F-Body Club of Finland

Yleistä turinaa => Yleistä keskustelua => Aiheen aloitti: jatu - 13.07.2019 - klo:10:37

Otsikko: Kulutuksesta.
Kirjoitti: jatu - 13.07.2019 - klo:10:37
Lueskelin vanhoja juttuja kulutuksesta.
Voiko tosiaan 305 Tbi:llä päästä maantiellä 8,5L/ satasella?
Oma vie huomattavasti enemmän, vaikkakin en osaa sanoa tarkkoja lukuja.
Lähes 90% on maantieajoa 80km/h ja sekin cruisella

Vaikkakin on kyse harraste autosta, olisi kiva saada silti kulutus kohtuulliselle tasolle,
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: Puuhis - 13.07.2019 - klo:10:50
350 vei 11ltr min mutta sekalaisessa ajossa ei 20ltr/100km riittänyt  *clap*

Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: smokeybandit - 13.07.2019 - klo:11:42
Eiks nää autot yleensä litran molemmin puolin vie, satasella.
Kyllä joku 12-13 litraa vielä ihan ok on, sit jos menee viidentoista litran hujakoille ja yli, siis rauhallisella maantie ajolla, niin sit vois ens hätään tulppii ja virta puolta vähän huoltaa ja vaihtaa.

Paljonkos se sulla vie satasella?
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: TransNAM - 13.07.2019 - klo:11:47
Edellinen f-body (91 305 TPI) meni pitkillä matkoilla helposti alle 10 rajoitusten mukaan ajettaessa. Siihen aikaan ajettiin 100 alueella 100 tai vähän yli.
Luultavasti nykyään menee enemmän kun joutuu ohittelemaan vähän väliä jos haluaa ajaa rajoitusten mukaan.
Nämä ovat todella tarkkoja nilkan asennolle jos haluaa kulutuksen alas, vähänkään "pumppaava" ajotyyli nostaa reilusti kun ottaa huomioon että isoon kattilaan mahtuu kun vaan kantta raottaa.
Vakkarilla ei pääse niin alas kun omalla jalalla kun vakkari vie ylämäissä reilusti enemmän pitämällä vauhdin vaikka väkisin.

Nykyinen taitaa viedä maantiellä luokkaa 15 koneen kokoonpanosta ja E85 johtuen.

Onneks bensaa saa vielä mittarilta ja ne joille kulutus on pääasia ostelee "järkeviä" autoja ;D
Ei millään pahalla ;) :W

Luontokin kiittää kun ajaa vähät ajot vanhalla jenkillä ja jättää sen uuden hyrbiilin ostamatta ??? ;D
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: avogta-89 - 13.07.2019 - klo:12:08
nää on vääriä autoja jos ajattelee et kuinka pienellä pitää päästä...... :W
kuluttaa enemmän mutta mennään tyylillä  \m/
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: Chevy - 13.07.2019 - klo:12:57
Onneks bensaa saa vielä mittarilta
ja kortilla löytyy katetta   m/

btw.jos oikein ajelee sukkasilla jää maantiellä 8 puolelle
nurkilla kun pyörii about 13 korvilla   ;)
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: gmc63 - 13.07.2019 - klo:13:03
Itse pääsin noil 4gen camaroilla maantiellä 9.5-10l/100km sekalainen 14-15l/100km kone oli 5,7 LS1  :)
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: Fenix - 13.07.2019 - klo:13:49
Kyllä joku 12-13 litraa vielä ihan ok

Samanlaiseen kulutukseen pääsin vakiolla 3gen 350tpi/autom. maantie painotteisessa seka-ajossa.
Toisella vastaavalla autolla ja samaan tekniikkaan perustuvalla yli 100hp. tehokkaammalla (mutta kevyemmällä) pääsin vain 1L. isompaan kulutukseen.
Sikäli jännä, vaikka teho lisääntyy, niin hyötysuhteen kasvusta kulutus ei kuitenkaan merkittävästi.
Toki rajansa kaikella.

Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: jatu - 13.07.2019 - klo:14:30
Ei varmaan heti ole väärä auto alla jos keskustelee kulutuksesta?
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: JP - 13.07.2019 - klo:14:50
Kerran oon mitannu maantiellä 12l,muuten menee 15-20l.Piristetty LT1 automaatilla + 3.42.
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: TransNAM - 13.07.2019 - klo:15:08
Ei varmaan heti ole väärä auto alla jos keskustelee kulutuksesta?
Saahan sitä keskustella ;) ;D
Mutta 50-luvun kasikoneella ajellessa ei voi ainakaan päällimmäisenä ajatuksena olla kulutus... Varsinkin kun iso osa näistä on jollain tasolla viriteltyjä, enempi tai vähempi onnistuneesti...
Sikäli jännä, vaikka teho lisääntyy, niin hyötysuhteen kasvusta kulutus ei kuitenkaan merkittävästi.
Toki rajansa kaikella.
Tietyn massan, kitkan ja ilmanvastuksen liikuttaminen vaatii teoriassa tietyn määrän energiaa oli sitä reservissä kuinka paljon hyvänsä. Sen reservin käyttäminen on sitten eri asia...
Moottorin hyötysuhde on parhaimmillaan vääntöhuipun kieppeillä eli tehokkaammalla koneella pitäis ajaa "kovempaa" että saa kaiken hyödyn irti.
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: jatu - 13.07.2019 - klo:16:16
Alkuperäinen ihmettely oli kun joku hurja oli päässyt 8.5:llä. Samanlaisella autolla?
ajattelin jos omassa olisi ollut jotain häikkää joka olisi ollut korjattavissa. Todellakin korjaisin jos säästäisin 4-8l satasella!
Voisin joka 50km päästä heittää 20€ ulos ikkunasta!

Tämä on eka uudempi usalainen, aiemmat on olleet pääsääntöisesti -60 luvulta.

Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: TransNAM - 13.07.2019 - klo:16:53
Näissä vaikuttaa usein kulutukseen vanha (alkuperäinen...?) lambda-anturi, suuttimet, sytkäosat ja -ennakko jne. eli kaikki samat mitä muissakin autoissa.
Kunnon huollon kun tekee koneelle niin yleensä kulutuskin on taas mitä pitää. Nuo kaikki on kuitenkin kuluvia osia.
Ja yhtenä vielä turbiinilukon toiminta. Jos ei toimi niin pomppaa kulutus muutamalla litralla.
Kyllä nuo ruiskukoneiset 10-pintaan tai alle pitää mennä kunhan on kevyt kaasujalka ja kaikki kunnossa.
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: jatu - 13.07.2019 - klo:21:05
jep, autolla ei tosiaan ole ajettu kuin 180tkm, mutta sen viime aikaisista huolloista ei ole mitään tietoa?
Auto on uutena ostettu Ahvenanmaalle, joten kovin pitkiä pätkiä ei sillä ole kerralla ajettu, eikö se ole kanttiinsa n.40km?
Itse en ole ajanut sillä vielä kovinkaan paljoa.
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: TransNAM - 13.07.2019 - klo:23:19
1. Tarkista suuttimet silmämääräisesti. Ilmanputsarin kansi pois, auto käyntiin ja kirkas taskulamppu käteen. Hämärässä näkee lampulla paremmin kun auringonvalossa.
Tiputtaako tyhjäkäynnillä, onko suihkut molemmissa samanlaiset kartiot (myös kierroksilla)?
2. Turbiinilukon tarkistus. Maantiellä nelosella varovasti kiihdyttäen tuntuu ensin manuaalilta kunnes reilummin kaasua painamalla lukko vapauttaa ja kierrokset nousee.
Eli kierrokset ei saa koko ajan seilata kaasun mukana. Lukon kytkeytyminen tuntuu lähes 5. vaihteelta.
3. Lambda vaihtoon jos ei historiasta ole tietoa. Ei halvinta kiinalaista vaan merkkituote (Bosch, AC, NTK jne.) Mielellään mallikohtainen.
4. ECM-n lämpöanturin tarkistus esim. yleismittarilla.
5. Yleinen huolto. Kaikki suodattimet, öljyt, tulpat, sytkäennakko (HUOM. oikea mittaustapa) jne. Kilometreistä päätellen ehkä myös bensapumppu.
Sytkäennakkoa voi pari astetta lisätäkin vakiosta. !!!Dampperin YKK-merkin tarkistus ennen säätöä/mittausta!!!
6. Boxin muistin nollaus huollon jälkeen. Akunkenkä irti vähäksaikaa.
7. EGR olisi myös hyvä tarkistaa ettei ole jumittunut auki. Vaatii käytännössä irroituksen jotta näkee.
8. Nakutusanturikin kannattaa tarkistaa ainakin liittimen/johdon osalta. Lohkon oik. alareunan keskivaiheilla (startin vieressä).
9. Jos autossa on ilmapumppu niin tarkistus ettei lämpimänä puhalla pakosarjoihin.
10. Vikakoodit voisi tarkistaa ennen ja jälkeen huollon. Onnistuu johdonpätkällä.
Tarkistuskohtien korjaus tarvittaessa.

