Kirjoittaja Aihe: Käy rikkaalla  (Luettu 2635 kertaa)

Poissa jaro55

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 51
Vs: Käy rikkaalla
« Vastaus #14 : 07.08.2017 - klo:20:54 »
Heitin Joelle spostia ja vastasikin saman tien. Eli ihan vakio f-bodyn boksi ja joku mieto nokka koneessa. Harmi kun ei löydä sitä build sheettiä koneesta, saisi nuo nokan tiedot.

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2470
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: Käy rikkaalla
« Vastaus #13 : 07.08.2017 - klo:17:25 »
Niinkuin Nupa sanoi niin fuel trim on 128 +- n.30. Säätörajan ylittyessä pitäis tulla seokseen viittaavaa vikakoodia. Pienempi lukema tarkoittaa että laihennetaan ja isompi rikastaa.
BLM on pitkäaikainen muistiin tallennettu säätö ja INT on sen hetkistä hienosäätöä.
BLM muodostuu INT pohjalta. Tehtaan jäljiltä ollaan aika lähellä tuota 128 mutta jos koneeseen on jotain tehty niin vaikuttaa ainakin BLM arvoon. Niin ja tuo opittu arvo katoaa kun boxi käy virrattomana. Nuo arvot on koko syöttökartan joka solulle erikseen eli eri rpm ja maf/map yhdistelmille.


Ei koneen arvoille ole mitään "just näin" listaa. Lämmöt pitäis näyttää todellista lukemaa, RPM olla tyhjäkäynnillä lähellä "target" arvoa, sytkäennakko tyhjäkäynnillä joku 20+ astetta ja ajessa suunnilleen 20-40 riippuen ajotilanteesta. IAC pykälät riippuu vähän kaikesta mutta kymmenissä tyhjäkäynnillä.


Knock count ei sais normitilanteessa juuri nousta paitsi huonolla bensalla kaasu pohjassa vedättämällä.


Eihän se koko boxi softineen ole B-bodysta (250hp)? Taitaa olla siinä pienemmät suuttimet mikä selittäis rikkaalla käymisen... ja lienee eri nokkakin?? Siinä tapauksessa kannattais lykätä boxiin joku koneeseen kuuluva softa ja jatkaa siitä. Viisaammat kertoo...
Pontiac TransAm, LS1, 328rwhp
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 115 '04 !!Myytävänä!!
MB Vito 120 '07

Poissa jaro55

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 51
Vs: Käy rikkaalla
« Vastaus #12 : 07.08.2017 - klo:10:13 »
Okkei, eiköhän se noin ole. Löytyykö jostain listattuna specsejä missä nuo kaikki arvot pitäisi olla? Helpottaisi hiukan noiden arvojen seuraamista.

Poissa Nupa

  • Administrator
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 6628
  • Sukupuoli: Mies
  • #73 Kerava
Vs: Käy rikkaalla
« Vastaus #11 : 07.08.2017 - klo:10:07 »
Fuel trimmiin sen verran, että ainakin Datamasterissa lukema 128 on "dead on", siitä sitten laihalle/rikkaalle oliko vaihteluväli 90-160... tästä ohjelmasta ei ole kokemusta, mutta onko noin erilainen?
GM. Chevrolet. Camaro.
F-bodyt korjaa ja huoltaa Ame-Rides, Keravalla.

67, 68, 72, 72, 73,77, 81, 82, 86, 86, 87, 89, 89, 90, 91, 94, 94, 94, 95, 99, 99, 10 ... most of which are gone but not forgotten.

Poissa jaro55

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 51
Vs: Käy rikkaalla
« Vastaus #10 : 06.08.2017 - klo:21:13 »
Täytyy tsekata nuo maajutut seuraavaksi. Auton PCM on -95 manuaali F-bodyn, mihin kuuluisi 1 nakuanturi. Nyt kiinni on 16188709  1994-1995 
B-bodyn module, joka vaatii kaksi anturia.

Kuva on napattu vikakoodin kuittaamisen jälkeen. Fueltrimmit sitä ennen tapissa eli 128, herää henkiin tuon koodin kuittaamisen jälkeen. AC piuhat kiinni, sitä en tiedä onko systeemissä ainetta edes sisällä.

