Kirjoittaja Aihe: TBI:n viritys  (Luettu 85382 kertaa)

Poissa TomiV

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 961
  • Sukupuoli: Mies
Vs: TBI:n viritys
« Vastaus #233 : 13.12.2012 - klo:19:43 »
Saa paremmin ilmaa => tarttee enemmän bensaa, jotta saa poltettua kaiken hapen.
No juu enpä oikein tiedä hyödyttääkö tbi:n ilmamäärää kauheasti lisätä kun ei lambda kaiketi pysty seosta kovinkaan paljon korjaamaan tässä map järjestelmässä eli olisko se vaan hitusen laihalla. Tyhjäkäynnillä tulee sytytyskatkoksia, kierroksilla pikkasen laiha seos saattaa palaa ok. Pelkkää arvailua... Pistä normaali putsari takasin, sillähän se selviää
Kannatta tsekata ruiskujen o-renkaat. Mun Astrossa oli samaa ongelmaa taannoin: http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=12505.msg566164#msg566164

Olis tarkotus vanha putsari pistää paikalle.. TBI:in uus tiiviste satsi löytyy jo tallista. Siinä ku alkaa purkamaan ni käyttää kannet viel irti venakumien vaihtoa varten. Tosin samat kannet ei välttämättä mee takas  :W
VW Passat Farkku 1.8T -02

Poissa camaro82

  • Hallituksen jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2500
  • Sukupuoli: Mies
Vs: TBI:n viritys
« Vastaus #232 : 13.12.2012 - klo:19:37 »
Kannatta tsekata ruiskujen o-renkaat. Mun Astrossa oli samaa ongelmaa taannoin: http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=12505.msg566164#msg566164
Chevrolet Camaro Z28 -82  305 + TH700 R4 + 10bolt 3,23 Eaton Detroit Locker Truetrac-ruuvilukolla, Moser vetarit ja Moser c-clip eliminaattorit.
Chevy Astro -90 käyttiksenä.
Neon -01 vaimon kauppa/työ-kiiturina :)
Wartburg 1000 -65

Poissa teepee

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: TBI:n viritys
« Vastaus #231 : 13.12.2012 - klo:18:00 »
On ollut samaa ongelmaa TBI:in kanssa katsastuksessa.. Tyhjäkäynnillä korkeet lukemat ja hieman kaasua ni heti tippuu alas hc. Ruiskua ei tiettävästi oo rukattu ja ainoo muutos oli ilmansuodatinkotelo. Sen vaihdon jälkee alkoi temppuilee päästöt.

No juu enpä oikein tiedä hyödyttääkö tbi:n ilmamäärää kauheasti lisätä kun ei lambda kaiketi pysty seosta kovinkaan paljon korjaamaan tässä map järjestelmässä eli olisko se vaan hitusen laihalla. Tyhjäkäynnillä tulee sytytyskatkoksia, kierroksilla pikkasen laiha seos saattaa palaa ok. Pelkkää arvailua... Pistä normaali putsari takasin, sillähän se selviää
« Viimeksi muokattu: 13.12.2012 - klo:19:32 kirjoittanut teepee »
Liika on aina liikaa mutta kohtuus on ehdottomasti liian vähän.

Poissa teepee

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: TBI:n viritys
« Vastaus #230 : 13.12.2012 - klo:17:32 »
Ei kun se just polttaa tyhjäkäynnillä kaikki ja jää vielä käyttämätöntä happeakin (O2 useita prosentteja päästölapussa) Se silmiä kirvelevä katku on just HC:stä johtuvaa ja ne nousee kun seos on liian laihalla. Säädettävällä boxillahan pitäis olla helppo laittaa lambdan tavoite arvo rikkaammalle. Optimaalinen seos päästöjen kannalta on reilusti rikkaalla. Oulusta ainakin löytyy paikkoja joissa pääsee tekemään kokeiluja päästömittarissa, kannattaa laajentaa kyselyä. Mulla auttoi myös kun vaihdoin uuden lanbdan, entinen oli muuttunut tosi "hitaaksi"

