Kirjoittaja Aihe: 10 bolt GM alkoi ääntelemään  (Luettu 4140 kertaa)

Poissa jakulepi

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 79
  • Sukupuoli: Mies
  • Karpolla on rasiaa
    • jakulepin projekti
Vs: 10 bolt GM alkoi ääntelemään
« Vastaus #12 : 01.06.2011 - klo:20:34 »
^ No tietenkin!  :o 
Enpäs tullut tuotakaan koskaan ajatelleeksi vaikka kalamiehiä olenkin   
1972 Camaro SS, 350+350
http://jakulepi.blogspot.com

Poissa Minimies

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 273
  • Sukupuoli: Mies
  • SINÄ!
    • minimiehenseikkailut
Vs: 10 bolt GM alkoi ääntelemään
« Vastaus #11 : 01.06.2011 - klo:17:40 »
Rapalalla löytyy kalavaaka isolla viisarinäytöllä.
Hintakin oli jotain kympin luokkaa. m/
Josko jotain sais tehtyä....
Tais sit ottais vain viskin...
http://minimiehenseikkailut.blogspot.fi/

Poissa jakulepi

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 79
  • Sukupuoli: Mies
  • Karpolla on rasiaa
    • jakulepin projekti
Vs: 10 bolt GM alkoi ääntelemään
« Vastaus #10 : 01.06.2011 - klo:10:41 »
Pinioniakselin tulee pyöriä about 20-25 in-lbs voimalla, joka on Newtoneiksi muutettuna abouttiarallaa 2.5 Nm luokkaa. Tämä siis valmistajan ohjeistuksena omassa levylukollisessa 8,5" perässä johon asentelin Richmondin 3.42 välityksen
Tuo pinioniakselin mutterin viimeinen kiristys on ainakin omien kokemuksien perusteella hieman tarkkuutta vaativa, sillä mutteri menee helpolla turhan kireälle ja krymppi liian kasaan. Joutuuhan tuota kiristämään melkoisella voimalla ja vipuvarrella. Tästä johtuen omalla kohdallani tuo pyörintävastus, eli preload, luiskahti helposti jopa 4Nm korville, jollaista en uskaltanut jättää, vaan tein uusiksi. Näitä kiristelyjä varten onkin fiksua varata pari kolme uutta krymppirengasta.

Tuo akselin pyörimisvastuksen mittaaminen olikin sitten taas oma taiteenlajinsa, sillä minulla ei ollut siihen hätään mittalaitteita joilla noin pieniä vääntömomentteja olisi voinut mitata.
Tähän järkeilin ratkaisuksi mielestäni toimivan systeemin, eli perinteisiä fysiikanlakeja noudattaen:
Laitoin sopivan hylsyn akselin mutteriin ja säädin hylsyavaimen varresta 0.1m vipuvarren, jonka päähän laitoin noin 2.5kg painoa. Eli näin menetellen järkeilin että voimat menevät ainakin sinne päin ja saan sen säädettyä
Perinteisestihän 100Nm vipuvoima saadaan 1m vipuvarrella jonka päässä on 1kg punnus. Näin ollen, 0.1m varrella (r) ja 1kg painolla saadaan noin 1Nm vääntöä (T).

T = (m * a)* r 
T = (2.5kg * 9.81m/s)*0.1m = 2.45 Nm   ==>  21.7 in-lbs    (http://www.unitconversion.org/energy/inch-pounds-to-newton-meters-conversion.html)


1972 Camaro SS, 350+350
http://jakulepi.blogspot.com

Poissa camaro82

  • Hallituksen jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2500
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 10 bolt GM alkoi ääntelemään
« Vastaus #9 : 03.05.2011 - klo:19:31 »
Siis joo kun vaihdoin sen perän stefan samalla ja paukutin pyssyllä mutterin kiinni  :-[
Ai niin, haksahdin, siitähän oli puhetta muualla  :( Ilman uutta krymppiholkkia olis vaan pitäny kiristellä varovasti käsin ja mitata välillä pyörimisvastusmomentti
Chevrolet Camaro Z28 -82  305 + TH700 R4 + 10bolt 3,23 Eaton Detroit Locker Truetrac-ruuvilukolla, Moser vetarit ja Moser c-clip eliminaattorit.
Chevy Astro -90 käyttiksenä.
Neon -01 vaimon kauppa/työ-kiiturina :)
Wartburg 1000 -65

Poissa TPI-5.0

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 249
  • Sukupuoli: Mies
  • 1987 Trans Am GTA, 1967 Firebird Cabriolet
Vs: 10 bolt GM alkoi ääntelemään
« Vastaus #8 : 03.05.2011 - klo:15:20 »
Ootko koskenu tuohon mutteriin? Ei kai se juuri öljynvaihdon yhteydessä olis löystyny itekseen  ???
Lisäaineen puutosta mäkin veikkaisin

Siis joo kun vaihdoin sen perän stefan samalla ja paukutin pyssyllä mutterin kiinni  :-[ Nahkeasti pyöri kun kädellä koitin pyörittää.Ilmeisesti mutsku meni hiukan liian kireälle ja pinjonin kosketus on nyt pielessä.Muutenkin se perä natisee ja paukkuu aina silloin tällöin.Kyllä sillä ajelee mutta motarinopeudessa sillei vouvaa perä mitä ei ennen ole tehnyt.Olen nyt ottanut lähtöjen kanssa iisisti ettei hajoo koko hökötys.Pitäis varmaan ottaa auki ja vaihtaa uusi crush sleeve sinne väliin.Prkl kaikenmaailman puupäät kun alkaa itse remppaamaan säästämisen toivossa niin nyt saa sit viedä pajalle vaihdettavaksi.
What's more chickenshit than fucking with a man's automobile? I mean, don't f**ck with another man's vehicle.

