F-Body Club of Finland

F-Body Tekniikka => Alusta => Aiheen aloitti: RaiRai - 30.10.2018 - klo:22:25

Otsikko: 4 gen etu alatukivarret
Kirjoitti: RaiRai - 30.10.2018 - klo:22:25
Uudet alatukivarret saapuneet ja pitäis alkaa suunnittelemaan vaihtoa...
Alapallonivelet on nipoilla ja sinne prässään rasvat.
Tartteeko jousipuristimet tai muuta kikkailua kun iskarin irroittaa tukivarresta? Tunkkia alle vastaan tms?
Otsikko: Vs: 4 gen etu alatukivarret
Kirjoitti: TransNAM - 31.10.2018 - klo:00:13
Ei tarvi mitään puristimia jos vaihdat vain tukivarret. Iskarin alapäästä vain 2 pulttia irti ja jättää tolpan roikkumaan. Jousi on ja pysyy iskarin päällä (coilover).
Autosta kannattaa nostaa koko keula ilmaan niin ei väännä vakaaja vastaan. Periaatteessa ei ole pakko ottaa edes renkaita pois mutta tulee tilaa jos ottaa.
Itellä on monttu niin ei ole tila-ongelmaa...
Jarruletkua ja abs-piuhaa kannattaa hieman varoa kun riehuu tukivartta pois ja paikalleen. Kumivasara on hyvä olla ainakin uuden asennukseen. Puslien holkit on aika tiukkoja koloihinsa.
Tukivarren takimmainen (korin) pultti voi olla vähän hankalahko mutta lähtee kyllä. Etummaistakin voi joutua vähän pyörittelemään jotta mahtuu pois rikkomatta hammastangon suojakumia.
Auttaa kun nostaa pyrännapaa ylemmäs ja eteenpäin kun alanuppi on irti.

Vakaaja irti, iskari irti, alanuppi irti, tukivarren pultit pois. Ja sama toisinpäin... Jos vakaajan "koiranluut" on kovin vanhat niin saattavat mennä poikki. 8mm kierretangosta saa uudet.
Pyörännavan alle hyvä laittaa jotain (tyhjä kanisteri, tunkki tms) ettei tipahda sormille kun iskarin päästää irti. Eli kun keula on tunkattuna niin koko pyöränripustus roikkuu iskarin varassa.
Tukivarren puslien pultteja ei saa "ruuvata" vaan pelkästään muttereita. Pultin kannassa on kiinteä säätövipu.

Homma näyttää selvältä kun saa pään riittävän lähelle ;)  Kaverista ei kasausvaiheessa ole haittaa (riippuen kaverista ;D ). Toinen tähtää pultteja reikiin ja toinen liikuttelee reikää kohdalleen.

Ehdottomasti pyöränkulmien säätö operaation jälkeen! Vanhojen jälkien mukaan kun kasaa niin pystyy ajamaan suuntauspaikkaan.
Otsikko: Vs: 4 gen etu alatukivarret
Kirjoitti: RaiRai - 31.10.2018 - klo:14:07
Kiitos näistä tiedoista TransNAM, eiköhä näillä eteenpäin...
Otsikko: Vs: 4 gen etu alatukivarret
Kirjoitti: RaiRai - 03.11.2018 - klo:19:23
Nonni, sain toisen vaihdettua. Eipä tästä muuta poikkeavaa kuin että en saanut tukivarren etumaista pulttia todellakaan helpolla irti; raidetangon suojakumi (=muovi) otti itteensä. Raidetankokin oli irti ulkopäästä ja taitettu ylös että näin ei kävis. Jotain pitäis kehitellä tämän osalta ennen q toisen vaihdan...

Edit: Svidu, oiskohan ratin kääntö helpottanu?
Otsikko: Vs: 4 gen etu alatukivarret
Kirjoitti: TransNAM - 03.11.2018 - klo:23:21

Edit: Svidu, oiskohan ratin kääntö helpottanu?
En hoksannut mainita kun ei muistanut... luultavasti olis :-[
Edellisestä puslanvaihdosta kun on pari vuotta aikaa.


