Kirjoittaja Aihe: Tehot häviää kickdownissa  (Luettu 4108 kertaa)

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2496
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: Tehot häviää kickdownissa
« Vastaus #31 : 19.08.2017 - klo:17:57 »
Kone menee closed-looppiin tietyn ajan jälkeen (n. 1-3min riippuen lämmöstä) kunhan lämpötila on riittävä (tais olla n. 40C) eikä vikoja ole päällä. Lambaa aletaan seuraamaan vasta sen jälkeen.


Pakoputken vuoto vaikuttaa lambdaan vaikka olis vähän matkaa anturin jälkeenkin. Mutta hyvä jos ei vuoda.


Kaiken varalta kannattaa kokeilla vaikka letkut tukkimalla ettei ilmapumpun kautta mene yhtään ilmaa pakosarjoihin. Lämpimänä saa mennä ilmaa VAIN kattiin, muuten sotkee lambdan. Normaalisti puhalletaan pakosarjoihin vain jonkun aikaa (kylmänä) käynnistyksen jälkeen.


Oire on lähes sama saako kone pahasti liikaa tai liian vähän soppaa. Laihalla alkaa yleensä paukuttamaan putkessa ja nykimään, rikkaalla vaan tukehtuu. Lambdavirhe voi aiheuttaa kumman tahansa.

Pontiac TransAm, LS1, 328rwhp
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa JanneJ

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 101
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
    • Launosten Kartano - Western Ranch Working
Vs: Tehot häviää kickdownissa
« Vastaus #30 : 19.08.2017 - klo:16:25 »
"Lambdan johto irti ja koeajolle. Jos auttaa niin vika lambdassa. Ei se aina tarkoita vaikka olis uus etteikö voi silti olla vikaa..."
..täytyy kokeilla tuotakin..

"Lambdan voi sotkea tehokkaasti myös esim. joku huono suutin tai vuotava pakoputki."
totta, tässä tosin lambda on pakosarjan ulostulossa

suuttimetkin oli irti, ei vuoda 5bar paineella, aukeaa selkeästi ja kaikki antaa samanlaisen sumun

"Oliko kyseisessä kamppeessa vielä ilmapumppu paikallaan? Jos on poistettu niin onhan pakosarjoille menevät putket tukittu?"
ilmapumppu on paikallaan, päästöt normaalit (silloin kun oli leimalla), pakoputkessa ei ole korvin tai käsin havaittavaa vuotoa, brake cleanerilla olen myös kokeillut imupuolen vuotoja, ei vaikutusta

Mitäs tuo closed loop-mode tarvitsee mennäkseen päälle? Jäähdytysnesteen lämpeämisen ja lambdan lämpeämisen, ja jotain muuta? Mietin vain, mikä muu anturi tai mittaus vois tämän aiheuttaa?
Ilmeisesti polttoainejärjestelmä on mekaanisesti kunnossa, mutta lämpösenä ECM lakkaa antamasta bensaa..
"Taitaa viedä paljon bensaa"
Ei se mitään, sen takia siinä on iso tankki...

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2496
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: Tehot häviää kickdownissa
« Vastaus #29 : 19.08.2017 - klo:14:56 »
Lambdan johto irti ja koeajolle. Jos auttaa niin vika lambdassa. Ei se aina tarkoita vaikka olis uus etteikö voi silti olla vikaa...
Pääteltynä siitä että vika ilmenee closed-loopissa.
Lambdan voi sotkea tehokkaasti myös esim. joku huono suutin tai vuotava pakoputki.
Oliko kyseisessä kamppeessa vielä ilmapumppu paikallaan? Jos on poistettu niin onhan pakosarjoille menevät putket tukittu?







Pontiac TransAm, LS1, 328rwhp
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa JanneJ

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 101
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
    • Launosten Kartano - Western Ranch Working
Vs: Tehot häviää kickdownissa
« Vastaus #28 : 19.08.2017 - klo:12:42 »
Joo, ei saa bensaa, mutta miksi?
Rupeen loppuun ideat...

Tänään vaihdoin bensapumpun, kun päättelin, että ei se voi olla enää missään muussa vika, mutta sama vaiva jatkui :(

Käynnistyy normaalisti, käy nätisti, pohjaan polkastessa lähtee normaalisti ja antaa tehoja, ja vaihtaa hyvin (kylmänä siis open loopissa)

Kun lämpenee noin 60C, ei anna tehoja täyskaasulla, mutta heti kun vähän höllää, niin lähtee taas. Sitten muutamassa minuutissa tilanne pahenee tasaisesti, eli maksimikierrokset, millä vetää, putoaa koko ajan, kunnes tänään ei lopulta käynyt tyhjäkäyntiäkään 20km ajelun jälkeen.

