F-Body Club of Finland

F-Body Tekniikka => Vaihteisto ja voimansiirto => Aiheen aloitti: Shadowcast - 27.05.2004 - klo:13:50

Otsikko: Vaihteet/kierrokset
Kirjoitti: Shadowcast - 27.05.2004 - klo:13:50
Mä oon tietysti vainoharhanen mutta tuumpa hakemaan lohtua viisauksistanne..  ;)

Onko normaalia kun ajaa 60 mph / 100 kmh niin kierrosmittari näyttää 3000 ? Moottori kun tuntuis huutavan niin että tekis vaihtaa. Ja siltikään toi 3000 ei kuulosta niin pahalta. Tosin kun faijan 1.6 Opel kiertää kans ton verran about noilla nopeuksilla ihmetyttää toi vähän. 40 mph kun mulla on vauhtia niin kierrokset on tasan 2000.

Onko tää vaan normaalia ja meikäläinen kärsii paranoiasta, vai onkohan tossa jotain yhteyttä sen mun vaihteiston jo kerran tehneen tempun kanssa?

EDIT: Tässä se aiempi topicci (http://www.f-bodyfinland.com/yabbse/index.php?board=8;action=display;threadid=1371;start=0). Sehän ei tuntunu vaihtavan ykköseltä ylöspäin. Toivottavasti mulla ei oo laatikko menossa rikki  >:(
Otsikko: Re:Vaihteet/kierrokset
Kirjoitti: Soppa - 27.05.2004 - klo:14:12
Kuulostaa siltä, niinku ei heittäs ylivaihdetta silmään ollenkaan. Onhan keppi varmasti OD-asennossa? ;)
Otsikko: Re:Vaihteet/kierrokset
Kirjoitti: Senior - 27.05.2004 - klo:14:33
Yes. Ja jos perä on 3.23 ? niin kierrosten pitäisi satasen vauhdissa olla noin 2000.
Otsikko: Re:Vaihteet/kierrokset
Kirjoitti: Redcat - 27.05.2004 - klo:14:39
Ja kickdown-vaijeri säädetty oikein? Mulla sekoilee heti boksi, jos vaijeri on irti, kuten se taannoin olikin.
Otsikko: Re:Vaihteet/kierrokset
Kirjoitti: Iroc-z89 - 27.05.2004 - klo:15:17
Mulla näyttää 120 vauhdissa alle 2000 kierrosta Camarossa, eli on ilmeisesti aika harva perä tai sitten kierroslukumittari valehtelee.  
Otsikko: Re:Vaihteet/kierrokset
Kirjoitti: Shadowcast - 27.05.2004 - klo:15:25
Yes. Ja jos perä on 3.23 ? niin kierrosten pitäisi satasen vauhdissa olla noin 2000.

RPO listasta löyty tälläset
GW6 - Rear Axle Ratio (3.27)
G80 - Axle, Rear Limited-Slip

Onkos se mun perä sit 3.27 ?

Siitähän vaihdettiin öljyt vähä aika sitten. Olisko mahollista et mekaanikko ois jotenkin vahingossa säpänny ton esim. vahingossa heittänyt ton Kick-Down vaijerin pois kohiltaan/väärin? Nimittäin muistelisin ettei se viime kesänä huutanu sentään noin paljon noilla nopeuksilla.


Otsikko: Re:Vaihteet/kierrokset
Kirjoitti: Senior - 27.05.2004 - klo:15:49
RS89 : sinulla - siis pirssissä - on ns. aavikkoperä, jotain 2.7x:1 ja kierrokset takuuvarmasti alle 2000 100 km/h:n vauhdissa....  Vaihda tiheämpi perä niin kiihtyvyys paranee roppakaupalla..   ;)
Otsikko: Re:Vaihteet/kierrokset
Kirjoitti: Z-mo - 27.05.2004 - klo:16:55
Mulla on 3.27 perä ja 60mph vauhdissa kiekat on alle 2000rpm.
Otsikko: Re:Vaihteet/kierrokset
Kirjoitti: Shadowcast - 27.05.2004 - klo:17:26
Heip, osaisko/haluisko joku täällä tsekata ton KickDown vaijeri jutun mun autosta vaikka maksua vastaan?