Tarkempia ohjeita löytyy foorumia selaamalla tai kysymällä.

Vähän reilumpi koeajo ja "karstan poisto" jonka jälkeen uusi kulutusmittaus. Jos edellämainituissa oli vikaa niin pitäis ero jo tuntuakin.

Eiköhän näillä palaudu kulutus kohdilleen ja suurin osa on muutenkin hyvä tehdä jos ostaa vanhan auton jonka huoltohistoriaa ei tiedä.

Ilmapumpun ja EGR-n poisto on oma lukunsa jos haluaa ja niihin löytyy täältä ohjeita asianmukaisista topiceista.
Jos toimivat niin poistosta ei juuri hyödy mitään, jos on vikaa niin ei maksa vaivaa korjata vaan kannattaa poistaa.
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: jatu - 14.07.2019 - klo:08:04
Kiitos, tuo lista on kattava ja hyvä.
Tulppien vaihtoon pitää kasvattaa sormiin ja ranteisiin ylimääräiset nivelet.
Mikä tuossa 305:ssa on öljyntilavuus?  mistä nuo osat kannattaa hommata, Rockauto vai Suomesta?
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: BB - 14.07.2019 - klo:11:09
Tossa läräsin juttuja läpi,ja ihmetyttää (kovat) kulutukset maantiellä.

Kyllä itsellä 3-4 genit +c4 corvette ovat maantiellä juoneet 8-9 litraa normiajussa,tosin kaikki olleet manuaaleja joten nostaako tuo öljynvatkain noin paljon kulutusta.

Kunhan mietiskelen.
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: TransNAM - 14.07.2019 - klo:12:08
Tulppien vaihtoon pitää kasvattaa sormiin ja ranteisiin ylimääräiset nivelet.
Mikä tuossa 305:ssa on öljyntilavuus?  mistä nuo osat kannattaa hommata, Rockauto vai Suomesta?
Tulpat on osa helpompi vaihtaa alakutta. Jos käy nätisti eikä pätkytä niin ei liene niin pakollinen...
Öljynvaihtoon riittää 5L kannu.
Osien hommaaminen riippuu omista periaatteista. Paikallisissakin on joskus jopa järkeviä hintoja...
Rockautossa saa olla tarkkana postikulujen kanssa ja miltä varastolta lähtee mitäkin. Teettää joskus pitkän illan että saa rojut samassa paketissa.
Sähköosista yleensäkin oman kokemuksen pohjalta: Ei kannata säästää 5 taalaa ja tehdä kahdesti vaan kerralla merkkiosilla. "Standard" ei ole merkkiosa...
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: jatu - 14.07.2019 - klo:13:15
Katselinkin postikulujen ja verojen nousevan liian korkealle.
Vaikkakin samat huollot pitäisi tehdä kumpaankin autoon. Kummatkin samalla tekniikalla.

Kaarinassa on paikallinen liike, ihan asiantunteva kaveri. pitää siellä käydä katsomassa ja tilailemassa.

(https://img.aijaa.com/b/00686/14723432.jpg)
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: TransNAM - 14.07.2019 - klo:14:53
Mulla on vaan vieläkin traumoja suomihinnoista... Joku vuos sitten käkkylän Northstarin tulpanjohdot Partsilta 170€+pk Standardit ja Rokkiautosta AC-Delcot n.90€ kotiin tuotuna...
Standardeja ois Rokkiautosta saanu 4 sarjaa 170€... Sillä hetkellä jalat (tai hiirikäsi) äänesti suomiliikkeet pudonneiksi...
Toki on muitakin maahantuojia (Southwest, US-Center, kerhon sponsorit jne.) mutta suurin osa paikallisliikkeistä jälleenmyy Partsin tavaraa.


