Kirjoittaja Aihe: prommin muokkausta  (Luettu 20051 kertaa)

Poissa Fenix

• Jäsen
  • Käyttäjä
  • Sukupuoli: Mies
Vs: prommin muokkausta
« Vastaus #77 : 07.05.2020 - klo:23:24 »
Blm lisäksi on int trimmi.
Molempien tulisi olla 128.
Korjataanko ensisijaisesti blm 128:siin, vaikka int huitelisi muualla?
Voisiko joku kertoa pikakurssin säätämiseen.

Ve / maf taulukosta blm kondikseen ja mitä muuta?
Sytytysennakon ja vääntöhuipun suhde yms.

« Viimeksi muokattu: 08.05.2020 - klo:08:33 kirjoittanut Fenix »

Paikalla TransNAM

• Jäsen
  • Käyttäjä
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
« Vastaus #76 : 06.05.2020 - klo:23:24 »
...
Mulla ainakin leijailee alipaineen vaihtelusta johtuen paineet hieman.
Jos paineet putoaa nopeasti, käsittääkseni suuttimet falskaa sillon läpi, näin olen ymmärtänyt. Korjatkoon joku, jos väärässä.
Paineensäädin pitää bensan paineen suuttimella vakiona eli jos imusarjassa on esim. -0,5bar (alipaine) pienennetään vastaavasti bensanpainetta 0,5bar.
Eli suutin "näkee/tuntee" aina saman paineen päiden välillä.
Tällöin suuttimen virtaus on aina vakio riippumatta mitä imusarjassa tapahtuu. Ei tarvi boxin miettiä että paljonkohan tällä kertaa meni tavaraa 17ms aikana...
Tähän on poikkeuksia (esim. alkupään LS1) mutta asia on silloin otettu ohjelmassa huomioon.

Ei paineen vaihtelu pitäis vuotamista aiheuttaa paitsi raju ylipaine. En sitten tiedä jos paine on negatiivinen eli imetään bensalinjasta...

Palatakseni topicciin... Suuttimia vaihtaessa varsinkin uudempiin / eri mallisiin muuttuu (lyhenee) usein suuttimen avautumis ja sulkeutumis-viive.
Koska viive on vakio on sillä suurin merkitys lyhyillä aukioloilla (tyhjäkäynti, pintakaasu).
Kun säädetään esim. paineilla pintakaasuseos kohdilleen (=laihemmalle) jää täyskaasu laihalle kun se ei alunperinkään paljon muuttunut.
Hatusta vedettyjä arvoja mutta suuruusluokka "sinnepäin":
Vanhanmallin suuttimet viive 1ms, uudemalliset 0,5ms.
Pyydetty aukiolo tyhjäkäynnillä 3ms+1ms viive, boxi käskyttää 4ms.
0,5ms lyhenemä viivessä antaa aukioloajaksi 3,5ms eli virtauksen muutos +15%.
Täyskaasulla aukiolo 50ms+viive. Viiveen muutos ei tunnu missään... Nyt kun paineilla tiputetaan virtausta 15% onkin täyskaasu 15% laihalla.

Tämä rajusti yksinkertaistettuna mutta ymmärtänee ajatuksen. Suuttimessa vaikuttaa moni muukin asia kun vain viive mutta se on helpoin selittää ;)

PS. Tosiaan nuo BLM yli 128 tarkoittaa että tavaraa on lisätty mutta siihen voi olla muitakin syitä. Tuo nakutus täyskaasulla vaan viittaa että olis laihalla.
Jos haluaa hyvin toimivan koneen on se hyvä joka tapauksessa säätää kohdilleen muutosten jälkeen. Hepatkaan ei ainakaan vähene.
« Viimeksi muokattu: 06.05.2020 - klo:23:35 kirjoittanut TransNAM »
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa Fenix

• Jäsen
  • Käyttäjä
« Vastaus #75 : 06.05.2020 - klo:21:24 »
Paineensäädin pitää suuttimille tulevan polttoaineen paineen suhteessa imusarjan paineeseen vakiona.

Paineensäädin voi myös vuotaa paineen.

