F-Body Club of Finland

F-Body Tekniikka => Moottorit => LTx => Aiheen aloitti: RaiRai - 16.07.2017 - klo:12:39

Otsikko: LT1 tyhjäkäynti pompsahti n. 1200 RPM
Kirjoitti: RaiRai - 16.07.2017 - klo:12:39
Voe perhana, ilmeisesti myös LT1-koneeseen voi tulla häiriöitä...
Kesken ajon huomasin että nyt vetää kaasu ylhäällä pikkasen turhan reippaasti. Lisäksi havaitsin vaihteiston (autom) sekoilua eli kierrätystä yli normi vaihtorajan.
Parkissa ihmettelin kierroksia tovin, kunnes SES-valo syttyi ja kiekat laski n. 1000 RPM. Uudelleen käynnistyksen jälkeen taas kiekat n. 1200 ja SES-valo pois.
Oisko alustavaa arvioo mitä tutkitaan? Toki vikakoodit voi lukee myöhemmin jne... Auto siis vakio '94.
Otsikko: Vs: LT1 tyhjäkäynti pompsahti n. 1200 RPM
Kirjoitti: Fenix - 16.07.2017 - klo:12:56
Aloita etsimällä imuvuotoa ja vikakoodin luvulla.
Katso että läppärungon jousi on kireä ja kaasuvaijeri ei jumita.
Otsikko: Vs: LT1 tyhjäkäynti pompsahti n. 1200 RPM
Kirjoitti: GTATL - 16.07.2017 - klo:13:04
TPS ::)
Otsikko: Vs: LT1 tyhjäkäynti pompsahti n. 1200 RPM
Kirjoitti: RaiRai - 16.07.2017 - klo:13:37
Oukkidoukki.
Pääsin kruisaamasta kotiin, ja tarkentavana että kiekat huitelee 1300-1400, alkumatkasta kone täräytteli pahasti muutaman kerran, mutta sitten oire vaan tämä sama tyhjäkäynti ja vaihdot. Vikavalo pysyi nyt poissa. Eipä viiti ajella kun jo vaihteen kytkentä on "pamaus". Viiletköön nyt laite rauhassa...
Niin tuo vika jäi muistiin vaikka valo ei nyt pala, vai?
Minun tuurilla imuvuoto jossain persreiässä.
Otsikko: Vs: LT1 tyhjäkäynti pompsahti n. 1200 RPM
Kirjoitti: Fenix - 16.07.2017 - klo:13:59
Niin tuo vika jäi muistiin vaikka valo ei nyt pala, vai?

Mahdollisesti.
Otsikko: Vs: LT1 tyhjäkäynti pompsahti n. 1200 RPM
Kirjoitti: RaiRai - 16.07.2017 - klo:16:46
TPS ::)
Oiskohan kuitenkin tämä. Mittasin virrat päällä anturin sinisen piuhan ja maan väliltä lepoasennossa 1,65 V ja kaasu auki 5,54 V. Tosin siten että mittauksen lopussa tyhjäkäynnille näyttikin 1,88-1,93 V. Yleismittarin jännite tosin näkyy vähän  heiluvan muutenkin jotain 0,2 V... Vaijerit ei tunnu kanittavan mitenkään, jousi nafti, ja kuulostais että läpät lopsahtaa kiinni ok. Guuggelin mukaan jännite pitäis olla jotain n. 0,7 V lepoasennossa.
Kandeeko laittaa joku kallis AC Delco TPS, ja onko se muuta q plug & pray?
Otsikko: Vs: LT1 tyhjäkäynti pompsahti n. 1200 RPM
Kirjoitti: GTATL - 16.07.2017 - klo:17:17
Oiskohan kuitenkin tämä. Mittasin virrat päällä anturin sinisen piuhan ja maan väliltä lepoasennossa 1,65 V ja kaasu auki 5,54 V. Tosin siten että mittauksen lopussa tyhjäkäynnille näyttikin 1,88-1,93 V. Yleismittarin jännite tosin näkyy vähän  heiluvan muutenkin jotain 0,2 V... Vaijerit ei tunnu kanittavan mitenkään, jousi nafti, ja kuulostais että läpät lopsahtaa kiinni ok. Guuggelin mukaan jännite pitäis olla jotain n. 0,7 V lepoasennossa.
Kandeeko laittaa joku kallis AC Delco TPS, ja onko se muuta q plug & pray?
0.54v tyhjäkäynnillä 8)
Otsikko: Vs: LT1 tyhjäkäynti pompsahti n. 1200 RPM
Kirjoitti: TransNAM - 16.07.2017 - klo:17:25
Myös tps-n maadoitus kannattaa tarkistaa koska huono maa sekoittaa jännitteen yhtälailla.
Jos läpät on kiinni (vakkarikaan ei kanita) ja maa kunnossa niin anturin vaihto.
Kiinalaisia (standard yms) ei oikein kehtaa suositella eli jos löytyy ni mieluummin aito AC.
Otsikko: Vs: LT1 tyhjäkäynti pompsahti n. 1200 RPM
Kirjoitti: RaiRai - 16.07.2017 - klo:17:27
0.54v tyhjäkäynnillä 8)
No tämähän on selvä TPS-keissi sitten, olettaen että kiinan mittari näytti suunnilleen oikein.
Nyt joutuu valitettavasti ottamaan kaljaa terassilla kun näin lämpimänä päivänä T-top ei käytössä ja kaikkee...
Mutta ei paha jos tuolla selviää. Raportoin kyllä mitä tapahtuu kunhan selviän sen anturin hankintaan ja vaihtoon ????
Otsikko: Vs: LT1 tyhjäkäynti pompsahti n. 1200 RPM
Kirjoitti: RaiRai - 16.07.2017 - klo:17:29
Myös tps-n maadoitus kannattaa tarkistaa...
Tsekataan että se musta piuha saa maata kunnolla, kö?
Otsikko: Vs: LT1 tyhjäkäynti pompsahti n. 1200 RPM
Kirjoitti: TransNAM - 16.07.2017 - klo:18:50
Anturi maadoittuu boxin kautta mutta vastuksen tai mieluummin jännitteen voi mitata silti esim. akun -napaa vasten. Jos mittaat jännitteen (parempi) niin anturin pitäis olla paikallaan (hankalaa...) ja virta päällä. Ohmeja ei sais olla ku kymmenesosia ja jännitettä vielä vähempi.