Rockissa kannattaa myös kokeilla pikkuosia yksitellen. Esim lambdat oli ainakin välillä halvempi ottaa yksitellen kun 2kpl kerralla :o  Kirje vs. paketti.
Nyt näkyy olevan Bosch kuluineen alk. 27€ Fedexillä tuotuna.
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: Nupa - 14.07.2019 - klo:17:38
Lueskelin vanhoja juttuja kulutuksesta.
Voiko tosiaan 305 Tbi:llä päästä maantiellä 8,5L/ satasella?
Oma vie huomattavasti enemmän, vaikkakin en osaa sanoa tarkkoja lukuja.
Lähes 90% on maantieajoa 80km/h ja sekin cruisella

Vaikkakin on kyse harraste autosta, olisi kiva saada silti kulutus kohtuulliselle tasolle,
Onko sulla mailimittari ja kulutusta laskiessa/arvellessa muistat muuttaa mailit kilsoiksi? Litraa/mailia vs. litraa/kilometriä...
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: smokeybandit - 14.07.2019 - klo:18:41
Mites ilmastointi vaikuttaa kulutukseen.
Ei itellä oo koskaan toiminu niin en tiedä.
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: Z-mo - 14.07.2019 - klo:18:42
Perävälitys on myös näissä isossa roolissa. Jos muuten identtiset autot, mutta toisessa 2.73 välitys ja toisessa 3.23/3.27, niin ihan varmasti tuo 2.73 välityksellinen menee selkeästi pienemmällä matka-ajossa varsinkin.
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: TransNAM - 14.07.2019 - klo:18:51
Mites ilmastointi vaikuttaa kulutukseen.
Ei itellä oo koskaan toiminu niin en tiedä.
Jos pitäis arvata niin 0,5-1L ei ehkä kauas heitä. On senverran tehokas että kompuran päälle lähtö tuntuu ajossakin.
Perävälitys on myös näissä isossa roolissa. Jos muuten identtiset autot, mutta toisessa 2.73 välitys ja toisessa 3.23/3.27, niin ihan varmasti tuo 2.73 välityksellinen menee selkeästi pienemmällä matka-ajossa varsinkin.
Lienee vähempi TBI-koneisia muulla kun 2,73 perällä? Veikkaan...
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: mikke - 14.07.2019 - klo:21:01
Tossa läräsin juttuja läpi,ja ihmetyttää (kovat) kulutukset maantiellä.

Kyllä itsellä 3-4 genit +c4 corvette ovat maantiellä juoneet 8-9 litraa normiajussa,tosin kaikki olleet manuaaleja joten nostaako tuo öljynvatkain noin paljon kulutusta.

Kunhan mietiskelen.

manuaali t56 oli omassa kiinni syötteen reisul ja meni se alle 9L satasella matkassa mut kutonen on 0,5:1 kun automaatin nelonen on 0,7:1 et jotain se vaikuttaa
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: RaiRai - 14.07.2019 - klo:21:18
Lueskelin vanhoja juttuja kulutuksesta.
Voiko tosiaan 305 Tbi:llä päästä maantiellä 8,5L/ satasella?
Oma vie huomattavasti enemmän, vaikkakin en osaa sanoa tarkkoja lukuja.
Lähes 90% on maantieajoa 80km/h ja sekin cruisella

Vaikkakin on kyse harraste autosta, olisi kiva saada silti kulutus kohtuulliselle tasolle,
Mulla oli '89 Firebird 305 TBI automaatilla ja usein mittasin matka-ajosta tankille 8,9 litraa satkulle joten pihistelemällä 8,5 varmasti mahdollista.
Kulutusta on helppo seurata ja minusta järkevääkin kun se osaltaan kertoo onko auto kunnossa.

