Kirjoittaja Aihe: Pontiac Trans Am -78  (Luettu 14469 kertaa)

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5750
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #154 : 30.07.2019 - klo:08:21 »
Noniin, sinnehän ne levyt lumpsahti vesipumppuun paikalleen viikonloppuna  *clap* Levyn ja siipipyörän välyksen naputtelin vain pienemmäksi, niin tehostaa pumpun toimintaa. Alkoi lämmöt pysymään 80-90 lukemissa, tosin kiipeää kyllä ylemmäs jos lämppäri ei ole päällä. Eli nyt kiertää nesteet myös lämmityslaitteessa  m/



Varmaan 15km varovaista testailua takana, laihalle vetää Holleyn tehdas-säädöillä jo pintakaasualueella, mutta kyllä tämä moottori vielä tästä heräämään saadaan, kunhan Holleykuiskaaja BlackZ säätöpakkeineen joutaa kaveriksi  :D

Kickdown ei näköjään pelaa, vaikka vaijeri pitäisi olla säädetty oikein. Talvella kun laatikosta vaihdoin suodattimen, niin kyllä siellä laatikossa joku käikäle liikkui kun vaijeria veteli. Oli siis tämä sama laatikko Oldsin perässä, mutta ei ollut vaijeri kytkettynä syksyllä kun auton ostin, niin ei tarkempaa tietoa kikkarin toiminnasta aiemmilta ajoilta. Säädettävä modulaattori odottaa hyllyssä, jahka sinne asti päästään säätöhommissa.

Tissieläin halusi kyytiin testilenkille, vähän epäröiden lupasin, kun kaikki säädöt vielä hukassa jne. Heti kun Pontiac karjahti tulille, niin emäntä tuumasi, että "eikait tässä ennen tämmöset äänet ollu, hui hirviä". Sanoin, että eipä tässä tekniikan osalta juuri vanhaa olekkaan jälellä. "Se vanha moottori oli paljo parempi, kun oli niin hiljainen"  :o Lisäksi vielä lenkin aikana meni sanomaan, että eihän tämä ees kulje mihinkään, kun vähän kaasua avasin  ;D Jospa vielä pääsen tuon viimeisen kuitin todistamaan vääräksi myöhemmin..

Eli pontso elää, seuraavaa vastoinkäymistä odotellessa  :-X

"Holleykuiskaaja"  ;D ;D ;D ;D ;D

Mahtava homma!  \m/ \m/ Holleyn säädöt voidaan tehä vaikka tänään tai torstaina näillä näkymin joskus klo 18 jälkeen. Seuraava mahis sitten EHKÄ lauantaina, sillon kyllä mulla on Banditin perusteellinen vahausoperaatio mihin tulee menemään kaikkineen tuntitolkulla aikaa. Mutta varmempia päiviä millon ehin niin tänään, torstaina ja sunnuntaina ainakin  m/ Periaatteessa pari tuntia pitäs riittää............  ;D ;)
Dodge Charger R/T 440cid 1969
AMC Pacer 258cid 1976
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 99
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #153 : 29.07.2019 - klo:21:59 »
Noniin, sinnehän ne levyt lumpsahti vesipumppuun paikalleen viikonloppuna  *clap* Levyn ja siipipyörän välyksen naputtelin vain pienemmäksi, niin tehostaa pumpun toimintaa. Alkoi lämmöt pysymään 80-90 lukemissa, tosin kiipeää kyllä ylemmäs jos lämppäri ei ole päällä. Eli nyt kiertää nesteet myös lämmityslaitteessa  m/



Varmaan 15km varovaista testailua takana, laihalle vetää Holleyn tehdas-säädöillä jo pintakaasualueella, mutta kyllä tämä moottori vielä tästä heräämään saadaan, kunhan Holleykuiskaaja BlackZ säätöpakkeineen joutaa kaveriksi  :D

Kickdown ei näköjään pelaa, vaikka vaijeri pitäisi olla säädetty oikein. Talvella kun laatikosta vaihdoin suodattimen, niin kyllä siellä laatikossa joku käikäle liikkui kun vaijeria veteli. Oli siis tämä sama laatikko Oldsin perässä, mutta ei ollut vaijeri kytkettynä syksyllä kun auton ostin, niin ei tarkempaa tietoa kikkarin toiminnasta aiemmilta ajoilta. Säädettävä modulaattori odottaa hyllyssä, jahka sinne asti päästään säätöhommissa.

