Kirjoittaja Aihe: TBI:n viritys  (Luettu 88622 kertaa)

Poissa ratskin

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3231
  • Sukupuoli: Mies
  • En osaa edes kuvaa laittaa
Vs: TBI:n viritys
« Vastaus #218 : 23.09.2011 - klo:18:22 »
Mutta LS koneeseenhan ei saa miehekästä ääntä ilman isoja kikkailuja  ;D
eikö, ;D ;D ;D

Poissa GTATL

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 10051
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: TBI:n viritys
« Vastaus #217 : 23.09.2011 - klo:13:28 »
Mutta LS koneeseenhan ei saa miehekästä ääntä ilman isoja kikkailuja  ;D
Tsot tsot, kooks.n screamer catbackilla LS2.sta lahtee sellaset aanet ettei mitaan rajaa \m/ \m/ en tieda LS1.n nokkaa mutta "kakkosessa" on jo sen verran etta aanta lahtee ;D
Lyö lyötyä, siitä on eniten hyötyä.
One Big Ass Mistake America
http://www.ls1gto.com/forums/index.php
http://www.svtperformance.com/forums/
LeMans -67 wannabe GTO
TTA -89
GTA -89
T/A - 86
GTO -06
Trans Sport -94
Stang GT -00

Poissa pantera

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5856
  • Sukupuoli: Mies
Vs: TBI:n viritys
« Vastaus #216 : 23.09.2011 - klo:12:24 »
Mutta LS koneeseenhan ei saa miehekästä ääntä ilman isoja kikkailuja  ;D
Amistouhuja tollaset pakoputkiviritykset  :W
1995 Pontiac Comp T/A  #58 M6
1972 DeTomaso Pantera  Gruppo 4  
2005 Ford Mustang GT Convertible 
2009 Lincoln Navigator awd
1969 Chevrolet Pick Up K20 4x4
1953 Chevy pick-up
1979 Chevrolet Blazer K5 1979 427SBC, 8"lift & 39x18,5-15 M/T's
1985 Chevrolet El Camino SS Choo Choo Customs
1994 Chevrolet Silverado C3500 CrewCab Dually 6.5TD bagged& slammed
2008 Dodge Ram 5500 Tow Truck  6.7 Cummins 24v & Aisin A6 Danco 18ft slider & wheel lifter
Ditch Witch SK 1025 EXT loader-backhoe
2011 Transhit Carado 366
1934 Plymouth Tudor
2006 Trailblazer SS

Poissa somnamnaa

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 393
Vs: TBI:n viritys
« Vastaus #215 : 23.09.2011 - klo:12:15 »
Sen verran vielä tuosta virityksestä että jos nyt alottaisin alusta niin vaihtaisin suoraan LS1 koneen.
Halvemmalla saisi enemmän tehoa ja valmiiksi toimivan paketin.

Mutta LS koneeseenhan ei saa miehekästä ääntä ilman isoja kikkailuja  ;D

Poissa Haapis

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 510
  • Sukupuoli: Mies
Vs: TBI:n viritys
« Vastaus #214 : 23.09.2011 - klo:11:31 »
Tuo Dynamicefi:n EBL vaikuttaa todella asialliselta, kun on hiukan työnkin puolesta tuo ohjelmointi tuttua.

Jos pohjana on GM:n oma ohjelma, josta lähtee muokkaamaan, niin lähtökohta on varmasti parempi, kuin
tehdä Megalle ohjelma tyhjältä pöydältä.

Tuolla DynamifEfillä varmasti saa vähäpäästöisenkin toimimaan, niin kauan kun nokan yms. komponenttien kanssa
pysyy kohtuudessa? Itsellä kun on tuo vähäpäästöisyys kiusana.
Vähäpäästöinen on ittelläkin ja hyvin toimii tuon EBL:n kanssa.

Sen verran vielä tuosta virityksestä että jos nyt alottaisin alusta niin vaihtaisin suoraan LT1 tai LS1 koneen.
Halvemmalla saisi enemmän tehoa ja valmiiksi toimivan paketin.

Poissa Jar

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: TBI:n viritys
« Vastaus #213 : 23.09.2011 - klo:10:46 »
Tuo Dynamicefi:n EBL vaikuttaa todella asialliselta, kun on hiukan työnkin puolesta tuo ohjelmointi tuttua.

Jos pohjana on GM:n oma ohjelma, josta lähtee muokkaamaan, niin lähtökohta on varmasti parempi, kuin
tehdä Megalle ohjelma tyhjältä pöydältä.

Tuolla DynamifEfillä varmasti saa vähäpäästöisenkin toimimaan, niin kauan kun nokan yms. komponenttien kanssa
pysyy kohtuudessa? Itsellä kun on tuo vähäpäästöisyys kiusana.