Vakio LT1 mulla on tankille paras tulos 8,95 ja kehnoin 16,49. Average 11,82. Radalla en oo käyny. Ja tuo 8,95 on ilmastointi päällä normi maantieajoa.
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: Timo - 14.07.2019 - klo:21:31
Automaatti ei kyllä enempää voi kuluttaa maantieajossa kun turbiini ei luista yhtään lukon vuoksi, ja automaatissa on harvempi perä joten moottorin kierrokset on samalla tasolla kuin 6-v manuaalissa. Kaupunkiajossakin helposti manuaalilla menee enemmän kun ei välttämättä aina tule vaihdettua isompaa ajoissa kuten automaatti tekee. Skip Shift voi tietysti olla vielä käytössä joillakin mutta sekin on lähinnä pelleilyä ja vaikeuttaa rauhallista ajoa.
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: mikke - 14.07.2019 - klo:21:43
kulutukseen vaikuttaa yllättävästi malttaako näil hissutella vai mennäänkö ku näil ohi kuitenki kerkii. pakulla kun viikot köröttelee ni kummasti toi jälkimmäinen on lähempänä totuutta. kyl LT1 saa menemään 37L/100km ku päivän räppää radalla 8).

mut niinku mä aina sanon "sit ku tän pitää olla järkevää ajan ton auton tallin taakke, heitän avaimet mettään ja lopetan koko homman"
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: RaiRai - 14.07.2019 - klo:21:57
Mun mielestä kova kulutus ihan okei jos se kans muuttuu jollain inhimillisellä hyötysuhteella voimaksi.
Harmittaa kyllä sitten vaikka kaverin puolesta jos 20 L sataselle ja vastineeksi saa vain "kasin höpinää" eikä lähtöjä sitten minnekkään...
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: TransNAM - 14.07.2019 - klo:22:36
manuaali t56 oli omassa kiinni syötteen reisul ja meni se alle 9L satasella matkassa mut kutonen on 0,5:1 kun automaatin nelonen on 0,7:1 et jotain se vaikuttaa
Onko muuten manuaalissa sama perävälitys?
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: mikke - 15.07.2019 - klo:08:38
Onko muuten manuaalissa sama perävälitys?
tehtaan jäljiltä manuaalis on 3,42:1 ja automaatis 3,23:1 paitti suomes maahantuojan toimesta vaihettu 2,73:1

Mulla oli autossa molemmilla laatikoilla sama 3,42:1 välitys kun tuli aikanaan vaihdettuu uudemman taka-akseli
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: TransNAM - 15.07.2019 - klo:10:45
Vähän aattelinkin että ei manuaalissa oikein voi olla ainakaan 2,73 perää kun kierrokset olis 6-vaihteella luokkaa 1000 satasen vauhdissa...
On se manuaali silti 3,42 perälläkin vähän harvempi vs. tomaatti ja 2,73 vaikkei iso ero olekaan.
Manuaali pitäis muutenkin olla vähän taloudellisempi pienemmän hävikin takia.


Mulla on omassa nyt 3,73 ja ei haittais yhtään vaikka olis yks vaihde lisää maantiellä... Toisaalta tulee aika vähän ajettua maantietä joten ei niin haittaa.
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: jatu - 16.07.2019 - klo:18:44
Vertailin joitakin Suomen hintoja, tosiaan täällä on kallista samasta tavarasta moninkertainen hinta.
Taidan isommat ostokset tehdä talveksi kun auto on seisonassa. Normalit öljyt jne, kuitenkin autot toimii ihan täysin.

Tuosta mailimittarista, Mulla oli joskus -70 newyorker 383:n koneella.  Siinä oli maili nopeusmittari ja matkamittari oli kilometreinä.
Hieman kulutus pomppasi kunnnes huomattiin mokoma asia, oli muuten viimeinen isolohko mopari meikäläisellä.
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: RaiRai - 16.07.2019 - klo:21:03
Vertailin joitakin Suomen hintoja, tosiaan täällä on kallista samasta tavarasta moninkertainen hinta.
Taidan isommat ostokset tehdä talveksi kun auto on seisonassa. Normalit öljyt jne, kuitenkin autot toimii ihan täysin.
...
Tää on menny aika mielenkiintoiseksi...
Tänään sattumalta vaihdoin laatikon litkut ja suotimen. Tällä kertaa myös öljyt, Mag1 Dexron III, tuli lentsikalla Americasta ja kotiovelle kun oli halvempi näin vs. hakemalla paikallisesta kivijalasta.
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: TransNAM - 16.07.2019 - klo:21:44
Tää on menny aika mielenkiintoiseksi...
Tänään sattumalta vaihdoin laatikon litkut ja suotimen. Tällä kertaa myös öljyt, Mag1 Dexron III, tuli lentsikalla Americasta ja kotiovelle kun oli halvempi näin vs. hakemalla paikallisesta kivijalasta.
Ei tuo nyt niin kallista täälläkään oo... https://www.motonet.fi/fi/tuote/590206/MAG1-ATF-Dexron-III-378L (https://www.motonet.fi/fi/tuote/590206/MAG1-ATF-Dexron-III-378L)

