Kirjoittaja Aihe: 1991 Vetelys "The Black Orange"  (Luettu 144666 kertaa)

Poissa Yorcci

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 675
  • Sukupuoli: Mies
  • It's better to burnout than fade away
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #547 : 12.08.2019 - klo:16:11 »
Ei se käsijarru kovin kummoiseksi muuttunut pakkauusilla paloillakaan, mutta sen verran tuli konttorilla armoa, että leima lyötiin paperiin viime viikolla. Päästötkin olivat melkein vähäpäästöisen tasolla uusilla 200 cell -kateilla, HC jäi vain vähän yli 100 ppm, kun edellisillä 100 cell -kateilla HC oli reilut 300 ppm.

Kattopalakin oli talven mittaan taas ehtinyt hieman samentua, mutta myllytyksellä palautui sen verran kiiltoa ja läpinäkyvyyttä, että käsittelin toisenkin puolen...



Stealth Ramin mukana tullut termarikoppa oli taas vääntynyt ja tihkui vähän jäähdytinnestettä. Ongelmahan on ollut se, että kiinnityspultit ovat O-renkaan ulkopuolella ja koppa on niin onnetonta materiaalia, että se vääntyy mutkalle ajan myötä. Taas piti oikaista koppa hiomalla ja nyt jätin sitten O-renkaan pois ja leikkasin pari satkua lämpöä sietävästä silikonimatosta koko kopan kokoisen tiivisteen. Viikonloppuna piti vielä vähän kiristää pultteja, mutta nyt vaikuttaisi siltä, että vuoto ei enää vaivaa.

Ilmastoinnin lauhdutinkennoa kokeilin korvata käytetyllä (=halvalla), mutta vaikka se oli toimivana purettu ja testatessa piti n. 7 bar painetta vuotamatta, niin ilmeisesti työpaine oli sitten sen verran kovempi, että ei ollut kuin yhden päivän ilo toimivasta ilmastoinnista. Viikonloppuna oli sitten vähän lämmintä ajella Vettemeettiin, mutta katto kontissa oli ihan siedettävää ja muuten auto toimi ihan nätisti. Uusi kennokin tuli toimituksena Vettemeettiin ja nyt pitäisi jostain kaivella ajan lisäksi vähän vielä motivaatiota, että saisi tuon uuden kennon heitettyä paikalleen ja kylmämöhnät sisään. Tietty sitten vielä kuskin puolelta pitää tutkailla sähköpeilin liikkumattomuutta, mutta sen aika on "joskus"
1991 Corvette Coupé
595 Nm @ 4 700 rpm

Poissa Yorcci

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 675
  • Sukupuoli: Mies
  • It's better to burnout than fade away
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #546 : 25.07.2019 - klo:11:12 »
Prkl. Nyt se käy ja kukkuu taas! Olipa vaan savotta setviä vika. Kun silmämääräisesti fusible linkit näyttivät ehjiltä ja luulin turhaan, että se fusible linkin poikki palaminen näkyisi aina myös johdon kuoressa... Kymmenisen vuotta sitten mulla paloi flektiltä fusible link siten, että johdon kuori paloi ihan liekillä ja lopputulos näytti tältä:



...ja nyt sitten ei johdoissa näkynyt mitään päälle päin, joten en osannut epäilläkään, että vika olisi ollut palaneissa fusible linkeissä. :-[

No, oppia ikä kaikki ja kun auto kuoli helmikuussa kesken tyhjäkäynnin pihaan, eikä pakkasilla oikein kiinnostanut setviä vikaa ja muutenkin tuntui olevan "harrastuskiintiö" täynnä, niin jäi sitten niille sijoilleen parkkiruutuun odottamaan inspiraatiota ja motivaatiota. Sen verran sain aika pian selville, että ECM ja CCM eivät juttele keskenään, joten pieni löytynyt motivaatio katosi hyvin nopeasti...

Mutta ihmettelen silti, että kenen insinöörin mielestä tuollainen fusible link on parempi keksintö kuin tavallinen sulake? Fusible linkkejä ei vaihdeta tai korjata tien päällä niin kuin sulakkeita, jos se sattuu kärähtämään hetkellisen ylikuormituksen takia.