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2470
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: Käy rikkaalla
« Vastaus #9 : 06.08.2017 - klo:20:41 »
Tuossa oli aika monta kummallista arvoa... Ettei olis maavika jossain ja aiheuttaa samalla häiriöitä nakutusanturiin/johtoihin/boxiin. Tuossa nakuanturissa kulkee melko pieniä jännitteitä kun on käytännössä mikrofoni.
TPS 1V ja 1% ??
MAP vähän korkahko (voi johtua myös nokasta/imuvuodosta/väärästä kaasuläpän säädöstä yms.)
Kierrokset korkealla vaikka IAC lähes kiinni (jumittava iac tai kts. edellinen)
AC temp -6C
Fuel trimmit yrittää laihentaa niin paljon kun pystyy (luulee käyvänsä rikkaalla tai sitten käy oikeasti)


Nämä selittyis kivasti aikalailla kaikki maavialla. Myös laturi kannattaa tarkistaa ettei vuoda vaihtovirtaa läpi (diodivika) tai kokeilee käyttää ilman hihnaa.
Mittaa auton käydessä VOLTTImittarilla akun MIINUS-navan ja moottorin, korin ja muutaman anturin maapiuhan väliltä. Ei saa olla missään kun max voltin kymmennyksiä (luokkaa 0,1-0,2V).
Viime kesänä korjailin erään LT1 Camaron johtosarjaa kun osalta antureista pätki maa ja näyttivät mitä sattui. En muista enää missä kohtaa oli vika mutta johtosarjassa kuitenkin. Siellä on anturien maapuolen haaroituksia pitkin nippua.


Ja tosiaan kannattaa tutkia kuuluuko kyseiseen boxiin tosiaan 2 nakuanturia. Jos toinen puuttuu niin tyhjä nasta kerää kaikki mahdolliset häiriöt kuin antenni ja voi luulla nakutukseks.


Nythän tuo on on jo closed-loopissa ja sytkäennakkokin vähän järkevämpi...


Nyt huomasin... tuskin autossa on ac-n piuhat kiinni missään. Eli ac-temp kuuluukin olla pieni.


Pontiac TransAm, LS1, 328rwhp
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 115 '04 !!Myytävänä!!
MB Vito 120 '07

Poissa jaro55

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 51
Vs: Käy rikkaalla
« Vastaus #8 : 05.08.2017 - klo:13:30 »
Tuli kaivettua boksi esiin ja tsekattua mikä module on kiinni.  Sieltähän löytyi 16188709, mikä LT1swap-sivun mukaan vaatii 2 sensoria. Koneessa kiinni molemmin puolin sensorit, mutta johtosarjassa vain toiselle puolelle piuha. Eikös tuo jo aiheuta sen, että module luulee toisen olevan rikki/irti?

Poissa Tommi

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 279
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Käy rikkaalla
« Vastaus #7 : 29.07.2017 - klo:09:38 »
IAC:iin ei kannata keskittyä ennekuin kone on muuten täysin kunnossa. Noilla ennakoilla kone käy väkisinkin niin raskaasti että IACin on pakko olla auki reilusti että kone jaksaa käydä. Sitten kun kaikki viat on korjattu ja kone käy oikeilla seoksilla kone normaali lämmössä pitää syttyennako hakea oikeaksi kyseiselle nokalle. Vasta tämän jälkeen katsotaan paljonko IAC on auki. Jos auki yli 50 niin reikää pitä porailla varovasti hieman isommaksi. Siinä sitten jo 0.5mm vaikuttaa paljon. Tyhjäkäynti kannattaa suosiolla nostaa 800-900rpm riippuen mikä nokka koneessa.

Ota ens alkuun TunerCatilla nakutusanturit kokonaan pois käytöstä että saat katsottua toimiiko kone muuten kunnolla. Sitten kun kaikki toimii ja olet saanut sen LT4 knock modulen tai ehjät anturit voi ne ottaa takaisin käyttöön.
-94 3.4l Firebird (perheen kesäkäyttis)
-73 Opel Commodore GS/E Coupe 3.0
-82 Galant 2.3TD Endurance kilpuri
-77 Kadett 2.2 Ratalelu

www.team1000.kuvat.fi

Poissa jaro55

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 51
Vs: Käy rikkaalla
« Vastaus #6 : 29.07.2017 - klo:08:07 »
Tutustumisen ruiskumaailmaan olisi tietty voinut aloittaa helpommallakin :) Mutta tässähän sitä oppii uutta samalla, suuret kiitokset jo näistä annetuista vinkeistä.

Tuon nokka-akselin specsit olisi kyllä kiva tietää, jos vain myyjä löytäisi sen build sheetin. Tuo LT1 knock module ei oikein tykkää peltisarjoista/rullanostajista, sen takia tuo LT4:n module olisi parempi. Ekaksi tosiaan täytyy saada tuon vikakoodi poistumaan, jonka jälkeen saisi parempaa dataa.

Täytyy tutkailla tota IAC:ta myös, jahka tallille tästä taas pääsee.