Poissa Haapis

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 510
  • Sukupuoli: Mies
Vs: TBI:n viritys
« Vastaus #212 : 21.09.2011 - klo:18:06 »
Eli Winaldl tms. logitukseen ja sitten erikseen karttojen säätö, joka vissiin tarkoittaa aina uuden promin polttamista ellei siis ole
säädettävää ECM:ää?
Näin se taitaa mennä. Ittellä ei tuosta polttohommasta kokemusta.

Tuo Dynamicfefi olisi vissiin ratkaisu, jos haluaa TBI:ssä pysyä? Sitäkö TBI:n virittäjät käyttää vai mitä ECM:ää?
Omassa autossa on tuo Dynamicefin EBL. Tuokin vaatii tietenkin perehtymistä mutta tuolla saa hyvin säädettyä kaikki tarpeelliset arvot.

Megasquirt taitaa olla myös jonkin verran käytetty. Tuohon Megaan saa hyvin tukea kotimaisilta harrastajilta.

Poissa Jar

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: TBI:n viritys
« Vastaus #211 : 21.09.2011 - klo:17:41 »
Ongelma taitaa olla siinä että valmista ohjelmaa on vaikea (mahdoton) tehdä suoraan map anturilla oleviin koneisiin.

Kun uusi moottori on kasassa niin seos- ja sytyskarta on haettava jokaiselle moottoripaketille erikseen pikkuhiljaa logittamalla ja karttoja muokkaamalla tai lennosta säätämällä.
Tähän hommaan paras on ecm jonka arvoja pystyy säätämään.

Eli Winaldl tms. logitukseen ja sitten erikseen karttojen säätö, joka vissiin tarkoittaa aina uuden promin polttamista ellei siis ole
säädettävää ECM:ää?

 Tuo Dynamicfefi olisi vissiin ratkaisu, jos haluaa TBI:ssä pysyä? Sitäkö TBI:n virittäjät käyttää vai mitä ECM:ää?

Poissa Haapis

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 510
  • Sukupuoli: Mies
Vs: TBI:n viritys
« Vastaus #210 : 21.09.2011 - klo:14:49 »
Ei viitsi ruveta prosessiin, jos
tietää jo etukäteen, että ohjelman tekijöitä ei ole, siis onko niitä??

Ongelma taitaa olla siinä että valmista ohjelmaa on vaikea (mahdoton) tehdä suoraan map anturilla oleviin koneisiin.

Kun uusi moottori on kasassa niin seos- ja sytyskarta on haettava jokaiselle moottoripaketille erikseen pikkuhiljaa logittamalla ja karttoja muokkaamalla tai lennosta säätämällä.
Tähän hommaan paras on ecm jonka arvoja pystyy säätämään.

Poissa Jar

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: TBI:n viritys
« Vastaus #209 : 21.09.2011 - klo:07:09 »
Onko täällä Pirkanmaalla TBI:n ohjelman tekijöitä?

Mietin tässä, että vaihtaistko talven pimeinä tunteina 305 TBI:n => 350 TBI:hin, vai jatkaisko tuota 305:n laittoa. LT1-nokka, peltisarjat yms. jo on, mutta
yhä ne vakiokannet. ::) Vähäpäästöinen kone vielä kyseessä, eli päästöt pitää alittaa.

Jos hommais hyvät kannet, LT1-nokka, ehkä 1,6 keinuvivut, niin sitten kyllä jo ohjelma (+suuttimetkin) tarvis päivittää. Ei viitsi ruveta prosessiin, jos
tietää jo etukäteen, että ohjelman tekijöitä ei ole, siis onko niitä??

Poissa Haapis

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 510
  • Sukupuoli: Mies
Vs: TBI:n viritys
« Vastaus #208 : 02.09.2011 - klo:17:21 »
Tuli myös oma biili käytettyä penkissä. 222hv ja 411nm vääntöä. Veikkaan että on aika lailla samat jutut tehty mitä siunkin kokoonpanoon.
;D m/

Poissa TomiV

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 961
  • Sukupuoli: Mies
Vs: TBI:n viritys
« Vastaus #207 : 02.09.2011 - klo:17:11 »
Tulipa viimein käytettyä Firebirdiä dynossa ihan kylmiltään ilman tarkempia säätämisiä ja maksimi lukemiksi tuli tehon osalta takarenkailta 139.9kW (190hv) ja väännöksi mukavat 427Nm.
Dynokoneen korjatut arvot moottoritehoksi vastaavasti 163.2kW (222hv).