Kun nyt sitten kelien lämmettyä alkoi taas vähitellen kiinnostamaan ongelmanratkaisu ja sähkökaavioiden ihmettelyn jälkeen tutkailin noita fusible linkkejä tarpeeksi kauan ihan hypistelemällä ja taivuttelemalla, niin sieltähän löytyi pari johtoa, joissa tuli johtoon terävä taitos => piuha poikki. Toinen oli tuo fusible link A, josta tulee sähköt bensapumpulle, takalasin lämppärille jne., toinen fusible link (oliskohan ollu H?), josta kulkee sähkö ECM:lle kahteen nastaan ja "oil pressure switch":lle



Rapsin kärähtäneet fusible linkit kokonaan pois ja korvasin ne Bilteman sulakepidikkeillä, joihin saa tavalliset lattasulakkeet. Mutta ongelmat eivät loppuneet tähän. Virrat päälle käännettäessä ECM:lle ja OPS:lle kulkeva sähkö poltti 5 A sulakkeen. Vaihdoin 10 A sulakkeen, sekin paloi. Täh? Vielä 15 A sulakekin kärähti, niin uskoin, että jossain täytyy olla oikosulku. Yleismittarilla varmistin vielä, että nimenomaan tästä sulakepidikkeen toisesta puolesta on suora kontakti maihin. Ilmankos sulake palaa...

Lisää mittailua, testailua, sähkökaavioiden tuijottelua, nenän kaivamista ja pään raapimista, kunnes viimein nyppäisin OPS:n liittimen irti ja siihen loppui ongelmat. Mittailin vielä vähän ja varmistuin asiasta: Oil pressure switch oikosulussa. Liitin irti auto lähti käyntiin ja toimi ihan normaalisti, paitsi että öljynpainemittari oli ihan tapissa. Uutta mötikkää vaan tilalle ja puuhakilvillä korjaamon ja kodin välistä sukkulointia viikonlopun ajan. ECM:lle ja ja OPS:lle menevään johtoon riitti tämän jälkeen 5 A sulake...

Löytyi sitten vähän muutakin pientä ongelmaa ennen leimareissua: jarrutehostin vuotaa, käsijarru ei pidä yhtään, jarrupalat ihan finaalissa joka kulmassa, syylärin korkki ei pidä painetta ja ilmastoinnin lauhdutinkenno vuotaa. Ens viikolla on taas lomaa, niin jospa saisi pikkuhiljaa elvytettyä auton leimakuntoon...
1991 Corvette Coupé
595 Nm @ 4 700 rpm

Poissa Yorcci

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 675
  • Sukupuoli: Mies
  • It's better to burnout than fade away
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #545 : 24.04.2019 - klo:11:04 »
Mitäs tälle kuuluu?

Ei tällä hetkellä kuulu mitään, kun ei lähde käyntiin... ;D mutta nyt ei vaan jotenkin jaksa oikein harrastaa.

Pihassa makaa ja sen verran jaksoin vikakoodeja tutkailla, että ECM ja CCM eivät juttele keskenään. Todennäköisesti ECM:ssä jotain vikaa. En jaksa uskoa, että ECM:n ja CCM:n välisissä datapiuhoissa olisi ongelma. Pihassa on ollut niin kylmä ropata, että siinä on makoillut pari kuukautta. Jos tuossa vapun jälkeen olisi lämmintä ja saisi jostain kaivettua annoksen motivaatiota, niin voisi nyppäistä ECM:n irti ja tarkistaa, että se saa sähköä ja että maadoitukset on ok. Toinen ECM on varalta lainassa, jos onkin oma pimeänä.
1991 Corvette Coupé
595 Nm @ 4 700 rpm

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4934
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #544 : 22.03.2019 - klo:14:00 »
Mitäs tälle kuuluu?
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa z 28 jari

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2644
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #543 : 15.11.2017 - klo:21:01 »
Tämmössen tilasin jokuviikkositten,vielä ei ole asennettu.Saas nährä auttaako tohon jakajan "karstoittumiseen"
http://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=250473&jsn=7
There is no easy answer, just easy questions...