Nämä osien hinnat täällä on täysin hatusta vedettyjä. Joku osa on jokseenkin sama kun maailmalla ja toinen 5x kalliimpi. Ottaen vielä huomioon että maahantuojille perus-osat tulee kontissa eikä yksitellen lentorahdilla. Toisekseen täältä on välillä vaikea saada muuta kun kiinalaisia. Oisko niissä vielä parempi kate...
Olen, jo moneen kertaan, käyttänyt pahimpana omakokemus-esimerkkinä Northstarin tulpanjohtoja... Täällä Standard 170€ ja Rockautossa AC (kalleimmat) n. 90€ kotiin tuotuna (eli sis. rahdit+tullit). Jossain mättää...

Toki asiaa voi ajatella "suosi suomalaista"-kannalta mutta kun ei tavallisen duunarin pe*se kestä..


Automaatti ei kyllä enempää voi kuluttaa maantieajossa kun turbiini ei luista yhtään lukon vuoksi, ja automaatissa on harvempi perä joten moottorin kierrokset on samalla tasolla kuin 6-v manuaalissa. Kaupunkiajossakin helposti manuaalilla menee enemmän kun ei välttämättä aina tule vaihdettua isompaa ajoissa kuten automaatti tekee ...
Automaatissa on aika paljon enempi pyöriviä osia ja massaa + öljynpainekin tehdään bensalla. Näistä tulee väkisinkin lisää kulutusta.
Ja jos nuo aiemmin mainitut välitykset pitää paikkansa niin manuaali on kokonaisvälityksiltä hieman harvempi kun 700-sukuinen automaatti 2,73 perällä.
Eri asia on jos ei jaksa manuaalia sekoittaa jatkuvasti mutta se ei sinänsä ole laatikon vika. Tai eikun onhan se ;D
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: RaiRai - 16.07.2019 - klo:21:51
Ei tuo nyt niin kallista täälläkään oo... https://www.motonet.fi/fi/tuote/590206/MAG1-ATF-Dexron-III-378L
..
No ei se talous tuohon kaadu, mutta kun tuli kotovelle muiden romujen kera silti halvemmalla niin hirveesti en näe järkee hakee niitä ölppiä Motonetista. Suodatinta ei motonetista saa.
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: Timo - 17.07.2019 - klo:09:14
Ei tuo nyt niin kallista täälläkään oo... https://www.motonet.fi/fi/tuote/590206/MAG1-ATF-Dexron-III-378L (https://www.motonet.fi/fi/tuote/590206/MAG1-ATF-Dexron-III-378L)
Mulla ei onnekseni ole automaattia mutta jos olisi tuollaista öljyä sinne en panisi. Hinnastakin jo näkee että ei ole synteettinen. Aatamin aikaista ajella noilla öljyillä. Säästö ottaa rahat takaisin pitemmän päälle.
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: GTATL - 17.07.2019 - klo:12:45
Mulla ei onnekseni ole automaattia mutta jos olisi tuollaista öljyä sinne en panisi. Hinnastakin jo näkee että ei ole synteettinen. Aatamin aikaista ajella noilla öljyillä. Säästö ottaa rahat takaisin pitemmän päälle.
Aatamin aikuisiin vaihteistoihin aatamin aikaista öljyä. Itse pidän synteettisen käyttöä perusteltuna kun siirrytään ns tietokoneohjattuihin automaattilaatikoihin muuten perinteinen dex3 kelpaa ihan hyvin, tietysti jos ajelee talvella synteettinen eli dex6 käyttö on suositeltavaa.
Tietysti jos on päättänyt ajaa samoilla öljyillä 20v niin sitten synteettiset ;D
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: BlackZ - 17.07.2019 - klo:12:59
Mielestäni tuo on just oikea periaate että aataminaikaisiin sen aikakauden öljyt mitä niihin suositellaankin EDELLEEN tänä päivänä. Se on kuin sioille helmiä laittaa kalliita nykyöljyjä semmosiin jotka ei semmosta edes vaadi. Enpä muista koskaan kuulleeni tulleen mineraalien moottoreissa tai dex2/3 automaateissa ongelmaksi. Mutta useasti olen kuullut että nykyöljyt sitten aiheuttanutkin ongelmia.