Poissa camaro82

  • Hallituksen jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2500
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 10 bolt GM alkoi ääntelemään
« Vastaus #7 : 29.04.2011 - klo:22:41 »
Mikäs tuon 10 boltin pinjonin momentti on?Koitin haulla täältä mut ei tärpännyt.Jospa tuo mun perän kolina onkin vaan että jäänyt mutteri löysälle  :-\
Ootko koskenu tuohon mutteriin? Ei kai se juuri öljynvaihdon yhteydessä olis löystyny itekseen  ???
Lisäaineen puutosta mäkin veikkaisin
Chevrolet Camaro Z28 -82  305 + TH700 R4 + 10bolt 3,23 Eaton Detroit Locker Truetrac-ruuvilukolla, Moser vetarit ja Moser c-clip eliminaattorit.
Chevy Astro -90 käyttiksenä.
Neon -01 vaimon kauppa/työ-kiiturina :)
Wartburg 1000 -65

Poissa Minimies

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 273
  • Sukupuoli: Mies
  • SINÄ!
    • minimiehenseikkailut
Vs: 10 bolt GM alkoi ääntelemään
« Vastaus #6 : 29.04.2011 - klo:17:28 »
Nolla välys....
Siellä on puristeholkki. Pyöritysvastuksen voin tarkistaa jos tarve.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2011 - klo:17:37 kirjoittanut Minimies »
Josko jotain sais tehtyä....
Tais sit ottais vain viskin...
http://minimiehenseikkailut.blogspot.fi/

Poissa TPI-5.0

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 249
  • Sukupuoli: Mies
  • 1987 Trans Am GTA, 1967 Firebird Cabriolet
Vs: 10 bolt GM alkoi ääntelemään
« Vastaus #5 : 29.04.2011 - klo:11:30 »
Mikäs tuon 10 boltin pinjonin momentti on?Koitin haulla täältä mut ei tärpännyt.Jospa tuo mun perän kolina onkin vaan että jäänyt mutteri löysälle  :-\
What's more chickenshit than fucking with a man's automobile? I mean, don't f**ck with another man's vehicle.

Poissa Senior

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4400
  • Sukupuoli: Mies
  • Transu
Vs: 10 bolt GM alkoi ääntelemään
« Vastaus #4 : 18.04.2011 - klo:17:11 »
On ollunna kaupan U.S.Partsissakin ...
Trans Am ´95 LT4 T-top     

Poissa 5,7

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 745
  • Sukupuoli: Mies
    • kuvablogi.com
Camaro 350tpi -89

Poissa mikke

  • Hallituksen jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4991
  • Sukupuoli: Mies
  • Ei oo LS. Koska jonkun on oltava erimieltä!
Vs: 10 bolt GM alkoi ääntelemään
« Vastaus #2 : 18.04.2011 - klo:15:10 »
juu sen pikkupurkin luistolisäainetta kun lisäät sinne perään ni narina vähenee, tuppaa olee ongelmana lukon liian kova pito pelkillä lukkoperä öljyillä ni tarvii sen pienen lisäine purkin joko gm:n oma aine tai ainaki mul on toiminu redlinen vastaava pikkupurkki mut toki oli saman valmistajan öljytki
Chevrolet Camaro Z28 -94 Alkuperänen LT1 Yhteistä taivalta vuodesta 2005 Yli 70000km, bensaa yli10000 litraa ja kivaa on ollut :) Nastolan kuningaskunta lahden puristuksessa
2006 14,104@161,29 Motopark 16.7 Eka kerta
2007 13,941@159,24 Alastaro 2.6
2008 14,076@161,22 Kiikala 23.8 tasaväkistä ja jännää 0.002 sekan parta
2009 14,281@159,50 Motopark 19.7 yksinäistä b särkee konetta
2010 14,229@157,21 Kiikala 28.8 b vei pohjan koko touhusta, hauskuus hävis
2011 14,279@158,31 Alastaro, 27.8 mikä kehitys?
2012-2015 hiljasta 2016 ajetaan taas :)

Poissa TPI-5.0

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 249
  • Sukupuoli: Mies
  • 1987 Trans Am GTA, 1967 Firebird Cabriolet
10 bolt GM alkoi ääntelemään
« Vastaus #1 : 18.04.2011 - klo:13:56 »
n.2vkoa sitten vaihdoin peräöljyt ja nyt alkoi perä natisemaan kääntyessä kun veto päällä.tai narista tai miten sitä nyt kuvailisi.Ihme ääntä kuitenkin.Kaksi pulloa MAG1 LS 80W90 litkua laitoin.Tarkistusreijästä kun sormella koitin niin sormi ei kastunut.Perän peltilipareessa luki Limited Slip eli oikea aine pitäisi olla kyseessä.

Lisäainetta vailla?

 
What's more chickenshit than fucking with a man's automobile? I mean, don't f**ck with another man's vehicle.