Tissieläin halusi kyytiin testilenkille, vähän epäröiden lupasin, kun kaikki säädöt vielä hukassa jne. Heti kun Pontiac karjahti tulille, niin emäntä tuumasi, että "eikait tässä ennen tämmöset äänet ollu, hui hirviä". Sanoin, että eipä tässä tekniikan osalta juuri vanhaa olekkaan jälellä. "Se vanha moottori oli paljo parempi, kun oli niin hiljainen"  :o Lisäksi vielä lenkin aikana meni sanomaan, että eihän tämä ees kulje mihinkään, kun vähän kaasua avasin  ;D Jospa vielä pääsen tuon viimeisen kuitin todistamaan vääräksi myöhemmin..

Eli pontso elää, seuraavaa vastoinkäymistä odotellessa  :-X
Pontiac Trans Am -78

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 99
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #152 : 26.07.2019 - klo:18:42 »
Mahdollisimman pieni rako niin ettei kuitenkaan ota kiinni. Noin pumppaa parhaiten.

Kiitän!  m/
Pontiac Trans Am -78

Poissa jpe

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1245
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #151 : 26.07.2019 - klo:16:50 »
Youtubesta löytyi jokunen video pumppuun liittyen, ei mitään erikoista  m/ Mikä on sopiva rako siipipyörän ja levyn välissä? Eilen tilasin tiivistesarjan pumpulle southwesttradelta klo 14, tänään klo 10 tuli jo tekstari että saa matkahuollosta noutaa. Eli vklp pääsee askartelemaan.

Mahdollisimman pieni rako niin ettei kuitenkaan ota kiinni. Noin pumppaa parhaiten.
Pontiac Firebird -71 469cid
_____________________________________
Chevrolet Chevelle Malibu -68 454cid *Ex*
Chevrolet Camaro Z28 -81 377cid *Ex*
Chevrolet Camaro Z28 -78 350cid *Ex*

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 99
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #150 : 26.07.2019 - klo:15:50 »
Youtubesta löytyi jokunen video pumppuun liittyen, ei mitään erikoista  m/ Mikä on sopiva rako siipipyörän ja levyn välissä? Eilen tilasin tiivistesarjan pumpulle southwesttradelta klo 14, tänään klo 10 tuli jo tekstari että saa matkahuollosta noutaa. Eli vklp pääsee askartelemaan.
Pontiac Trans Am -78

Poissa jpe

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1245
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #149 : 25.07.2019 - klo:18:38 »
Tuo vanhempi pumppu ei ole tuttu, mutta ainakaan uudempi ei kierrättäisi vettä ollenkaan ilman takalevyä.
Pontiac Firebird -71 469cid
_____________________________________
Chevrolet Chevelle Malibu -68 454cid *Ex*
Chevrolet Camaro Z28 -81 377cid *Ex*
Chevrolet Camaro Z28 -78 350cid *Ex*

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5750
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #148 : 25.07.2019 - klo:17:56 »
Ei siellä ole peltiä ollenkaan, se ei kuulemma sopinut sinne paikalleen. Eli nyt on purettava vesipumppu ja askarreltava se pelti sinne sopimaan. 8pulttinen pumppu mulla tässä 67 lohkossa.

Ilmaushommat on kyllä tehty huolella, ainut mikä on oireillut, on tuo sisälämppärin kenno. Sieltä on tullut lämmintä ja välillä taas ei.. Eli siellä ei ole neste jaksanut kiertää kunnolla, tai sitten siellä on ilmaa. Overdriven puolella joku ponumies oli porannut termarin kehälle 4kpl 3mm ilmausreikiä. Ilman poistumisen lisäksi reikien kautta kulkisi jonkin verran nestettä sillon, kun termari on muuten vielä kiinni. Mitä täällä raati on moisesta mieltä? 70 asteinen high flow termari mulla nyt.

Voi ne reiät sinne tehä, en usko että haittaa mitään, tosin en usko että mikään iso etukaan on.