Poissa Yorcci

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 675
  • Sukupuoli: Mies
  • It's better to burnout than fade away
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #542 : 15.11.2017 - klo:14:51 »
Sen takia noita kuluvia osia pitääkin olla aina hyllyssä valmiina.

No periaatteessa juu, tottakai.

Ja olishan jo dynokokemuksenkin perusteella pitänyt osata varata kansi hyllyyn. Mutku ei. Laturin suhteen sentään olen jo oppinut läksyni ja varalaturi kulkee aina mukana. Tulppia ja tulpanjohtojakin kulkee matkassa, kuten myös HEI-moduuli nykyään. Aiemmin (ennen Stealth Ramia) ei ison HEI-jakajan kanssa ollut koskaan  ongelmia jakajan kannen kanssa kummassakaan Vetelyksessä, niin eihän sellainen tule edes mieleen, että mokoma voisi hajota.
1991 Corvette Coupé
595 Nm @ 4 700 rpm

Poissa z 28 jari

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2644
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #541 : 15.11.2017 - klo:13:17 »
Sen takia noita kuluvia osia pitääkin olla aina hyllyssä valmiina.
Nimenomaan m/
There is no easy answer, just easy questions...

Poissa Z-mo

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 6000
  • Sukupuoli: Mies
  • When comfort is out, performance is in.
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #540 : 15.11.2017 - klo:11:29 »
Mutta rokkiautosta ei saa akuutin tarpeen iskiessä sitä kantta kotiin alle puoleen tuntiin ;)

Sen takia noita kuluvia osia pitääkin olla aina hyllyssä valmiina.
'87 Iroc "Modifioitu"
'91 Trans Am Convertible "Modifiointi kesken"
'94 Camaro Convertible 3.4
'89 Astro
'06 STS

Poissa Yorcci

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 675
  • Sukupuoli: Mies
  • It's better to burnout than fade away
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #539 : 15.11.2017 - klo:09:15 »
Joo sillä meinasin, kun rokkiautosta saa 2kpl 28€ kotiin(lähipostiin) toimitettuna noita sinisiä.

Mutta rokkiautosta ei saa akuutin tarpeen iskiessä sitä kantta kotiin alle puoleen tuntiin ;)
1991 Corvette Coupé
595 Nm @ 4 700 rpm

Poissa Yorcci

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 675
  • Sukupuoli: Mies
  • It's better to burnout than fade away
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #538 : 15.11.2017 - klo:09:09 »
Samanlainen kokemus MSD:n punaisesta jakajankannesta.
Lähti keskihiili kävelee lyhyessä ajassa ja hyppysähköllä kulki.
Mainitsin asiasta Us-partsissa asioidessani ja Riikonen antoi sinisen kannen tilalle.
Niiden kanssa kuulema vähiten reklamaatioita ja hyvin on itsellä kestäneet m/

Koneen sisäänajossa dynossa lähti kans MSD:n jakajasta keskihiili lomille.

Tää punainen kansi kesti vajaat 50 000 km. Katotaan, miten sinisen kanssa menee.
1991 Corvette Coupé
595 Nm @ 4 700 rpm

Poissa z 28 jari

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2644
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #537 : 14.11.2017 - klo:22:24 »
Joo sillä meinasin, kun rokkiautosta saa 2kpl 28€ kotiin(lähipostiin) toimitettuna noita sinisiä.
There is no easy answer, just easy questions...

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4281
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #536 : 14.11.2017 - klo:18:49 »
20-25€?

Poissa z 28 jari

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2644
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #535 : 14.11.2017 - klo:17:43 »
Paljonko usparts veloittaa sinisestä jakajankannesta?
There is no easy answer, just easy questions...

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4281
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #534 : 14.11.2017 - klo:17:03 »
Samanlainen kokemus MSD:n punaisesta jakajankannesta.
Lähti keskihiili kävelee lyhyessä ajassa ja hyppysähköllä kulki.
Mainitsin asiasta Us-partsissa asioidessani ja Riikonen antoi sinisen kannen tilalle.
Niiden kanssa kuulema vähiten reklamaatioita ja hyvin on itsellä kestäneet m/

Poissa Yorcci

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 675
  • Sukupuoli: Mies
  • It's better to burnout than fade away
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #533 : 14.11.2017 - klo:13:58 »
Vähän ennen Corvette Meettiä (elokuussa) huomasin todennäköisen syyn siihen, että imukannen takaosa on jatkuvasti öljyisen kuonan peitossa.