Poissa F-Jape

• Jäsen
  • Käyttäjä
  • J.J.
    • Kuljetus J.J. Oksanen Oy
« Vastaus #74 : 06.05.2020 - klo:21:06 »
Itekki pikku hiljaa pääsee jyvälle täs hommas. Tulee mahtava fiilis, kun itse opiskelemalla jotain onnistuu.

https://www.thirdgen.org/forums/diy-prom/288763-prom-tuning-guide-book.html
Tää ”ohjekirja” on tullut kyllä tarpeeseen. Niin paljon löytynyt tietoa miksi se tekee tätä ja miksi tämä sitä. Kaikki lisälaite ilmapumppu, EGR, hiilipönttö, thorttle gain, MAF Scalars yms yms jipot tullu kyllä tarpeen.

Oudii
Mulla ainakin leijailee alipaineen vaihtelusta johtuen paineet hieman.
Jos paineet putoaa nopeasti, käsittääkseni suuttimet falskaa sillon läpi, näin olen ymmärtänyt. Korjatkoon joku, jos väärässä.
« Viimeksi muokattu: 06.05.2020 - klo:21:09 kirjoittanut F-Jape »
En ota koskaan kuin yhden paukun. Sen jälkeen olen kuin toinen mies ja sen toisen miehen on pakko ottaa

IROC-Z 305 TPI Targa -89

Poissa Oudii

• Uusi Käyttäjä
  • *
« Vastaus #73 : 05.05.2020 - klo:21:12 »
Noniin siinäpä selkeä selitys, kiitos! Kaipaa vielä opettelua nää hommat niinku F-Japekin totesi.

Bensanpaineista vielä asiaa, jos tähän samaan ketjuun sopii kirjotella.. Elikkä ne on säädetty jonneki 44psi letku irrotettuna. Paineet putoaa hetkellisesti muutaman psi:n tyhjäkäynnillä kaasutellessa, varsinkin äkillisellä pumppauksella alipaineletku kiinnitettynä. Onko normaalia? Ajossa en pysty seuraamaan, kun asensin mittarin kiinteästi bensakiskoon. Oon huomannut myös että välillä paineet putoaa muutamassa minuutissa nollaan sammutuksen jälkeen ja välillä paineet taas pysyy kauan tapissa. Hämärä juttu, kun luulisi käyttäytyvän aina samalla lailla?

Paikalla TransNAM

• Jäsen
  • Käyttäjä
« Vastaus #72 : 05.05.2020 - klo:20:18 »
Ok, ei siis hirveen vakavaa kuitenkaan. Eikös tuo muuten mene juurikin laihalla pintakaasulla kun blm on lähempänä 140? Eikö alle 128 tarkoita rikkaan puoleista ja yli 128 laihaa vai oonko ymmärtäny ihan väärin :o
Arvo ei tarkoita rikasta tai laihaa vaan sitä paljonko seosta joudutaan korjaamaan oletusarvosta jotta se on "pyydetyn" mukainen.
Mutta sikäli oikein että isompi numero = rikastetaan ja pienempi = laihennetaan. 128 = ei tehdä mitään.
Täyskaasulla "oppiminen" ei kuitenkaan toimi. Siinä kohtaa voi olla vaarallista jos seos on pahasti laihalla.

Tuon BLM-kartan kun loggaa ja muuttaa prosenteiksi on peruskartta helppo korjata samalla prosenttimäärällä. Mutta edelleen se täyskaasu...
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa Oudii

• Uusi Käyttäjä
  • *
« Vastaus #71 : 05.05.2020 - klo:05:17 »

Vanhat 80-luvun suuttimet oli tosi hitaita nykyisiiin verrattuna eli nykyaikainen voi samassa ajassa antaa reilusti enemmän soppaa.
Sopisi juuri siihen että pintakaasulla on rikkaalla.
Paineita säätämällä tämä ei korjaannu vaan karttoja kokoonpanon mukaisiksi korjaamalla...

