F-Body Club of Finland

F-Body Tekniikka => Projektit => Aiheen aloitti: Puman - 01.09.2018 - klo:17:11

Otsikko: 1977 Trans am
Kirjoitti: Puman - 01.09.2018 - klo:17:11
Elikkäs 1977 vuosimallin Trans am tuli hankittua. Kovakattoinen. Koneena Oldsin 405. Kaikki Californian saastelaiteet vielä päällä. Katit lensi jo mäkeen. Päällä Californian auringon polttama orkkisväri Goldenrod Yellow. Aika kauhtuneen näköinen maali eikä olisi uutenakaan suosikkini, mutta auto on koko ikänsä LA:n ja San Diegon välillä viettäneenä ruosteeton. Musta sisusta ja mustat kangaspenkit. Sisustakin osin auringonkärventämä.

Nyt olis muutama kysymys mielessä.

1. Kannattaako ruosteetonta orkkispohjaa maalailla millään tavoin? Jos autosta pitäis päästä eroon, niin onko etu, että ostajalle voi näyttää ehjää orkkispohjaa vai olisiko uusi hieno uusi maali pohjassa parempi? Auto ei tule näkemään talviajoa ja sadepäiviäkin vältellään.

2. Auto tulee saamaan uuden maalipinnan. Eli mikä väriksi? Orkkis goldenrod on uutenakin aika laimea jo valmiiksi auringonpolttamalta näyttävä keltainen. Eli jos auto keltaisena pysyy, niin väriksi tulee uuden C7 Vetten / Camaron kirkas Velocity Yellow keltainen.

Toinen vaihtoehto on sitten musta. Mikä tarkoittaa sitä,  että tästäkin tehtäisiin taas yksi Bandit- replica kultateippeineen ja kaikkineen. Jos autoa pitäis myydä, onko mustaa Trans amia helpompi kaupitella kuin keltaista?

Ensimmäinen työ on kuitenkin alustaremppa takapäähän. Lehtijousien ja vakaajatangon puslat ovat ilmeisesti alkuperäiset ja aivan murentuneet. Ja sen kyllä huomaa ajossa. Ja samalla vaihtaa jouset ja iskarit myös.

Miten tänne sai laitettua kuvia?

Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: Fenix - 01.09.2018 - klo:19:03
Jenkkiautoja harrastava maalari kaveri sanoi, että varmin tapa on hioa pellille.
Ei ollut varma missä vaiheessa 70-lukua GM alkoi käyttämään thermomaalin sijaan 2-komponentti maalia.
Mutta lupasi kysyä kolleegoiltaan.

Väri on ihan omasta mausta kiinni.
Jos pienintäkään epäilyä jälleenmyynnistä, niin se musta on melko varma valinta.
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: mopo-ukko - 02.09.2018 - klo:04:35
Thermoplastia käytettiin vielä yleisesti -80 luvulla ja satunnaisesti senkin jälkeen,löytyy siihen maalit jotka toimii sen päällä,mutta jos varman päälle niin pellille.
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: F350 - 02.09.2018 - klo:06:19
Jenkkiautoja harrastava maalari kaveri sanoi, että varmin tapa on hioa pellille.
Ei ollut varma missä vaiheessa 70-lukua GM alkoi käyttämään thermomaalin sijaan 2-komponentti maalia.

-85-86 jäi thermoplastinen pois firebirdeistä
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: BlackZ - 02.09.2018 - klo:11:52
 \m/ m/ Mahtavaa, laitahan kuvia!!
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: Puman - 02.09.2018 - klo:21:16
\m/ m/ Mahtavaa, laitahan kuvia!!

Se olikin yksi kysymyksistäni.
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: BlackZ - 02.09.2018 - klo:21:23
Se olikin yksi kysymyksistäni.

Siinähän on viestiä kirjoittaessa viestikentän alapuolelle "Liitteet ja muut asetukset", sieltä vain kuvaa tulemaan  8)
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: Puman - 20.09.2018 - klo:14:35
Uusi bensatankki ja bensalinjastoa



Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: Puman - 20.09.2018 - klo:14:36
Ja uusi benapumppu ja kaasutin.

Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: BlackZ - 20.09.2018 - klo:15:00
Laitahan autostaki kuvaa!  m/
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: TransSami - 20.09.2018 - klo:15:34
Pumpulta kaasarille menevä putki puuttuu kuvasta, vai saitko ehjänä auki?
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: Puman - 21.09.2018 - klo:15:54
Pumpulta kaasarille menevä putki puuttuu kuvasta, vai saitko ehjänä auki?

Jeps. Ehjänä aukesi ja saa puhdistettuna toistaiseksi jatkaa palvelustaan. Bensapumpuista mietin hetken sähköpumppua, mutta sitten päätin, että museoautossa on vanhassa vara parempi. Mekaaninen pumppu on aika halpa ja yksinkertainen uusia, jos se, jenkkiosien nykylaadun tuntien, hajoaa. Tosin tämä oli Made In Canada. Mutta itse komponentit voivat tulla jostain, mistä saa tosi halvalla.

Seuraavana työn alla täydellinen takapään alustaremppa. Uusi paksumpi vakaajatanko puslineen, uudet lehtijouset puslineen ja uudet iskarit. On siinä hirveä määrä rautaa, kun FedExin kuriiri roudasi kuistille.

