Kirjoittaja Aihe: prommin muokkausta  (Luettu 20089 kertaa)

Poissa Yorcci

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 702
  • Sukupuoli: Mies
  • It's better to burnout than fade away
Vs: prommin muokkausta
« Vastaus #92 : 20.05.2020 - klo:11:48 »
Nyt kun ennakoista on alettu puhumaan niin olis taas alottelijalla pari kysmystä  ;D Eli tossa AldlDroid sovelluksessa on kahta eri sytytyksen seuraus arvoa --> spark adv rel. to TDC ja spark adv rel. to ref pulse. Mitä eroa noilla on, kun ref pulse näyttää aina vähemmän?
Esim tyhjäkäynnillä lukemat TDC=15.82 / ref pulse=9.84. Max arvot logissa TDC=35.86 / ref pulse=29.88. Kierroksista riippuen arvot seilaa noiden välillä.. Onko nää normaali lukemia?

Perusennakon oon säätäny 6° ohjeiden mukaan. Knock retardia näytti tulevan täyskaasukiihdytyksessä max. 5.3

Referenssipulssi on se "raaka" ennakko, johon lisätään perusennakkoa se kuusi astetta, jonka jälkeen pitäisi olla toteutunut "kokonaisennakko".
1991 Corvette Coupé
595 Nm @ 4 700 rpm

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3498
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: prommin muokkausta
« Vastaus #91 : 09.05.2020 - klo:14:50 »
Lähtee 2-4-6 astetta tietyn kierrusluvun jälkeen, ei oo lineaarinen. 6 astetta tulee käyttöön 3500rpm
Tuo olis mielenkiintoinen testata halppis-moduuleilla. Ne mitä olen avannut ei kyllä sisällä mitään sellaista "älyä" mikä tuon voisi tehdä.
Verrattuna alkuperäiseen mikä näyttää jo hybridilevynä "tekniseltä".
Toki viivästys onnistuu konkillakin mutta silloin on melko lineaarinen.
Eli vääränlaisella moduulilla voi sytkä olla reilusti aikaisella...
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5453
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: prommin muokkausta
« Vastaus #90 : 09.05.2020 - klo:13:15 »
Tuo oli uus asia. Nyt kuulostaa 40 astetta jo paljon järkevämmältä...
Onkohan tuo tarkoituksella vai johtuukohan vaan moduulin "hitaudesta"?
Onko tuo pudotus lineaarinen kierrosten mukaan vai kerralla jonkun rajan jälkeen?
Lähtee 2-4-6 astetta tietyn kierrusluvun jälkeen, ei oo lineaarinen. 6 astetta tulee käyttöön 3500rpm
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa Oudii

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: prommin muokkausta
« Vastaus #89 : 09.05.2020 - klo:12:41 »
Nyt kun ennakoista on alettu puhumaan niin olis taas alottelijalla pari kysmystä  ;D Eli tossa AldlDroid sovelluksessa on kahta eri sytytyksen seuraus arvoa --> spark adv rel. to TDC ja spark adv rel. to ref pulse. Mitä eroa noilla on, kun ref pulse näyttää aina vähemmän?
Esim tyhjäkäynnillä lukemat TDC=15.82 / ref pulse=9.84. Max arvot logissa TDC=35.86 / ref pulse=29.88. Kierroksista riippuen arvot seilaa noiden välillä.. Onko nää normaali lukemia?

Perusennakon oon säätäny 6° ohjeiden mukaan. Knock retardia näytti tulevan täyskaasukiihdytyksessä max. 5.3

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4762
  • Sukupuoli: Mies
Vs: prommin muokkausta
« Vastaus #88 : 09.05.2020 - klo:12:18 »
Hyvä pointti F350:ltä!
Enpä olisi muistanut tuota moduli juttua.
Ilkuhan tuohon ennakko ongelmaan törmäsi Haltechia säädettäessä.