Uutta osaahan oli siis, bensapumppu, suodatin, MAP, lämpöanturi, lambda, sytkämoduli, jakajan kansi, pyörijä, tulpat, tulpanjohdot, ECM-boxi.
TPS:n vastus vaihtuu tasaisesti liikkeen mukaan, eli pitäis olla kunnossa. Kaikkien mittarien arvot on normaaleja, eikä ECM anna mitään vikakoodia.
"Taitaa viedä paljon bensaa"
Ei se mitään, sen takia siinä on iso tankki...

Poissa GTATL

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 9298
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: Tehot häviää kickdownissa
« Vastaus #27 : 15.08.2017 - klo:17:25 »
Ei saa bensaa ::)
Lyö lyötyä, siitä on eniten hyötyä.
One Big Ass Mistake America
http://www.ls1gto.com/forums/index.php
http://www.svtperformance.com/forums/
LeMans -67 wannabe GTO
TTA -89
GTA -89
T/A - 86
GTO -06
Trans Sport -94
Stang GT -00

Poissa Nupa

  • Administrator
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 6630
  • Sukupuoli: Mies
  • #73 Kerava
Vs: Tehot häviää kickdownissa
« Vastaus #26 : 15.08.2017 - klo:16:53 »
Onko kattia? Ootko kattonu onko siellä mitään sisällä?
Ei olis eka kerta kun kennon etuosa menee palasiksi ja jumittaa..
GM. Chevrolet. Camaro.
F-bodyt korjaa ja huoltaa Ame-Rides, Keravalla.

67, 68, 72, 72, 73,77, 81, 82, 86, 86, 87, 89, 89, 90, 91, 94, 94, 94, 95, 99, 99, 10 ... most of which are gone but not forgotten.

Poissa JanneJ

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 101
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
    • Launosten Kartano - Western Ranch Working
Vs: Tehot häviää kickdownissa
« Vastaus #25 : 15.08.2017 - klo:15:32 »
No nyt meinas taas jättää tielle mokoma mopo!

Alkumatka 10km meni ihan ok, mutta sitten ilman varoitusta, ei vastannut enää kaasuun.

Kävi tyhjäkäyntiä hieman täristäen, ja antoi kierroksia max 1500 ihan pintakaasulla. Jos painoi enemmän, niin hyytyi.
Tulinpa sitten Riihimäeltä kotio abt tyhjäkäynnillä. Onneksi tasasella ajaessa tuo kulkee 80km/h 1200 kierroksella, ylämäissä kyllä hyytyi kuuteen kymppiin, ja viimeinen kilsa tultiin 20km/h...

Taas on auto pihassa tämän kesän tutuimmassa olotilassa, konepelti auki, ja meikäläinen poimimassa tikkuja kynsien alta.. Ei sytyttänyt SESsiä, mutta antoi vikakoodin 44, kun kysyi.

Eihän tässä olis niin suurta ongelmaa, jos olis pelimerkkejä rajattomasti, uutta palikkaa vaan kiinni niin paljon, kun selkä kestää kaupasta kantaa, pitäis se lopulta kunnostua, mutta kun ei ole :(
"Taitaa viedä paljon bensaa"
Ei se mitään, sen takia siinä on iso tankki...

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4087
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: Tehot häviää kickdownissa
« Vastaus #24 : 12.08.2017 - klo:06:26 »
Mulla aikoinaan antoi 45 koodin, kun osa suuttimista jumittui kiinni.  Ecu koettaa korjata ko tilannetta rikastamalla seosta, kun TPI:ssä bensasumu pääsee pleniumin kautta pyörimään muihinkin sylintereihin. Ja sitten mennään liian rikkaalle. Onko sulla miten vanhat suuttimet? Racetronixilta uutta tilaukseen, vakiot alkaa jumimaan kiinni vanhuuttaan.
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Paikalla Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3564
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Tehot häviää kickdownissa
« Vastaus #23 : 11.08.2017 - klo:18:31 »
Lambdan taisit jo vaihtaa ja TPS:än?

Rikkinäisistä suuttimista sen verran kokemusta, että yleensä tyhjäkäynti rikkaalla ja meinaa sammua kun vaihteen kytkee päälle.
kun vauhtiin pääsee niin ajo helpottuu eli kickdownilla meno vaan paranee.
Ittellä ei sytyttänyt muistaakseni SES:iä -91 TPI jostakin ihmeen syystä vaikka valo toimikin.