Ja ei kai ne vedet kierrä lämppärillä ku eivät kierrä muuallakaan, ilman peltiä tuo vastaa samaa tilannetta ku meet kedolle ja vedät housut nilkkoihin ja pyörität kikkelilläs helikopteri liikettä, tuskin tekkee kovin makiaa osumatta mihinkään  ;D Eipä se tuo impelleri yksinään saa kunnon kiertoa aikaiseksi, ennemmin sekottelee vettä vaan nyt pumpun sisällä.
Dodge Charger R/T 440cid 1969
AMC Pacer 258cid 1976
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 99
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #147 : 25.07.2019 - klo:17:19 »
Pakko siellä levy on olla tai ei vesi kierrä ollenkaan. Tarkoitti varmaan että joutui naputtelemaan levyä eri muotoon pumpulle sopivaksi, joka on normihomma Ponun padassa.  Itse nakkasin tuollaisen vakio pumpun pois ja tilalle Flowcoolerin alupumppu ja siihen Butlerilta rosterinen takalevy jonka sovitin pumpulle.

Onko varmasti ilmat pois kierrosta ja kiertääkö vesi syylärille kunnolla jos katsoo ilman korkkia pata käynnissä?  Aivan todella v mäinen ilmattava tällainen Ponun pata oman kokemuksen mukaan ja tekee ilmalukkoja kiertoon jos on ilmaa, jonka jälkeen suurin osa vedestä kiertää sisäisen ohikierron ja lämppäriletkun kautta varsinkin jos pumpun tuotto vielä heikon puoleinen.

Ei siellä ole peltiä ollenkaan, se ei kuulemma sopinut sinne paikalleen. Eli nyt on purettava vesipumppu ja askarreltava se pelti sinne sopimaan. 8pulttinen pumppu mulla tässä 67 lohkossa.

Ilmaushommat on kyllä tehty huolella, ainut mikä on oireillut, on tuo sisälämppärin kenno. Sieltä on tullut lämmintä ja välillä taas ei.. Eli siellä ei ole neste jaksanut kiertää kunnolla, tai sitten siellä on ilmaa. Overdriven puolella joku ponumies oli porannut termarin kehälle 4kpl 3mm ilmausreikiä. Ilman poistumisen lisäksi reikien kautta kulkisi jonkin verran nestettä sillon, kun termari on muuten vielä kiinni. Mitä täällä raati on moisesta mieltä? 70 asteinen high flow termari mulla nyt.
« Viimeksi muokattu: 25.07.2019 - klo:17:21 kirjoittanut Aukustus »
Pontiac Trans Am -78

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5750
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #146 : 25.07.2019 - klo:09:21 »
Pakko siellä levy on olla tai ei vesi kierrä ollenkaan.

Tätä itekin mietin että jos sitä levyä ei ole niin se siivilähän pyörii siellä niinkö isossa vesiämpärissä, eihän se saa siellä mitenkään virtausta aikaiseksi  :o
Dodge Charger R/T 440cid 1969
AMC Pacer 258cid 1976
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa jpe

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1245
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #145 : 25.07.2019 - klo:08:59 »
Pakko siellä levy on olla tai ei vesi kierrä ollenkaan. Tarkoitti varmaan että joutui naputtelemaan levyä eri muotoon pumpulle sopivaksi, joka on normihomma Ponun padassa.  Itse nakkasin tuollaisen vakio pumpun pois ja tilalle Flowcoolerin alupumppu ja siihen Butlerilta rosterinen takalevy jonka sovitin pumpulle.

Onko varmasti ilmat pois kierrosta ja kiertääkö vesi syylärille kunnolla jos katsoo ilman korkkia pata käynnissä?  Aivan todella v mäinen ilmattava tällainen Ponun pata oman kokemuksen mukaan ja tekee ilmalukkoja kiertoon jos on ilmaa, jonka jälkeen suurin osa vedestä kiertää sisäisen ohikierron ja lämppäriletkun kautta varsinkin jos pumpun tuotto vielä heikon puoleinen.
« Viimeksi muokattu: 25.07.2019 - klo:09:05 kirjoittanut jpe »
Pontiac Firebird -71 469cid
_____________________________________
Chevrolet Chevelle Malibu -68 454cid *Ex*
Chevrolet Camaro Z28 -81 377cid *Ex*
Chevrolet Camaro Z28 -78 350cid *Ex*

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 99
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #144 : 25.07.2019 - klo:08:45 »
Minkälaisia kokemuksia porukalla on noista ponun vesipumpuista? Mulle on laitettu Gatesin 43122 ja rakentaja meinasi, että sen kanssa ei sopinut enää orkkis levy paikalleen. Eli onko tuo Gates suunniteltu pelaamaan ilman sitä levyä, vai minkä tässä tekee jos se levy ei kerran sinne passaa  :o Eli olisiko tuossa syy lämpöongelmille.
Pontiac Trans Am -78