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3498
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: prommin muokkausta
« Vastaus #87 : 09.05.2020 - klo:11:27 »
Tuossa kannattaa muistaa, että vakio sytkämoduli pudottaa  max 6 astetta ennakkoa kierroksilla, joten se pitää muistaa vähentää ECM:n ohjaamasta ennakosta. Sitten jos on esim tuo moduli mikä mulla on, niin siinnä tuota vähennystä ei tehdä ja todellinen ennakko on se minkä ECM ohjaa.
Tuo oli uus asia. Nyt kuulostaa 40 astetta jo paljon järkevämmältä...
Onkohan tuo tarkoituksella vai johtuukohan vaan moduulin "hitaudesta"?
Onko tuo pudotus lineaarinen kierrosten mukaan vai kerralla jonkun rajan jälkeen?
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5453
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: prommin muokkausta
« Vastaus #86 : 09.05.2020 - klo:05:42 »
Ei mitään käryä mihin asti kasvattaa wot ennakkoa vaikkapa 4300rpm. asti ja jättää siitä kasvun varaa 5000rpm. jälkeen esim. 32° max.
Kosunen vaan joskus mainitsi ennakon höllentämisestä max väännön kohdalla.
Tuossa kannattaa muistaa, että vakio sytkämoduli pudottaa  max 6 astetta ennakkoa kierroksilla, joten se pitää muistaa vähentää ECM:n ohjaamasta ennakosta. Sitten jos on esim tuo moduli mikä mulla on, niin siinnä tuota vähennystä ei tehdä ja todellinen ennakko on se minkä ECM ohjaa.
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4762
  • Sukupuoli: Mies
Vs: prommin muokkausta
« Vastaus #85 : 08.05.2020 - klo:23:46 »
Ei mitään käryä mihin asti kasvattaa wot ennakkoa vaikkapa 4300rpm. asti ja jättää siitä kasvun varaa 5000rpm. jälkeen esim. 32° max.
Kosunen vaan joskus mainitsi ennakon höllentämisestä max väännön kohdalla.

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3498
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: prommin muokkausta
« Vastaus #84 : 08.05.2020 - klo:23:27 »
Jenkkisivustoilla on monia samanlaisia moottoreita on kuin itsellä.
Nokka, kannet ja imusarja.
Niissä on dynotettuna todettu hyvän kokonaisennakon olevan 30-34 astetta, kun TPI:ssä se taitaa olla pitkälti yli 40astetta.
.....
Oma moottori siis ollut joskus TPI ja ecun parametrit sen mukaiset.
Tpi/tbi-koneiden max ennakko on vakiona mitä melkoinen... Ilmeisesti tehtaalla on vaan laitettu "tarpeeksi" ja jätetty loput nakutusanturin varaan...
Vai onko ne vakiona niin huonoja polttamaan että pitää sytyttä puoli kierrosta ennen...
En ole koskaan täysin vakiosta koneesta lokia ottanut eli en osaa sanoa miten tehtaan jäljiltä toimii.
Omissa lievästi räplätyissä en nakutusongelmaa silti muista olleen. Yleensä tankannut harrastevehkeisiin aina 98.


Tuohon sytkän sielunelämään olen muutenkin perehtynyt aika vähän. Sen takia koittanut säätökokeilut pitää aika lievinä.
Huomas hyvin eron E85 käyttäessä kun ennen oli lievästi räplätyt vakio-bensakoneen kartat ja nyt viinalle tarkoitetut. Ero persdynolla on melkoinen.
Flexfuelin korjauskartassa on enimmillään 16 asteen eroja etanolin ja bensan välillä. En olis uskonut...
Seoksen säätö on helpompi ymmärtää ja vaikeampi saada huonompaan suuntaan joten pidän viisasteluni siinä ;) :W
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4762
  • Sukupuoli: Mies
Vs: prommin muokkausta
« Vastaus #83 : 08.05.2020 - klo:18:52 »
Sytytysennakon ja vääntöhuipun suhde yms.

Sytkän saaminen kohdilleen pelkästään ajamalla voi olla vaikeaa... Ainakin nakutuskohtia pitäisi myöhäistää tai korjata muu syy.

Jenkkisivustoilla on monia samanlaisia moottoreita on kuin itsellä.
Nokka, kannet ja imusarja.
Niissä on dynotettuna todettu hyvän kokonaisennakon olevan 30-34 astetta, kun TPI:ssä se taitaa olla pitkälti yli 40astetta.
Lisäksi virinokka vaatisi vissiin suurempaa perusennakkoa.
Eli nyt osataan heittää lonkalta minimi ja maksimi ennakko, mutta mites ennakkokäyrän muutos kierrosten kasvaessa.
Moottori tulee tekemään maksimi väännön ~4400-5000rpm, kun TPI:ssä se on 3200rpm. ja maksimi ennakko tulee TPI:ssä ennen 4000rpm?
Jos maksimiennakko tulee ennen vääntöhuippua, eikö se altista moottorin nakutukselle?
Onko jotain hyvää neuvoa tai arvausta miten tuota ennakon kasvua voisi rakentaa näillä tiedoilla ilman dynoa?

