Kirjoittaja Aihe: Päästöarvojen tutkailua...?  (Luettu 9600 kertaa)

Poissa Hänkkä

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 26
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Päästöarvojen tutkailua...?
« Vastaus #33 : 22.06.2016 - klo:20:14 »
Jos lambdat "rauhoittuu" niin on jotain pielessä. Lambdojen pitäis tasakaasulla sahata koko ajan ääripäiden väliä.Säätäminen riippuu täysin siitä mikä siellä on pielessä ja miksi. Summassa ei kannata taulukoita alkaa säätelemään. Voi pahimmillaan tulla venttiili- ja mäntäremppa tai sulanut katti...
Laajakaistalambda helpottais huomattavasti. Lokia tallentamalla näkee paljonko boxi yrittää mitäkin aluetta korjata ja mihin suuntaan. Pelkkää katsastusta varten saa säädettyä ilmankin lokia kun katsoo tyhjäkäynnin ja n. 1500-2000rpm alueen paikallaan.

Jos on kaikki pielessä niin helpoin säätää suuttimien kokoa. Jos on vaan tietty alue niin sitten sitä. Säätökohteet riippuu jossain määrin vuosimallista ja tapauksesta.

Joo siis tarkotin lambdan rauhottumisella sitä, että se vasen ei enää käy niin alhaalla kuin aiemmin, eli tyyliin 4mv. Suuttimille täytyy jotain varmaan kokeilla tehdä.

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2470
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: Päästöarvojen tutkailua...?
« Vastaus #32 : 22.06.2016 - klo:19:43 »

Jos lambdat "rauhoittuu" niin on jotain pielessä. Lambdojen pitäis tasakaasulla sahata koko ajan ääripäiden väliä.Säätäminen riippuu täysin siitä mikä siellä on pielessä ja miksi. Summassa ei kannata taulukoita alkaa säätelemään. Voi pahimmillaan tulla venttiili- ja mäntäremppa tai sulanut katti...
Laajakaistalambda helpottais huomattavasti. Lokia tallentamalla näkee paljonko boxi yrittää mitäkin aluetta korjata ja mihin suuntaan. Pelkkää katsastusta varten saa säädettyä ilmankin lokia kun katsoo tyhjäkäynnin ja n. 1500-2000rpm alueen paikallaan.

Jos on kaikki pielessä niin helpoin säätää suuttimien kokoa. Jos on vaan tietty alue niin sitten sitä. Säätökohteet riippuu jossain määrin vuosimallista ja tapauksesta.
Pontiac TransAm, LS1, 328rwhp
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 115 '04 !!Myytävänä!!
MB Vito 120 '07

Poissa Hänkkä

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 26
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Päästöarvojen tutkailua...?
« Vastaus #31 : 22.06.2016 - klo:17:56 »
Nyt on lambdat vaihdettu. Havaitsin jotain rauhoittumista ainakin antureiden jännitteissä sekä suuttimien pulssitaajuuksissa. Nyt on maanantaiksi varattu päästömittaussessiot. Tarkoittaa sitä, että jos ja kun päästöarvot menee yli, niin voin vielä koittaa säätää boksia ja yrittää sitä kautta saada päästöjä alemmas. Kysymys kuuluu: Mitä keinoja kannattaa tässä tapauksessa tunercatilla ensimmäisenä kokeilla? Ja vielä jos onnistuu kertoa ihan tarkkaan mistä tablesta säätö löytyy, niin aina vaan parempi. Nyt hommaan sen päästölapun prkl vielä kun sitä kesää on jäljellä ;D

Paikalla Chevy

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 8804
  • Sukupuoli: Mies
  • Hki
Vs: Päästöarvojen tutkailua...?
« Vastaus #30 : 21.06.2016 - klo:16:15 »
Hups... Ajatuskatkos. Eli tosiaan jos jännite alle 0,5V niin on laihalla. Eli rikastetaan.

joo,korkea jännite = paksua  ;)

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2470
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: Päästöarvojen tutkailua...?
« Vastaus #29 : 21.06.2016 - klo:00:48 »
Hups... Ajatuskatkos. Eli tosiaan jos jännite alle 0,5V niin on laihalla. Eli rikastetaan.
Pontiac TransAm, LS1, 328rwhp
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 115 '04 !!Myytävänä!!
MB Vito 120 '07

Poissa Hänkkä

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 26
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Päästöarvojen tutkailua...?
« Vastaus #28 : 20.06.2016 - klo:17:35 »
Rikkinäisellä lambdalla taitaa seos rikastua eikä laihentua.

