinti ei aina kerro vuodoista. Painepuolella on käydessä kuitenkin n. 20-30bar paine...
Tai voihan se ponnistaa kylmäaineellakin mutta typpi halvempaa...
Ite oon käyttäny tavallista R134 ja hyvin on toiminut. Ei ihan virallinen R12 korvike mutta ei ole ongelmiakaan ollu kunhan kaikki muuten ehjää. Öljy on kompura/kylmäainekohtaista ja vaihtoehtoja on miljoona. Siinä voi olla vähän arpomista. Öljyn ja kylmäaineen määrä pitäis lukea kompuran päällä olevassa tarrassa jos on tallessa.
Pontiac TransAm, LS1, 328rwhp
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa HaroldHirmuinen

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
Vs: Ilmastointilaitteen palauttaminen käyttökuntoon
« Vastaus #3 : 04.08.2016 - klo:19:53 »
Laitat ilmastoinnin osat paikalleen. Muutamia alan erikoisliikettä on Suomessa joilla on tarvittavat nipat noille putkille ja laittavat korvaavan aineen. Tietenkin ilmastoinnin mekaanisesta toiminnasta ja asennuksesta vastaat itse.

Ei ole pääkaupunkiseudulta mutta suosittelen, on myös vastauksia saanut aina jos on ollut jotain kysyttävää. Todella asiallinen kaveri m/

http://www.jaahdytinpalvelu.fi/

Poissa gmc63

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3592
  • Sukupuoli: Mies
  • American(canadan)autoilua jo vuodesta 1982.
Vs: Ilmastointilaitteen palauttaminen käyttökuntoon
« Vastaus #2 : 04.08.2016 - klo:12:39 »
Konalan Shell ainakin tekee noit hommia AmericanService käyttää tuota paikkaa :)
CHEVROLET CAMARO 99 Z28. BUICK LE SABRE 84 LEPPÄJEEPPI 8H HA.

Poissa Kolmio

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 68
Ilmastointilaitteen palauttaminen käyttökuntoon
« Vastaus #1 : 04.08.2016 - klo:12:29 »
Vähän hankala oli löytää sopivaa kategoriaa, mutta josko tämä moottorihommista menisi...

Puheena on vm. 1989 Pontiac Firebird Formula 5.0, josta on historian saatossa poistettu ilmastointilaitteet. Siis kaikki kalut, mitä konehuoneen puolella on ollut.

Koska auto on musta ulkoa ja sisältä, se on levottoman kuuma kunnollisena kesäpäivänä. Ilmastointia tekee kovasti mieli ja nyt olisi semmoiset alkuperäisiä vastaavat hilut hankittunakin, kun sain käytännössä ilmaiseksi.

Vehkeet itsessään on varmasti helppo pistää takaisin paikoilleen, mutta ongelmat ovatkin muualla:

-   mitä öljyä tuo järjestelmä tarkalleen ottaen vaatii ja kuinka paljon?
-   mitä letkuja, tiivisteitä ym. kamaa systeemiin pitäisi vaihtaa, jotta se toimisi nykyaikaisilla kylmäaineilla (lähinnä kai Isceon 49), kun freoneja ei tietty mistään enää saa?

Sitten kysyn vielä, että onko palstalaisilla suositella ilmastointiliikkeitä tai autohuoltoja pk-seudulta, joissa olisi oikeaa osaamista näiden vanhojen jenkkien ilmastointivehkeiden kanssa? Ilmastointitäyttöjä nyt on joka kulmassa, mutta mitään taskubilistyyppejä en nyt halua asialla vaivata vaan pitäisi löytyä oikeaa osaamista huollon tekemiseen tämmöisille kaluille. Jos nyt tällaista projektia olisi edes mahdollista saada toteutettua kunnialla.