Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Muuta / Vs: Synttärionnitteluita
« Uusin viesti kirjoittanut pasi jkl tänään kello 10:02 »
Onnea päivänsankarille Äänekoskelle. ;D
2
Viritysboksit / Vs: LS + MS3
« Uusin viesti kirjoittanut GTATL tänään kello 08:44 »
Unohditko itse omastasi HPtunerssin hinnan eli noin 600€...
Itse maksoin HP tuners PRO versiosta 520$ suoraan kaupan hyllystä. Tämän päivän kurssilla 422e, sillä ei saa edes Mega 3 ohjainlaitetta.
3
Viritysboksit / Vs: LS + MS3
« Uusin viesti kirjoittanut Tommi tänään kello 08:31 »
Unohditko itse omastasi HPtunerssin hinnan eli noin 600€... Ja jos perussetin creditit ei riitää niin siitä taas lisää.
4
Viritysboksit / Vs: LS + MS3
« Uusin viesti kirjoittanut GTATL tänään kello 07:20 »
Sitten kun aletaan vertaamaan niin tämä taisitte tarkoituksella unohtaa ::)
5
Viritysboksit / Vs: LS + MS3
« Uusin viesti kirjoittanut Chevy tänään kello 07:08 »
eikös tuo -98 LS boxi ole just se hankalin  ::)
6
Viritysboksit / Vs: LS + MS3
« Uusin viesti kirjoittanut TransNAM tänään kello 02:37 »
Tiedän megan "viralliset" ominaisuudet ja paperilla on MS3X+Microscuirt lähes täydellinen LS+sähkötomaatti yhdistelmään. Pieksee ominaisuuksissa 98-vakioboxin mennen tullen. Käytäntö voi olla eri ja siksi tätä aloin kyselemäänkin.

Tottakai vakioboxi on yleensä paras vakioautoon ja itekin luultavasti vakiolla vielä pärjään (näkee sitten kun lumet lähtee) mutta siinä vaiheessa kun aletaan laskemaan softalisenssit, hermot jne. ei se mega enää niin kallis ole.
Tuo yllämainittu yhdistelmä maksaa reilu 700€. ...ja tottakai itse koottuna, eihän siinä muuten ole mitään kivaa :W
Olen yleensä teurastanut jonkun vanhan vakioboxin ja askarrellu rojut siihen = johtosarjaan ei tarvi koskea = aina voi palata vakioon. Muutamaan autoon tehnyt myös johtosarjan alusta asti (esim. kaasarin tilalle). Kaikki on toimineet. Eri tyhjäkäyntimoottoreista GM-n IAC toimii Megassa ehkä parhaiten.
Vastaan on tullut myös sokeripala/abiko-virityksiä ja sitten itketään että Mega on p**ka...

Ja tosiaan unohtakaa tässä tapauksessa tuo MS1... ja sekin toimii hienosti kunhan asentaa sen tarkoituksenmukaiseen vehkeeseen. Askartelin sellaisen toiselle kaverille 244 Volvoon kaasarin tilalle. Käy ja kukkuu.

MS3X löytyy suoraan mm.:
Laturin ohjaus
Ilmastoinnin ohjaus
8x suorasytkä
8x suutinlähdöt täysin sekventiaalisena
Luistonesto
Anturidiagnostiikka + vikavalo (joskin melko yksinkertainen)
Loggaus napista kortille tai vaikka kännykällä.
Säätö lähes millä tahansa missä on näyttö...Ilmaiseksi. Tunerstudion maksullisessa versiossa myös perussäädöille melko toimiva Autotune.
jne jne
Lisäksi laatikkopalikoilla:
Täysin vapaa vaihtojen säätö
Vaihdot ulkoisella ohjauksella (vaikka rattiläpyskät)
Väännönrajoitus vaihdon ajaksi
Linjapaineen säätö vaihdekohtaisesti
Kierrosrajoitukset vaihdekohtaisesti
Launch control
Vapaa turbiinilukon säätö (myös PWM)
Erillinen vaihdenäyttö
jne jne.

Osa on enempi ja osa vähempi tarpeellisia mutta "kikkailuvaraa" on. Eli kaikki mitä vakioboxissakin + paljon lisää.

Sähkökaasun ohjaus puuttuu tosiaan ja voisi luulla ettei kukaan halua ottaa siitä riskiä/vastuuta. Ja f-bodyssahan on vaijeri...

Täällä eräs kerholainen muutti juuri vähän uudemman vakioboxinsa flexfueliksi mutta omaan pitäis vaihtaa boxi (ja muuttaa johtosarjaa) + uudet lisenssit niin ei ainakaan rahallisesti kannata.
7
KIMPPATILAUKSET / Vs: Ilmanpuhdistajapaketti
« Uusin viesti kirjoittanut F350 tänään kello 01:16 »
Tuossa kun on tuo 90 asteen mutka, niin se syö sileälläkin putkella 10-15% virtauksesta,  puhumattakaan alkuperäisestä ryttyputkesta. 3:sta 4:ään tuumaan auttaa aika paljon noihin prosentteihin
8
Viritysboksit / Vs: LS + MS3
« Uusin viesti kirjoittanut Tommi eilen kello 23:38 »
Tuossa valmis setti LS moottoreille.
https://www.diyautotune.com/product/ms3pro-drop-on-24x-ls-plug-and-play-harness-w-ecu-evo/

Uusimman megan ominaisuuksia:
https://www.diyautotune.com/product/ms3pro-ultimate-standalone-engine-management-system/