Oli muuten hauska irroitettava se lehtijousen auton peräpäänpuoleinen ylempi pultti, joka menee rungon läpi menevän puslan läpi. Ei halunnut aueta sitten millään.  Rälläköidä ei uskalla, koska talli ei ole tulityöpaikka ja kaikkea palavaa ympärillä eikä sinne rälläkkä mahtuisikaan. Liekkikuumennusvälineitä en omista enkä viitsi tämän takia hankkia. Kerkesin jo aloittaa pultin hitaan katkaisutyön rautasahanterällä mutterinjuuresta vähitellen jurskuttaen, kunnes naapuri tuli kysymään mitä hittoa mä teen.  Häneltä sain mutterimurskaimen, joka sopii mitä ahtaimpiin koloihin ja sopukoihin. Panta vain irroittettavan (murskattavan) mutterin ympärille ja sitten räikkäavaimella alat kiristää katkaisuruuvia. Teräväkärkinen katkaisuruuvi mutteria vasten kiristyessään lopulta halkaisee mutterin ja sen jälkeen halkaistu mutteri pyörii pois pultilta lähes sormivoimin. Toimitaperiaate on sama kuin keskiaikaisessa peukaloruuvi-kidutusvälineessä. Koskaan en ollut moisesta laitteesta kuullutkaan ja mietin miltä kaikelta olisin elämäni autorempoissa säästynyt, jos olisi ollut tuollainen aikaisemmin käytössä. Nyt on.
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: gmc63 - 21.09.2018 - klo:19:47
Laitahan autostaki kuvaa!  m/
Ei se uskalla  ;D ;D ;D ;)
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: TransSami - 21.09.2018 - klo:19:59
Jeps. Ehjänä aukesi ja saa puhdistettuna toistaiseksi jatkaa palvelustaan.

Liekkikuumennusvälineitä en omista enkä viitsi tämän takia hankkia.

Hyvä että sait ehjänä. Tuossa etulähtöisenssä Rokkiorkassa tulee melko ikävä kurvi ettei se osu siihen termarinkoppaan, että se jää aika helposti ilman tosi hyvä vehkeitä tekemättä...

Tällanen on tosi kätsy, ja tollanen pullo riittää tällasissa harrestehommissa monta vuotta, eikä vaihtopullo ole pahan hintainen.

https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10093931
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: Puman - 07.10.2018 - klo:19:58
Heip. Miten muuten irroitetaan se mittariston alumiinien taustalevy? Se joka on joko kultainen tai hopea. Rattiputki on pudotettu, kolme yläruuvia avattu, ja sitten? Edelleen on alareunasta kiinni.

Yritin laittaa kuvia. Virhettä tuuttaa.
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: TransSami - 08.10.2018 - klo:05:11
Alareunassa on kaksi pitkää ruuvi pystyssä, alhaalta ylöspäin. Kannat on muistaakseni sen rattiputken alle tulevan suojamuovin alla.
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: Puman - 08.10.2018 - klo:07:59
Alareunassa on kaksi pitkää ruuvi pystyssä, alhaalta ylöspäin. Kannat on muistaakseni sen rattiputken alle tulevan suojamuovin alla.

No niinpä onkin. kiitos.
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: Puman - 08.10.2018 - klo:08:15
Miten pystyy muokkaamaan Iphone kuvia, että ne sopisi tänne?

Nyt Iphone kuvat ovat 2,6Mt kokoisia ja taitavat olla liika suuria, että saitti ne voi julkaista.
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: TransSami - 08.10.2018 - klo:08:55
Androidilla Resizer-appsilla. iPhonella varmaan joku samantyyppinen, olikohan se Photo Compress tms...
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: Chevy - 08.10.2018 - klo:11:03
Miten pystyy muokkaamaan Iphone kuvia, että ne sopisi tänne?

Nyt Iphone kuvat ovat 2,6Mt kokoisia ja taitavat olla liika suuria, että saitti ne voi julkaista.

kuvaa lähettäessä mulla ainakin voi valita valikosta : pieni,normaali,suuri tai todellinen koko
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: Puman - 08.10.2018 - klo:18:36
Nyt on taas hyvät neuvot arvossaan. Olen vaihtamassa mittariston linssejä ja kuinka tuo mittariston linssin läpi tuleva kellon säätönamikan nuppi olisi tarkoitus irrota? Onko se kierteellä vai miten?
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: jpe - 08.10.2018 - klo:19:32
Muistaakseni se nuppi on kierteellä siinä tapin päässä, eli tappi jää.
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: TransSami - 08.10.2018 - klo:19:53
Vai oliko siinä keskellä ihan pieni ruuvi? ???
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: Puman - 08.10.2018 - klo:20:56
Vai oliko siinä keskellä ihan pieni ruuvi? ???

Ainakin Varaosia taitaa löytyä molempia. Eli keskusruuvilla tai kierteellä. Tässä ei tauda ruuvia olla. Eli jos nuppi on kierteellä niin vasempaan päin vissiin aukeaa. Mutta saattaa olla, että siellä on liimaa seassa.
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: Puman - 04.03.2019 - klo:00:26
Kultaiset Snowflaket olisi tarkoitus tilata Year Onelta. Kumpaa kokoa jengi suosittelee? 15x8 vai 17x9.