Toki jos seos rikastuu tarpeeksi kickdownilla, niin varmasti alkaa meno hyytymään.
-Tarkista huohotinventtiili kuljettajan puolen venakopasta.
-Tuki kokeeksi Evap kanisterin liitäntä läppärungosta ja johda letku siksi aikaa muualle.

Noita kautta voi rikastusta tapahtua.
Jos oireet ei poistu alkaisin tutkimaan MAP-anturia ja irrottaisin imuputken läppärungosta nuuhkiakseni imusarjan sisälle haiseeko bensa voimakkaasti vuotavan bensapaineen säätimen takia.
Mapillinen toimii suodatinputki irti ja sinne imusarjan sisälle voisi kurkata taskulampulla näkyykö bensaa moottorin käydessä / onko bensa pessyt karstat seinämiltä.
Egr / huohotuskaasu kyllä "nokeaa" seinämät.

Vuotava EGR yleensä aiheuttaa pintakaasulla nykimistä, mutta mistäs sitä tietää jos siellä useampikin em. vioista, mitkä kimpassa saa moottorin kyykkyyn kickdownilla.

« Viimeksi muokattu: 11.08.2017 - klo:19:04 kirjoittanut Fenix »
-89 350 HSR formula

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2496
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: Tehot häviää kickdownissa
« Vastaus #22 : 11.08.2017 - klo:17:10 »
Siinähän se tarkistuslista olikin...
Tuosta puuttui vielä:
Onko suuttimet sen kokoiset mitä kuuluu?
Maavika koneessa?


Sarjapiuhoja on käytännössä kahdenlaisia: PL-2303 (kiinalaiset) ja FTDI -pohjaisia. FTDI ajurit win löytää ite ja toiset pitää asentaa käsin. Löytyy netistä. Molemmat toimii myös win7.
Saattaa olla muitakin mutta ei ole vielä tullut vastaan.
Pontiac TransAm, LS1, 328rwhp
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa JanneJ

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 101
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
    • Launosten Kartano - Western Ranch Working
Vs: Tehot häviää kickdownissa
« Vastaus #21 : 11.08.2017 - klo:12:59 »
Nyt jää koodiakin näkyviin, syttyy pintakaasulla ajaessa koneen lämmettyä (closed loop)
Muutoin tutkimukset on vielä kesken...
Rakentelin ALDL-lukijajohdonkin, mutta noin 5v sitten hankkimani USB-serial- adapterini ei toimikaan Win7:ssa.

Toisesta topicista lainattu koodiselvitys:CODE 45

Trouble Code 45 indicates that the O2 sensor is showing a persistently low exhaust oxygen content (rich), despite the efforts of the ECM to decrease injector on-time (thus decreasing fuel delivered). Integrator and BLM numbers may indicate < 128 by a substantial margin.

The conditions for setting this code are:

    * no Code 34 or Code 35 (MAF error) present, and
    * the O2 sensor voltage remains above 752 mV, and
    * the ECM is in Closed Loop control, and
    * throttle position is < 2 percent or > 20 percent, and
    * the above conditions exist for more than 20 seconds.
       

Typical causes for this code include:

1) O2 sensor defective or contaminated (if incorrect RTV sealant or too much RTV is used, this may happen)
2) Leaking fuel injectors
3) Fuel pressure too high
4) EMI interference from poor plug wires
5) Evaporative Emission system defect
6) TPS and/or EGR problem
7) MAF sensor reading higher airflow than is actually present
"Taitaa viedä paljon bensaa"
Ei se mitään, sen takia siinä on iso tankki...

Poissa Chevy

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 8845
  • Sukupuoli: Mies
  • Hki
Vs: Tehot häviää kickdownissa
« Vastaus #20 : 01.08.2017 - klo:17:34 »
CRC:n voi ainakin heittää sinne saunan taakse

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2496
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: Tehot häviää kickdownissa
« Vastaus #19 : 01.08.2017 - klo:10:31 »
-kytkemällä toisen piikin akkuun, ja räpsyttämällä toista johtoa, liike tuntuu sormissa ja näkyy


Tuo ei tarkoita että moottorin sisällä oleva "mutteri" pyörii takertelematta ja kara (ruuvi) liikkuu koko matkan oikein. Boxi ei tiedä moottorin todellista asentoa vaan olettaa että on siinä kohtaa missä pitäis. Takerteleva moottori aiheuttaa askelten laskennan sekoamisen ja sen myötä tyhjäkäynnin sekoilun. Siksi kara ajetaan aina kiinni=ulos kun virrat kääntää päälle eli nollataan asento ja laskuri.
En sano että olis siinä vika mutta tämä on näissä yleisin syy tyhjäkäynnin sekoiluun... Notkeaa öljyä (esim. atf) moottoriin saattaa auttaa jokskinaikaa.


