Kirjoittaja Aihe: Nokka vakio lt1 ykköseen  (Luettu 23338 kertaa)

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3538
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Nokka vakio lt1 ykköseen
« Vastaus #112 : 24.09.2016 - klo:19:19 »
Kaikki nämä on mietoja mitkä menee vähäpäästöisen rajoihin.
Vai mitä Rale!
LSx nokat ovat ihan oma lukunsa.
Varmasti molemmat vituttaa... Liian jyrkkä ja loiva nokka.
Sillä loivemmalla tosin on vielä kiva ajaa.
-89 350 HSR formula

Poissa letkume

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1865
Vs: Nokka vakio lt1 ykköseen
« Vastaus #111 : 24.09.2016 - klo:18:55 »
Sillähän se tietty selkiää, kun ostaa tommosen ja kokeilee. En tiedä sitten kumpi ketuttaa enempi, liian mieto vai liian raju. Rajusta saa edes maukkaammat saundit  :-P

Jostain luin, että tuo cc503(ei 305) ei olis hyvin säädettynä syöny alapäätä. Lasketaan kuitenkin vielä "miedoksi".

http://www.compcams.com/Company/CC/cam-specs/Details.aspx?csid=1107&sb=2
´94 Z28

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3538
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Nokka vakio lt1 ykköseen
« Vastaus #110 : 24.09.2016 - klo:17:40 »
...Kannet ja kohta haluat enemmän stallia turbiiniin ja tiuhempaa perää kadonneen alarekisterin tasapainoksi.
Jenkkifoorumeita itsekin kahlasin stressaantumiseen asti, kun nokkaa ja muita komponentteja valitsin.
CC305 alkaa lähentelemään jo 280xfi. 
Varsinaista kysymystä en osaa kommentoida.
Itse kierrättänyt nykyistä mosaakin pitkälti yli 6000rpm. ilman että olisin huomannut venttiilien sekoamista (alakerta tasapainotettu).
280xfi nokalla halusin varmistaa että koneisto pysyy mukana reippaammissakin vedoissa ja että jäisi vielä turvamarginaalia.
Siksi beehivet ja compin magnum nostajat, joista Ralella on kokemusta ja kestäneet menossa mukana yli 7000rpm.
280XFI max teho tulee mainosten mukaan 6000rpm, mutta 350cid ja oikeilla komponenteilla on raportoitu käyrän kiipeävän jopa 6.2-6.5k ja pitävän tehoa 2-300 pidemmälle ilman merkittävää laskua.
Lohkoahan tuossa alkaa seuraavaksi vituttaa, ja mikäli nostan tekniikan pois moottorin ja vaihteiston duunamista varten, niin samalla vaivalla laitan kyllä girdlen kampuran pukkeihin.
« Viimeksi muokattu: 24.09.2016 - klo:17:45 kirjoittanut Fenix »
-89 350 HSR formula

Poissa letkume

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1865
Vs: Nokka vakio lt1 ykköseen
« Vastaus #109 : 24.09.2016 - klo:16:54 »
Olen aika paljon lueskellu noita fantasiamaan juttuja nokka-aksiloista ja tuo cc503 on ilmeisesti luonnehdittu "isoimmaksi" nokaksi vakiokansille.

Mutta miten tuo käytännössä menee, jos vertaa esim. XFI268 tai Lunati 270/278 "vakio" koneeseen. Tekeekö cc503 muuta, kuin nostaa polttoaineen kulutusta ja aiheuttaa muita murheita?

Jos nyt oikein tajusin, niin kannethan siellä tulee seuraavaksi vastaan, eikä tuota vakio alakertaakaan voi loputtomiin kierrättääkään.
´94 Z28

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3538
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Nokka vakio lt1 ykköseen
« Vastaus #108 : 13.09.2016 - klo:19:36 »
Iskyllä on nokka, joka on miedompi kuin 280xfi ja 53 overlap.

