F-Body Club of Finland

F-Body Tekniikka => Pakosarjat ja -putkistot => Katalysaattori => Aiheen aloitti: Z4FUN - 05.01.2005 - klo:12:38

Otsikko: 4-Gen Camarojen Kat:it...
Kirjoitti: Z4FUN - 05.01.2005 - klo:12:38
Oottekos tietoisia virallisesti maahantuotujen, oliko se Metro-Auton toimesta, F-bodien kateista, onko niitä 1 vai 2? Lueskelin tota F-body tarinaa ja tää pisti silmään: Dual catalytic converters became standard on all Z28s, Formulas, and Trans Ams. This raised the advertised HP up to 285 from 275 for all such cars.
Oma on -95 Kalivornia versio tupla kateilla ja alkuperänen hummamäärä olisi 285?

   -Mika-
Otsikko: Re:4-Gen Camarojen Kat:it...
Kirjoitti: Nupa - 05.01.2005 - klo:12:46
Eikös tuplakatit tullu kaikkiin vasta 1997.
Oma on yhdellä katilla vielä. Ja on Metron maahantuoma.
Otsikko: Re:4-Gen Camarojen Kat:it...
Kirjoitti: Z4FUN - 05.01.2005 - klo:14:08
Kalivornia versioissa oli -95 puolivälin jälkeen tuplat, johtuen niitten emissio määräyksistä.

   -Mika-
Otsikko: Re:4-Gen Camarojen Kat:it...
Kirjoitti: Nupa - 05.01.2005 - klo:14:12
Varmaan, mutta Californiaversiot on erikseen.
Tarkoitin, että muistaakseni 97 eteenpäin kaikki Camarot tehtiin tuplakateilla.
Otsikko: Re:4-Gen Camarojen Kat:it...
Kirjoitti: peep - 05.01.2005 - klo:15:29
'96 alkaen on kaks kattia. Cali versioissa myös '95.

Ei se hp. luku muuttunut siitä mihinkään, +10 hp. näytti vaan hyvältä mainoksissa. Dynossa ja radalla sitä eroa et havaitse.
Otsikko: Re:4-Gen Camarojen Kat:it...
Kirjoitti: 91gta - 05.01.2005 - klo:16:27
Mulla oli tupla katit , tuli kysyttyä maahantuojalta sanoi kuuluvan galifornia malliin vaikka optiossa merkintä pohjoiseurooppa.  Ostin keravalta yhden isomman katin joka on 3" putkella ja 500cid koneeseen tarkotettu +30 % virtaavampi ei ole katti paljoo vastuksena myös katsastus onnistui. Kiitos race palcen ;D
Otsikko: Vs: 4-Gen Camarojen Kat:it...
Kirjoitti: J.J.Fox - 22.11.2017 - klo:16:28
Löysin näinkin vanhan langan aiheesta.
Josko nyt loppuis arpominen oman Zetorin kohdalla ja joku vois kertoa faktaa tyhmälle.

Oma Z28 on valmistettu '95, mutta myyty uutena '96 Metro-auton toimesta.
Putkistossa ei ole kattia. Pitäisikö olla?
Maahantuojan tyyppimerkinnöissä on maininta vähäpäästöisyydestä, mutta oman auton tiedoissa ei ole rastia ruudussa vähäpäästöisyys merkinnän kohdalla.
Tässä nyt arponut katin kohtaloa. Joku sen sieltä joskus ilmeisesti on poistanut, mutta ilmeisesti myös niin saanut leiman.

Eli onko se katti nyt pakollinen tässä oman auton kohdalla vai ei!? Menee käsi päähän. Tässä juuri erään katsurin kanssa asiaa tuumailtiin ja sain vähän ympäripyöreän vastauksen.
Otsikko: Vs: 4-Gen Camarojen Kat:it...
Kirjoitti: Fenix - 22.11.2017 - klo:17:07
Eikös se niin ole, että viimeistään -92 autot ovat kaikki vähäpäästöisiä.
Eli vaatii katin, vaikka siitä ei olisi erillistä merkintää.
Siitäkin huolimatta vaikka menisi ilmankin päästöistä läpi.
Eli joku kattia muistuttava pönttö ainakin oltava, oli tyhjä tai ei.
Otsikko: Vs: 4-Gen Camarojen Kat:it...
Kirjoitti: KimmoT - 22.11.2017 - klo:17:08
Kyllä -95 varmasti pitää katti olla. Olisiko edellisellä omistajalla ollut tuttu katsastusmies tai katti on otettu leimaamisen jälkeen pois. Tuskin menee päästötestistä läpi ilman kattia.
Otsikko: Vs: 4-Gen Camarojen Kat:it...
Kirjoitti: GTATL - 22.11.2017 - klo:17:32
Kyllä -95 varmasti pitää katti olla. Olisiko edellisellä omistajalla ollut tuttu katsastusmies tai katti on otettu leimaamisen jälkeen pois. Tuskin menee päästötestistä läpi ilman kattia.
Poikkeuksena muuttoautot jotka on tuotu ei katalysaattoria vaativasta maasta!
Otsikko: Vs: 4-Gen Camarojen Kat:it...
Kirjoitti: Nupa - 22.11.2017 - klo:19:07
...
Oma Z28 on valmistettu '95, mutta myyty uutena '96 Metro-auton toimesta.
Putkistossa ei ole kattia. Pitäisikö olla?
Maahantuojan tyyppimerkinnöissä on maininta vähäpäästöisyydestä, mutta oman auton tiedoissa ei ole rastia ruudussa vähäpäästöisyys merkinnän kohdalla.
Tässä nyt arponut katin kohtaloa. Joku sen sieltä joskus ilmeisesti on poistanut, mutta ilmeisesti myös niin saanut leiman.