En tiedä olenko ihan pönttö mutta eikö se hc ole kansankielellä juuri palamatonta polttoainetta. Laiha seos ei syty=menee palamatta läpi, liian rikas seos kyllä kaiketi syttyy mutta ei polta kaikkea=menee palamatta läpi ja näin ollen hc arvo on korkea. Jos lambda on 0,95-1 ja afr pyörii 13,5-14,2 tietämillä ei kai seos voi olla päästöjen kannalta liian laiha, itse asiassa seos on jo rikkaan puolella. Vaikka lambdan pitäisi hakea koko ajan sitä ykköstä silti mittarin mukaan mennään koko ajan hitusen rikkaan puolella. Sitä kuinka tarkka toi innovaten afr mittari ja lambdan kalibrointi on ei pysty kai kukaan sanomaan. Sepä vaan ihmetyttää että vaikka seos ei kierrosluvun kasvaessa oleellisesti muutu tosta em. niin silti hc tippuu kun lehmän häntä kierrosluvun noustessa.

Ja missäs niin on kerrottu että optimaalinen seos päästöjen kannalta on reilusti rikkaalla. Eikös optimaalinen seos päästöjen kannalta ole kokolailla lambda 1 joka kuvastaa vissiin kaiketi täydellistä palamista?

En nimittäin oikein sisäistä tota kommenttias kun väität että kone polttaa kaiken polttoaineen jopa niin hyvin että jää happeakin yli joka näkyy jäännöshappena testissä mutta silti putken päästä tulee hc:sta johtuva katku eli palamatonta polttoainetta...?
Eiköhän se kuitenkin niin mene että liian laiha seos ei sielä jyvässä kunnolla pala jonka seurauksena tulee korkea hc ja happi arvo

Enkä muuten ole missään maininnut että happiarvossa olisi ollut ongelmia.

Ja sitäpaitsi kerrohan nyt vielä mitä ideaa on "huijata" lambda hakemaan tarkoituksella liian rikasta seosta läpi ve-kartan. Normaalia rikkaammalla seoksella saavutetaan toki huipputeho täyskaasualueella mutta minkään sortin tyydytystä en saa siitä että moottoriin uitetaan liian rikasta seosta pintakaasualueilla, mulla on rahalle kyllä muutakin käyttöä kun maksaa sillä bensan hajua perässä ajaville. 
« Viimeksi muokattu: 13.12.2012 - klo:19:25 kirjoittanut teepee »
Liika on aina liikaa mutta kohtuus on ehdottomasti liian vähän.

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4368
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: TBI:n viritys
« Vastaus #229 : 13.12.2012 - klo:08:27 »
On ollut samaa ongelmaa TBI:in kanssa katsastuksessa.. Tyhjäkäynnillä korkeet lukemat ja hieman kaasua ni heti tippuu alas hc. Ruiskua ei tiettävästi oo rukattu ja ainoo muutos oli ilmansuodatinkotelo. Sen vaihdon jälkee alkoi temppuilee päästöt.
Saa paremmin ilmaa => tarttee enemmän bensaa, jotta saa poltettua kaiken hapen.
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4368
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: TBI:n viritys
« Vastaus #228 : 13.12.2012 - klo:08:25 »
No juu laatikko pitää viedä vielä rukattavaksi kunhan joutaa mutta mitä päästöihin tulee niin lähtökohta hc arvolla oli 2000 luokkaa afr 13,5-14. UUDET Accelin johdot vaihdettiin Msd street fire johtoihin niin hc tipahti suunnilleen puoleen(accelin johdoissa oli muuten jo uutena yli vaihtorajan vastusta). Tyhjäkäynnin nosto 900rpm ja tyhjäkäyntiennakon lasku vaiheittain 20 asteesta 10 asteeseen(9 asteessa hc lähti kipuamaan takaisin ylöspäin) seoksen edelleen ollesssa kokolailla 14 nurkilla tiputti hc:n muistaakseni johonkin 570 joka juuri riittää. Koska seos pitäisi olla kokolailla optimaalinen ja kaikki muut sytkävermeet paitsi puola on uusia eikä pakosarja/putki vuoda tms. ja  kierrosten noustessa yli 1200rpm hc taasen tippuu olemattomiin niin omat arvailut kohdistuis lähinnä tbi:n sielunelämään tai jonkunmoiseen töppäykseen ohjelmassa. Tyhjäkäynnillä ei vaan polta kaikkea jostain syystä ja putken päässä katku on silmiä kirvelevän rikkaan oloinen.
Seoksen "pakko"rikastamisen tai laihentamisen kokeilu olisi muuten helppo juttu mutta silloin auto pitäisi käytännössä olla koko ajan päästömittarissa jotta muutoksia suuntaan tai toiseen olisi helppo kokeilla ja jostain kumman syystä meilläpäin korjaamot ei ole kovin innokkaita yhteistyöhön kun kysyy että voisko tulla päästömittariin säätämään autoa.
Ei kun se just polttaa tyhjäkäynnillä kaikki ja jää vielä käyttämätöntä happeakin (O2 useita prosentteja päästölapussa) Se silmiä kirvelevä katku on just HC:stä johtuvaa ja ne nousee kun seos on liian laihalla. Säädettävällä boxillahan pitäis olla helppo laittaa lambdan tavoite arvo rikkaammalle. Optimaalinen seos päästöjen kannalta on reilusti rikkaalla. Oulusta ainakin löytyy paikkoja joissa pääsee tekemään kokeiluja päästömittarissa, kannattaa laajentaa kyselyä. Mulla auttoi myös kun vaihdoin uuden lanbdan, entinen oli muuttunut tosi "hitaaksi"
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa TomiV