Jos se vaan tommosesta on kiinni niin ois kiva saada se kuntoon ennen Porin matkaa, ku ei kuulosta hirveen hyvältä toi "ylikierroksilla" ajokaan tonne Poriin, eiks se vie enemmän bensaakin?
Otsikko: Re:Vaihteet/kierrokset
Kirjoitti: Iroc-z89 - 27.05.2004 - klo:19:20
RS89 : sinulla - siis pirssissä - on ns. aavikkoperä, jotain 2.7x:1 ja kierrokset takuuvarmasti alle 2000 100 km/h:n vauhdissa....  Vaihda tiheämpi perä niin kiihtyvyys paranee roppakaupalla..   ;)

Jep...kierrokset on siinä 1500 tai vähän alle 100 vauhdissa .
Minkähänlainen perävälitys olisi sopiva kun autolla ajetaan sellaista seka-ajoa , enimmäkseen maantiellä mutta toki kaupungissakin ja mistähän perää voisi ruveta etsiskelemään ?
Otsikko: Re:Vaihteet/kierrokset
Kirjoitti: Senior - 27.05.2004 - klo:21:41
Jostain purkufirmasta, South West Trade yms. ; jenkkiosamyymälöissäkin tiedetään kaikenlaista.
Otsikko: Re:Vaihteet/kierrokset
Kirjoitti: Shadowcast - 27.05.2004 - klo:21:43
Heip, osaisko/haluisko joku täällä tsekata ton KickDown vaijeri jutun mun autosta vaikka maksua vastaan?

Jos se vaan tommosesta on kiinni niin ois kiva saada se kuntoon ennen Porin matkaa, ku ei kuulosta hirveen hyvältä toi "ylikierroksilla" ajokaan tonne Poriin, eiks se vie enemmän bensaakin?

Kukaan ei haluu auttaa kerholaista hädässä  ???
Jos joudun viemään jonnekin korjaamoon maksaa taas maltaita.....  :(
Otsikko: Re:Vaihteet/kierrokset
Kirjoitti: Redcat - 27.05.2004 - klo:21:59
Ei sitä tunnu kukaan osaavan säätää... käytännössä.
Teoriassa sen tekee kuka vain, mutta kun vein uuden vaijerin Aallon Autoon Herttoniemeen asennettavaksi, kaksi miestä ähelsi vaijerin kanssa toista tuntia ja säätö meni päin hel*ettiä.... itse sitten löysytin vähän, mutta tuntuu ettei ole oikein vieläkään. Eli kokeile vaikka "löysentää" siitä moottorin puolelta vähän, omalla vastuulla sitten.. mulla se auttoi, ei nykäise enää pirusti vaihdossa, eikä kierrokset ole pilvissä ennen vaihtokohtaa... mutta mä nyt olen viimeinen mies ketään neuvomaan...
 8)
Otsikko: Re:Vaihteet/kierrokset
Kirjoitti: Soppa - 27.05.2004 - klo:22:01
Eikös msk puhunut jossain threadissa, että kikkarin vaijeri säätyisi GTA:ssa itsekseen, eli kun painaa kaasun pohjaan, säätöpalikasta naksahtelisi välykset kohdilleen? Muistanko väärin?
Otsikko: Re:Vaihteet/kierrokset
Kirjoitti: Z-mo - 27.05.2004 - klo:22:06
TPI-koneissa "Throttle Valve Cable" säädetään siten, että säätönamikka painetaan pohjaan, sitten painetaan kaasu pohjaan, niin kaapelin PITÄISI säätää itsensä oikeaan kohtaan.