ADV Duration Int/Ext: 272/282
 .050 Duration Int/Ext: 225/234
 Lobe Center: 112

http://iskycams.com/cart/index.php?main_page=product_info&products_id=1110
-89 350 HSR formula

Poissa Tommi

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 280
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Nokka vakio lt1 ykköseen
« Vastaus #107 : 13.09.2016 - klo:19:19 »
Juurikin näin. Ymmärsit jutun juonen m/
-94 3.4l Firebird (perheen kesäkäyttis)
-73 Opel Commodore GS/E Coupe 3.0
-82 Galant 2.3TD Endurance kilpuri
-77 Kadett 2.2 Ratalelu

www.team1000.kuvat.fi

Poissa letkume

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1865
Vs: Nokka vakio lt1 ykköseen
« Vastaus #106 : 13.09.2016 - klo:18:32 »
Ahaa!

Eli nyt kun tuosta taulukosta katsoo, niin esim. hot camissa on nuo "mainosasteet" reilusti isommat, mutta 0.05" kohdalla lähes samat 270/278 ja xfi268 kanssa. Kiitos  m/
´94 Z28

Poissa Tommi

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 280
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Nokka vakio lt1 ykköseen
« Vastaus #105 : 13.09.2016 - klo:18:07 »
Tarkoitin tuolla ns. mainosasteita eli asteita jotka on mitattu heti siitä kun vena lähtee liikkeelle. Toinen tapa on mitata asteet 0,05" eli noin 1,27mm nostosta. Jälkimmäinen tapa on paljon enemmän todellista tehoa tuottavista asteista kertova. Eli kun katsot vaikka CC sarjan nokkien asteita ja vertaat XFI sarjaan huomaat että XFI sarjassa on suhteessa  huomattavasti enemmän 0,05" asteteita. Jos otetaan joku vanha nokka missä samat mainosasteet kuin uudemmassa mutta uudemmassa enemmän 0,05" asteita joten siinä on huomattavasti jyrkemmät rampit ja täten nokka on rajumpi ja tuottaa enempi tehoa.
-94 3.4l Firebird (perheen kesäkäyttis)
-73 Opel Commodore GS/E Coupe 3.0
-82 Galant 2.3TD Endurance kilpuri
-77 Kadett 2.2 Ratalelu

www.team1000.kuvat.fi

Poissa letkume

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1865
Vs: Nokka vakio lt1 ykköseen
« Vastaus #104 : 13.09.2016 - klo:17:48 »
Muutamia asteita kireämpi kuin XFI268 ja 0-0 ha 0.05" asteita kun vertailee niin hyvin samanlainen ramppien alun jyrkkyyden suhteen. Nokkakulma oli asteen kireämpi.
..

0-0 hä?

Mänäistämitäänymmärrä :o

http://www.compcams.com/Company/CC/cam-specs/Details.aspx?csid=1110&sb=0
http://www.lunatipower.com/CamSpecCard.aspx?partNumber=60121
« Viimeksi muokattu: 13.09.2016 - klo:17:51 kirjoittanut letkume »
´94 Z28

Poissa Tommi

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 280
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Nokka vakio lt1 ykköseen
« Vastaus #103 : 13.09.2016 - klo:16:49 »
-94 3.4l Firebird (perheen kesäkäyttis)
-73 Opel Commodore GS/E Coupe 3.0
-82 Galant 2.3TD Endurance kilpuri
-77 Kadett 2.2 Ratalelu

www.team1000.kuvat.fi

Poissa Tommi

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 280
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Nokka vakio lt1 ykköseen
« Vastaus #102 : 13.09.2016 - klo:16:46 »
Miten eroaa esim. xfi268?

Muutamia asteita kireämpi kuin XFI268 ja 0-0 ha 0.05" asteita kun vertailee niin hyvin samanlainen ramppien alun jyrkkyyden suhteen. Nokkakulma oli asteen kireämpi.

Noiden pelkkien perusasarvojen perusteella nokkia on toki hieman huono vertailla. Olisi parempi kun näkisi profiilit tarkemmin. Asiaa sivuten:Kaveri teki itselleen tähän hommaan laitteet joilla pystyy mittaamaan nokan profiilin sadasosamilli ja asteen kymmenesosa tarkuudella. Kätevä peli jos nokkien arvot ei ole tiedossa tai on hiottuja nokkia.