Sanovat, että suuremman vanteen matalampi rengasprofiili parantaisi ajettavuutta.

Mahtaisiko löytyä tollaiset täältä Suomesta?
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: BB - 04.03.2019 - klo:08:47
Kultaiset Snowflaket olisi tarkoitus tilata Year Onelta. Kumpaa kokoa jengi suosittelee? 15x8 vai 17x9.

Sanovat, että suuremman vanteen matalampi rengasprofiili parantaisi ajettavuutta.

Mahtaisiko löytyä tollaiset täältä Suomesta?

Kaks piippunen juttu,korkea 15 kumi on mukava ja antaa paljon anteeksi riittää useimmille,17 matalampi on hyvä kovemmassa runttauksessa mutta koko alusta pitää olla varmasti kohdallaan muuten tulee aivan kauhea pyryharakka ajaa
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: Z-mo - 04.03.2019 - klo:09:24
Itse ottaisin ehdottomasti 17x9. Rengasvaihtoehtoja sekä saatavuus eri luokkaa kuin 15 tuumaisissa.
Varmasti muuttaa varsinkin ohjausta tarkempaan suuntaan kun ei renkaat jousta ihan hulluna kuten 15 tuumasissa.
17" on vielä sen verran pieni vanne, että ei oo kumit järkyttävän matalalla profiliilla. Pitäisi olla vielä mukavakin ajella kouvostoliiton teillä.
Ainakin 3genissä vannemuutos 16 tuumasta 18 tuumaan ei aiheuttanu yhtäkään negatiivista asiaa.
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: BlackZ - 04.03.2019 - klo:09:32
Ei oo mitenkään maailmaa mullistava ero sama kummat otat, valitse ne mistä enempi ulkonäöllisesti tykkäät. Itelle on vaan yks oikea vaihtoehto, eli 15x8 ja BFG 255 leveät rattaat valkosilla teksteillä  \m/ On hieno ja hyvä ajaa sekä mukailee alkuperästä Smokey and The Bandit Trans Amia  8)
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: BlackZ - 04.03.2019 - klo:09:38
Laitettaa nyt yks kuvaki omasta joka puhukoon 15x8:ien puolesta  ;)

PS. Millon sää laitat tästä autosta ulkokuvia nähtäville..? Kovasti kiinnostas nähä millanen peli.
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: Puman - 04.03.2019 - klo:09:45
Kaks piippunen juttu,korkea 15 kumi on mukava ja antaa paljon anteeksi riittää useimmille,17 matalampi on hyvä kovemmassa runttauksessa mutta koko alusta pitää olla varmasti kohdallaan muuten tulee aivan kauhea pyryharakka ajaa

Korkea rengasprofiili suojaa paremmin vanteita muuttumasta neliskumaisiksi näillä nykykuntoisilla Suomen teillä. Mutta 15-tuumaisen vanteen korkea rengasprofiili vaatii ehdottomasti renkaat valkoisilla sivuteksteillä. Ja silloin ei vaihtoehdoiksi jää kuin BF Goodrich tai Cooper Cobra.

17-tuumaiselle vanteelle löytyy helpommin renkaita, kun valkotekstit ei ole tarpeen.

Eli raati on sitä mieltä, että ajettavuuteen ei 15-tuumaisella ja 17-tuumaisella ole juurikaan eroa?
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: Puman - 04.03.2019 - klo:09:51
Laitettaa nyt yks kuvaki omasta joka puhukoon 15x8:ien puolesta  ;)

PS. Millon sää laitat tästä autosta ulkokuvia nähtäville..? Kovasti kiinnostas nähä millanen peli.

Onko nuo sun Snowflaket jotenkin erilaiset kuin ne Year Onen versiot? Näyttää kuin kultaa olisi enemmän.

https://www.yearone.com/Product/wheels/gsf158kg#prettyPhoto

Kuvia olisi vaikka kuinka ja niitä tänne mielellään laittasin, mutta ei ole laitetta, jolla saisi otettua  tarpeeksi pieniä kuvia. Iphone ja digikameran kuvissa tämä saitti herjaa, että kuvat on liika suuria tänne.
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: BlackZ - 04.03.2019 - klo:09:57
Onko nuo sun Snowflaket jotenkin erilaiset kuin ne Year Onen versiot? Näyttää kuin kultaa olisi enemmän.

https://www.yearone.com/Product/wheels/gsf158kg#prettyPhoto

Kuvia olisi vaikka kuinka ja niitä tänne mielellään laittasin, mutta ei ole laitetta, jolla saisi otettua  tarpeeksi pieniä kuvia. Iphone ja digikameran kuvissa tämä saitti herjaa, että kuvat on liika suuria tänne.

Mun ymmärtääkseni nuo Yearonen 15x8 vanteet ei ole ihan alkuperäisen mukaiset. Mulla on alkuperäiset 1978 snowflaket ja noissa on vissiin puolat vähän paksummat. Noissa maalauksissakin on eroja, en tiedä onko alunperin ollut molempia tyylejä miten nuo on maalatut, mutta esim mulla nuo on maalattu 2018 kokonaan nuo puolat, kuten huomaat jos katot Yearonen vanteita niin niissä on noiden puolien päälyosa maalaamatta, eli maalissa on vain nuo sisäosat puolista.