En sitten tiedä onko toi se Kickdown vaijeri. Ainakin jos toi throttle valve cable on viturallaan, niin laatikko toimii aika mielenkiintosesti. Säätönamikka on siinä throttle bodyn kyljessä, nopea säätää.
Otsikko: Re:Vaihteet/kierrokset
Kirjoitti: T0ni - 28.05.2004 - klo:14:09
Minä säädin kick down kaapelin nippusiteillä kuntoon ku järki loppu kesken ja toimii meinaan hyvin! Pitää varmaan ottaa kuva et saa joku muukin väsätä saman viritelmän :D niin joo ja mulla kilahtaa auto ihan totaalisesti jos ton piuhan nakkaa irti.. ei osaa vaihtaa mitenkään vaihteita.
Otsikko: Re:Vaihteet/kierrokset
Kirjoitti: ^Neo^ - 28.05.2004 - klo:14:14
No ei muuta kun kuvia napsimaan niin pääsee virittelemään  8)
Otsikko: Re:Vaihteet/kierrokset
Kirjoitti: Markus - 28.05.2004 - klo:14:31
2000 kierrosta 100km/h... Kaveril on 96 Camaro 350 LT1, hieman yli 300hp, ajaa satasta ni kiekat on n.1500rpm:ää....
Otsikko: Re:Vaihteet/kierrokset
Kirjoitti: Senior - 28.05.2004 - klo:14:42
Eli aavikkoperä.....
Otsikko: Re:Vaihteet/kierrokset
Kirjoitti: selli - 29.05.2004 - klo:20:59
Mullon kanssa tasan 3000 kiekkaa satasen vauhissa.Joten et ole yksin tässä mukana.Tosin en oo huomannu omastani että siinä mitään vikaa olisi :) Perä mullon yli 3 en oo varma tarkemmasta arvosta.Isälläni on 2.73 ja satasessa on n.2100 ja lootana kummallakin on th350
Otsikko: Re:Vaihteet/kierrokset
Kirjoitti: Redcat - 29.05.2004 - klo:21:23
Hmm... meillä.. kun käytiin L-Suomen reissulla helmikuussa... kiekat olivat +-1500 ja bensaa meni 12L/100km... kone ei lämmennyt mittarin mukaan koko matkan aikana "puoleenväliin".
Otsikko: Re:Vaihteet/kierrokset
Kirjoitti: Soppa - 29.05.2004 - klo:23:19
Ilmeisesti perällä on tosi suuri merkitys kultukseen, omalla aavikkoperällä ja 5.7 voimanlähteellä menee alle kymppiin matka-ajossa! Mutta kukas näillä viittii kulutuksia paljon laskea... 8)
Otsikko: Re:Vaihteet/kierrokset
Kirjoitti: Nupa - 29.05.2004 - klo:23:37
Perä on 3.23 ja kierrokset pysyy matalalla. 200 kokeillu ja kone kuulu just just käyvän... ;)
Otsikko: Re:Vaihteet/kierrokset
Kirjoitti: Shadowcast - 30.05.2004 - klo:20:09
Eikös msk puhunut jossain threadissa, että kikkarin vaijeri säätyisi GTA:ssa itsekseen, eli kun painaa kaasun pohjaan, säätöpalikasta naksahtelisi välykset kohdilleen? Muistanko väärin?

Kokeilin tota, kaasu pohjaan. Kierrokset nousi sinne punarajalle, 5000 - 6000 väliin tosi nopeesti.... Ei auttanu.... ja siis pallo-D on päällä. Kyl mulla ennen oli alhaset kiekat D:lläkin...

Huomen pitää sit taas soitella autokorjaamolle.. toivottavasti ton sais  kuntoon ennen Porin keikkaa...

Lainaus
Ainakin jos toi throttle valve cable on viturallaan, niin laatikko toimii aika mielenkiintosesti. Säätönamikka on siinä throttle bodyn kyljessä, nopea säätää.