Oma moottori siis ollut joskus TPI ja ecun parametrit sen mukaiset.
Ihmeen hyvin kyllä ecu pysyi muutoksissa mukana maffin avulla moottorin edellisessä versiossa ev1 suuttimilla ja afr oli kautta linjan hyvä.
Silloin en skannannut blm ja int arvoja, vaan tuijotin pelkästään wb seosmittaria.
EV14 alkoi seokset heitellä vaikka niiden koko korjattu eculle.
Ja suutinparametrit on nyt korjattu, mutta ei testattu.
Ev14 suuttimien vaihdon yhteydessä asensin Msd nakutusmittarin ja se kaappasi pienen määrän nakutuksia laitteen herkyysasetuksesta riippuen, mitä korva ei kuullut.
Mittari vilkutteli valoa muistaakseni 3000-4000 wot.
« Viimeksi muokattu: 08.05.2020 - klo:19:17 kirjoittanut Fenix »

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3498
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: prommin muokkausta
« Vastaus #82 : 08.05.2020 - klo:17:52 »
Muistinvaraista tietoa:
Jos TPI-koneessa BLM on yli 128, eli on jouduttu rikastamaan, rikastusta käytetään myös täyskaasulla.
Juu viimeistä celliä taidetaan käyttää myös WOT-ille mutta arpapelillä. Mikään ei enää kerro onko se kohdillaan. Eli käytännössä sen jälkeen kun WOT-rikastukset tulee mukaan.
Luultavasti on aika lähellä ok jos on vaan vaihdettu esim suuttimet mutta nokan, imusarjan tms. jälkeen ei ole enää mitään takeita.
MAFfillisessa ongelma ei ehkä ole niin paha kun SD-koneissa (map).


Ainakin mulla (LS) nakutustaulukko näytti tasan nollaa kun vaan sain seokset kohdilleen (WOT vajaa 13, bensa-arvo). Tosin käytössä E85.
Aluksi 13,5+ seoksilla tuli nakuja aika paljon ja retard -10ast. Eli seoksilla on raju merkitys ja bensalla vielä enemmän.
Vaihdoin joku vko sitten boxin ja aloitin säätämisen puhtaalta pöydältä. Jätin myös 5,3 flexin sytkä-kartat. Vetää nyt hienosti melkein 7k asti :W
Aikaisempia SBC-vehkeitä kun muistelen niin ei niissäkään tullut knock-countia kun yksittäisiä numeroita silloin-tällöin.
Jos laskuri vilisee niin ettei perässä pysy niin on jotain pielessä.
Jossain määrin on naku-myöhästyksellä merkitystä siinä että boxi myöhäistää "varman päälle" reilusti ja ennakko ei palaudu heti.
Jos knock ottaa aina jossain kohtaa vaikka 5 astetta pois niin sama kai se on ottaa 2-3 astetta kartasta ja kokeilla...?
Tuossa kohtaa vaan pitäisi jo olla eprom-emulaattori tai ainakin oma poltin... Muilla teettämällä menee 7. kokeilun jälkeen hermot...


... joten voisi kuvitella ettei haittaa ollenkaan vaikka BLM huitelee 130-140 ja tuntuu muuten toimivan normaalisti..
130 on aivan "normaali. 140 alkaa jo olemaan aika reilu korjaus (10%) mun mielestä. Esim akunjohdon irroituksen jälkeen käy kone pitkän aikaa 10% laihalla. Seos 14,7 sijaan 16,1, täyskaasulla 12,5 sijaan 13,7... Toki merkitys riippuu millä alueella on mikäkin BLM. Pintakaasualuella BLM 140 ei haittaa ajossa mitään.
Ei tuon takia kannata yöunia menettää mutta ei olisi pahitteeksikaan korjata.


Monelle "vanhanliiton" harrastajalla on käsitys ettei ruiskuille voi/tarvi tehdä mitään kun on kerran antureita täynnä ;D 
Closed-loop -ruisku on toki itsesäätyvä mutta rajoitteensa silläkin. 10% laiha kaasarikone olisi jo poks.
« Viimeksi muokattu: 08.05.2020 - klo:18:29 kirjoittanut TransNAM »
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa JoukoY

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1332
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: prommin muokkausta
« Vastaus #81 : 08.05.2020 - klo:16:03 »
Muistinvaraista tietoa:
Jos TPI-koneessa BLM on yli 128, eli on jouduttu rikastamaan, rikastusta käytetään myös täyskaasulla.

On ihan normaalia että kone nakuttaa hieman täyskaasukiihdytyksessä. Jos säätää ennakot niin pieneksi että ei nakuta ollenkaan, tehot katoaa.
Sitä en osaa sanoa mikä on "hieman" ja mikä on liikaa  ::)
Pontiac Firebird 364/LQ9 -78
Corvette -79
Camaro Z28 -93/94
Pontiac Firebird Trans Am T-top 350LT1 -91
Pontiac Firebird Formula TBI -88

Poissa Oudii

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: prommin muokkausta
« Vastaus #80 : 08.05.2020 - klo:14:37 »
On tullut seurattua myös INT arvoja ja itsellä se pysyy lähellä lukemaa 128 tasakaasulla joka cellissä. Sitten kun polkasee niin saattaa muuttua aika reilusti ainakin hetkellisesti.

