Kirjoittaja Aihe: Välystä ja kolinaa ohjauksessa  (Luettu 29751 kertaa)

Poissa pantera

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5860
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Välystä ja kolinaa ohjauksessa
« Vastaus #3 : 17.04.2009 - klo:09:17 »
Minulla on -93 Camarossa (ajettu joku 87000 km) väljää ohjauksessa, ainakin keskiasennossa rattia saa kiertää pari-kolme senttiä ennen kuin alkaa pyörät kääntyä. Tuossa kesärenkaita vaihtaessa yritettiin löytää, mistä kohdasta se johtuu, mutta pallonivelet ja koiranluut eivät tuntuneet kohtalaisilla heiluttelu-yrityksillä väljiltä, eikä raidetangon ulommatkaan päät. Ei avattu sisempien päiden ympäriltä kumeja, että siitä ei nähty tilannetta. Renkaasta käännellessä kuulee kolahduksen jostain sieltä keskiseuduilta, onko se "steering gear" = "ohjausvaihde", tai ehkä raidetangon sisempien päiden luota. Renkaasta ylä-ala suunnassa vääntäessä ei saa mitään liikettä aikaan, eli yhen vinkin mukaan pyöränlaakerit ois siis ainakin kunnossa.

Saako tuota kiristettyä tai kannattaako minun vaihtaa raidetangon päitä ja puslia? Vai joutuuko sen steering gear palikan vaihtamaan? Missä hinnoissa nämä palat suunnilleen liikkuu Suomessa? Amerikan nettikaupoissa noi puslat, raidetangot ja koiranluut ainakin näyttivät olevan halpaa ku makkara.

Lueskelin täältä vanhempia ketjuja aiheesta ja simpukan kiristämisestä (mistä, mitenpaljon, liikaa?) ja apusimpukan (missä kohdassa se on?) vaihtamisesta on ollut puhetta, mutta myös siitä, että väljyys olisi ominaisuus. Ajaessa vaan tuntuu siltä että renkaat nappaa ärsyttävästi uriin ja ratti kiskaisee sit vähän sen jälkeen vasta, eli ei ole oikeen tuntumaa...
Sun autossa on hammastanko eli apusimpukka ( idler arm) ja  ohjaus-simpukkaa (steering  box) ei ole ollenkaan.
Näyttää olevan aika yleistä 4gen autoissa että hammastangoissa on klappia vaikkei olisikaan ajettu satojatuhansia...
 Todennäkösesti menee hammastanko vaihtoon jos nupeissa ei ole väljää :-\
1995 Pontiac Comp T/A  #58 M6
1972 DeTomaso Pantera  Gruppo 4  
2005 Ford Mustang GT Convertible 
2009 Lincoln Navigator awd
1969 Chevrolet Pick Up K20 4x4
1953 Chevy pick-up LS2 and
1979 Chevrolet Blazer K5 1979 427SBC, 8"lift & 39x18,5-15 M/T's
1985 Chevrolet El Camino SS Choo Choo Customs
1994 Chevrolet Silverado C3500 CrewCab Dually 6.5TD bagged& slammed
2008 Dodge Ram 5500 Tow Truck  6.7 Cummins 24v & Aisin A6 Danco 18ft slider & wheel lifter
Ditch Witch SK 1025 EXT loader-backhoe
2011 Transhit Carado 366
1934 Plymouth Tudor northstar

Poissa carita

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1091
  • Sukupuoli: Nainen
  • Ride it like it's stolen
Vs: Välystä ja kolinaa ohjauksessa
« Vastaus #2 : 17.04.2009 - klo:09:00 »
Suomessakin koiranluut, raidetangonpäät jne hyllykamaa monessakin paikassa ja hinnat parinkympin luokkaa per setti  m/. Eli lähtisin itse niistä liikkeelle, aika pieni vaiva.
*Soot kotkien sukua ekkä kana - lähäre lentohon*

Urheiluautoissa on kova katto.

Poissa apa

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 63
  • Sukupuoli: Mies
  • Lappeenranta
Välystä ja kolinaa ohjauksessa
« Vastaus #1 : 17.04.2009 - klo:08:57 »
Minulla on -93 Camarossa (ajettu joku 87000 km) väljää ohjauksessa, ainakin keskiasennossa rattia saa kiertää pari-kolme senttiä ennen kuin alkaa pyörät kääntyä. Tuossa kesärenkaita vaihtaessa yritettiin löytää, mistä kohdasta se johtuu, mutta pallonivelet ja koiranluut eivät tuntuneet kohtalaisilla heiluttelu-yrityksillä väljiltä, eikä raidetangon ulommatkaan päät. Ei avattu sisempien päiden ympäriltä kumeja, että siitä ei nähty tilannetta. Renkaasta käännellessä kuulee kolahduksen jostain sieltä keskiseuduilta, onko se "steering gear" = "ohjausvaihde", tai ehkä raidetangon sisempien päiden luota. Renkaasta ylä-ala suunnassa vääntäessä ei saa mitään liikettä aikaan, eli yhen vinkin mukaan pyöränlaakerit ois siis ainakin kunnossa.

Saako tuota kiristettyä tai kannattaako minun vaihtaa raidetangon päitä ja puslia? Vai joutuuko sen steering gear palikan vaihtamaan? Missä hinnoissa nämä palat suunnilleen liikkuu Suomessa? Amerikan nettikaupoissa noi puslat, raidetangot ja koiranluut ainakin näyttivät olevan halpaa ku makkara.

Lueskelin täältä vanhempia ketjuja aiheesta ja simpukan kiristämisestä (mistä, mitenpaljon, liikaa?) ja apusimpukan (missä kohdassa se on?) vaihtamisesta on ollut puhetta, mutta myös siitä, että väljyys olisi ominaisuus. Ajaessa vaan tuntuu siltä että renkaat nappaa ärsyttävästi uriin ja ratti kiskaisee sit vähän sen jälkeen vasta, eli ei ole oikeen tuntumaa...