Sama käsitys täällä. Noh, lambdat tulossa ja huomenna kiinni, saa nähä mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään.

Poissa Marko

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 771
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Päästöarvojen tutkailua...?
« Vastaus #27 : 20.06.2016 - klo:06:36 »
Rikkinäisellä lambdalla taitaa seos rikastua eikä laihentua.
Firebird Trans Am LS1 2001

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2470
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: Päästöarvojen tutkailua...?
« Vastaus #26 : 18.06.2016 - klo:15:26 »
Jos lambda näyttää liian pientä jännitettä niin boxi kuvittelee koneen käyvän rikkaalla ja yrittää laihentaa korjatakseen. Rikkinäisellä lambdalla ei sitten jännite nousekaan jolloin laihennetaan liikaa. Vanha ja väsynyt anturi saattaa vielä toimia kierroksilla kun lämpenee enempi ja pakokaasujen virtaus isompi jolloin ei välttämättä tuu vikakoodiakaan.

Pontiac TransAm, LS1, 328rwhp
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 115 '04 !!Myytävänä!!
MB Vito 120 '07

Poissa Hänkkä

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 26
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Päästöarvojen tutkailua...?
« Vastaus #25 : 18.06.2016 - klo:14:23 »
Lambdat toimii, arvojen pitää vaihdella ~100-900. Jos ne olis staattiset ~500 niin silloin rikki.

Vasen antaa pahimmillaan 9mv. Ei vaikutusta asiaan vai? Oikea ei laske juurikaan alle satkun nimittäin. Sori tyhmät kysymykset, yritän nyt ekaa kertaa ottaa PCM lukemista selvää ja opetella koneella säätöä.

Paikalla Nupa

  • Administrator
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 6628
  • Sukupuoli: Mies
  • #73 Kerava
Vs: Päästöarvojen tutkailua...?
« Vastaus #24 : 18.06.2016 - klo:14:14 »
Lambdat toimii, arvojen pitää vaihdella ~100-900. Jos ne olis staattiset ~500 niin silloin rikki.
GM. Chevrolet. Camaro.
F-bodyt korjaa ja huoltaa Ame-Rides, Keravalla.

67, 68, 72, 72, 73,77, 81, 82, 86, 86, 87, 89, 89, 90, 91, 94, 94, 94, 95, 99, 99, 10 ... most of which are gone but not forgotten.

Poissa Hänkkä

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 26
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Päästöarvojen tutkailua...?
« Vastaus #23 : 18.06.2016 - klo:14:12 »
Jees, vakiosuuttimet nyt paikalla ja ensimmäiset testit tehty tunercatilla ja EEHackilla tänään. Laitoin sylinteritilavuudet kohdalleen, sekä säädin tyhjäkäyntiä ylemmäs, kun meni maffin virtausarvot välillä punaselle asti. Alunperin oli 650rpm, nyt 750 ja käy paljon nätimmin. EEHackilla havaitsin seuraavaa: Kylmänä eli open loopilla näyttää kaikki olevan hienosti, mutta heti kun iskee closed loop päälle niin alkaa tapahtua:

LEFT injector pulse width tipahtaa selvästi
LEFT block learn trim tipahtaa ennen pitkää punaiselle asti
LEFT integrator counts tipahtaa aluksi selvästi, mutta korjaantuu pian melko lähelle oikeanpuolimmaista
Lambdan arvot heittelee minne sattuu

Lambda-anturit lähtee vaihtoon ensimmäisenä. Jos jotakuta kiinnostaa analysoida, voin lähettää tiedoston tulemaan tosta EEHack sessiosta.
 

