F-Body Club of Finland

F-Body Tekniikka => Moottorit => Kaasutin => Aiheen aloitti: markkuj - 23.01.2015 - klo:19:23

Otsikko: Bensaa palaa
Kirjoitti: markkuj - 23.01.2015 - klo:19:23
Kyseessä Pontiacin 400cid kone uudella Holleyn 680 kaasarilla, käsiryyppy. Auto käynnistyy hyvin, mutta bensaa palaa niin paljon että osa tulee palamattomana putkesta lattialle. Pitäiskö tuo uusi kaasari säädättää vai liekö joku muu vika? Koneen sisuskaluista ei mitään tietoa. Arvatenkin nokka on vähän alkuperäistä jyrkempi, autolla on ilmeisesti jonkinlaista kisataustaa. Rullanokat ja alumiinikannet siinä ainakin on ja Edelbrokin Victor junior imusarja, aika korkea. Ostin härvelin projektina, joten mitään dokumentteja ei ole.
En ole vielä kytkenyt ryypylle vaijeria, voisiko se mennä itsekseen päälle? Tai voiko tuollainen yksinään aiheuttaa niin massiivisen kulutuksen?
Tulpat on uudehkot. Putsasin ne juuri, ihan mustat olivat. Muutama oli vähän märkäkin. Eli liian rikas seos arvatenkin.
Jos en saa tuota omin neuvoin kuntoon niin tietääkö joku hyvää kaasutinhuoltoa Varsinais-Suomen, Pirkanmaan tai Kanta Hämeen alueella.
Otsikko: Vs: Bensaa palaa
Kirjoitti: Fenix - 23.01.2015 - klo:21:06
Bb-motors lahdessa on kehuttu kaasarin säädöissä.
Otsikko: Vs: Bensaa palaa
Kirjoitti: camaro82 - 23.01.2015 - klo:21:27
http://www.pakokaasuanalyysi.fi/
Tuolla olen Camaron kaasaria säädättänyt, tosi hyvä palvelu  m/
Otsikko: Vs: Bensaa palaa
Kirjoitti: RaiRai - 23.01.2015 - klo:22:02
Pakoputkestako sitä bensaa tulee? Ettei ois vettä? Kaasari varmaanni kannattaa säätää mutta onko tuota kulutusta nyt niinq mitattu että mitä se on?
Otsikko: Vs: Bensaa palaa
Kirjoitti: markkuj - 23.01.2015 - klo:22:44
Putkesta tulee. Pakosarjan jälkeinen sauma vuotaa vähän ja oli ihan kostea. Takaa tullut voi toki olla vettäkin, auto on seissyt vuoden Suomessa käyttämättä ja ulkona. Kaasutin on tosiaan ihan uusi. En ole vielä käyttänyt autoa lämpimäksi. Tällä hetkellä otan bensan litran muovipullosta. Tuo litra riittää pariksi minuutiksi ja bensa haisee pakokaasun lisäksi ihan huolella.
Otsikko: Vs: Bensaa palaa
Kirjoitti: pantera - 24.01.2015 - klo:08:22
Hollikat on senverran yksinkertaisia vehkeitä verrattuna rochestereihin että itse remppasarjan asentaminen ei vaadi paljoa muuta kuin viitseliäisyyttä  .
Eli tilaat masterkitin, hollikka muttereiks, putsausta ja kasausta.
Netistä löytyy ohjeita ja  tehtaan spekseihin (suutinkoot, bensapinnat, powervalvet) palauttamalla päästään alueelle josta on helppo lähtä säätään eteenpäin.
Otsikko: Vs: Bensaa palaa
Kirjoitti: TransNAM - 24.01.2015 - klo:14:53
Tuli pari vuotta sitten tapeltua uuden 600 Hollikan kanssa. Kaasari oli uus mutta 8v seissyt. Tulvi oikein huolella. Kohojen neulat ei pitäny enimmäkseen yhtään. Välillä saattoi hetken toimiakin ja sitten taas oli bensaa joka puolella. Uudet neulat auttoi.