Joo tämä forum on tosi rasittava tuosta syystä että jokainen kuva minkä tänne laittaa niin pitää erikseen pienentää kuvankäsittelyllä. Laita jokin kuvien resoluution pienennys softa ja pienennä kuvat niin pieniksi että on maksimissaan 1Mt kokoisia niin saat ne tänne ladattua, esim. 1024x768 resoluutio on jo niin pieni että menee heittämällä tänne forumille  m/
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: BlackZ - 04.03.2019 - klo:10:00
Korkea rengasprofiili suojaa paremmin vanteita muuttumasta neliskumaisiksi näillä nykykuntoisilla Suomen teillä. Mutta 15-tuumaisen vanteen korkea rengasprofiili vaatii ehdottomasti renkaat valkoisilla sivuteksteillä. Ja silloin ei vaihtoehdoiksi jää kuin BF Goodrich tai Cooper Cobra.

17-tuumaiselle vanteelle löytyy helpommin renkaita, kun valkotekstit ei ole tarpeen.

Eli raati on sitä mieltä, että ajettavuuteen ei 15-tuumaisella ja 17-tuumaisella ole juurikaan eroa?

Perus ajotuntumassa ei isoa eroa, tottakai paskalla tiellä sitten 15" alkaa erottua edukseen ja kovaa mutkiin ajaessa 17". Tuo että kannattaako 17" niin jos sille tielle lähdet niin auto suorastaan vaatii 1-2" madalluksen ulkonäkösyistä ja varmaan muutenkin sitten alustaan kannattaa panostaa mikäli haluaa 17":sta täyden hyödyn irti.

BFG renkaat maksaa sitten 1000€ per kierros, pirun kalliit mutta ostin silti. Vastaavat Cooperit ois saanu noin 600€:lla.
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: GTATL - 04.03.2019 - klo:16:39
Kultaiset Snowflaket olisi tarkoitus tilata Year Onelta. Kumpaa kokoa jengi suosittelee? 15x8 vai 17x9.

Sanovat, että suuremman vanteen matalampi rengasprofiili parantaisi ajettavuutta.

Mahtaisiko löytyä tollaiset täältä Suomesta?
Mulla on 3genissä tollaiset 17x9 ja ilku.lla ilmeisesti samanlaiset. Niin tämä ei ollut myytiilmoitus ;)
Ehdottomasti 17x9, niihin saa hyvin renkaita m/
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: Puman - 04.04.2019 - klo:08:38
Mikä olisi paras tapa puhdistaa ja entisöidä pahasti hapettuneet ja pinttyneen tahraiset Dash Bezelit (mittarikehikot ?).

Ostin E-baysta pari Special Editionin kultaista Dash Bezelia ja pinnalla on hapettumaa melkoisesti. Onko tämä alumiinia vai jotain muovista keinometallia?
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: BlackZ - 04.04.2019 - klo:09:08
Mikä olisi paras tapa puhdistaa ja entisöidä pahasti hapettuneet ja pinttyneen tahraiset Dash Bezelit (mittarikehikot ?).

Ostin E-baysta pari Special Editionin kultaista Dash Bezelia ja pinnalla on hapettumaa melkoisesti. Onko tämä alumiinia vai jotain muovista keinometallia?

Se on mun mielestä ihan metallia mihin tehty koneellisesti se kuviointi. Sen jälkeen lakattu vaan kultaiseksi. Eli jos alat sitä hiomaan niin ketuiksi menee, pyyhit kuviointia samalla.

Varmaan ainoa tapa ite fixata tuo olisi saada poistettua se lakka siitä jollakin lakanpoistoaineella, sitten uudelleen lakata kultaiseksi. Itse teippasin oman hopean paneelin ja siitä tuli semmonen 8.5 arvosanaltaan eli melkosen hyvä kun oikeen huolella teki. Vaan en sitte tyytynyt siihen vaan tilasin jenkeistä Randy Combsilta entisöidyn paneelin, maksoi muistaakseni toimituksineen alveineen tulleineen vähä alle 400€. Ja ON HYVÄ  m/ Randy tehnyt näitä vuosia ja on ammattimies.

Tsekkaa nettisivut: http://www.transamdashbezels.com/

Randyn palveluja käyttävät mm. suurin osa noista pajoista jotka tekee viimesenpäälle entisöityjä Trans Ameja jenkeissä ja muuallakin maailmassa.
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: TransSami - 04.04.2019 - klo:09:33
Kuvio ei kestä sitten yhtään mekaanista hankausta. Itse taisin joskus putsailla Autosolilla tai vastavalla ja silläkin sai olla varovainen.
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: Puman - 04.04.2019 - klo:13:28
. Vaan en sitte tyytynyt siihen vaan tilasin jenkeistä Randy Combsilta entisöidyn paneelin, maksoi muistaakseni toimituksineen alveineen tulleineen vähä alle 400€. Ja ON HYVÄ  m/ Randy tehnyt näitä vuosia ja on ammattimies.