Sikäli kun kulmat joutuu kuitenkin säätämään niin ei iso vahinko ole vaikka suojakumit ottaa projektin ajaksi pois. Asennukseen käy letkuklemmarit ja saa tarvikeliikkeistä samanlaisiakin klemmareita eri kokoisina. Muovisiin "kumeihin" en laittaisi nippareita kun ei välttämättä saa niin tiukalle että olisi tiivis.
Tähän asti mitä olen 4gen puslia vaihtanut olen kyllä saanut pultit sellaisenaan pois ja takaisin pienen painimisen jälkeen.
Otsikko: Vs: 4 gen etu alatukivarret
Kirjoitti: RaiRai - 03.11.2018 - klo:23:45
En hoksannut mainita kun ei muistanut... luultavasti olis :-[
Edellisestä puslanvaihdosta kun on pari vuotta aikaa.
...
Ei siinä mitään... Lähinnä itsensä tuntee hölmöksi kun ei auton alla tajua että "näitä esteitä ehkä voi myös siirtää". Tosiaan proggiksen jälkeen välähti vasta tämä.  :)
Otsikko: Vs: 4 gen etu alatukivarret
Kirjoitti: RaiRai - 11.11.2018 - klo:21:49
Toinenkin tukivarsi tuli viikolla vaihdettua. Sen etumaisen pultin irroitus taitaa oikeaoppisesti mennä näin kun nyt tein eli raidetangon ulkopää irti, sitten siltä puolen hammastanko sisään niin pultti mahtuu tulemaan ulos helposti.

Pyöränkulmien säätö ois vielä. Saattais keretä tälle kaudelle tekemään... Mistähän kandeis hommata se camber/caster säätötyökalu?
(https://i.ebayimg.com/thumbs/images/g/apoAAOSwZrhaWoRp/s-l225.jpg)

Tuossa kuvat vasemmanpuolen vanhasta tukivarresta, oikeanpuoleinen samassa kunnossa. Että jos jotakuta kiinnostaa taikoa näistä uudet niin laittaa vaikka viestiä, jonkunnäköstä korvausta vastaan voisin luopua. Luulen että nuo pölyttyy melko kauan varastossa ennen kuin itse alan niitä hieromaan...

(https://c1.staticflickr.com/5/4857/44014444700_439f44309f_z.jpg)

(https://c1.staticflickr.com/5/4887/30891494167_279a7d8841_z.jpg)
Otsikko: Vs: 4 gen etu alatukivarret
Kirjoitti: TransNAM - 11.11.2018 - klo:22:42
Tuo säätökalu ei ole aivan pakollinen jos tekee säätämisestä ”jonkun muun ongelman” joskin sorkkaraudan jäljet on silloin mahdollisia...


Oon muutamaan 4gen puslat vaihtanut ja on kyllä onnistunut raidetankoja irroittamatta mutta pulttien kanssa joutuu kyllä painimaan...
Otsikko: Vs: 4 gen etu alatukivarret
Kirjoitti: RaiRai - 11.11.2018 - klo:22:47
Tuo säätökalu ei ole aivan pakollinen jos tekee säätämisestä ”jonkun muun ongelman” joskin sorkkaraudan jäljet on silloin mahdollisia...
Pahoin pelkään että se onkelma löytyy kuitenkin asiakkaasta kun "tähän tarttis erikoistyökalun", ja jos ne rupee soveltaa niin toisaalta käteen voi lopulta jäädä vain ne sorkkaraudan jäljet ja paha mieli :)
Otsikko: Vs: 4 gen etu alatukivarret
Kirjoitti: RaiRai - 14.11.2018 - klo:18:26
Joo-o. Kolmeen Vianoriin soittelin tänään, Airportilla ei ollut jostain syystä nyt edes laitteita, 2 muuta ei ala tekee koska "ei erikoistyökalua". Ideoita? Onx kellään tuommosta kalua joutilaana?
Otsikko: Vs: 4 gen etu alatukivarret
Kirjoitti: Marko - 14.11.2018 - klo:18:52
Itse tilasin työkalun Rockautosta.
Otsikko: Vs: 4 gen etu alatukivarret
Kirjoitti: Fenix - 14.11.2018 - klo:20:13
Joo-o. Kolmeen Vianoriin soittelin tänään, Airportilla ei ollut jostain syystä nyt edes laitteita, 2 muuta ei ala tekee koska "ei erikoistyökalua". Ideoita? Onx kellään tuommosta kalua joutilaana?

