Kirjoittaja Aihe: Ponun jäykistys aloittelijalle...  (Luettu 6169 kertaa)

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4224
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Ponun jäykistys aloittelijalle...
« Vastaus #5 : 28.01.2012 - klo:23:46 »
juuri näin ja meinasin prioriteetti listaa mitkä tekevät radikaalimmat múutokset.
Balez vielä kaiken lisäksi boksauttanut kori saumat, ja voin kertoa että vaikka konien setup medium hard niin siltä tekee pahaa ajaa viemärien kansien yli.
Jossakin suht uudessa v8:ssa oli samanlainen avo musse kuin balezilla ja voitti paulin ajan 3-4sec botniaringillä.
Ei ehkä tänä kesänä, mutta semi slickeillä, jarru, penkki, sytkä, porttaus radan opettelulla ja kenties imarilla en odota vähempää kuin tittelin saamisen takaisin kerhoon, elli sitten z-mo tai joku muu hurjapää ottaa katulaillisella pelillä rataenkkaa nimiinsä.
...haaste.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2012 - klo:14:07 kirjoittanut Fenix »

Poissa Z-mo

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5977
  • Sukupuoli: Mies
  • When comfort is out, performance is in.
Vs: Ponun jäykistys aloittelijalle...
« Vastaus #4 : 28.01.2012 - klo:23:28 »
Jatketaan Jaken ja Fenixin linjoilla, subframe connectorit kannattaa ehdottomasti laittaa prioriteetiksi numero yksi.
Konehuoneeseen iskaritolppien väliin poikkituki ja etuvakaajan kiinnikkeisiin tuleva "wonderbar".
Wonderbar tuli tehtaalta jo Iroc-Zetoihin, eli ei välttämättä mikään turha juttu. Vaikka taitaa enemmänkin olla ennaltaehkäisemässä steering boxin repeämistä. Leveät renkaat yhdistettynä paikallaan taphtuvaan ratin kääntelyyn voi tehä pahaa steering boxille...

Jäykempi panhard ja takatukivarret ei vaikuta korin jäykkyyteen, mutta muuten kyllä pakolliset päivitykset nekin jos haluaa ajettavuutta muuttaa parempaan suuntaan.
'87 Iroc "Modifioitu"
'91 Trans Am Convertible "Modifiointi kesken"
'89 Astro
'06 STS

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4224
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Ponun jäykistys aloittelijalle...
« Vastaus #3 : 28.01.2012 - klo:22:42 »
Juurikin näin kuten Jake sanoi.
Suurimmat vaikutukset jotka huomaaa saman tien on poikkituki iskari tolppien ylä päähän ja subframet.
Vasta noiden radikaallisten parantamisien jälkeen etuiskareiden alapää (Front Steering Braces
) ja panhard koska niiden vaikus ei ole yhtä radikaali.
+Kovemmat puslat. esim. takatukivarsissa ja muutenkin suosittelen uretaani puslia enkä metallisia uniball lisääntyneen metelin takia.

PS. jake mitkä olivat painavimmat kulmat? Veikkaus vasen etu ja oike taka?
« Viimeksi muokattu: 13.03.2016 - klo:20:35 kirjoittanut Fenix »

Poissa Jake

  • Global Moderator
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2249
  • Sukupuoli: Mies
  • #1
Vs: Ponun jäykistys aloittelijalle...
« Vastaus #2 : 28.01.2012 - klo:17:32 »
Ehottomasti eniten vaikuttaa pohjaan hitsattavat jäykisteet. Auton pitää sitten olla tukevasti renkaiden varassa tasaisella. Mulla esim subframet hitsattuna rengaspuntarien mukaan paino ei ole tasaisesti jakautunut vaan toinen etu- ja vastakkainen takarengaspainotteisesti.

Etujoustintukien tukipalkki seuraavaksi. Sit taakse takaa alatukivartta ja panhardia jykevämmäksi.
Pontiac Trans am GTA '88 Dart Special High Performance

Saab 9-5 Aero, manuaali&biopower. Tämä hävittäjä pureskelee vakio transun mennen tullen.

www.camaro-firebird-harrastajat.fi
www.f-bodyfinland.com

Poissa Tapaju

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 27
Ponun jäykistys aloittelijalle...
« Vastaus #1 : 28.01.2012 - klo:13:35 »
Haa

Olen ostamassa jäykisterautoja 89 gta;han. Mistä aloittaisin? Mahan alle pitkittäistuet vai konepellin alle poikkirauta?
Ja mistä kannattaisi ruveta kyseleen? ja onko valmistajakohtaisia eroja? Hotchkis pitkittäis tukia ajattelin...
*************************************
Pontiac Trans Am GTA 350 TPI T-top -89
Ford Transit -83 (mr)
Mac Buggy -65 (Turku plagio manx 2:sta)  x2
Ford -49