« Viimeksi muokattu: 29.07.2017 - klo:08:09 kirjoittanut jaro55 »

Poissa Timo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 254
Vs: Käy rikkaalla
« Vastaus #5 : 28.07.2017 - klo:22:37 »
IAC position lukema viittaa siihen että virinokka kyseessä sekä heikko alipaine, yli 50 kPa. Läppärunkoon pitää porata isompi reikä jotta kone saa tarpeeksi ilmaa. Läppiä ei saa raottaa. Reikä on IAC venttiilin vieressä, ilma menee venttiilin ohi. Kuumana IAC counts pitää olla about 5-50, jos isompi lukema, reikää pitää isontaa.

Poissa Timo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 254
Vs: Käy rikkaalla
« Vastaus #4 : 28.07.2017 - klo:22:27 »
Työn alla -82 Vette johon on istutettu -94 LT1. Kone jenkeissä tehty 383 stroker, tarkempia specsejä en ole vielä myyjältä saanut. Kone käy suht rikkaalla ainakin silmämääräisesti ja hajusta päätellen. Koneessa mm. peltisarjat aika "suorilla" sivuputkilla ja rullanostajat. Sytytyskamat uutta MSD:n tavaraa.

Nyt sain vihdoin tuon scan9495-ohjelman vanhaan läppäriin sisään ja kaverilta johdon lainaksi. SES-valo on vilkutellut kojetaulussa ja mielenkiinnolla odotin vikakoodeja, joita ei tullut sitten kun 1 eli koodi 43. Knock sensoria tänään tutkin ja ainakin 5v tulee johdosta ja anturin vastus 3,9k. Eli kunnossa pitäisi olla nuo.

Olisko kellään mitään ajatusta heittää viasta? Jenkkifoorumeilla kehotetaan siirtymään lt4:n knock moduleen.

Ohessa kuva skannauksesta, joka näyttää älyttömän ison knock countin ja sen ettei kone mene ollenkaan closed looppiin.
Tuossa on monta asiaa pielessä. Ennakko pitäisi olla tyhjäkäynnilläkin luokkaa 27 jos on virinokka. Tyhjäkäynti kierrokset pitää olla yli 800 rpm virinokalla. Jos vakio softa menee closed looppiin vasta kun kone 60 astetta mikäli kylmä imusarja. Lämpimällä kelillä 33 astetta. Tuossahan kone oli vain hiukan yli 40 asteinen Celsius. Kyllähän se pitää saada kunnolla lämpimäksi. Mulla on kolme eri knock moduulia, yksi niistä on LT-4, mutta en ole huomannut enkä perehtynyt onko niissä eroa käytännössä.

Poissa jaro55

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 51
Vs: Käy rikkaalla
« Vastaus #3 : 28.07.2017 - klo:20:20 »
Vähän samat ajatukset itselläkin. Ei vaikutusta johdon irti ottaminen. Pitäisi kai kokeilla irtonaisella knock sensorilla, minkä sitten kytkee johdolla maihin.

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2470
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: Käy rikkaalla
« Vastaus #2 : 28.07.2017 - klo:20:17 »
Joutunee aloittamaan nakutuksen korjaamisesta. Ennakko melko myöhäsellä = käy raskaasti = polttaa huonosti ja ilmeisesti ei sen takia mee closed-looppiin.


Mitä tapahtuu jos ottaa nakuanturin johdon irti? LT1 vakio nakutusmoduuli kuulemma on vähän turhan herkkä...
Pontiac TransAm, LS1, 328rwhp
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 115 '04 !!Myytävänä!!
MB Vito 120 '07

Poissa jaro55

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 51
Käy rikkaalla
« Vastaus #1 : 28.07.2017 - klo:19:35 »
Työn alla -82 Vette johon on istutettu -94 LT1. Kone jenkeissä tehty 383 stroker, tarkempia specsejä en ole vielä myyjältä saanut. Kone käy suht rikkaalla ainakin silmämääräisesti ja hajusta päätellen. Koneessa mm. peltisarjat aika "suorilla" sivuputkilla ja rullanostajat. Sytytyskamat uutta MSD:n tavaraa.

Nyt sain vihdoin tuon scan9495-ohjelman vanhaan läppäriin sisään ja kaverilta johdon lainaksi. SES-valo on vilkutellut kojetaulussa ja mielenkiinnolla odotin vikakoodeja, joita ei tullut sitten kun 1 eli koodi 43. Knock sensoria tänään tutkin ja ainakin 5v tulee johdosta ja anturin vastus 3,9k. Eli kunnossa pitäisi olla nuo.

Olisko kellään mitään ajatusta heittää viasta? Jenkkifoorumeilla kehotetaan siirtymään lt4:n knock moduleen.

Ohessa kuva skannauksesta, joka näyttää älyttömän ison knock countin ja sen ettei kone mene ollenkaan closed looppiin.


« Viimeksi muokattu: 28.07.2017 - klo:19:39 kirjoittanut jaro55 »