Kirjoittaja Aihe: sbc 383 ja päästöt  (Luettu 18956 kertaa)

Poissa camaro73

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: sbc 383 ja päästöt
« Vastaus #14 : 04.06.2015 - klo:17:13 »
Palaan vielä tähän päästö aiheeseen. Auto on vihdoin nipussa ja katsastettu.
Nokaksi valittiin tuo adv.int 278/ext 284 Howardin keppi, muut osat aiemmin mainitut.
Päästömittauksessa päästiin hyväksyttäviin lukemiin HC 575 ja CO 2,7%. Polttoaineena normi E95.

Poissa Tommi

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 320
  • Sukupuoli: Mies
Vs: sbc 383 ja päästöt
« Vastaus #13 : 08.04.2014 - klo:14:26 »
Joo, on Howardin keppi. Vanha kepin valintasääntö päti nytkin: valitse nokka mutta osta se listalla oleva pykälää laimeampi.

Höpöhöpö, nokka ei voi olla liian kiree. Muut osat on vaan liian mietoja ja puristuksia liian vähän! \m/
-94 3.4l Firebird (perheen kesäkäyttis)
-73 Opel Commodore GS/E Coupe 3.0
-82 Galant 2.3TD Endurance kilpuri
-77 Kadett 2.2 Ratalelu

www.team1000.kuvat.fi

Poissa camaro73

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: sbc 383 ja päästöt
« Vastaus #12 : 08.04.2014 - klo:13:50 »
Joo, on Howardin keppi. Vanha kepin valintasääntö päti nytkin: valitse nokka mutta osta se listalla oleva pykälää laimeampi.

Poissa selli

  • Hallituksen jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1061
  • Sukupuoli: Mies
Vs: sbc 383 ja päästöt
« Vastaus #11 : 07.04.2014 - klo:19:19 »
Joo, toinen tuumailemani keppi vaihtoehto on melkein sama kuin sellillä. Pitänee valita tämä.

adv. int 278 / ext 284
@ 0,050  int 225 / ext 231
lobe separation 110
1,5
valve lift int 500 / ext 510

Tollanen keppihän voisi olla todellakin jees ihan itellekkin.Tolla lobella alkaa jo rutisee mutta 0.05 asteet on kuitenkin maltilliset ja oikeat nostot jo asialliset.

Onko tää Howardin keppejä?
Tampereella pörrätään.

Poissa camaro73

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: sbc 383 ja päästöt
« Vastaus #10 : 07.04.2014 - klo:13:41 »
Joo, toinen tuumailemani keppi vaihtoehto on melkein sama kuin sellillä. Pitänee valita tämä.

adv. int 278 / ext 284
@ 0,050  int 225 / ext 231
lobe separation 110
1,5
valve lift int 500 / ext 510


Poissa selli

  • Hallituksen jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1061
  • Sukupuoli: Mies
Vs: sbc 383 ja päästöt
« Vastaus #9 : 07.04.2014 - klo:09:38 »

Mun kiinnioleva kepukka on tää.Tällä sai pakopäästöt helposti reilaan ilman mitään kikkailuja. Perus säätö vaan joka mullon ajossakin.
Tyhjäkäynti on sellanen hurina vaan eikä herätä hilpeyttä millään tapaa. Alipaineet hyvät ja ajossa miellyttävä.



Adv. Duration I / E   278 / 290
Basic RPM Range   2500 - 5500
Dur. @ 0.050 I/E   222 / 234
Camshaft Series   PowerMax
Camshaft Type   Hydraulic
Grind Number   H-278-2
Idle Quality   Good
Lifters Included   Yes
Lobe Seperation Angle   114
Rocker Arm Ratio   1.5
Valve Lash Settings   Zero
Valve Lift (in.)   .467 / .494
Tampereella pörrätään.

Poissa Yorcci

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 664
  • Sukupuoli: Mies
  • It's better to burnout than fade away
Vs: sbc 383 ja päästöt
« Vastaus #8 : 06.04.2014 - klo:19:34 »
Kaverilla oli vähän isommassa (421 cid) ruiskukoneessa compin XFI280 ja sillä oli päästöt jossain 600 ppm:n hujakoilla. Toi XFI280 on kuitenkin jonkin verran loivempi, niin varsinkaan kaasarilla ei liene toiveita kovin helpolla päästä lähellekään noita päästörajoja.

Onkos 87:ssa jo rullanokka ja hydraulinostajat? Mekaanisilla nostajilla vois heittää vähän reippaammat välykset? Kyllähän se kalkattaa sitten, mutta sillä sais nokkaa jonkin verran 'loivennettua'.