Toisekseen eihän siinä ole liikaa bensapainetta? Esim joku sähköpumppu ja paineensäädin puuttuu...?
Otsikko: Vs: Bensaa palaa
Kirjoitti: markkuj - 24.01.2015 - klo:20:55
Bensalinjassa on painemittari ennen kaasaria. Paineet on noin 5-6, lienee normaali? Tulvimista ei ole esiintynyt. Pitää käyttää tuo lämpimäksi heti kun saan öljyt vaihdettua.
Otsikko: Vs: Bensaa palaa
Kirjoitti: TransNAM - 25.01.2015 - klo:14:46
Bensalinjassa on painemittari ennen kaasaria. Paineet on noin 5-6, lienee normaali? Tulvimista ei ole esiintynyt. Pitää käyttää tuo lämpimäksi heti kun saan öljyt vaihdettua.
Olettaen et psi eikä bar ;D

Pakosarjan saumoista saattaa kylmällä koneella tihkua bensaa ja haista jos joku pytty ei polta jostain syystä. Kannattaa pistää kaikki tulpat riviin ja kattoa onko eroja eli onko joku mustempi/märempi ku muut. Viittaa silloin pytty- tai kipinävikaan.

Toki voihan kaasarikin olla joku maanantaikappale. Puuttuu joku suutin tai on väärän kokoinen tms. Kaasarin mukana pitäis tulla ohjelappu miten säädetään perussäädöt. Löytynee kuuklettamallakin.
Ryyppykin vaikuttaa reilusti eli kannattaa virittää se pois päältä kunhan vähän lämpenee.
Otsikko: Vs: Bensaa palaa
Kirjoitti: markkuj - 29.01.2015 - klo:18:37
Tänään vähän syvennyin tuohon virranjakajaan. Totesin että ainakin kolme nastaa oli melkein irrallaan, eli kävi ehkä viidellä pytyllä. Muutama tulppa oli tosiaan vähän märkä. Hain uudet jakajankannen, konkan, pyörijän, puolan ja sytytysyksikön. Huomenna testaan mikä on vaikutus.
Otsikko: Vs: Bensaa palaa
Kirjoitti: markkuj - 30.01.2015 - klo:15:26
Jakaja osineen vaihdettu. Näin nyt vasta kunnolla tuon bensanpaineen käynnin aikana, kun poika starttaili. Näkyy pyörivän 7-8 psi:n välillä. Onkohan se liikaa, koska bensaa tulee putkista raakna pihalle. Vai liekö joku muu vika.
Otsikko: Vs: Bensaa palaa
Kirjoitti: TransNAM - 30.01.2015 - klo:20:00
Riippunee kaasarista, joillekin saattaa olla jo reilunlainen paine. Nostaa pintaa liikaa ja sotkee seokset vaikkei vielä tulviskaan.

Hyvä mahdollisuus saada putkisto tai ainakin vaimennin naapurin puolelle jos siellä oleva bensa päättää syttyä sopivan happimäärän kanssa... Nimim. yhen pöntön räjäyttäny.
Ettei kuitenkin olis bensanhajuista vettä?
Otsikko: Vs: Bensaa palaa
Kirjoitti: Nupa - 30.01.2015 - klo:20:10
Tämähän nyt oli SBC eikä pontiacin kone.

Mutta tohon paineeseen, mun mielestä pitäis olla luokassa 6-6,5.
Otsikko: Vs: Bensaa palaa
Kirjoitti: markkuj - 30.01.2015 - klo:20:17
Joo niin on. Tulin väittäneeksi Pontiacin koneeksi, mutta SBC se tosiaan on 400 cid. Autossa on normipumppu, saakohan noihin jotain paineensäätäjää vai vaihdanko pumpun.
Otsikko: Vs: Bensaa palaa
Kirjoitti: pantera - 30.01.2015 - klo:21:40
Ootko kattonu että kaasarin powervalvet on ehjät?
Otsikko: Vs: Bensaa palaa
Kirjoitti: TransNAM - 31.01.2015 - klo:13:24
Autossa on normipumppu, saakohan noihin jotain paineensäätäjää vai vaihdanko pumpun.
Ei kai normi-mekaaninen pumppu kovin kummoista (yli)painetta pitäis tehdäkään... Jos on kolme-liitäntäinen niin eihän paluu tankkiin ole tukossa?