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 961
  • Sukupuoli: Mies
Vs: TBI:n viritys
« Vastaus #227 : 12.12.2012 - klo:22:41 »
No juu laatikko pitää viedä vielä rukattavaksi kunhan joutaa mutta mitä päästöihin tulee niin lähtökohta hc arvolla oli 2000 luokkaa afr 13,5-14. UUDET Accelin johdot vaihdettiin Msd street fire johtoihin niin hc tipahti suunnilleen puoleen(accelin johdoissa oli muuten jo uutena yli vaihtorajan vastusta). Tyhjäkäynnin nosto 900rpm ja tyhjäkäyntiennakon lasku vaiheittain 20 asteesta 10 asteeseen(9 asteessa hc lähti kipuamaan takaisin ylöspäin) seoksen edelleen ollesssa kokolailla 14 nurkilla tiputti hc:n muistaakseni johonkin 570 joka juuri riittää. Koska seos pitäisi olla kokolailla optimaalinen ja kaikki muut sytkävermeet paitsi puola on uusia eikä pakosarja/putki vuoda tms. ja  kierrosten noustessa yli 1200rpm hc taasen tippuu olemattomiin niin omat arvailut kohdistuis lähinnä tbi:n sielunelämään tai jonkunmoiseen töppäykseen ohjelmassa. Tyhjäkäynnillä ei vaan polta kaikkea jostain syystä ja putken päässä katku on silmiä kirvelevän rikkaan oloinen.
Seoksen "pakko"rikastamisen tai laihentamisen kokeilu olisi muuten helppo juttu mutta silloin auto pitäisi käytännössä olla koko ajan päästömittarissa jotta muutoksia suuntaan tai toiseen olisi helppo kokeilla ja jostain kumman syystä meilläpäin korjaamot ei ole kovin innokkaita yhteistyöhön kun kysyy että voisko tulla päästömittariin säätämään autoa.

On ollut samaa ongelmaa TBI:in kanssa katsastuksessa.. Tyhjäkäynnillä korkeet lukemat ja hieman kaasua ni heti tippuu alas hc. Ruiskua ei tiettävästi oo rukattu ja ainoo muutos oli ilmansuodatinkotelo. Sen vaihdon jälkee alkoi temppuilee päästöt.
VW Passat Farkku 1.8T -02

Poissa teepee

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: TBI:n viritys
« Vastaus #226 : 12.12.2012 - klo:22:03 »
Laatikon saa toimimaan hyvin kun sen lähettää Pekka68:lle. Noiden HC päästöjen kanssa on tilanne varmaan juurikin päinvastoin, kone käy liian laihalla. Koetas rikastaa reilusti tyhjäkäynnillä ja pudota ennakkoja ainakin 5 astetta(tämäkin alle 1000 rpm), niin pitäis alkaa päästöt tippumaan. Rikastaa voit niin kauan että CO:t nousemaan lähemmäs kahta.  Tuolla nokalla pitäis päästä kohtuu helposti alle 300:n.