Mulla on tulossa omaan katiskaan 383:n seuraksi kärsä, jossa
adv. 280 / 290
@ 0.050" 228 / 234
lift 0.580" / 0.592"
LSA 114

...ja tuonkin kanssa on todennäköisesti tulossa haastetta päästöjen kanssa (mullakin on HC 600 ppm)
1991 Corvette Coupé
595 Nm @ 4 700 rpm

Poissa selli

  • Hallituksen jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1061
  • Sukupuoli: Mies
Vs: sbc 383 ja päästöt
« Vastaus #7 : 06.04.2014 - klo:18:27 »
Kokeilin kerran tuota etanolia niin tyhjäkäyntiseosta joutuu kääntää reippaasti rikkammalle että edes kävi laitos. Mut muutoin asiallisesti meni. Mullon myös linjat ja tankki etanoliystävällinen et vähän ku käyttää niin tuskin ongelmia tulee.

Ite kovasti haaveilen myös että laittasin kaikkien uhalla tuollaisen rähinäkepin takasi vaikka joutuukin sitte kikkailee. Mutta se ÄÄNI :D
Tampereella pörrätään.

Poissa camaro73

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: sbc 383 ja päästöt
« Vastaus #6 : 06.04.2014 - klo:06:36 »
päästörajat on CO 3,5% ja HC 600 ppm. Pitäneen kokeilla tuota 50/50 bensa etanoliseosta. Bensalinja ja pumppu kestää kyllä etanolin. Kaasutin on bensa versio. Mahtaako kestää katsastusreissun 50/50 seoksella, vai onko heti ongelmia tiedossa ?

Poissa mikke

  • Hallituksen jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4996
  • Sukupuoli: Mies
  • Ei oo LS. Koska jonkun on oltava erimieltä!
Vs: sbc 383 ja päästöt
« Vastaus #5 : 05.04.2014 - klo:23:49 »
nokan asteet ja nokkakulma on kyl senverran kovat et jumppaa tiedossa päästöille. 1.10.86 jälkeen päästöraja kiristyy joko hc 600 tai jos on vähäpäästönen ni sit hc 100
Chevrolet Camaro Z28 -94 Alkuperänen LT1 Yhteistä taivalta vuodesta 2005 Yli 70000km, bensaa yli10000 litraa ja kivaa on ollut :) Nastolan kuningaskunta lahden puristuksessa
2006 14,104@161,29 Motopark 16.7 Eka kerta
2007 13,941@159,24 Alastaro 2.6
2008 14,076@161,22 Kiikala 23.8 tasaväkistä ja jännää 0.002 sekan parta
2009 14,281@159,50 Motopark 19.7 yksinäistä b särkee konetta
2010 14,229@157,21 Kiikala 28.8 b vei pohjan koko touhusta, hauskuus hävis
2011 14,279@158,31 Alastaro, 27.8 mikä kehitys?
2012-2015 hiljasta 2016 ajetaan taas :)

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3903
  • Sukupuoli: Mies
Vs: sbc 383 ja päästöt
« Vastaus #4 : 05.04.2014 - klo:21:52 »
Ja ellei etanoli yksin riitä, niin katalysaattoria pikakiinnityksellä apuun.
-89 350 HSR formula

Poissa Rale

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2744
  • Sukupuoli: Mies
Vs: sbc 383 ja päästöt
« Vastaus #3 : 05.04.2014 - klo:21:35 »
sulla on senverran ruttua että voisit ajaa e85 gasolla. tartviit vaan etanoli kaasarin, pumpun, pa-linjat ja tankin.
toinen kikka on vetää päästö testi 50/50 bensa/e85 seoksella, sillä saa yleensä viritetyn moottorin päästöt paperille kuntoon.
-87 camaro iroc-z 406cid  #RS97
-07 bmw 335ci
-89 pontiac firebird "projekti"
*kaikki takavetoisia*

Poissa selli

  • Hallituksen jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1061
  • Sukupuoli: Mies
Vs: sbc 383 ja päästöt
« Vastaus #2 : 05.04.2014 - klo:19:36 »
Olikos sulla rajana HC:ssa 1000 vai 600? Tonniin voi erittäinhyvällä säädöllä mennä mutta 600 ei taida enää taipua. Itellä tuo 1000 raja ja melkokesyllä nokalla ajelen just ton takia :(
Tampereella pörrätään.

Poissa camaro73

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
  • Sukupuoli: Mies
sbc 383 ja päästöt
« Vastaus #1 : 05.04.2014 - klo:09:56 »
Tarkoituksena olisi vaihtaa -87 Camaroon 383 kaasutinmoottori. Onko tällä kokoonpanolla mahkuja saada auto läpi pakokaasumittauksesta ?

- puristus 10,5:1
- nosto 1,5, INT. 530 / EXT. 545
- hydraulinokan tiedot: Duration in degrees: ADVERTISED-INT. 286 / EXT. 294, Duration @0,050: INT. 233 / EXT. 241, Lobe separation angle: 110
- kaasutin Holley 750 cfm tuplapumppu
- pakopuolella ei saastelaitteita