Panteran viestiin viitaten: Ei ole omaa kokemusta mutta oon ymmärtäny että Hollikoiden vakio power-valvet saa särjettyä jos kone ampuu kaasariin päin. Kalvo ei kestä paine-iskua. Tuntuu olevan yleinen ongelma. Alkaa sen jälkeen vuotamaan=liikaa bensaa. Googlettamalla löytyy tietoa.
Otsikko: Vs: Bensaa palaa
Kirjoitti: markkuj - 02.02.2015 - klo:09:08
Säädöt saatiin jotakuinkin sinnepäin. Auto käy nätisti tyhjäkäyntiä. Litra riittää noin kymmeneksi minuutiksi, mikä on kuulema ihan normilukema tällaiselle koneelle. Käyntiin kone napsahtaa niin että melkein pelästyy. Eikä putken päistä enää lennä mitään nesteitä. Polttoaineen painekaan ei nosta pintaa liikaa. Nyt kun sain tuon käymään tyhjäkäyntiä niin saatiin tarkastettua pinta auton käydessä.
Pakosarjat eivät taida kuulua tähän autoon. Ykköspytyn putki on kolmosen tulpan tiellä, putki on lyöty reilusti kasaan että on saatu tulppa jotakuinkin paikoilleen. Tulpan hattu on pakosarjassa kiinni. Tämä varmaan aiheuttaa pienen yskäisyn tyhjäkäynnillä epäsäännöllisin väliajoin. Ei kylläkään vaikuta kierroksiin eikä mitään, mutta mahtaakohan ottaa vähän maata silloin tällöin. Hattu on alkanut hapertua kuumuudesta nimittäin. Kolmospytyn putki on simpukassa tiukasti kiinni, joten senkin kulkua pitää muuttaa. Pakosarja on nyt pöydällä ja odottaa uutta muotoa.
Otsikko: Vs: Bensaa palaa
Kirjoitti: TransNAM - 02.02.2015 - klo:22:40
Löytykö sieltä lopulta oikeata vikaa vai auttoiko sytkäosien vaihto + säätö?
Otsikko: Vs: Bensaa palaa
Kirjoitti: markkuj - 03.02.2015 - klo:07:09
Power valvet olivat ehjät, eikä mitään muutakaan havaittu olevan rikki. Auton käyttäminen lämpimäksi ja säätö riittivät tähän pisteeseen asti. Keväämmällä sitten hienosäätö :)
Otsikko: Vs: Bensaa palaa
Kirjoitti: markkuj - 03.02.2015 - klo:07:11
Niin ja kiitos vinkeistä kaikille keskusteluun osallistujille. Jatkan tätä taas kun säädetään lisää.
Otsikko: Vs: Bensaa palaa
Kirjoitti: jpe - 03.02.2015 - klo:10:53
Holleyn kanssa bensapaine eri saisi juurikaan ylittää 5 psi:tä, 6 alkaa olla jo liikaa pidempiaikaisessa käytössä. Voi pitää ylikin kun neulat on hyvät, mutta jossain vaiheessa alkaa vuotaa enemmän tai vähemmän. Regulaattoria huutaa jos pumppu on vähänkin enemmän painetta ruokkiva. Oma Carterin isohko mekaaninen pumppu lykkää parhaimmillaan jopa 9psi.

Minulla onkin muuten sopivasti ylimääräinen kuukausi sitten ostettu käyttämätön Holleyn paluulinjallinen 4.5-9psi säädettävä regu, myyn 20€ alle uspartisin ostohinnan.  ;)
Tuli ostettua tuollainen ja vasta sitten päädyin muuttamaan koko hoidon E85:lle. Ja tuohan vaatii moninkertaisesti kallimmat kilkkeet bensalinjaan.