Edit: Ota tps töpseli irti. Käynnin pitäis parantua.
Otsikko: Vs: LT1 tyhjäkäynti pompsahti n. 1200 RPM
Kirjoitti: mikke - 16.07.2017 - klo:19:26
Oiskohan kuitenkin tämä. Mittasin virrat päällä anturin sinisen piuhan ja maan väliltä lepoasennossa 1,65 V ja kaasu auki 5,54 V. Tosin siten että mittauksen lopussa tyhjäkäynnille näyttikin 1,88-1,93 V. Yleismittarin jännite tosin näkyy vähän  heiluvan muutenkin jotain 0,2 V... Vaijerit ei tunnu kanittavan mitenkään, jousi nafti, ja kuulostais että läpät lopsahtaa kiinni ok. Guuggelin mukaan jännite pitäis olla jotain n. 0,7 V lepoasennossa.
Kandeeko laittaa joku kallis AC Delco TPS, ja onko se muuta q plug & pray?

periaattees plug and pray LT1 TPS ei oo säätöä ite anturis et se menee kerralla kohallee ku pistää ruuvit kii. sit jos jostainsyystä tarttis säätää menee viilailuks.

saisikko autoo helposti kaapelin päähn et näkis suoraa kaikki noi anturiarvot ja näkee et liikkuu niinku kuuluu. Mun mielestä LT1 hienopuoli toi data mitä sielt saa.
Otsikko: Vs: LT1 tyhjäkäynti pompsahti n. 1200 RPM
Kirjoitti: GTATL - 16.07.2017 - klo:19:31
Jos ei ole livedata laitteita TPS.n arvon tarkastamiseen, niin mielestäni tämä on ainut ja oikea tapa säätää tps. Virrat päälle ja säätö nuolien suuntaisesti.
Otsikko: Vs: LT1 tyhjäkäynti pompsahti n. 1200 RPM
Kirjoitti: mikke - 16.07.2017 - klo:19:47
LT1 ei vaan pitäs olla säädön tarvetta kun ei oo suuniteltu säädettäväks ja ainaki mitä noit oon vaihtanu ni uus paikalleen ja arvot on kohallaa jopa summitin viriläppiksessä :o
Otsikko: Vs: LT1 tyhjäkäynti pompsahti n. 1200 RPM
Kirjoitti: TransNAM - 16.07.2017 - klo:20:08
Ei oo tarvetta säätää jos läpän perusasento on kohillaan. Boxissakin on toleranssia minkä huomioi tyhjäkäynniks ja minkä täyskaasuks. Eli ei oo mitään voltin sadasosien tiedettä. Ei oo monella edes niin tarkkaa mittaria...
Otsikko: Vs: LT1 tyhjäkäynti pompsahti n. 1200 RPM
Kirjoitti: RaiRai - 16.07.2017 - klo:21:43
Palaan muuten mittauksissani lähtöpisteeseen huomenna, uuden yleismittarin kera. Tuumailin tuota yli 5 V jännitettä kun boksilta ei kai pitäisi sellaista tulla, varsinkaan ilman latausta. Äsken seisoneelle Optiman akulle koje näytti virrat päällä 15,9 V kun auton mittari n. 11 V... Että tuota joku nyt mättää. Yleismittari näytti kuitenkin piuhat irti nyt sille harvinaista 0,00.
Otsikko: Vs: LT1 tyhjäkäynti pompsahti n. 1200 RPM
Kirjoitti: Tommi - 16.07.2017 - klo:22:01
LT1 ei vaan pitäs olla säädön tarvetta kun ei oo suuniteltu säädettäväks ja ainaki mitä noit oon vaihtanu ni uus paikalleen ja arvot on kohallaa jopa summitin viriläppiksessä :o