Missä se säätönappi oli, siis mikä on toi "Throttle Body" ?  :-[
Otsikko: Re:Vaihteet/kierrokset
Kirjoitti: Z-mo - 30.05.2004 - klo:20:33
ShadowcastGTA, toimiiko sun laatikko muuten ihan normaalisti mutta ei vaan vaihda nelosta? Vai onko kaikki vaihteet vähän pyllyllään? Esim. vaihtaa isompaa vasta 4000-5000rpm:ssä?
Otsikko: Re:Vaihteet/kierrokset
Kirjoitti: Shadowcast - 30.05.2004 - klo:20:45
Juu, vaihtovälitkin kusee, luulisin. Ainakin ykköseltä kakkoselle, jotain 4000 se taitaa ottaa.... en nyt ihan oo varma ku eniten huolettanu toi ettei vaihda neloselle...
Otsikko: Re:Vaihteet/kierrokset
Kirjoitti: Z-mo - 30.05.2004 - klo:20:49
Sitten se voi olla tosta throttle valve cablesta kiinni. Kyllä se varmaan vaihtaa nelosenkin, mutta luultavasti vasta siellä 5000 kiekassa... ja se vaatii jo nopeutta melkein 200km/h... Kokeillaanpa säätää sitä "välimiitissä" keskiviikkona, jos oot tulossa?
Otsikko: Re:Vaihteet/kierrokset
Kirjoitti: Shadowcast - 30.05.2004 - klo:20:57
Juu, voin kyl tulla...

Otsikko: Re:Vaihteet/kierrokset
Kirjoitti: Shadowcast - 01.06.2004 - klo:15:47
Ei se ihan niin paljon kiekkoja otakaan, tänään tossa kehä ykkösen ruuhkissa tuijottelin kierroslukumittaria ja kokeilin (juu, vaarallinen harrastus liikenneruuhkassa  ::) ). Kun rauhallisesti lähti niin vaihto ykköseltä kakkoselle 1500-1600 RPM kohdalla ja kolmoselle 2000 kohdalla. Neloselle ei sitten enää vaihtanutkaan.

Ruuhkasta pois päästyäni kokeilin vähän rajumpaa kiihdyttelyä (mut suht koht normaalia, ei mitään burnista  ;)) vaihto se vaihteet ~2500 paikkeillla....

Ja kun nopeus on 40 MPH niin kiekat on 2000, 50 MPH niin about 2500 ja 60 MPH niin on 3000 , ja kolmonen on isoin vaihde mitä se käyttää :'(
Otsikko: Re:Vaihteet/kierrokset
Kirjoitti: Z-mo - 01.06.2004 - klo:15:57
Hmmm, ei toi sit vaikuttas throttle valve vaijerin aiheuttamalta... jos throttle valve vaijeri on pyllyllään niin se vaikuttaa kaikkiin vaihteisiin. (vaihtokohdat metsässä ja vaihtaa äärettömän rajusti tai äärettömän löysästi)

Eli sulla tuntuu pelittävän kaikki muut vaihteet ihan ok paitsi nelonen.
Otsikko: Re:Vaihteet/kierrokset
Kirjoitti: Shadowcast - 01.06.2004 - klo:16:07
Juu, (mahdollinen tuleva) appiukko selitti ton KD-vaijerin säädöstä, sano vaan et takapyörät ilmaan ja sit jotain laatikon kyljestä tunnustelemalla...jotain  :o

Taitaa käydä niin että appiukko joutuu säätämään taas mun autoa, ja sit saan taas kuunnella sitä vittuilua  :D
Otsikko: Re:Vaihteet/kierrokset
Kirjoitti: Shadowcast - 04.06.2004 - klo:09:29
No tuli sanaa sieltä korjaamolta... Laatikko kuulemma luistaa, ja vaihtais kyl kaikki vaihteet kunhan rauhallisesti kiihdyttää....

No oon ajellu viikon sillä laatikon ollessa tollanen, ja vaikka kuinka rauhallisesti kiihdytän ei se vaihda... ainakaan siinä satasen vauhdissa...  :-\

Kumma ettei vikaa ilmenny ennen laatikon öljynvaihtoja. Tosin en ajellu sillä paljoo tänä kesänä ennen sitä. Voiks öljynvaihdossa mennä joku pieleen ?