Keravan AD-Autosett sementtitehtaankatu olen autojeni alustat säädättänyt.
Otsikko: Vs: 4 gen etu alatukivarret
Kirjoitti: RaiRai - 14.11.2018 - klo:20:50
Keravan AD-Autosett sementtitehtaankatu olen autojeni alustat säädättänyt.
Kiitti vinkistä, täytyy tuoltakin kysäistä...

Jossain vaiheessa RockAutosta tuota kalua koetin etsiä mutta en löytänyt, tai osannut etsiä oikein.
Otsikko: Vs: 4 gen etu alatukivarret
Kirjoitti: pasi jkl - 14.11.2018 - klo:22:58

Jossain vaiheessa RockAutosta tuota kalua koetin etsiä mutta en löytänyt, tai osannut etsiä oikein.
 CHEVROLET  > 1994 >  CAMARO  > 5.7L V8  > Suspension >  Alignment Tool , MOOG T40247 Caster/Camber Tool, info:
Allows camber and caster adjustments with weight on vehicle. €48.53.

Tuota työkalua monesti katsonut, mutta en ymmärrä miten sillä säädetään ala-tukivartta? Joo ehkä nyt tajusin?

Otsikko: Vs: 4 gen etu alatukivarret
Kirjoitti: RaiRai - 14.11.2018 - klo:23:11
(https://www.alignmentspecs.com/images/adjust/37.gif)
Otsikko: Vs: 4 gen etu alatukivarret
Kirjoitti: TransNAM - 16.11.2018 - klo:00:17

Tuota työkalua monesti katsonut, mutta en ymmärrä miten sillä säädetään ala-tukivartta? Joo ehkä nyt tajusin?
Ongelmana on se että kun alatukivarren pulttejä löysää säätöä varten työntää auton paino/jousi tukivartta ulospäin. Takaisin ei tahdo saada kun autoa nostamalla (paino pois renkailta) mikä ei taas ole hyvä säätämisen kannalta tai ainakin hidastaa säätöhommia.
Työkalulla saa pidettyä tukivartta paikoillaan ja voi säätää hallitusti. Sille on valmiit paikat.
Joku ruuvipuristin tms. vois ajaa saman asian mutta jättää helposti jälkiä maaliin.
Otsikko: Vs: 4 gen etu alatukivarret
Kirjoitti: pasi jkl - 16.11.2018 - klo:00:24
Hyvät selvennykset asiasta, kiitoksia. m/
Otsikko: Vs: 4 gen etu alatukivarret
Kirjoitti: TransNAM - 16.11.2018 - klo:21:49
Edellisestä unohtui vielä mainita että kumipuslan läpi menevä pultti pitäis aina kiristää vasta kun osat on siinä asennossa missä ne tulee olemaan.
Kun säädetään ilman työkalua keulaa säädön ajaksi keventäen jää puslat väännätyksiin, lähinnä etummainen, eli ikä lyhenee.
Uretaanipuslilla ei ole ongelmaa koska keskiholkki ei ole vulkanoitu kiinni joustavaan osaan.
Otsikko: Vs: 4 gen etu alatukivarret
Kirjoitti: RaiRai - 16.11.2018 - klo:22:51
Tätä vähän odotinkin että milloin joku mainitsee - on mulle tullut esille aiemmin muiden laitosten kanssa. Ja yksi syy lisää miksi tuollainen säätötyökalu olisi perin näppärä tässä.
Edellisestä unohtui vielä mainita että kumipuslan läpi menevä pultti pitäis aina kiristää vasta kun osat on siinä asennossa missä ne tulee olemaan.
Kun säädetään ilman työkalua keulaa säädön ajaksi keventäen jää puslat väännätyksiin, lähinnä etummainen, eli ikä lyhenee.
Uretaanipuslilla ei ole ongelmaa koska keskiholkki ei ole vulkanoitu kiinni joustavaan osaan.
Otsikko: Vs: 4 gen etu alatukivarret
Kirjoitti: RaiRai - 01.12.2018 - klo:21:09
Säätö jää keväämmälle. Ei tuntunut tämä nyt puljuille maistuvan. Tein myös AutoJerryn kautta tarjouspyynnön; yks vastaus Klaukkalasta ja en nyt jaksanu ajelee sinne ihmettelemään.