Hiukka meni jo laihalle seokset loppupäässä ja VE karttoja säätämällä olisi varmaan saanut vielä lisää tehoa.
Samoin sytytysennakkokartat oli aivan hatusta vetäisty ja tuoltakin säätämällä olisi saanut jonkin verran tehoa vielä lisää.
Eli ihan päässyt tavoitteeseen (vielä) joka oli samat tehot kuin vastaavan ikäisen 350 tpi Trans Amin vakiotehot :)

Vaikka nykyään tälläiset teholukemat ei kovilta tunnu niin itse olen kuitenkin tähän viritykseen tyytyväinen.
Tehot ei virityksessä laskeneet ja vähäpäästöisestä 305 tbi koneesta sai mukavasti 52hv lisää, väännöstä puhumattakaan. Prosentteina tehonlisäys on jo ihan kohtuullinen.

Karkeasti listattuna muutokset oli LT1 nokka, kanavien (kannet (edelleen swirl kannet) ja imusarja) siistiminen, peltipakosarjat, isommat suuttimet ja bensanpaineet ja ecm ohjelman korjaus tälle kokoonpanolle.

Vielä jäi vaivaamaan mitkä tehot tuosta saisi jos vaihtaisi oikean virinokan ja virikannet :P

Ammattimies tuntui olevan tuolla Jäälin Dynotest Centerissä http://www.dynotestcenter.fi/ ja tuota palvelua uskaltaa kyllä suositella!

Tuli myös oma biili käytettyä penkissä. 222hv ja 411nm vääntöä. Veikkaan että on aika lailla samat jutut tehty mitä siunkin kokoonpanoon.
VW Passat Farkku 1.8T -02

Poissa Chevy

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 9427
  • Sukupuoli: Mies
  • Hki
Vs: TBI:n viritys
« Vastaus #206 : 17.08.2011 - klo:18:34 »
laita LS-kone  ;D

 m/


btw.ethän unohda 454 TBI:tä  ;)

Poissa Haapis

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 510
  • Sukupuoli: Mies
Vs: TBI:n viritys
« Vastaus #205 : 17.08.2011 - klo:08:20 »
Jos et oo sitä vielä tehny niin NYT on aika vaihtaa tehokkaampi pensapumppu, esim tpi/lt1 koneen pumppu. lupeaa tuo vakio tbi pumpun tuotto loppumaan sun koneelle
Ei pitäis bensantuotto loppua ihan vielä.
Pumppu on tehokkaampi (ja tuottoisampi) ja paineet nyt 21psi:tä.
Suuttimina on nuo 1992 Buick Roadmasterin 5.7L 65#/hr virtaavat.

Poissa Hurja

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 379
  • Dr Hurja & Mr Jukka
Vs: TBI:n viritys
« Vastaus #204 : 17.08.2011 - klo:07:21 »
Tulipa viimein käytettyä Firebirdiä dynossa ihan kylmiltään ilman tarkempia säätämisiä ja maksimi lukemiksi tuli tehon osalta takarenkailta 139.9kW (190hv) ja väännöksi mukavat 427Nm.
Dynokoneen korjatut arvot moottoritehoksi vastaavasti 163.2kW (222hv).

Hiukka meni jo laihalle seokset loppupäässä ja VE karttoja säätämällä olisi varmaan saanut vielä lisää tehoa.
Samoin sytytysennakkokartat oli aivan hatusta vetäisty ja tuoltakin säätämällä olisi saanut jonkin verran tehoa vielä lisää.
Eli ihan päässyt tavoitteeseen (vielä) joka oli samat tehot kuin vastaavan ikäisen 350 tpi Trans Amin vakiotehot :)

Vaikka nykyään tälläiset teholukemat ei kovilta tunnu niin itse olen kuitenkin tähän viritykseen tyytyväinen.
Tehot ei virityksessä laskeneet ja vähäpäästöisestä 305 tbi koneesta sai mukavasti 52hv lisää, väännöstä puhumattakaan. Prosentteina tehonlisäys on jo ihan kohtuullinen.

Karkeasti listattuna muutokset oli LT1 nokka, kanavien (kannet (edelleen swirl kannet) ja imusarja) siistiminen, peltipakosarjat, isommat suuttimet ja bensanpaineet ja ecm ohjelman korjaus tälle kokoonpanolle.

Vielä jäi vaivaamaan mitkä tehot tuosta saisi jos vaihtaisi oikean virinokan ja virikannet :P

Ammattimies tuntui olevan tuolla Jäälin Dynotest Centerissä http://www.dynotestcenter.fi/ ja tuota palvelua uskaltaa kyllä suositella!
Jos et oo sitä vielä tehny niin NYT on aika vaihtaa tehokkaampi pensapumppu, esim tpi/lt1 koneen pumppu. lupeaa tuo vakio tbi pumpun tuotto loppumaan sun koneelle