Saako muuten jostain vaihtolaatikoita? Korjaaja pelotteli et sen luistamisen korjaamiseks pitäis tehdä 1300 - 1500 euron remontti  :o Eks tolla hintaa saa jo uuden ?
Otsikko: Re:Vaihteet/kierrokset
Kirjoitti: Redcat - 04.06.2004 - klo:09:35
Meillä muuten on toi kickdown mun säätämisen jäljiltä.. ja tuntuu että vaihtaa turhan aikaisin välillä, jos joku Poriin matkaava viitsisi katsoa sen säädön, olisin tosi kiitollinen. Itse en tosin ole Porissa, mutta laitan autopilotilla auton tulemaan sinne.  ;D
Otsikko: Re:Vaihteet/kierrokset
Kirjoitti: Shadowcast - 04.06.2004 - klo:12:33
Voisko olla et toi vaihdelaatikon luistaminen johtuisi liiasta öljystä?

Kun siihen vaihdettiin laatikon öljyt se oli säppäilyä tiivisteen kanssa kun ei menny kunnolla paikoilleen jouduttiin pohja avaamaan toistamiseen ja sitten sitä hukkaan mennyttä öljyä lisättiin, osa vanhoista jotka saatioin talteen ja osa sitten uutta pullosta. Ettei sinne mennyt liikaa?

Kun se rupesi "luistamaan" aivan yhtäkkiä, ilman minkäänlaista ennakkovaroitústa...
Otsikko: Re:Vaihteet/kierrokset
Kirjoitti: Nupa - 06.06.2004 - klo:18:51
Catherine kiertää 1600 rpm ku nopeus on 100 kmh.
Perähän tytöllä on 3.23.
Niin ja automaatti 4L60-E.
Ja ODllä.
Otsikko: Re:Vaihteet/kierrokset
Kirjoitti: gmc63 - 06.06.2004 - klo:19:17
Mulla toi rundikello näytti lähelle 2000r/min ku mittari näytti 100km/t ;)Eli reilusti enemmän ku toi nupan autossa ::)On vissiin tiheämpi välitys niinkuin texfinn sanoikin.täytyy kattoa jos löytäis jostain sen paperin tai laatan missä on noi varusteet ???
Otsikko: Re:Vaihteet/kierrokset
Kirjoitti: Shadowcast - 07.06.2004 - klo:20:21
Vaihteisto sitten luistaa. Ei oo ennen ollu mulla tota vikaa auto(i)ssa, eli nytpä sit oon vähä viisaampi. Toi, ja se kun perjantaina menin autoa korjaamolta hakemaan ja huomasin sen menneen jo kiinni ja autoni olevan siellä sisällä, esti sitten Porin summermeetingiin osallistumisen  >:(

Tänään laitettiin automaattilootan tiivisteainetta lootaöljyjen sekaan, jos se auttais nyt ainakin loppukesän nimittäin uutta vaihteistoa mulla ei varmaan ennen ens kesää oo varaa ostaa.   :-\

Kun muuten lootan öljyt vaihdettiin, oli neste ihan punaista ja sitä oli kuulemma ihmetelleet kuinkakohan uudet öljyt siellä oli. No, kun loota alkoi öljyjen vaihdon jälkeen luistamaan niin appiukko arveli siellä olleen just tota tiivisteainetta, että oli edellinen omistaja fiksannu auton mulle "myyntikuntoon".  >:(

Vielä loota luistaa kovissa kiihdytyksisssä (motarin kiihdytyskaista) mutta vaihtaa paremmin (aikaisemmin) rauhallisessa kiihdytyksessä. Vielä en oo testannu satasen vauhtia...
Otsikko: Vs: Vaihteet/kierrokset
Kirjoitti: SPu - 27.02.2014 - klo:16:02
Herätelläämpäs henkiin vanhaa aihetta. Huomasin uudessa autossani olevan samaa vikaa eli tuntuu, että kierroksen turhan korkeat. Satasen vauhdissa n. 3000 kierrosta. Vaihtaa kuitenkin nätisti pienemmälle kun polkasee lämän tiskiin ja kiihdyttää. Jokohan tässä kymmenessä vuodessa ois tuohon aiheen aloittajan vikaan saatu korjausta?  ;D