No juu laatikko pitää viedä vielä rukattavaksi kunhan joutaa mutta mitä päästöihin tulee niin lähtökohta hc arvolla oli 2000 luokkaa afr 13,5-14. UUDET Accelin johdot vaihdettiin Msd street fire johtoihin niin hc tipahti suunnilleen puoleen(accelin johdoissa oli muuten jo uutena yli vaihtorajan vastusta). Tyhjäkäynnin nosto 900rpm ja tyhjäkäyntiennakon lasku vaiheittain 20 asteesta 10 asteeseen(9 asteessa hc lähti kipuamaan takaisin ylöspäin) seoksen edelleen ollesssa kokolailla 14 nurkilla tiputti hc:n muistaakseni johonkin 570 joka juuri riittää. Koska seos pitäisi olla kokolailla optimaalinen ja kaikki muut sytkävermeet paitsi puola on uusia eikä pakosarja/putki vuoda tms. ja  kierrosten noustessa yli 1200rpm hc taasen tippuu olemattomiin niin omat arvailut kohdistuis lähinnä tbi:n sielunelämään tai jonkunmoiseen töppäykseen ohjelmassa. Tyhjäkäynnillä ei vaan polta kaikkea jostain syystä ja putken päässä katku on silmiä kirvelevän rikkaan oloinen.
Seoksen "pakko"rikastamisen tai laihentamisen kokeilu olisi muuten helppo juttu mutta silloin auto pitäisi käytännössä olla koko ajan päästömittarissa jotta muutoksia suuntaan tai toiseen olisi helppo kokeilla ja jostain kumman syystä meilläpäin korjaamot ei ole kovin innokkaita yhteistyöhön kun kysyy että voisko tulla päästömittariin säätämään autoa.   
« Viimeksi muokattu: 12.12.2012 - klo:22:26 kirjoittanut teepee »
Liika on aina liikaa mutta kohtuus on ehdottomasti liian vähän.

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4368
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: TBI:n viritys
« Vastaus #225 : 11.12.2012 - klo:08:33 »

- Kun tbi konetta virittää ominaisuuksia seuraa ainakin camarossa 700 laatikon kanssa, se kun käyttäytyy alkuperäisen ajatuksen mukaan ja sitä ei voi ebl korjata.
- mulla auto ei ole vähäpäästöinen otteessa mutta silti päästöjen kanssa on ollut ongelmia, Hc pitäminen alle 600 tuottanut hiukan tuskaa. Syy ei ole vielä selvinnyt, nokan puolesta ei luulis ongelmaa olevan mutta ehkä tbi uittaa tyhjäkäynnillä kovilla paineilla ämpäritolkulla???.
Siinä nyt jotain alkuun
Laatikon saa toimimaan hyvin kun sen lähettää Pekka68:lle. Noiden HC päästöjen kanssa on tilanne varmaan juurikin päinvastoin, kone käy liian laihalla. Koetas rikastaa reilusti tyhjäkäynnillä ja pudota ennakkoja ainakin 5 astetta(tämäkin alle 1000 rpm), niin pitäis alkaa päästöt tippumaan. Rikastaa voit niin kauan että CO:t nousemaan lähemmäs kahta.  Tuolla nokalla pitäis päästä kohtuu helposti alle 300:n.
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa teepee

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: TBI:n viritys
« Vastaus #224 : 11.12.2012 - klo:00:09 »
Jos jotakuta kiinnostaa tbi: kanssa kikkailla niin tännekkin on kertynyt kans jonkun verran kokemusta eli kysyä sopii jos vaikka osais auttaa.