« Viimeksi muokattu: 13.09.2016 - klo:16:49 kirjoittanut Tommi »
-94 3.4l Firebird (perheen kesäkäyttis)
-73 Opel Commodore GS/E Coupe 3.0
-82 Galant 2.3TD Endurance kilpuri
-77 Kadett 2.2 Ratalelu

www.team1000.kuvat.fi

Poissa letkume

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1865
Vs: Nokka vakio lt1 ykköseen
« Vastaus #101 : 13.09.2016 - klo:16:29 »
Tuo Lunatin 270/278 voi olla ihan hyvä nokka katuautoon. Ainakin paperilla vaikuttaa ihan passelille.

Miten eroaa esim. xfi268?
´94 Z28

Poissa Tommi

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 280
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Nokka vakio lt1 ykköseen
« Vastaus #100 : 13.09.2016 - klo:16:08 »
Tuo  XE503 menee  Hotcam:in ja XFI 280:n väliin.
HotCam:in saa helposti katin kanssa päästöihin, mutta jo sillä tulee tuota nykimistä 1600-1800 rpm välillä, tosin kohtuu pieneksi sen nyt on saanut säädettyä.
Mutta tuo CC305 vaikuttaa mielenkiintoiselta jos vaan nuo nostot mahtuu.

Olen säätänyt etänä yhtä 383 alakerralla olevaa jossa on HotCam eikä hän ainakaan ole valittanut mistään nykimisestä. Logissakaan ei näy mitään kummempaa nypytystä. Itse en ole kyydissä istunut joten varmaksi ei voi sanoa.

Tuo CC305 on paljon vanhempaa suunnittelua kuin XFI sarja. 0-0 ja 0.05" asteiden ero on paljon suurempi eli rampit huomattavasti loivemmat. Hotcam on vähän samaa tyyppiä.

Ei sitä XFI280 nokkaa kannata vierastaa. Jos tehoa haluaa on nokassa pakko olla asteita ja overlappia jotta huuhtelu napahtuu kierroksilla kunnolla. Se on vaan sitten itse päätettävä haluaako mukavan ja laiskan vai hieman epämukavemman ja tehokkaan motin. Sekin kannattaa sitten pitää mielessä että puristussuhde pitää aina olla nokalle sopiva. Eli ei 12:1 puristuksia vakionokalle tai XFI280 nokalle vakio puristusta. Kireä nokka ja liian vähän ruttua tekee moottorista alhaalta laiskan ja huonosti kaasuun vastaava. Liiallinen ahnehtiminen taas nakutusherkän ja kun ennakoita on pudotettavas keskialue menee perseelleen.

Tuo Lunatin 270/278 voi olla ihan hyvä nokka katuautoon. Ainakin paperilla vaikuttaa ihan passelille.



-94 3.4l Firebird (perheen kesäkäyttis)
-73 Opel Commodore GS/E Coupe 3.0
-82 Galant 2.3TD Endurance kilpuri
-77 Kadett 2.2 Ratalelu

www.team1000.kuvat.fi

Poissa letkume

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1865
Vs: Nokka vakio lt1 ykköseen
« Vastaus #99 : 13.09.2016 - klo:14:06 »
Joo räpelsin taulukon, kun päissään ei osaa laskea..  :W

Taitais tuo lunatin 270/278 olla vakiokansien kanssa ihan jees valinta.  m/
´94 Z28

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3538
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Nokka vakio lt1 ykköseen
« Vastaus #98 : 13.09.2016 - klo:13:49 »
HotCam:in saa helposti katin kanssa päästöihin, mutta jo sillä tulee tuota nykimistä 1600-1800 rpm välillä, tosin kohtuu pieneksi sen nyt on saanut säädettyä.

Tähän väliin kommentoin, että 268xfi:lla ei nykimistä lainkaan omassa 350cid, jos tämmönen tieto ketään kiinnostaa vertailu- / valintamielessä.

Onko tuo hotcam siis rajumpi, kuin xfi268?

Melko lähellä toisiaan.

XFI 268:
advertised dur 268/276
dur @ .050 218/224
lift w/1.6rockers .57/.565
lsa 113
« Viimeksi muokattu: 13.09.2016 - klo:13:57 kirjoittanut Fenix »
-89 350 HSR formula