Melko suuret on rajat tolla BLM arvolla jolloin laittaa vikakoodia, joten voisi kuvitella ettei haittaa ollenkaan vaikka BLM huitelee 130-140 ja tuntuu muuten toimivan normaalisti.. Toki täyskaasulla pudottaa kyllä sytkästä muutaman asteen mullaki, mutta tuntuu silti ampuvan normaalisti ilman nykimistä tms.. Jatkaisko sitä vaan ajelua entiseen malliin murehtimatta sen enempää? ::)

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3498
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: prommin muokkausta
« Vastaus #79 : 08.05.2020 - klo:12:59 »
Lisäyksenä edelliseen:
Jos koneeseen tekee seoksiin vaikuttavia muutoksia pitäisin laajakaistan hankkimista / lainaamista melko pakollisena.
Reilu 200€ investointi voi parhaimmillaan säästää konerempalta.

3genissä voi olla vaikea saada laajakaistaa samaan lokiin mutta tuossa auttaa vaikka videon kuvaaminen mittarista ja loggaustietokoneen näytöstä.

Laajakaistan voi laittaa (varsinkin 3gen, 1-johtoinen lambda) alkuperäisen anturin tilalle kun jokseenkin kaikissa on myös "kapea" lähtö mikä korvaa alkuperäisen anturin.
Ei ole pakko hitsata mutteria putkeen.
Ainakin Innovatelta löytyy adapteri millä anturin saa väliaikaisesti putken päähän joskin mittaus sieltä ei ole pintakaasulla / tyhjäkäynnillä kovin luotettava.
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3498
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: prommin muokkausta
« Vastaus #78 : 08.05.2020 - klo:11:04 »
INT = Senhetkinen korjaus. Kompensoi pienet erot ja tilanteen muutokset. Elää aina hieman suuntaan ja toiseen. Korjataan BLM-n "päälle". Ei tallennu.
BLM = Pitkäaikainen korjaus, tallentuu muistiin. Perustuu INT-korjaukseen. Eli jos INT on jatkuvasti johonkin suuntaan "kallellaan" aletaan BLM-ää korjaamaan samaan suuntaan jotta INT pysyy mahdollisimman lähellä 128. Tarkoitus on kompensoida osien kuluminen, valmistustoleranssit, bensan laatumuutokset jne. Opittu muisti häviää jos boxi käy virrattomana (akku irti / tyhjä).

Eli todellinen korjaus esim. BLM +10% (141) + INT +5% (134) = ´15%. Jos INT on jatkuvasti +5% lisätään asteittain BLM-ään 5% (147). Boxi "oppii".
BLM-n min-max raja taitaa olla +-25% eli 96-160. Sen ulkopuolella tulee vikakoodi laihasta/rikkaasta seoksesta.

Eli BLM on se arvo mikä pitäisi saada pysymään lähellä 128. Muutaman numeron ero ei haittaa. Noin +-0-3% olisi ihanteellinen.

Ja vielä kerran: Mitkään korjaukset ei ole toiminnassa täyskaasulla (WOT). Seoksen tietää varmaksi vain putkesta mittaamalla.

MAFfillisessa autossa pitäisi VE ja MAF säätää erikseen jotta molemmat pitää paikkansa.
Jos toinen on pielessä aiheuttaa se nykimistä ja vikakoodeja kun boxi siirtyy eri tilanteissa käyttämään toista ja toista.
Koska on vaan yksi yhteinen BLM menee se "sekaisin" jos eri tilanteissa seos on kohdallaan ja yhtäkkiä pielessä.
Tämä tosin riippuu boxin toimintalogiikasta. En tiedä varmaksi miten vanhemmissa toimii. Joku tietänee paremmin? Omat kokemukset maffillisen säätämisestä on vain LS1-koneesta.

Sytkän saaminen kohdilleen pelkästään ajamalla voi olla vaikeaa... Ainakin nakutuskohtia pitäisi myöhäistää tai korjata muu syy.

Edit: Juuri tuon oppimisen takia pitäis jonkun vian jälkeen nollata aina boxi (akku irti). Muuten vian korjaamisen jälkeen kestää kauan aikaa ennen kun "väärät" opit taas korjaantuu. Saattaa jopa tuntua että vika ei hävinnyt. Siksi myös peruskartat pitäisi olla mahdollisimman lähellä oikeaa jotta tietää jos joku on pielessä ja muistin nollauksen jälkeen säädöt on taas oikein.
Vielä tärkeämpää on että anturit ja varsinkin lambda(t) on kunnossa. Väärin näyttävä anturi sekoittaa kaiken.
3genissä on lisäksi ilmapumpun venttiilit oltava kunnossa jos ovat vielä paikallaan. Yleensäkään pakopuolelle ei saa päästä ilmaa ennen lambdaa. Ilmavuoto = seos näyttää boxille laihalta.
« Viimeksi muokattu: 08.05.2020 - klo:11:24 kirjoittanut TransNAM »
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07