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 99
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #143 : 24.07.2019 - klo:07:01 »
Nokka ajettu jälleen sisään maanantaina uuden nostajan myötä, lämpöä oli liki 30 astetta, niin kolmessa pätkässä sen tein. Lämpöongelmia siis, vaikka paikallaan on ~70 asteinen high flow termari. Ongelmia oli myös 80 asteisen normi termarin kanssa aiemmalla kerralla. Tien päällä kävin mutkan, mutta lähes yhtä vilkkaasti kiipesi lämmöt kuin paikallaankin, eli joko neste ei kierrä kunnolla, tai sitten jokin muu syy kuten sytkän ajoitus kuumentaa konetta tms. Ilman termariakin voisi kokeilla, mutta liekkö tuo vain ongelman piilottelua vai mahdollinen ratkaisu ongelmaan  :D Toki armottomat on ilmat juuri nyt, mutta silti vähän arveluttaa. Moottori on myös vielä uusi ja näinollen tuottaa lämpöä enemmän kuin normaalisti.

Lisäksi moottori ei meinaa jaksaa käydä vaihde päällä, vaan alkaa ravistamaan ja lopulta sammuu, ellei kaasulla avusta. Paikallaan 2400 stallinen turbiini, jolla pitäisi kyllä jo jaksaa käydä tyhjää vaihde päällä. Tätä ilmiötä helpotti, kun vähän käänsin sytkää aikaisemmalle. Ennakko kierroksilla jossain 30 paikkeilla, mutta tarkistettu viimeksi kun kävi vielä seitsemällä sylinterillä hieman epätasaisesti, niin pitää varmistaa vielä lukemat nyt, kun käy jo tyhjää paljon paremmin ja alemmilla kierroksilla. Kaasarin säädötkin vasta alkutekijöissään, joten jospa tämä tästä vielä pala kerrallaan  :W
Pontiac Trans Am -78

Poissa markoyt

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 247
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #142 : 20.07.2019 - klo:06:52 »
No niin hyvä että löytyi selvä syy asialle.
Hyvinhän tuon nokan sisään ajaa.....tämä toimenpidehän koekäyttö mukaan lukien tehdään yleensä aina ilman termostaattia muutenkin.Sitten järjestelmän huuhtelu ja uusi termari kun kaikki pelaa.
Trans Am -79 Solar gold.6.6 litre,t-top,ws6 special performance package,4-wheel disc.
Trans Am-79  Starlight Black 6.6 T/A

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4285
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #141 : 19.07.2019 - klo:21:55 »
Hyvä että selvisi ;D m/

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 99
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #140 : 19.07.2019 - klo:21:49 »
Mennyt töissä ja muissa hommissa aikaa, mutta tänään pääsi taas tallille puuhasteleen. Sain Oululaiselta harrastajalta ehjän tönärin ja uusi nostaja yms tarpeet tuli jo aiemmin. Laitoin uuden nostajan paikalleen ja aloin tönäria asentamaan. Preloadia säätäessä ihmettelin, kun keinu tuntui jotenkin hervottomalta, vaikka säädöt olivat jo kohdallaan. Tarkemmin kun katsoin, niin säätömutteri oli taas eri korossa kun muut. Sitten aloin tarkemmin tutkimaan, niin siellähän oli keinuvivun säätömutterin alusmollukka väärin päin, eli siinä syy koko showlle  :-X Oli siis tuo pallopuoli kohti mutteria ja tasainen puoli keinua vasten.


Eli harmittava moka käynyt rakentajalla. Löytyipähän syy koko hommaan, niin saa lyödä yläkerran takaisin nippuun ja ajella nokka uusiksi sisään tuon yhden nostajan vuoksi. Tosin sellaisia helteiltä luvassa, että mitähän tuosta sisäänajostakaan tulee. Taitaa olla yövuorohommia ja naapurit arvostaa  *clap* Ei tullut rakentajan kanssa puheeksi tuo heat crossover homma kansissa/imarissa ja se jäi auki, kun luulin että tämän ikäisissä kansissa moista ei edes olisi. Nyt laitan sen tukkoon, kun imari on irti ja tiivistesarjan matkassa tuli valmiit blokkauslevyt sille. Eli jos jotain positiivista, niin imuilma viileämpää ja jokunen hevonen lisää luvassa  ;D Varovainen toive olisi, josko Ride in Oulu meettiin tällä pääsisi elokuun alussa. jää nähtäväksi
Pontiac Trans Am -78