Ok, ei siis hirveen vakavaa kuitenkaan. Eikös tuo muuten mene juurikin laihalla pintakaasulla kun blm on lähempänä 140? Eikö alle 128 tarkoita rikkaan puoleista ja yli 128 laihaa vai oonko ymmärtäny ihan väärin :o

Paikalla TransNAM

• Jäsen
  • Käyttäjä
« Vastaus #70 : 04.05.2020 - klo:21:26 »

Mulla taas BLM päinvastoin, maantiellä ja kevyellä kaasulla BLM seilaa ~150
Ja kun antaa hanaa BLM ~130 ja knock count laulaa ja 10° ottaa sytkästä pois
BLM-stä ei kannata välittää täyskaasulla koska boxi ei silloin korjaa seosta. Jos nakuttaa reilusti niin viittaisi että on laihalla ...tai sytkä pielessä.
Ainut oikea ja helppo konsti täyskaasun säätämiseen on laajakaistalambda ja mittari.
Jos nakuttaa tai on laihalla noin reilusti niin saattaapi olla pian männässä/venttiilissä reikä...
Ite oon myös vaihtanut pari vuotta sitte nuo Bosch D3 suuttimet -89 5.7tpi Camaroon ja samalla säädettävän bensaregun. Samalla lensi egr mäkeen ja prommi tuli uus, jossa egr eliminoitu.

Oon yrittäny useamman kerran saada BLM:t kohilleen bensanpaineita muuttamalla, mutta laihalla näyttäis menevän tietyissä tilanteissa.. Esim. maantiellä (cell 10/11) blm luokkaa 136-139 ja kun antaa happea (esim cell 14) blm nousee yli 140. Tekeekö tämä hallaa pidemmän päälle moottorille vai antaako palaa vaan entiseen malliin? Jenkkifoorumeilta lueskellut ja niin ristiriitaista mielipidettä on asiasta. Yleinen ongelma siis käsittääkseni näillä suuttimilla. Olis tietty kiva kun sais noita taulukoita muuttamalla kuntoon.
Suuttimissa on tosi paljon eroja varsinkin pienillä aukioloajoilla. Vanhat 80-luvun suuttimet oli tosi hitaita nykyisiiin verrattuna eli nykyaikainen voi samassa ajassa antaa reilusti enemmän soppaa.
Sopisi juuri siihen että pintakaasulla on rikkaalla.
Paineita säätämällä tämä ei korjaannu vaan karttoja kokoonpanon mukaisiksi korjaamalla...
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa F-Jape

• Jäsen
  • Käyttäjä
  • J.J.
« Vastaus #69 : 04.05.2020 - klo:18:20 »
Aion itse ainakin kokeilla mitä tapahtuu, kun vihdoin sain datalogin pelittää.

Mulla taas BLM päinvastoin, maantiellä ja kevyellä kaasulla BLM seilaa ~150
Ja kun antaa hanaa BLM ~130 ja knock count laulaa ja 10° ottaa sytkästä pois

Vaatii hieman opiskelua nämä jutut
En ota koskaan kuin yhden paukun. Sen jälkeen olen kuin toinen mies ja sen toisen miehen on pakko ottaa

IROC-Z 305 TPI Targa -89

Poissa Oudii

• Uusi Käyttäjä
  • *
« Vastaus #68 : 04.05.2020 - klo:17:02 »
Ite oon myös vaihtanut pari vuotta sitte nuo Bosch D3 suuttimet -89 5.7tpi Camaroon ja samalla säädettävän bensaregun. Samalla lensi egr mäkeen ja prommi tuli uus, jossa egr eliminoitu.

Oon yrittäny useamman kerran saada BLM:t kohilleen bensanpaineita muuttamalla, mutta laihalla näyttäis menevän tietyissä tilanteissa.. Esim. maantiellä (cell 10/11) blm luokkaa 136-139 ja kun antaa happea (esim cell 14) blm nousee yli 140. Tekeekö tämä hallaa pidemmän päälle moottorille vai antaako palaa vaan entiseen malliin? Jenkkifoorumeilta lueskellut ja niin ristiriitaista mielipidettä on asiasta. Yleinen ongelma siis käsittääkseni näillä suuttimilla. Olis tietty kiva kun sais noita taulukoita muuttamalla kuntoon.