Aiemmin olin vaan olettanut, että jakajan juuresta tunkee vähän öljyä, mutta satuin huomaamaan tämän "hikoilevan" liitoksen regulta lähtevässä bensaletkussa:



Tuon liitoksen kiristämiseksi jakaja on nostettava pois tieltä. Tulpanjohtoja irroitellessani huomasin, että puolalta tulevaan johtoon jäi koko keski nasta hiilineen kiinni :o Pienimuotoisella kikkailulla sain nastan irti johdon päästä ja takaisin jakajaan, mutta kurkistus kannen alle nosti jo hieman reilummin kulmakarvoja. Täältä puuttuu jotain...oleellista?



Joo. "Hyppysähköllä" on menty jo jonkin aikaa, koska toi keskinastan alapuoli on aikalailla sulanut. Eikä se pyörijän yläpuolikaan ihan freesiltä näytä:



Ja tuollakin auto kuitenkin pysyi ihan nätisti käynnissä :o

Eihän siinä muuta kuin uuden kannen metsästykseen perjantaina ennen Meettiin lähtöä. Korvaava kappale löytyikin paikallisesta liikkeestä ja tää näyttää jo sisäpuoleltaan kovasti terveemmältä:



Sieltä jakajan sisältähän se jousen päässä majaileva, kadonnut kontaktiholkkikin löytyi:



...joten Meettiin pystyi lähtemään hieman vähemmän huolestuneena. Ihme ja kumma, autokin tuntui vetävän hieman raikkaammin ylärekisterissä? Olisikohan siinä ollut osasyy, että takarenkaatkin tuntuivat viikonlopun jälkeen hieman 'hilseilevän', vai liekö sitten vaan lähes helteinen auringonpaiste tehnyt tepposensa?



Ainiinjoo. Jäi sitten se jakaja nostamatta ylös, kun tuli vähän tuota muuta ohjelmaa. Mutta tässä jonain päivänä varmaan...

Syyskuun puolivälissä se "jonain päivänä" tuli sitten vastaan.

Jakaja ylös ja bensalinjaa kiristämään. Ongelmana on vaan se, että tuohon hikoilevaan liitokseen ei pääse millään kiinni, koska mikään avain ei mahdu liittimen ja tuliseinän väliin (tilaa ehkä 10-15 cm). Jonkin aikaa nenää kaiveltuani keksin, että löysään regulta lähtevää liitosta, niin saan käännettyä kiristettävän liitoksen 90 astetta, jolloin saan liitoksen parempaan kulmaan, kun avaimella pääsee kiristämään suoraan ylhäältä:



Sitten letku takaisin alkuperäiseen asentoonsa, regulta lähtevän liitoksen kiristys ja seuraavaan asiaan työlistalla: pakopuolen tönäreiden ja parin vahingoittuneen keinun vaihto.

"Lash cap":it ovat toimineet mainiosti, vaikka tönärit ovatkin aavistuksen lyhyet. Kontaktijälki on ollut hieman nafti 7.000" tönäreillä (mikä tuli todettua jo aiemmin tönäreitä mitoittaessa):



Uudet 0.100" pidemmät pakopuolen tönärit paikalleen, pari kierrosta preloadia ja romut takaisin läjään. Testilenkillä kaikki tuntui toimivan ihan niinkuin pitääkin.

Syyskuun loppupuolella n. 1 000 km:n sekalaisten ajelujen jälkeen imukansi on pysynyt edelleen kuivana:



...samalla satunnainen bensankatku autossa tyhjäkäynnillä paikallaan, esim. liikennevaloissa seisoessa on loppunut.

Taas jälkikäteen on tietysti ihan selvää, että lämmin imukansi on haihduttanut tihkuneesta bensasta kaiken haihtuvan aineksen ilmaan ja sitä kautta lämppärin puhaltimen kautta kabiiniin. Imukannen päälle on jäänyt vain tuo ruskea "ylimääräinen kuona-aines", joka on muistuttanut öljyä.
1991 Corvette Coupé
595 Nm @ 4 700 rpm