Tsekkaa nettisivut: http://www.transamdashbezels.com/


saiko Randylta siis entisöidyn bezelin vai lähetitkö oman sinne entisöitäväksi?
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: BlackZ - 04.04.2019 - klo:14:09
saiko Randylta siis entisöidyn bezelin vai lähetitkö oman sinne entisöitäväksi?

Sanoin etten ala vanhaa lähettelee niin möi suoraan ilman vaihtokappaletta. Halvemmalla toki saa ku vanhan lähettää Randylle.
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: Puman - 04.04.2019 - klo:14:45
Sanoin etten ala vanhaa lähettelee niin möi suoraan ilman vaihtokappaletta. Halvemmalla toki saa ku vanhan lähettää Randylle.

Vastaavatko sähköpostiin vai pitääkö soitella?
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: BlackZ - 04.04.2019 - klo:15:18
Vastaavatko sähköpostiin vai pitääkö soitella?

Vastaa sähköpostiin. Tai no, ite asiassa ite olin ihan Facebookin kautta messengerillä yhteydessä Randyyn joka on yli 60wee mies yhteydessä ja sieltä hoiteli kaikki vastaukset jne  ;D Mutta varmasti siis vastannee sähköpostiinkin.
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: BlackZ - 04.04.2019 - klo:15:32
PS. Liityhän jäseneksi niin pääset näkee näitä -77-78 birdien ja bandittien rakentelutopikkeja enempikin, jäsenosiolla on paljon näiden rakentelusta asiaa  ;)
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: Puman - 19.05.2019 - klo:19:38
Millä muuten olette paikkailleet kojelaudan halkeamia ym? Pari pientä, mutta sitäkin näkyvämpää halkeamaa on kojelaudassa, jotka mieluusti haluaisin pois. Musta sikaflex olisi yksinkertainen, mutta sen jälkeen on turha maalailla. Joku hyvä liima tai kitti johon maali tarttuu?

Uutta kojelautaa en viitsisi tämän takia hankia eikä sellaista ole edes jälkituotantona  saatavillakaan.
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: BlackZ - 19.05.2019 - klo:21:26
Millä muuten olette paikkailleet kojelaudan halkeamia ym? Pari pientä, mutta sitäkin näkyvämpää halkeamaa on kojelaudassa, jotka mieluusti haluaisin pois. Musta sikaflex olisi yksinkertainen, mutta sen jälkeen on turha maalailla. Joku hyvä liima tai kitti johon maali tarttuu?

Uutta kojelautaa en viitsisi tämän takia hankia eikä sellaista ole edes jälkituotantona  saatavillakaan.

Hommaa uusi kojelaudan kuori. Todella hyvä löyty esim Rockautosta. Se vaan liimataan vanhan päälle ja eroa ei alkuperäseen juuri huomaa.
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: Puman - 20.05.2019 - klo:10:49
Hommaa uusi kojelaudan kuori. Todella hyvä löyty esim Rockautosta. Se vaan liimataan vanhan päälle ja eroa ei alkuperäseen juuri huomaa.

Luulin että tuo kuori vain plugataan vanhan päälle nitisemään. En tiennyt että se liimataan sihen pysyvästi.. Miten mittariston kehikko (dash bezel) poisto onnistuu tuon kuoren kanssa? Mahtuuko tulemaan?

Rock autosta ei löytynyt. Mutta lienee sama kuin tämä firebirdcentralin malli. https://www.firebirdcentral.com/1970_1977_Molded_Dash_Pad_Topper_Plastic_Cover_p/das-2081.htm
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: BlackZ - 20.05.2019 - klo:11:24
Luulin että tuo kuori vain plugataan vanhan päälle nitisemään. En tiennyt että se liimataan sihen pysyvästi.. Miten mittariston kehikko (dash bezel) poisto onnistuu tuon kuoren kanssa? Mahtuuko tulemaan?

Rock autosta ei löytynyt. Mutta lienee sama kuin tämä firebirdcentralin malli. https://www.firebirdcentral.com/1970_1977_Molded_Dash_Pad_Topper_Plastic_Cover_p/das-2081.htm

Tuo sun linkkaama on tuommonen ihan täyskuori, tuohan se varmaan paras jos jälkiä monessa paikkaa. Sellaisen Coverlayn (osanumero coverlay 18400 rockautossa) olen yhteen asentanut ja mielestäni oli hyvä, tehty pääasiassa "korjaamaan" vain se kojelaudan päälypinta. Ja näyttäs niitä nytkin olevan Rockautossa. Toki hinta melkeen sama ku tuon sun linkin koko kuori. Mutta asennus tuossa ainakin helppo ja ainakin istui hyvin autossa mihin se laitettiin.
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: Puman - 07.07.2019 - klo:19:33
Mitä eroa näillä firebirdcentralin Special Edition tarrasarjoilla on?

Toinen on Roll Pinstripes hintaa 349 taalaa ja toinen on Pre Molded Pinstripes hintaan 579 taalaa.





Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: BlackZ - 07.07.2019 - klo:20:16
Mitä eroa näillä firebirdcentralin Special Edition tarrasarjoilla on?

Toinen on Roll Pinstripes hintaa 349 taalaa ja toinen on Pre Molded Pinstripes hintaan 579 taalaa.