Poissa mikke

  • Hallituksen jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4788
  • Sukupuoli: Mies
  • Ei oo LS. Koska jonkun on oltava erimieltä!
Vs: Päästöarvojen tutkailua...?
« Vastaus #22 : 09.06.2016 - klo:07:10 »
ei se paha oo todennäkösesti alakierros alueet pelaa niillä ja siltätasolta päästöt mitataan suuttimet looppuu vasta ylemmillä kierroksilla
Chevrolet Camaro Z28 -94 Alkuperänen LT1 Yhteistä taivalta vuodesta 2005 Yli 70000km, bensaa yli10000 litraa ja kivaa on ollut :) Nastolan kuningaskunta lahden puristuksessa
2006 14,104@161,29 Motopark 16.7 Eka kerta
2007 13,941@159,24 Alastaro 2.6
2008 14,076@161,22 Kiikala 23.8 tasaväkistä ja jännää 0.002 sekan parta
2009 14,281@159,50 Motopark 19.7 yksinäistä b särkee konetta
2010 14,229@157,21 Kiikala 28.8 b vei pohjan koko touhusta, hauskuus hävis
2011 14,279@158,31 Alastaro, 27.8 mikä kehitys?
2012-2015 hiljasta 2016 ajetaan taas :)

Poissa Hänkkä

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 26
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Päästöarvojen tutkailua...?
« Vastaus #21 : 08.06.2016 - klo:05:35 »
Minä hankin itselle myös tuossa muutama kuukausi sitten tunercatsin pro version  ja mukana tuli myös datamaster johon sain tunnukset käyttöön kun lähetti tilauksen tiedot tiettyyn osoitteeseen.

Nyt on LT1 Y-kitti tulossa, lataan datamasterin ilmaisversion vielä jos siitäkin olisi apua. Oliskohan paha idea odotellessa kokeilla laittaa vakio suuttimet kiinni ja käydä päästötestissä? Vähän liian kauan jo odoteltu että pääsis ajelee...

Paikalla Z-mo

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5833
  • Sukupuoli: Mies
  • When comfort is out, performance is in.
Vs: Päästöarvojen tutkailua...?
« Vastaus #20 : 05.06.2016 - klo:12:00 »
Kaverin 89 Camaron katsastus piakkoin edessä. LM7 kaasarilla ja miedolla Edelbrockin #2215 nokalla (0.50 asteet 220/220, nostoa 0.51/0.51 ja lsa 111)
Katsastukseen tuplakatit kiinni ja vähäpäästöisen rajoihin tulee menemään, tavalla tai toisella. Ja katsastusasema luonnollisesti valitaan sen mukaan että löytyy ymmärrystä.
'87 Iroc "Modifioitu"
'91 Trans Am Convertible "Modifiointi kesken"
'89 Astro
'06 STS
'96 DeVille "Mafia Edition"

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2470
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: Päästöarvojen tutkailua...?
« Vastaus #19 : 05.06.2016 - klo:11:42 »
Tällainen hullu ajatus/pohtinut, että saako kaasutin moottorin menemään vähäpäästöisen(ruiskumoottorin) arvojen sisälle? Tämä siis jos laittaa kaasutin moottorin vähäpäästöiseen malliin.
Muut arvot ei oo ongelma jos katti toimii mutta lambdassa voi olla säätäminen koska toleranssi on pieni. Oltava just.[size=78%] [/size]
Laittaa kaveriks mekaanisen ilmapumpun niin poistuu sekin ongelma... Ja väittää konttorilla et on TBI tai vastaava...
Onhan näitä arvoiltaan vähäpäästöisiä sähkökaasarikoneita saanu koko 80-luvun missä lambda säätämässä seosta.
Pontiac TransAm, LS1, 328rwhp
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 115 '04 !!Myytävänä!!
MB Vito 120 '07