Ei muutako noita liemiä sinne vaan mitkä sinne on tarkoitettukin  m/ Olisi ne yleiset suosituksetkin muuttuneet jos olisi merkittävä etu jostakin muusta. Vaan eivätpähän ole muuttuneet. Toisekseen ei tämän päivän nuo vastaavat öljyt varmasti ole huonompia kuin mitä ne on aikanaan olleet.
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: TransNAM - 17.07.2019 - klo:13:40
Tämä on MUN mielipide öljyistä:
Käyttää ei-niin-kalliita öljyjä ja vaihtaa vähän useammin. Varsinkin Suomen oloissa.
Tämä näkyy varsinkin nykymoottoreissa missä on älyttömät vaihtovälit. Vaikka kuinka kallista öljyä sinne laitat niin se on varmasti huonompaa 40tkm jälkeen kun halvempi 10tkm jälkeen.
Sama pätee laatikoihinkin. Vaikka uhrais sen halvan kannullisen kerran vuodessa-parissa niin on varmasti paremmat öljyt sisässä kun kallis 10v vanha öljy.
Joo, tulee kalliimmaksi mutta puhutaan muutamasta kympistä... Ainakin tietää että on puhtaat öljyt eikä sama karsta ja vesi kiertämässä vuositolkulla.
Tämä osittain korostuu harrasteautoilla millä ajetaan vähän ja mitkä seisoo puoli vuotta.


Vaihdan Vitoonkin keskihintaiset öljyt 10t välein (4-5 kertaa /v, á 9,5L) vaikka "saisi" kalliimmilla ajaa 30t. Eipä ole jakoketju tai turbo vielä vaihtokunnossa mitä se jo olisi normivälillä.
4x60€=240€ /v tai 1,5x150€=225€ /v eli käytännössä sama hinta jos ajaa 50tkm /v. Nojoo, suodattimet päälle... á 10€. Mutta öljy on pois laskiessa vielä läpikuultavaa ja liukasta.


Mutta jokainen tyylillään...



Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: GTATL - 17.07.2019 - klo:14:08
Sen verran tarvii vielä lisätä näistä nyky automaattiöljyista dex6 (synteettinen) ne todellakin kannattaa vaihtaa säännöllisesti sanoi se huoltokirja ihan mitä tahansa. Öljynvaihtoja voi tiuhentaa kuinka paljon tahansa mutta ei harventaa! 50000 milen kohdalla vaihdoin rouvan ponuun toosaöljyt missä on aisinin laatikko, ohjekirja suositti käyttämään toyotan erikoisöljyä jota tietysti kävin hakemassa toyotalta. Siellä tiskillä huoltopäällikkö totes ettei uusiin vaihteistoihin tarvitse vaihtaa öljyjä. Sanoin sille että ei teidän tarvitse niitä vaihtaa mutta minä vaihdan öljy omaan autooni koska ajattelin pitää sen yli 10v ;D Vaihdon jälkeen toosa vaihtaa paljon pehmeämmin ja pakkasella ei edes huomaa öljyn jäykkyyttä. Nyt vaihdan öljyt 2v välein ja en enään käytä toyotan öljyä vaan MAG1 dex6.
Pidennetty huoltoväli on yhtä kuin lyhyempi käyttöikä *clap*
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: BlackZ - 17.07.2019 - klo:19:16
Pidennetty huoltoväli on yhtä kuin lyhyempi käyttöikä *clap*