Toisessa straipit valmiiksi leikattu oikean mittaseksi ja toisessa rullatavarana. Ottasin ehkä tuon valmiiksi leikellyn setin ku ainaki jostaki näin että ne saattas olla valmiiksi oikeaan muotoonkin taivuteltu. Tuo toki kannattaa varmistaa onko ne valmiiksi taiteltukin mutkille. Jos ei niin ei niistä sitten niin iso lisähyöty ole.
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: Puman - 27.08.2019 - klo:21:20
Seisontajarrun poljinsydeemi..

Tuo laitos pitää irroittaa, jos meinaa kuskin puoleisen Kick-paneelin irroittaa. Käsittääkseni on kiinni kahdella pultilla. Mutta sen lisäksi se on kiinni tulipellissä jollain nastan/niitin tapaisella. Miten nuo nastat irroitetaan? Lähteekö irti ihan nykimällä? 
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: SD455 - 01.09.2019 - klo:11:22
Käsittääkseni on kiinni yhdellä mutterilla kick paaneelin päällä ja kahdella pultilla tulipellissä. Mutterit konehuoneen puolella
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: Puman - 03.09.2019 - klo:22:00
Käsittääkseni on kiinni yhdellä mutterilla kick paaneelin päällä ja kahdella pultilla tulipellissä. Mutterit konehuoneen puolella

Ja konehuoneen puolella oleviin mutteteihin pääsee käsiksi auton alta?

Niin paljon olisi mielenkiintoisia kuvia laittaa, mutta kaikki kamerat tekee liika suuria kuvia. Jopa 10 vuotta vanha paristo digikamera
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: BlackZ - 04.09.2019 - klo:08:43
Niin paljon olisi mielenkiintoisia kuvia laittaa, mutta kaikki kamerat tekee liika suuria kuvia. Jopa 10 vuotta vanha paristo digikamera

Muuta kuvan koko esim Windowsin Paintilla, silläkin onnistuu RESIZE:llä ja löytyy vakiona kaikista Windows koneista. Helppo homma.

Mutta tässä kans olisi hyvä parannuksen paikka forumille, sais olla tässä forumilla sisäänrakennettuna tuo kuvien pienennnys jo kuvaa ladattaessa, onhan se itestäkin turhauttavaa kun jokainen kuva minkä täällä julkaseen esim puhelimestaan niin joutuu käyttää kuvankäsittelyn kautta  :-[
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: SD455 - 04.10.2019 - klo:13:36
Kuskinpuolen sisälokari irti ni sit pääsee käsiksi seisontajarrun muttereihin
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: Puman - 26.10.2019 - klo:21:10
Kuskinpuolen sisälokari irti ni sit pääsee käsiksi seisontajarrun muttereihin

Jeps. . Irrotin lokarit, kun vaihdoin apurungon puslat eli nuo body mount bushingsit. Uretaaniset ovat nämä uudet. Ovathan ne jämäkät mutta muuten ovat kuin voi **sviddu**. Siis tärinätaso on ihan mieletön ja alusta on mallia jäykkä. Orkkis kumipuslien kanssa auto oli pehmeän mukava ja lähes äänetön. Kuin leijuisi tien päällä.

Kiiresti kumipuslat takaisin. Firebircentralista saa orkkis kumipuslasarjan, mutta summitilla olisi kumiset puslasarjat 72 firebirdiin ja näyttävät orkismallia paremmalta. sopiiko 72 puslat 77 aan?
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: jpe - 27.10.2019 - klo:07:20
Jeps. . Irrotin lokarit, kun vaihdoin apurungon puslat eli nuo body mount bushingsit. Uretaaniset ovat nämä uudet. Ovathan ne jämäkät mutta muuten ovat kuin voi **sviddu**. Siis tärinätaso on ihan mieletön ja alusta on mallia jäykkä. Orkkis kumipuslien kanssa auto oli pehmeän mukava ja lähes äänetön. Kuin leijuisi tien päällä.

Kiiresti kumipuslat takaisin. Firebircentralista saa orkkis kumipuslasarjan, mutta summitilla olisi kumiset puslasarjat 72 firebirdiin ja näyttävät orkismallia paremmalta. sopiiko 72 puslat 77 aan?

Eturungon puslat ilmeisesti radiator supportin puslia lukuunottamatta samat. Nuo on erilaiset vanhemmissa. Kannattaa vielä varmistaa nuo muutkin.

Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: Puman - 29.01.2020 - klo:22:20
Auton purku menossa maalausta varten. Vaiheena kojelaudan irroitus.

Homma pysähtyi lämmityslaitteen ( heater control unit) irroitukseen. Tuulettimen katkaisijan pistokeet ei irtoa millään. Millä keinolla olette noita pistokkeita irrottaneet? Voimaa käyttämällä pelkään lopulta hajottavani pistokkeen.

Kävi jo mielessä katkoa piuhat ja korjata sitten abiko-liittimillä.

Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: Puman - 05.03.2020 - klo:20:02
Projekti etenee.

Auton sisusta on nyt purettu irti kojelautaa myöten maalausta varten. Nyt työvaiheena on ovipahvien irroitus.

