Kirjoittaja Aihe: Ei starttaa?  (Luettu 18649 kertaa)

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4719
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Re:Ei starttaa?
« Vastaus #7 : 11.05.2005 - klo:13:57 »
Ainakaan yhden kirjan kuvien mukaan vasta -90 mallista alkaen löytyy käynnistyksen esto virtalukosta. 1985 - 1989 malleissa virtalukolta lähtee keltainen johto vaihteen valitsimen kytkimelle ja sieltä suoraan startin solenoidille.

Mulla on -89 Formulassa VATS virtalukossa, -85:ssa TA:ssa ei ollut. Off topic: On muuten hyvän hintaisia vara-avaimet tuohon VATS- systeemiin
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa Teac

  • Hallituksen jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1341
  • Sukupuoli: Mies
  • If it don't run, crome it!
Re:Ei starttaa?
« Vastaus #6 : 11.05.2005 - klo:13:26 »
Ainakaan yhden kirjan kuvien mukaan vasta -90 mallista alkaen löytyy käynnistyksen esto virtalukosta. 1985 - 1989 malleissa virtalukolta lähtee keltainen johto vaihteen valitsimen kytkimelle ja sieltä suoraan startin solenoidille. Oletko koittanut käynnistää N-asennossa?

Muistan joskus käyneen niin, että solenoidin sisällä oleva metallikiekko (ajaa releen kärjen virkaa solnoidissa) oli niin hiiltynyt, että startti ei enää suostunut toimimaan kun joskus ja jouluna.
« Viimeksi muokattu: 11.05.2005 - klo:13:28 kirjoittanut Teac »
Pontiac TransAm, 305 HSR + TH700  -91
Chevrolet Chevy II Nova -67
Volvo 940 Turbo -95 STW
Volvo S80 T6

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4719
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Re:Ei starttaa?
« Vastaus #5 : 11.05.2005 - klo:09:26 »
Joko -87 on VATS eli ajonesto avaimessa? Eli virta-avaimessa on piieni metallinpalanen (vastus) mustassa muovissa? Jos virtalukossa on kosketushäiriö niin vats menee päälle ja auto ei lähde käyntiin.
Tuleeko startin solenoidille herätevirta kun kääntää virta-avaimen start-asentoon. Jos tulee, niin solenoidi on jumissa. Jos ei tule niin sitten seuraavaksi kojelaudan alta tutkimaan tuleeko "varsinaiselle virtalukolle" virta kun kääntää avaimen start-asentoon. Tällä "varsinaisella virtalukolla" tarkoitan rattiputken kyljessä kiinniolevaa monikytkintä, jota ohjataan virtalukosta lähtevällä tangolla. Virtalukon pohjaan ei tule sähköjä kuten useissa euro/japsi vekottimessa. Jos virta tulee tänne asti, niin sitten piuha on poikki virtalukon ja solenoidin välistä. Jos virtaa ei tule on "varsinainen virtalukko" rikki (muut virrathan sulla meni päälle)
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Japi

  • Vieras
Re:Ei starttaa?
« Vastaus #4 : 11.05.2005 - klo:07:38 »
Eilen käyty maadoitukset läpi, startin johdot läpi kaikki läpi.
Laitettiin uusi akku kiinni ja auto laakista käyntiin!
Sammutettiin auto ja koitettiin uudelleen: sama juttu, virrat tulee itse autoon ja kaikki normaalia, mutta ei starttaa eikä startti sano mitään! :-X

Akku ja kaapelit oli tässä välissä irti n. 2-3 tuntia, jonka jälkeen siis lähti kuin palmun alta käyntiin. Sitten heräsi epäilys että autoon asennettu häläri kytkisi viallisesti ajoneston päälle. Hälyttimessä on kuitenkin ajoneston piuhat kokonaan irti, eli ajonestoa ei hälyttimen osalta ole kytketty lainkaan.

Jollain vielä ehdotuksia mikä voisi mättää? Virtalukko?? Onko autossa jokin sulake/rele joka olisi voinut mennä?

Tuntuu oudolle, että akun vaihdon jälkeen kuitenkin lähti suoraan käymään ilman mitään ongelmia ja sitten uusiksi sama juttu. Voiko auton omassa muistissa olla jotain joka aiheuttaisi tämän? ???
Ei kait ECM:mät yms härpäkkeet sentään starttia ohjaa?

Poissa JanneJ

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 114
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
    • Launosten Kartano - Western Ranch Working
Re:Ei starttaa?
« Vastaus #3 : 10.05.2005 - klo:12:38 »
veikkaan ensin akun napojen kiinnitystä,
akulta runkoon menevän johdon maadoitusta,
akulta startille menevää paksua kaapelia.

pistä meisselilamppu tai yleismittari startin herätevirtajohtoon,(kun se on irti startista), starttaa avaimesta, ja pistä joku kattoon tuleeko virtaa eli palaako lamppu, tällöin siis virtalukko ja normaalit virtapiirit ovat ok, ja syy siis paksummissa johdoissa.
"Taitaa viedä paljon bensaa"
Ei se mitään, sen takia siinä on iso tankki...

Poissa hannux

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 396
  • Sukupuoli: Mies
  • IROC-Z -88 305tbI
    • autosivu
Re:Ei starttaa?
« Vastaus #2 : 10.05.2005 - klo:08:13 »
Katso maadoitukset akun navasta lähtien!
Jos on joku outo sähkövika, aina tutkin ensin maadoituksien tilanteen.
hannu

Japi

  • Vieras
Ei starttaa?
« Vastaus #1 : 10.05.2005 - klo:07:54 »
Lyhyt kuvaus kuinka vika tuli:

Auto oli irtopukin varassa. Laitettiin  kärry käyntiin niin, että kuskin puoli siis oli pukilla ilman rengasta, tarkoituksena koittaa, että kun jarrutehostin on päällä ei tulisi mitään vuotoa jarrujen nesteistä. Ok! Ja auto käynnistyi aivan laakista. Vaihteet oli P-asennossa koko operaation ajan.

Startti ei ole ikinä kiukutellut, eikä mitään pulmaa käynnistäessä. Laitettiin rengas kiinni ja laskettiin auto alas. Laskun aikana auto hiukan rämähti renkailleen, koska tunkki ei jaksanut laskea hitaasti. Autopa ei vaan enää startannut lainkaan. Aikaa edellisestä puhtaasta startista noin 10 minsaa!?
Virrat toimii normaalista ja kaikki muu, startti ei vaan inahdakkaan? EI edes naksahda? Vaihteet olleet kokoajan P:llä, mitään muuta ei ole tehty mihinkään.
Auto laskettu alas hiukan tärähtäen ja kaput!  :-X :-\

Kun koittaa käynnistää myös lämpömittari pomppaa heti "täysille".
En muista tekeekö normaalisti noin..

Yöllä ei sitten enempiä jaksanut alkaa hämmästelemään. Startin piuhat oli ainakin päällisin puolin ihan kiinni ja ok. Tähän mennessä veikkailtu ongelmaksi mahdollisesti shifterin mikrokytkintä?
Kuskin puolen takajarru on myös pois pelistä jarruputken murtuman vuoksi. Voiko jarrujen "puuttuminen" aiheuttaa startti onkelman?

Hyviä vinkkejä otetaan vastaan mistä jatkaa!