Joo tuohan on just noin, mutta ku sitä halutaan niin perkeleesti pelastaa maailma ja ympäristö niin vissii jotku ajattelee että se on parempi aina laittaa auto viimestään 10 vuoden iässä prässiin ja ostaa uudempi missä ois akkuja että maailma pelastuu  ;D Nuo nykysuosituksethan on osittain varmasti just sen vuoksi ku ajatellaan että ei niillä autoilla tarvi enää pystyä 30 vuotta tai edes 300tkm ajamaan.
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: RaiRai - 17.07.2019 - klo:20:49
Vaihdoin kans Bemarin tomaattiin "ikiöljyt" kun oli ajettu baut 200 tkm. Väriltään oli aivan mustaa, kuin cocista ois valuttanut pois.
Toisaalta mielenkiintoinen seikka on se että tuollaisilla liruilla nuo "modernit tietokoneohjatut" lootat toimii kuitenkin vielä ihan hyvin.
Sen verran tarvii vielä lisätä näistä nyky automaattiöljyista dex6 (synteettinen) ne todellakin kannattaa vaihtaa säännöllisesti sanoi se huoltokirja ihan mitä tahansa. Öljynvaihtoja voi tiuhentaa kuinka paljon tahansa mutta ei harventaa! 50000 milen kohdalla vaihdoin rouvan ponuun toosaöljyt missä on aisinin laatikko, ohjekirja suositti käyttämään toyotan erikoisöljyä jota tietysti kävin hakemassa toyotalta. Siellä tiskillä huoltopäällikkö totes ettei uusiin vaihteistoihin tarvitse vaihtaa öljyjä. Sanoin sille että ei teidän tarvitse niitä vaihtaa mutta minä vaihdan öljy omaan autooni koska ajattelin pitää sen yli 10v ;D Vaihdon jälkeen toosa vaihtaa paljon pehmeämmin ja pakkasella ei edes huomaa öljyn jäykkyyttä. Nyt vaihdan öljyt 2v välein ja en enään käytä toyotan öljyä vaan MAG1 dex6.
Pidennetty huoltoväli on yhtä kuin lyhyempi käyttöikä *clap*
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: Fenix - 17.07.2019 - klo:21:02
Bmw ja Jaguar myös etc. etc.
Kaiken lisäksi öljyntäyttö tehty vittumaiseksi, kun ei ole täyttöputkea.
Eli laatikon kyljestä.
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: RaiRai - 17.07.2019 - klo:21:09
Bmw ja Jaguar myös etc. etc.
Kaiken lisäksi öljyntäyttö tehty vittumaiseksi, kun ei ole täyttöputkea.
Eli laatikon kyljestä.
E39 ZF5HP?? plootassa täyttökin oli pohjasta.
Eli ison propun reunalla on kaulus, jonka yli mutkaputkella ja pumpulla täyttö, ja kun lämpimänä valuu yli on määrä sopiva.
Positiivisena puolena on tyhjennysproppu (pienempi).
Ei paska homma jos on pumppu.
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: GTATL - 17.07.2019 - klo:21:28
Bmw ja Jaguar myös etc. etc.
Kaiken lisäksi öljyntäyttö tehty vittumaiseksi, kun ei ole täyttöputkea.
Eli laatikon kyljestä.
5 gen camarossakaan ei ole täyttöputkea ;)
Otsikko: Vs: Kulutuksesta.
Kirjoitti: Timo - 19.07.2019 - klo:17:48
Aatamin aikuisiin vaihteistoihin aatamin aikaista öljyä. Itse pidän synteettisen käyttöä perusteltuna kun siirrytään ns tietokoneohjattuihin automaattilaatikoihin muuten perinteinen dex3 kelpaa ihan hyvin, tietysti jos ajelee talvella synteettinen eli dex6 käyttö on suositeltavaa.
Tietysti jos on päättänyt ajaa samoilla öljyillä 20v niin sitten synteettiset ;D

Tottakai jos auto on vaikka -80 luvulta ja vaatimus on DEX 3, niin ei tietenkään sinne panna DEX 6 öljyä joka on paljon lirumpaa. Minun pointti jota yritin kertoa oli se että siihen -80 luvun laatikkoon kuten TH700 on saatavilla myös DEX 3 öljyä joka on synteettistä ja se toki maksaa 20 e litra. Itse käytin TH700 laatikossa vuosia Mobil Syn ATF DEX 3 öljyä. Kenties siksi öljy oli aina kirkkaan punaista eikä laatikossa ollut yhtään vikaa minun 6 v omistuksen aikana. Tietysti vaihdoin myös öljyn ja suotimen tuplasti tiheämmin (25 tkm) kuin liikkeessä tekivät.