Mite nuo oven kiinniveto-käsikahvaremmit irroitetaan? Käsittääkseni kiinnitysruuvit on noiden remmien päissä olevien kromihattujen alla. Eli miten noi kromihatut lähtee rikkomatta, että pääsee vetoremmin ruuvaamaan irti?

siis tämänlainen ovikahva

https://www.firebirdcentral.com/1970_1977_Deluxe_Interior_Door_Pull_Grab_Kit_p/int-2413.htm
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: JoukoY - 06.03.2020 - klo:07:33
Projekti etenee.

Auton sisusta on nyt purettu irti kojelautaa myöten maalausta varten. Nyt työvaiheena on ovipahvien irroitus.

Mite nuo oven kiinniveto-käsikahvaremmit irroitetaan? Käsittääkseni kiinnitysruuvit on noiden remmien päissä olevien kromihattujen alla. Eli miten noi kromihatut lähtee rikkomatta, että pääsee vetoremmin ruuvaamaan irti?

siis tämänlainen ovikahva

https://www.firebirdcentral.com/1970_1977_Deluxe_Interior_Door_Pull_Grab_Kit_p/int-2413.htm

Ei nyt varsinainen vastaus, mutta olethan huomannut että se kromihattu on 2 osainen:
https://www.thepartsplaceinc.com/product/1974/1974-chevrolet-el-camino-door-interior-pull-strap-end-cap-chrome-insert-2-pieces-chrome-plastic-with-brushed-insert-each/76798
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: Puman - 06.03.2020 - klo:18:23
Ei nyt varsinainen vastaus, mutta olethan huomannut että se kromihattu on 2 osainen:
https://www.thepartsplaceinc.com/product/1974/1974-chevrolet-el-camino-door-interior-pull-strap-end-cap-chrome-insert-2-pieces-chrome-plastic-with-brushed-insert-each/76798

En ole. Pitääs tarkistaa.
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: Puman - 06.03.2020 - klo:21:20
Niinhän se oli. Kromihatusta lähti kansi pois, jonka alla ruuvit.
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: Puman - 08.05.2020 - klo:16:16
Auto on parhaillaan saamassa uuden maalipinnan ja on tullut aika miettiä uutta tarroitusta. Millä keinolla/taktiikalla olette noita suurempia tarroja liimaileet? Esin konepellin lintu.

Joku neuvoi laittamaan sumutepulloon vettä ja hieman Fairya. Tarrapinta kastellaan vesi+fairy mixtuuralla ja tarra siihen päälle ja mallataan paikoilleen. Onko kokemusta ko. puuhasta?
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: Nupa - 08.05.2020 - klo:21:17
Noihan se menee, about. Malttia hommaan ja järjestyksessä lastan kanssa kuplat ja vesi pois muttei mitään tupakkataukoja kuitenkaan  ::)
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: SD455 - 09.05.2020 - klo:11:19
Auto on parhaillaan saamassa uuden maalipinnan ja on tullut aika miettiä uutta tarroitusta. Millä keinolla/taktiikalla olette noita suurempia tarroja liimaileet? Esin konepellin lintu.

Joku neuvoi laittamaan sumutepulloon vettä ja hieman Fairya. Tarrapinta kastellaan vesi+fairy mixtuuralla ja tarra siihen päälle ja mallataan paikoilleen. Onko kokemusta ko. puuhasta?

Oletko ajatellut lisätä kuviot maalaamalla? Tein omaani niin ja hyvä tuli.
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: BlackZ - 09.05.2020 - klo:11:27
Oletko ajatellut lisätä kuviot maalaamalla? Tein omaani niin ja hyvä tuli.

Laitatko kuvia tuosta toimenpiteestä että miltä näyttää valmiina? Tuo voisi olla viisain vaihtoehto, tarrathan elää vuosien saatossa kuitenkin.
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: smokeybandit - 09.05.2020 - klo:12:24
Auto on parhaillaan saamassa uuden maalipinnan ja on tullut aika miettiä uutta tarroitusta. Millä keinolla/taktiikalla olette noita suurempia tarroja liimaileet? Esin konepellin lintu.

Joku neuvoi laittamaan sumutepulloon vettä ja hieman Fairya. Tarrapinta kastellaan vesi+fairy mixtuuralla ja tarra siihen päälle ja mallataan paikoilleen. Onko kokemusta ko. puuhasta?


Tarroja itse yleensä oon aina laittanut just tuollain eli suihkepullo missä on vettä melkein ihan täyteen asti, ja vain tippa tai kaksi astian pesu ainetta, esim. fairy.

Tippa tai pari yleensä riittää, sormenpäillä voi sitten koittaa miten saippuaista ja liukasta siitä tuli, liian saippuamainen seos ei oo hyvä, kun sillon tarrat liikkuu melkein liiankin hyvin maali pinnan päällä, mikä lisää riskiä että tarra päätyy pieleen/vinoon.

Jos on jotain tavis tusina liima merkkejä, niitä voi koittaa pari liimailla, jos haluu testata saippua seosta, samalla saa tuntumaa tarran laittoon jos niitä ei oo pitkään aikaan tai ennen laittanut, ennenkuin alkaa isoa tarraa laittamaan.

