Kirjoittaja Aihe: 9 bolt perän kysymys  (Luettu 1128 kertaa)

Poissa Pajjen

• Uusi Käyttäjä
  • *
Vs: 9 bolt perän kysymys
« Vastaus #3 : 19.08.2014 - klo:20:35 »
minä kiitän ja kumarran! Hieno selitys  m/

Olen ruuvannut ja laittanut kaikki kasaan mutta en ole kokeillut vielä..

Poissa Fenix

• Jäsen
  • Käyttäjä
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 9 bolt perän kysymys
« Vastaus #2 : 14.08.2014 - klo:18:21 »
Olen meinannut tänä iltana shimmata perä, olen sorvannut kartiot ja kotelon pohja.

Kysymys on.. kun shimmatan, kuinka te ovatte mittanut kuinka paksu shimmejä te laitatte?

Ja onko te laittanut sama shimmipaksuus molemmat sivussa? Tietysti kartiot voi olla eri kulunut, eikö?

Molemmat puolet vaativat lähes poikkeuksetta eri kokoiset shimmit.

Tässä linkissä englannin kieliset ohjeet:
http://www.geocities.ws/luckyducky_96701/9-BoltPosiConeRepair30Nov04.pdf

Ja omasta topicistani:

Kun murikka on irti, on hyvä tsekata kummin päin puoliskot ovat kiinni toisissaan. Sen voi asentaa myös 180 astetta väärinpäin Jolloin hammaskosketus voi muuttua.
Mulla oli punainen väri ja nuoli samalla sivulla.

Murikka atomeiksi. Rattaita ei irroiteta ettei isojen rattaiden hammaskosketusta tarvitse shimmata asennettaessa.

Vanhat kartiot ovat kuluneet kyljistä jolloin kartio pohjaa kuorenpohjaan eikä enää pidä. Tuosta kapeammasta päästä on aikaisemmin sorvattu 2mm pois lukon elvyttämiseksi.
Tällä kertaa päädyin uusiin kartioihin sillä uskon sen olevan pidempi aikaisempi ratkaisu ja näin ollen boorit eivät lyhene entisestään kartion sisällä.

Kasaus alkaa.
Toiseen puoliskoon upotetaan kartio, jonka päälle laitetaan shimmit jotta kartion pohjan ja kiinnitys pinnan etäisyydeksi tulee 29.34-29,51mm.
Itse shimmasin tuohon toleranssi alarajaan siinä toivossa että lukko purisi aavistuksen kovempaa ja kulutusvaraakin jäisi hiukan enemmän.

Sopivat shimmit löysin moparin 8 3/4 perään tarkoitetusta setistä.
Mutta shhh, ei kerrota sitä ponulle ettei ala hylkimään moparin osia ;D

lukon toiselle puoliskolle sama shimmaus ja sama toleranssi.

Murikan toinen puolisko tuohon päälle ja nippuun 29 Ft-Lbs momenttiin . Muista katsoa merkit että kuoret tulee oikein päin kiinni.

Tuossa aikaisemmassa vaiheessa ennen lopullista momenttia asensin vetarit paikoilleen, jotta kartioiden ja poskirattaiden boorit sattuisivat linjaan.

Momentit:

Asennus vaiheessa meni vahingossa bearing capin ja ring gear boltsien momentit sekaisin ja lopputuloksena 1 pultti meni poikki.
Onneksi sain jämän kaivettua ulos ja laitoin tilalle arp:n pultit.

Bearin cap:it piti hioa tasaisiksi koska uuden banjonkannen tukipultit tukevat niitä.

Ja lukko vaikuttaa toimivan taas m/
-89 350 HSR formula

Poissa Pajjen

• Uusi Käyttäjä
  • *
9 bolt perän kysymys
« Vastaus #1 : 14.08.2014 - klo:14:39 »
Olen meinannut tänä iltana shimmata perä, olen sorvannut kartiot ja kotelon pohja.

Kysymys on.. kun shimmatan, kuinka te ovatte mittanut kuinka paksu shimmejä te laitatte?

Ja onko te laittanut sama shimmipaksuus molemmat sivussa? Tietysti kartiot voi olla eri kulunut, eikö?