Laita YV:tä jos kiinnostaa.
Otsikko: Vs: Bensaa palaa
Kirjoitti: markkuj - 28.09.2015 - klo:08:31
Bensaa palaa kesän kokemuksien perusteella jopa hämmästyttävän vähän. Ilmeisesti säädöt tulivat jotakuinkin kohdilleen. Ajotietokoneeseen ei tietty ole luottamista ;D, mutta mittaamalla ja laskemalla sain kulutuksen pysymään noin 15l/100km. Oikein nätisti kun ajoi niin jopa vähän alle. Kaasarin vaihto uuteen oli varmaan viisasta (holley 670). Potkua on silti mukavasti. Vaikka ei se lisä haitaksikaan olisi :)
Otsikko: Vs: Bensaa palaa
Kirjoitti: markkuj - 19.12.2015 - klo:01:45
Teen vähän perusteellisemman talvihuollon koneen tiivistyksen yhteydessä. Kone osoittautui melkoisen kiinnostavaksi ja varmasti ajatuksella joskus tehdyksi. Moottorin syövereistä löytyi mm. JE 622F- merkinnällä varustetut takomännät ja 119566sm 94b2a - nokka. Sbc roller lunati, kertoi netti. 630 608 lift 108 lsa ja 250/255 @.050, mitä sitten tarkoittaakin. Mekaaniset rullanokat, kuten nettikin jo akselista paljasti.
Kannet ovat Brodixin T1 - merkkiset. Melko hyväkuntoiset vielä, toki ne käytiin täydellisesti läpi ennen takaisin asennusta.
Kampiakseli on lyhyt iskuisempi kuin alkuperäinen, ilmankos kiertää niin mukavasti. Victor Junior imusarja ja Holleyn 670 kaasari kuten olen jo maininnutkin. Isommalla kaasarilla tehoja sais varmasti rutkasti lisää, mutta haittapuolena saattaisi olla polttoaineen kulutuksen dramaattinen kasvu. Ja se ei ole toivottavaa. US Centerissä arvioivat paketin tuottavan vähintään 400-500hv, tiedä häntä sitten. Mukavasti se on kadulla toiminut, vaikka tyhjäkäynti onkin vähän räkimistä.
Otsikko: Vs: Bensaa palaa
Kirjoitti: Fenix - 19.12.2015 - klo:02:35
Sulla on melko raikas tekniikka.
Jos kulutus epäilyttää ja muutenkin... Asentaisin ensimmäisenä laajakaista-seosmittarin.
Nyt tekniikka on varmasti sopusoinnussa välityksiä myöten.
Mutta tietämättä mikä laatikko siellä on... Ehkä uudempi lisävaihteella jeesais?
Otsikko: Vs: Bensaa palaa
Kirjoitti: markkuj - 19.12.2015 - klo:06:57
Viisaita sanoja. Seosmittari ja laatikko ovat molemmat käyneet mielessä. Nyt paikalla on th350, josta ei tarkempaa tietoa. Tähän talveen osuu kuitenkin koko auton maalaus, sekin vähän maksaa vaikka itse yritänkin sen tehdä. Jotain pitää jättää tuleville kausille :W
Otsikko: Vs: Bensaa palaa
Kirjoitti: Rale - 19.12.2015 - klo:20:56
ihan sopiva katunokka sulla m/ jos kannet virtaa 280-300cmf, koneesta löytyy helposti vähintään 550 hv. kaasari saisi olla isompi , vähintään 850. mielummin 1050 dominaattori. paljonko arvelet olevan ruttua? 11-12.5cr olisi katukäyttöön juurikin passeli.
Otsikko: Vs: Bensaa palaa
Kirjoitti: markkuj - 19.12.2015 - klo:21:40
Kannet kanavat viimeisteltIin,  venttiilit hiottiin ja tasot plaanattiin. Virtausten pitäis olla kohdallaan. Isompi kasaari on tallilla laatikossa. Kulutus vaan nousee sillä turhan isoksi. Ajatuksissa olis mitata tehot keväällä. Ja Alastarolla vois käydä aikojakin mittaamassa. Siksi aikaa vois tietty vaihtaa tuon isomman soppatykin, niin sais todelliset lukemat tauluun.
Otsikko: Vs: Bensaa palaa
Kirjoitti: Rale - 19.12.2015 - klo:21:59
ei se kaasarin koko kulutukseen vaikuta, pedalin asento sen tekee. pienelläkin kaasarilla saa kovat kulutuslukemat kun bensaa saa, mutta ilmaa ei. ehdottomasti vartille kokeilemaan. pitokumeilla tuolla mosalla, noin 1450kg laite menee matalia 11s aikoja m/
Otsikko: Vs: Bensaa palaa
Kirjoitti: markkuj - 20.12.2015 - klo:07:17
Noinhan se tietty on. Pitää huoltaa tuo auton mukana tullut kasaari varmuuden vuoksi. Siinä kaikki kurkut aukeaa samantien, eli ei mitään alipainejuttuja. Koosta ei mitään hajua. Sait vähän innostumaan ;D. Seuraava ongelma on sitten perä. Kun ostin auton siinä oli spooli, minkä tietty jouduin ottamaan pois. Sain ostaa sopivaan hintaan käytetyn tasauspyörästön, ilman lukkoa. Jos radalle mielii niin lukonhan se vaatii.