Itse laitoin suht ison kotkan kone peltiin vuosia sitten, kaveri kannattaa ehottomasti olla mukana sillon kun isoja tarroja laittaa, itse aikoinaan laitoin puhtaalle ja kuivalle kone pellille tarran niin, että sumuttelin saippua vettä kone pellin päälle ja vähän tarraan, ja maalarin teipillä voi ensin teipata vähän merkkiä kone peltiin ennen kuin aloittaa tarran laiton, että on tarra sitten kohdillaan, tosin aavistuksen verran, riippuen tarran koosta ja mallista, sitä voi vähän liikutella vaikka se on jo paikoillaan, se on sen saippua veden niksi, ja se että ei yleensä jää ilmakuplia kun saippua vedellä ja muovi laastalla sitten varovasti raapustelee veden pois, liian kovaa ei raappaa kannata painaa, ettei tarra liiku, tosin isommat tarrat ei pahemmin liiku jos niitä ei varta vasten koita vähän liikuttaa.

Sellaistakin niksiä voi koittaa että jos tarra tulee, vaikka jos konepeltiin kotkaa laittaa, maalauksen yhteydessä ennen lakkausta, mutta kerran on siitä kokemusta että miltä sellainen sitten näyttää, kun maalari sen laittoi kun itse halusin kotkan lakan alle, muuten tuli hyvä mutta maalaus uuniin kun auto menee, niin vinyyli tarra ottaa siitä nokkinsa, uuni on niin kuuma että tarraan tulee kuplia vähän sinne sun tänne, sitten kun se on lakan alla, niin minkäs teet.  :o

Mukavempi se on lakan päälle laittaa, saapahan sitten joskus tarran pois jos haluu ilman että joutuu lakan hiomaan pois tarran tieltä ennenkuin sen pois saa, sitten joutuu vielä uudestaan lakkaamaan. 

Sulla jos on auto maalaamossa, niin uuni tuoreeseen maali pintaan ei kannata mun mielestä heti mitään laittaa, maali on sen verran pehmoinen että jos vaikka kone pellin painaa kämmenellä kiinni, voi jälki jäädä maaliin. Onko se 4 viikkoo nykyään, millon vasta maalattuu autoo kantsii edes vahata, ennenkuin maali on kunnolla kovettunut.
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: Puman - 17.08.2020 - klo:19:10


Tarroja itse yleensä oon aina laittanut just tuollain eli suihkepullo missä on vettä melkein ihan täyteen asti, ja vain tippa tai kaksi astian pesu ainetta, esim. fairy.

Tippa tai pari yleensä riittää, sormenpäillä voi sitten koittaa miten saippuaista ja liukasta siitä tuli, liian saippuamainen seos ei oo hyvä, kun sillon tarrat liikkuu melkein liiankin hyvin maali pinnan päällä, mikä lisää riskiä että tarra päätyy pieleen/vinoon.


Siis pari tippaa Fairya (0,10 ml) siis tosiaanko riittää reilun puolen litran sumutepulloon, että toimii?
Otsikko: Vs: 1977 Trans am
Kirjoitti: smokeybandit - 18.08.2020 - klo:15:42
Siis pari tippaa Fairya (0,10 ml) siis tosiaanko riittää reilun puolen litran sumutepulloon, että toimii?

Juu, ihan tippa tai pari riittää, muuten voi vaan tulla liian liukas vesisaippua seos, jolloin se vaikeuttaa tarran laittoa, kun tuppaa tarra liukumaan liiankin paljon maalin päällä,
toki jos niin kävis, niin varovasti tarraa raottaa ja suihkuttaa enemmän lantrattua vettä missä on vähemmän saippuaa.

Hiusten kuivaaja on myös hyvä olla, varsinkin jos tuntuu että tarra tuppaa olemaan liian liukas maali pinnan päällä, toki sen kohdan mihin tarra tulee, tarkistaa että ei oo likaa eikä mitään pölyä maali pinnassa.

Niin, ja muista ravistaa pulloa hyvin, ensin tippa pari astian pesu ainetta, esim. just toi vihree fairy käy, sitten vettä sekaan, ja jos ihan viimosen päälle haluu varmistaa, niin sormen päihin kun suihkauttaa saippua vettä, niin aivan aavistuksen verran sais tuntua että on liukkaan tuntuinen saippua vesi, jos on liukkaampi, niin ei se maata kaada, on vaan sitten työläämpi laitella tarroja paikoilleen kun tuppaa tarrat liukumaan turhankin hyvin maali pinnassa, toki hiusten kuivaajalla ja muovi laastalla saa autettua tilannetta, mutta on vain työläämpää sitten, ja toki maltti on valttia, hissun kissun hyvä tulee, tarran päällimmäistä kalvoa
ei kannatta hoputtaa kun sitä ottaa pois, joskus itse milli milliltä on saanut kalvoa irroittaa, ja välillä hiusten kuivaajalla ja muovi laastalla pyyhkii tarraa jos on tuntunut että tarra jää kalvoon kiinni kuin mitä maalipintaan, toki kulma on tärkee myös, pysty suorassa ei kannata irroittaa kalvoa, oliko se nyt jossain 45 asteen kulmassa on ok.

Jos jonkun tarran laittaa paikoilleen ilman pois veettävää suoja kalvoo, on sekin jees, tosin vähän riski alttiimpaa, ei oo mukava jos tarra menee vahingossa kaksin kerroin jostain kohtaa, silloin se on melkein pilalla
varskinkin jos ei oon suihkuttanut saippua vettä tarraan ja taikka maali pintaan.