Eli onko se katti nyt pakollinen tässä oman auton kohdalla vai ei!? Menee käsi päähän. Tässä juuri erään katsurin kanssa asiaa tuumailtiin ja sain vähän ympäripyöreän vastauksen.
Pitää olla, on vähäpäästöinen 92 jälkeen automaattisesti, ei enää mainintaa otteessa.
Katti putkeen (tai tutulle katsurille?).

-e- En oo ite törmänny yhteenkään vakio-LT1 -moottoriseen mikä olis menny vähäpäästöiseksi ilman kattia. HC yli sata.
Otsikko: Vs: 4-Gen Camarojen Kat:it...
Kirjoitti: TransNAM - 22.11.2017 - klo:20:52
1.1.92 lähtien automaattisesti vähäpäästöinen oli merkintää tai ei.
Pitää olla mitä melkoisissa säädöissä kone (tai reilusti viinaa tankissa) että saa ilman TOIMIVAA kattia läpi päästöistä.
Alle 92, merkinnällä "katalysaattori", riitti tyhjäkin pönttö kun ei merkintä vaikuttanut päästörajoihin. Merkintä katista tuli jos autossa sellainen uutena oli ja 88-91 sai rekisteröidä vähäpäästöiseksi (jotain veroetua).
http://www.kolumbus.fi/garage/Sekalaista/Paastoarvot.gif

Otsikko: Vs: 4-Gen Camarojen Kat:it...
Kirjoitti: J.J.Fox - 23.11.2017 - klo:06:15
CO kierroksilla korkee.

En nyt saa liitetty kuvaa, kun herjaa liian isoks, mutta...

Tyhjäkäynnillä lukemat:
CO% 0,43
CO2 12,7
HCppm 88
O2 2,7

Ja kierroksilla:
CO% 0,57
CO2 14,4
HCppm 12
O2 0,4

Lambda 1,000
Otsikko: Vs: 4-Gen Camarojen Kat:it...
Kirjoitti: Chevy - 23.11.2017 - klo:18:35
katilla menee CO% heittämällä alle 0.1 (raja 0.5)
Otsikko: Vs: 4-Gen Camarojen Kat:it...
Kirjoitti: TransNAM - 23.11.2017 - klo:20:58
Noihin arvoihin riittää pienikin halpa "racing"-katti. Ei tarvi olla mikään ämpärin kokoinen.

Otsikko: Vs: 4-Gen Camarojen Kat:it...
Kirjoitti: J.J.Fox - 02.12.2017 - klo:20:56
Eli ymmärsinkö oikein, että lukemat on hyvät katittomaks versioks?
Otsikko: Vs: 4-Gen Camarojen Kat:it...
Kirjoitti: TransNAM - 02.12.2017 - klo:21:12
Ja kierroksilla:
CO% 0,57
CO2 14,4
HCppm 12
O2 0,4

Lambda 1,000


Itseasiassa vähän liiankin hyvät... HC 12 on melko mahdoton ainakin bensalla. Tai sitten on mitattu kikkailemalla.
Oletko aivan 100-varma ettei siellä kattia ole? Joku race-malli saattaa näyttää pieneltä vaimentimelta.
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0890/6136/products/image_9de82dfe-a640-4cfe-8f06-c7e434134144.jpeg
http://www.guerrilla-exhaust.com/files/7469/products/4740294/race_kat.jpg
Otsikko: Vs: 4-Gen Camarojen Kat:it...
Kirjoitti: J.J.Fox - 05.12.2017 - klo:08:46
Saattaa olla, että katsuri kikkaili lukemien kanssa. Puolituttu kun on.
Kävin kyllä auton alla ja ei siä muuta vaimenninta ole, kun takana.
Otsikko: Vs: 4-Gen Camarojen Kat:it...
Kirjoitti: GTATL - 05.12.2017 - klo:16:11
Saattaa olla, että katsuri kikkaili lukemien kanssa. Puolituttu kun on.
Kävin kyllä auton alla ja ei siä muuta vaimenninta ole, kun takana.
::)
Otsikko: Vs: 4-Gen Camarojen Kat:it...
Kirjoitti: BB - 14.03.2018 - klo:19:59
Viime kesänä jouduin katin tyhjäämään kun sisukset irtosi,nyt tyrkkäsin uudet biltsun katin paikalleen,vaikuttaa tosi paljon ääniin kyllä.

Nyt pääsee leimalle kun tulee vain suvikumi kelit.