Lisäksi knock counttia tulee rajummassa kiihdytyksessä 2-10 aina lisää. Onko kuinka vakavaa? Ei sytyttele kuitenkaan ses valoa.

Poissa Fenix

• Jäsen
  • Käyttäjä
« Vastaus #67 : 03.05.2020 - klo:20:38 »
Ev14 suuttimiin olen tehnyt Tommin avustuksella low pulse width vs. pulse width korjaukset.
Ja Finjectorilta sain arvot injector pulse widht correction vs. Battery voltage.

Tuner pro:lle oli hankala löytää laajennettua $6E adx parametrivalikkoa TPI 165 eculle, missä on pulse widht korjaus.
Mutta tässä on.

http://gearhead-efi.com/gearhead-efi...E_expanded.xdf

Näiden ev14 suuttimien parametreihin tuli muutoksia reilusti.
« Viimeksi muokattu: 04.05.2020 - klo:10:06 kirjoittanut Fenix »

Poissa F-Jape

• Jäsen
  • Käyttäjä
  • J.J.
« Vastaus #66 : 03.05.2020 - klo:18:52 »
Hellurei,

Tulikin laitettua jo Joukolle YV ja tajusin, että voisin tännekin laittaa.

Tuli nimittäin vastaan kiinnostava topicci Thirdgen.orgissa noista Boschin-III suuttimien säädöistä. https://www.thirdgen.org/forums/diy-prom/747539-bosch-iii-injector-sticky-2.html
Onko joku täällä säätänyt/korjannut noita noita suuttimien Pulse-width taulukkoja omien suuttimien arvoihin?
Kuulemma pikku käyntihäiriöt saisi näin säädettyä tai jos jotain ongelmia on.

Ja jos oikein ymmärsin, että vakio softa antaa alkp. Multeceille jotai lisä rikastusta tms. joita uudemmat suuttimet ei tarvitse

IROC-Z 305 TPI Targa -89

Poissa JoukoY

• Jäsen
  • Käyttäjä
  • Oulu
« Vastaus #65 : 24.08.2019 - klo:09:16 »
Nyt on piirilevyjä, vielä pitää odottaa että kulmaliittimiä saapuu kiinasta - tai noutaa paikallisesta putiikista jos kiireellä tarvii.
Pontiac Firebird 364/LQ9 -78
Corvette -79
Camaro Z28 -93/94
Pontiac Firebird Trans Am T-top 350LT1 -91
Pontiac Firebird Formula TBI -88

Paikalla TransNAM

• Jäsen
  • Käyttäjä
« Vastaus #64 : 11.08.2019 - klo:14:18 »
Eipä näitä kyllä nykyisin paljon mene, saa nähä jääkö levyt kynsiin  ;D
Pistä kokeeks muutama ebayhin tai johonkin "isolle" foorumille. Luulis kysyntää olevan jos hinta on kohdallaan ja vielä esim promminpolton kanssa.
Niitä on kuitenkin aika paljon jotka haluaa itse kokeilla softamuutoksia mutta eivät välttämättä halua alkaa kolvilla sohimaan memcallia/boxia.
Toki kysyntä lisääntyisi jos tekisi softatkin mutta itse en alkaisi välttämättä kun sitten virhetapauksissa saa maksella takuu-postikuluja...

Itellä käynyt tuo mielessä noiden "ragjoint-eliminatorien" kanssa mutta antaa olla harrastuksena...
Teen sivuhommana myös työhön liittyviä erikoistyökaluja mitä on nyt mennyt kahteen maahan Suomen lisäksi. Saa nähä paljonko laajenee :W

Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa JoukoY

• Jäsen
  • Käyttäjä
  • Oulu
« Vastaus #63 : 10.08.2019 - klo:17:01 »
Laitan myyntipalstalle sitten kun osat saapuu ja saan ensimmäisen adapterin kasattua.
Pontiac Firebird 364/LQ9 -78
Corvette -79
Camaro Z28 -93/94
Pontiac Firebird Trans Am T-top 350LT1 -91
Pontiac Firebird Formula TBI -88