Kaasuläpän perussäätö on todella tarkkaa että IAC-lle jää sopiva säätövara. Pystyy päättelemään IAC-n pulsseista olettaen että kaikki muu on täysin kunnossa.
Olen joskus säätänyt läpän niin että antanut iac-n ajaa itsensä täysin kiinni ja nykäissyt töpselin irti. Sitten kone käyntiin ja läpän säätö siten että pysyy käynnissä vaihde päällä. Koneen on oltava lämmin. Ei ihan virallinen tapa mutta pääsee kohtuu lähelle. Läpän säätö tulee vastaan jos muuttaa jotain koneen hengittämiseen liittyvää (nokka, kannet, isompi läppäkotelo jne.). Läpän säädön jälkeen kannattaa tarkistaa myös TPS-n säätö.


En aio tulla "saunan taakse" selvittämään CRC/WD -n sopimisesta elektroniikkaan mutta en ite laittais mihinkään missä puhutaan millivolteista ;)  Johonkin polttimonkantaan tms. ok. Suojaa toki hapettumilta mutta voi alkaa jossain vaiheessa aiheuttamaan uusia ongelmia. Eiköhän tästä saada keskustelua aikaan ;D ;D ;D


Jääkö vikakoodeja muistiin SES syttymisen jälkeen? Esim. EGR voi aiheuttaa vastaavia oireita tai ilmapumppusysteemi jos vielä paikallaan.
Pontiac TransAm, LS1, 328rwhp
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa JanneJ

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 101
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
    • Launosten Kartano - Western Ranch Working
Vs: Tehot häviää kickdownissa
« Vastaus #18 : 01.08.2017 - klo:05:16 »
Onko lambda minkämerkkinen?
-AcDelco SWT:stä


Miten sait IAC-n testattua pöydällä?
-kytkemällä toisen piikin akkuun, ja räpsyttämällä toista johtoa, liike tuntuu sormissa ja näkyy
-kerran erehdyin kytkemään autoon virrat, kun IAC oli irti läppärungosta, mutta kiinni liittimessä ..
 -> no mäntä ja jousihan tietysti sinkas ulos kuin ohjus, mutta onneksi löytyi


CRC on tarkoitettu liikkuviin osiin voiteluks... ;
-olet varmaan oikeassa, mutta CRC:llä (tai enempi käytän WD40) on yli puoli vuosisataa poistettu liittimistä kontaktihäiriöitä ja virranjakasta kosteutta, sekä suojattu uusilta hapettumilta

Omassa autossani ei ole enää mekaanista tyhjäkäynnin säätöä, mutta muutin rakennetta lisäämällä pari prikkaa, ja nyt tyhjäkäynti on noin 900rpm vapaalla lämpösenä, ja vaihde päällä noin 700rpm. Koitan tänään resetoida vielä IACn, katotaan mitä syntyy. Eilen heitin pari reissua Riihimäellä, ja kaikki toimii normaalisti ja antaa tehoja (mitä antaa;). Kun lämpösenä sytyttää SES-valon, pintakaasulla on havaittavissa aivan pientä nykimistä.
"Taitaa viedä paljon bensaa"
Ei se mitään, sen takia siinä on iso tankki...

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2496
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: Tehot häviää kickdownissa
« Vastaus #17 : 31.07.2017 - klo:16:19 »
Onko lambda minkämerkkinen? Kiinalaisilla ei ainakaan tee mitään. Toisena syynä voi olla joku ilmavuoto putkistossa.


Miten sait IAC-n testattua pöydällä? Jollain askelmoottoridriverilla? Ei oo pöydällä välttämättä todellinen tilanne kun ei oo ilmanvirtaus ahdistamassa.
Tai sitten pielessä oleva seos vaikuttaa tyhjäkäyntiin.


CRC on tarkoitettu liikkuviin osiin voiteluks... ;) 
Oxidecleanerit yms. kannattaa käytön jälkeen pestä pois koska ovat yleensä happamia. Saattaa hapettua uudestaan jos jää muhimaan.
Pontiac TransAm, LS1, 328rwhp
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07