Itelle vaihdoin 305->350 jyvään johon cranen 2032 compucam, WP S/R torquer kannet, comp rullakeinut, tpi- pumppu, aeromotive regu, peltisarjat, edelbrock rpm air gap, open air virtaavalla kannella, 350 suuttimet kevyesti nostettuna, Dynamic efi, innovate lc-1.
Rullille ei ole vielä joutanut mutta parempaan on menty.
Tässä jotain eteentullutta ebl:stä ja tbi virityksestä:
- EBL flashin säätö siinä mielessä perseestä että sehän ei korjaa ve- karttaa kokonaisuudessaan kuten käsittääkseni mega eli käytännössä karttoja joutuu tasoitteleen käsin melko paljon.
- Säätö onnistuu kunnolla vain penkissä, ajamalla pääsee kartalla melko suppealle alueelle ja sekin käy helposti kortin päälle(nopeus nousee pilviin ennenkuin ebl ehtii montaakaan ruutua korjaamaan.)
- Muutettavia parametreja on yksinkertaiselle ihmiselle(lue meikäläiselle) turhankin paljon.
- Sytkäkartat täytyy tempasta ihan tuulesta, itellä pohjana muistaakseni joku caprisen ohjelma ja sinne nakattu joku 10 astetta lisää ennakkoa
- laajakaistalla säätö on huomattavasti mukavampaa
- Kun tbi konetta virittää ominaisuuksia seuraa ainakin camarossa 700 laatikon kanssa, se kun käyttäytyy alkuperäisen ajatuksen mukaan ja sitä ei voi ebl korjata.
- mulla auto ei ole vähäpäästöinen otteessa mutta silti päästöjen kanssa on ollut ongelmia, Hc pitäminen alle 600 tuottanut hiukan tuskaa. Syy ei ole vielä selvinnyt, nokan puolesta ei luulis ongelmaa olevan mutta ehkä tbi uittaa tyhjäkäynnillä kovilla paineilla ämpäritolkulla???.
Siinä nyt jotain alkuun   
Liika on aina liikaa mutta kohtuus on ehdottomasti liian vähän.

Poissa Hurja

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 379
  • Dr Hurja & Mr Jukka
Vs: TBI:n viritys
« Vastaus #223 : 31.05.2012 - klo:06:35 »
Voisin myidä hyvään hintaan kunnon voimapaketin tbi viritykseen:
- lt1 alumiinikannet modifioituna vanhaan sbc lohkoon sopiviksi, kevyesti kanavia pirrattu.
- arpin kannenpultit alumiinikansille
- comp camsin 302 nokka
- nokalle sopivat venttiilijouset
- edelin performer rpm kaasari-imusarja (ei egr malli) + tbi sovitelaippa
- 454ss:n tbi ruutta, paineen säädin modifioitu säädettäväksi, kevyesti portattu läppärunko.
- megasquirt 2 moottorinohjauspoksi
- flowtech pellisarjat (ei yy putkia)
- edelin jakopää, ajettu alle 5000km
Lisäksi tarviit pensanpainemittarin ja tehokkaamman pensapumpun. (eivät kuulu kauppaan).
Noilla palikoilla nuhaanenki tbi lähtee maatakiertävälle radalle ja velaat muuttuu saataviksi.

Ittellä ei oo sopivaa alakertaa noihin niin vois vaikka myidä..

Poissa Jar

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: TBI:n viritys
« Vastaus #222 : 30.05.2012 - klo:08:37 »
Yksi hullu ilmoittautuu:

*Caprice L03, 305 TBI
muutokset:
- LT1 nokka, 1.6 rullakeinut
-Trickflow:n kannet
-peltisarjat ja tuplaputket kateilla
-46 mm porattu TBI läppärunko, 9C1 suuttimilla (vakiopaineet näin aluksi)
-Dynamic Efi:n EBL

Yllättävän helposti tuon sai sellaisiin säätöihin, että toimii normiajossa. Paras teho on vielä haettava erikseen, mutta kyllä tuossa etenkin vääntöä tuli
todella mukavasti lisää. Oikean suuntaiset sytkäkartat oli yhdessä boksin mukana olleessa kartassa ja bensakarttojen kanssa harjoittelin jo
rautakansilla.


Poissa Atobee

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: TBI:n viritys
« Vastaus #221 : 23.05.2012 - klo:14:06 »
Vakiojouset riittää.
-89 Camaro 5.0 Tbi

Poissa TomiV

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 961
  • Sukupuoli: Mies
Vs: TBI:n viritys
« Vastaus #220 : 21.05.2012 - klo:12:30 »
Tohon 305 mottiin on vaihdettu LT-1 nokka joskus niin meneekö se vielä vakio venajousilla? Meinaan mahtaako ne kestää jos viel pistäis rullakeinut sinne? Rullakeinuissa 1,52 ratio.
VW Passat Farkku 1.8T -02

Poissa Haapis

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 510
  • Sukupuoli: Mies
Vs: TBI:n viritys
« Vastaus #219 : 09.11.2011 - klo:14:10 »