Niinhän se pitäs mutta aina ei ole näin. Yhdessä autossa jossa oli 52mm läpät jouduin viilaamaan reikiä koska kaasupohjassa herjasi liian korkeaa TPS jännitettä. En nyt tarkkaan muista mitä jännitearvot olivat TPS 0% ja 100% mutta viilauksen jälkeen säädin TPS 0% jännitteen siihen 0.65-0.7V joka on ihannearvo siihen.

No sitten KimmoT:n ex autossa kun viimekesänä porailin kaasuläppäkoteloon sitä IAC kanavan ohitusreikää isommaksi huomasin että siinä taas oli sellainen TPS anturi jossa jo valmiiksi tehtaalla tehty soikeat reiät.
Otsikko: Vs: LT1 tyhjäkäynti pompsahti n. 1200 RPM
Kirjoitti: Tommi - 16.07.2017 - klo:22:04
Niin se unohtui sanoa että tarkasta onko liittimen pinnit kunnossa. Viime kesänä ihmettelin kun yhdessä autossa MAF temppuili kummasti. Logi näytti välillä hyvältä ja välillä MAF näytti ihan omiaan. Purin liittimen ja huomasin että yksi pinni ei ollut saanut kunnolla kontaktia. Pienellä piikillä säädin hieman lisää puristusta pinniin ja kas ongelmat poistuivat.
Otsikko: Vs: LT1 tyhjäkäynti pompsahti n. 1200 RPM
Kirjoitti: RaiRai - 16.07.2017 - klo:22:10
Ok pitää tääkin tsekata, tosin näytti kyllä hyvältä. Pelko perseessä että onkin suurempaa kuin pelkkä tps.
Tässä tyyli jolla noita mittailen: https://m.youtube.com/watch?v=l30-TNXj9Qc

Niin se unohtui sanoa että tarkasta onko liittimen pinnit kunnossa. Viime kesänä ihmettelin kun yhdessä autossa MAF temppuili kummasti. Logi näytti välillä hyvältä ja välillä MAF näytti ihan omiaan. Purin liittimen ja huomasin että yksi pinni ei ollut saanut kunnolla kontaktia. Pienellä piikillä säädin hieman lisää puristusta pinniin ja kas ongelmat poistuivat.
Otsikko: Vs: LT1 tyhjäkäynti pompsahti n. 1200 RPM
Kirjoitti: RaiRai - 17.07.2017 - klo:09:43
Nonni nyt on uusi yleismittari joka näyttää järkeviä lukemia. Anturin maa on kunnossa, boksilta tulee vaaleesta piuhasta 5,02 V ja lepoasennossa siniseltä piuhalta 1,4 V, eli edelleen näyttäis että TPS on vikana.
Pari osapuljua tsekattu ja nyt tuntuis Standardia vaan Suomesta löytyvän. Saapi hihkaista nyt jos jollain uutta laadukkaampaa tarjolla. Kiitos vinkeistä kaikille so far.
Otsikko: Vs: LT1 tyhjäkäynti pompsahti n. 1200 RPM
Kirjoitti: Tommi - 17.07.2017 - klo:10:35
Onko kaasuläpät varmasti kiinni ettei mikään kanita ja läpät jää hieman raolleen?
Otsikko: Vs: LT1 tyhjäkäynti pompsahti n. 1200 RPM
Kirjoitti: RaiRai - 17.07.2017 - klo:16:26
Uusi TPS paikalleen (Standard), aurinko tuli esiin pilven takaa ja Pontiakki pelaa taas.  :)
Otsikko: Vs: LT1 tyhjäkäynti pompsahti n. 1200 RPM
Kirjoitti: GTATL - 17.07.2017 - klo:16:35
Uusi TPS paikalleen (Standard), aurinko tuli esiin pilven takaa ja Pontiakki pelaa taas.  :)
m/