Uusimman sukupolven megaa ei voi enää millään verrrata vanhoihin mega ykkösiin. Monella on megoista jäänyt se pinttymä että ne on niitä itse kolvattuja D-liittimin varustettuja häiriöpesiä. Uusimmat versiot ovat jotain aivan muuta ja pieksevät ominaisuuksiltaan jo huomattavasti kalliimpiakin ruiskuja. Vakio ecun valttina on taas toimintavarmuus orkkis osien kanssa joiden se on suunniteltu toimimaan. GM:llä on ehkä tehty jokunen tunti suunnittelua johtosarjan ja osien testaamisen kanssa. Kevyesti viritetty kone orkkis ecun ja johtosarjan kanssa on aika pomminvarma yhdistelmä. Tällöin kaikki toimii kuten iso joukko insinöörejä on sen suunnitellutkin toimivaksi. Sitten kun moottoria mennään muuttamaan enempi tuleekin se ongelma että vakio ohjainyksikkö ei enää taivukkaan muutoksiin ja tarvitaan vippaskonsteja. Vikakoodeja alkaa ilmentymään ja niitä joudutaan ottamaan pois käytöstä. Tällöin jälkiasennus ohjain on hyvä. Siihen voidaan kaikki räätälöidä toiminaan kuten halutaan. Ei tarvii tehdä vippaskonsteja ja saadaan tarvittaessa tehtyä omia varoituksia tai turvarajoituksia. Myös lisälaitteiden kuten laajakaistan ja EGT antureiden asennus käy kätevästi. Samoin vesimetanolin ja ilokaasujen ohjaaminen onnistuu älykkäästi eikä pelkästään on/off kuten vanhoissa ohjaimissa tai halvoissa sarjoissa.  Jälkiasennusruisku vaatii kuitenkin osaamista varsinkin asennusten teossa. Vanha sanonta että "ruisku on juuri niin toimiva ja hyvä kuin asennuksen tekijä" pitää hyvin paikkansa. Huonosti tehdyllä johtosarjalla saa paljon ongelmia aikaan. Uudemmissa LS ohjaimissa on mahdollista laittaa flexfuel mutta vaihto vanhan tilalle ei ole ihan pieni homma.

Jotain minun omia mietteitä LS1 ja megan välillä:

LS ecun hyvät/huonot puolet:
-megaa paljon tarkemman kartat (sytkä, bensa ja suutindata)
-helppous ja varmuus
-erittäin rajoitetut ominaisuudet
-credit järjestelmä jos tarvii modata enempi
-hyvä diagnostiikka
-datan loggaaminen ja logien tutkiminen monimutkaista ja vaatii ärsyttävän monimutkaisien laskentakaavojen värkkäilyä

Mega (uusin versio):
-Paljon nopeampi loggaus (200hz 64 kanavaa)
-vaikka suutindata yksinkertaisempi niin toisaalta jos dataa ei suuttimille ole niin megalla sen voi mitata itse
-bensapumppujen PWM ohjaus
-flexfuel
-Tunerstudio paljon monipuolisempi ja helpompi säätäessä kuin hptuners
-sisäinen loggaus muistikortille eli aina ei tarvii läppäriä kyytiin
-megalogviewer on logien tutkimiseen monipuolinen ja sillä voi tehdä jos jonkinlaista tutkimusta datasta
-ahtopaineenohjaus
-vesi/metanoliruiskutuksen ohjaus
-ilokaasujen ohjaus
-erillinen dynosäätönäkymä jota voi modata mieleisekseen tekee säätämisestä dynossa nopeaa
-jostain syystä ei taida edelleenkään olla sähköistä kaasuläppää???


9
Viritysboksit / Vs: LS + MS3
« Uusin viesti kirjoittanut KimmoT eilen kello 20:56 »
Säätövehkeet on itelläkin, nyt ei ole kyse siitä etteikö pystyisi säätämään. Tuon vakion (ainakin 98) säätäminen on vaan niin kankeaa. Ei rööki riitä että jonkun pikkumuutoksen lataa boxille. Lennosta säätäminen ei taida onnistua ollenkaan vaan kaikki on tehtävä lokien perusteella ja taas ajetaan uus testilenkki, ja taas säädetään, ajetaan jne. Sitten kun muutat jotain koneessa niin taas sama.


Sitten kun oon tällainen kikkailija niin vakion kanssa ei hirveästi kikkailla. Esim. toimiva flexfuel kiinnostais, laajakaistan saaminen kiinni boxiin, lootaan eri toimintatiloja jne.


Olen näitä megojen vanhempia versioita kasannut ja asennellut useamman (TPI, TBI, Audi, VW, Volvo jne.) eikä toiminnan kannalta ole mitään ongelmia ollut (paitsi joidenkin tyhjäkäyntimoottorien kanssa).


Lähinnä kiinnostais tuo laatikon puoli - kuinka hyvin pelaa käytännössä. Ainakin softa tukee suoraan 4L60E-tä.

Jos tekee muutoksia esim ve-tai sytkäkarttoihin niin riittää kun lataa calibration vaihtoehdon. Siinä ei kovin montaa sekunttia mene.
10
Viritysboksit / Vs: LS + MS3
« Uusin viesti kirjoittanut Juza89 eilen kello 20:48 »
Muistelisin etteivät tee sähkösen kaasuläpän ohjausta, jonkun takuu/korvaus ongelmien mahdollisuuksien takia. Tae jtn tällästä joskus kuullu.
Sivuja: [1] 2 3 ... 10