Kirjoittaja Aihe: Firebird ei käynnisty  (Luettu 30800 kertaa)

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2808
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: Firebird ei käynnisty
« Vastaus #37 : 30.04.2015 - klo:19:22 »
 m/ myös!
Eikös nämä pidäkin tulla (viimeistään) vapuks ajoon eli sikäli ajoitus oli hyvä ;D ;)

Eipä tullu coili edes mieleen kun ei omalle kohalle oo sattunu. Moduuleja kylläkin ja monta. Ja puolia muissa autoissa.
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa Nupa

  • Administrator
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 6775
  • Sukupuoli: Mies
  • #73 Kerava
Vs: Firebird ei käynnisty
« Vastaus #36 : 30.04.2015 - klo:18:48 »
 m/
GM. Chevrolet. Camaro.
F-bodyt korjaa ja huoltaa Ame-Rides, Keravalla.

67, 68, 72, 72, 73,77, 81, 82, 86, 86, 87, 87, 89, 89, 90, 91, 94, 94, 94, 95, 99, 99, 10 ... most of which are gone but not forgotten.

Poissa KKOSKINEN

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 917
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: Firebird ei käynnisty
« Vastaus #35 : 30.04.2015 - klo:18:17 »
Hahaa. Nyt käy! Vika oli Pick-up coilissa. Eli kun pensansaannissa on ongelma kannataa ensin tarkistaa kipinäpuoli. Mutta ei mitään, tulipa tutkittua tuokin puoli autosta melko perusteellisesti. Vaihdoin tilalle jakajan jossa ehjä coili. Suurkiitos auttaneille varsinkin TrnsNAMille. (ja Chiltonille kans)

Seuraavaksi täytyisi selvittää miksi moottori tärisee lievästi tyhjäkäynnillä kun se on käynyt muutaman minuutin.

Nyt muuta kuin HAUSKAA VAPPUA KAIKILLE FOORUMILAISILLE!

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2808
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: Firebird ei käynnisty
« Vastaus #34 : 29.04.2015 - klo:17:12 »
Testaa jollain irtotulpalla tai strobolla että kipinä tulee. Pikku-heillä jakaja saa virran puolan kautta (paksumpi johto) eli periaatteessa puola-/välijohtovika vois jättää jakajan virrattomaks = sytkäpulssi puuttuu.
Olettaen että puolalle yleensäkin tulee virta...
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa KKOSKINEN

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 917
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: Firebird ei käynnisty
« Vastaus #33 : 29.04.2015 - klo:13:44 »
Kipinäpuolta en ole vielä tarkastanut ollenkaan. Pitää sekin tsekata. Mulla on kaksi modulia ja tuntuu että ei ne molemmat voi olla rikki. Seuraavaksi koitan puola-jakaja-johdon vaihtamista. Takuulla ehjä löytyy. Voiko pulssin olemassaolon todeta jotenkin? Jakaja on pikku hei irrallisella puolalla. Tallilla on jkeboksina sarjaportillinen läppäri sarjaportilla ja ainakin joskus siinä oli ohjelmakin .m Piuha puutuu, mutta se ei liene ongelma. JOs joskus täytyy mennä niin pitkälle.

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2808
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: Firebird ei käynnisty
« Vastaus #32 : 29.04.2015 - klo:10:27 »
Sytkäpulssi tulee jakajan sisällä olevalta palikalta. Boxille menee jakajalta kaikkiaan 3 johtoa joista pulssi (lila/valkoinen), ennakon säätö (valkoinen) ja säädön ohitus (ruskea/musta) vähän jakajan mallista riippuen. Nämä pätee ainakin pikkujakajalla (ulkoinen puola). HEI-jakaja sinänsä on ruiskuboxista riippumaton eli kipinän antaa kunhan virta tulee.
Olettaen että jakajan moduuli on ehjä ja kipinä löytyy startatessa niin pulssin puute voi johtua enää johdoista.
Tietysti kannattaa takistaa ekaks että se jakaja ylipäänsä pyörii kun starttaa... Paitsi jos kipinä löytyy niin kyllä se pyörii.

Tietokoneen kun saisi kiinni niin helpottaisi huomattavasti arpomista...
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa KKOSKINEN

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 917
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: Firebird ei käynnisty
« Vastaus #31 : 28.04.2015 - klo:18:08 »
Olen kokeillut irtosuuttimilla (4 kpl) ei toimi sekä TPS_anturi irti. Mutta mutta. Tuota sytkäpulssia olen kyllä alusta asti eppäillyt. Mistäs se tulee? Olen vaihtanut sen modulin ( kaksi töpseliä) joka on jakajan sisällä käytettyyn mutta ei vaikutusta.

  e- ÖP-anturi ja boksi on kans kokeiltu toisesta autosta. Kunnosta ei tietystikään ole täyttä varmuutta mutta käyntikuntoisesta kuitenkin. Käynnistyksenestoa ei ole.
« Viimeksi muokattu: 28.04.2015 - klo:18:13 kirjoittanut KKOSKINEN »

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2808
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: Firebird ei käynnisty
« Vastaus #30 : 27.04.2015 - klo:17:21 »
Rele on vain praimausta varten. Sen jälkeen pumppu lähtee uudestaan kun öljynpaineet nousee tarpeeks. Ö-painekatkaisija (imusarjan takapäässä tai suodatinjalassa) ohittaa releen.

Boxi tarvii ruiskutukseen periaatteessa vain 2 tietoa, sytkäpulssin (kierrosluku) ja kaasuläppäasennon (ettei kaasu ole pohjassa). Muuten pitäis suuttimista tulla bensaa ellei suuttimet oo jumissa. Nekin saa testattua napauttamalla niihin virtaa ja maata. Akkuvirtaa ei saa jättää suuttimille päälle vaan hetkellisiä napautuksia.
Ajonesto on kytköksissä myös boxiin eli ei syöttöä jos silläpuolen häikkää.
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa KKOSKINEN

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 917
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: Firebird ei käynnisty
« Vastaus #29 : 27.04.2015 - klo:13:38 »
Kokeilin ehjällä releellä, ei vaikutusta.Syötin virtaa pumpulle releen johdoista. Pumppu surisi mutta ei ruiskuta. Kulkeeko bensa, en tiedä mutta aika voimakkaasti ruiskaisi kun löysäsin paineputkea TB:ltä. Kai pelkkä praimauspainekin saa  jonkinlaisen ruiskauksen aikaan ? Akussa riittää varmasti potkua auton käynnistämiseen. Virta tulee suuttimille  kun starttaa. ECM-sulakkeet ehjät.

Kulkeeko virta pumpulle ajotilanteessakin releen kautta vai onko se vain praimausta varten. Lähteekö pumppu päälle kun startataan? Ilmeisesti kyllä.

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2808
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: Firebird ei käynnisty
« Vastaus #28 : 16.04.2015 - klo:19:36 »
Ajonesto taas ei vaikuta starttiin.
Ajoneston "starter-enable" rele on aika hyvin piilossa kuskin kickpaneelin takana. Piilotettu eristeiden alle. Virtalukon starttinasta kulkee sen kautta.
Ainakin mun edellisessä 91 T/A-ssa oli... ja ihan alkuperäinen. Jos ei avainta tunnistanu ni ei puhunu yhtään mitään.
Sähkökaavioiden perusteella näyttäis 89 tulevan ainakin ponuihin moinen rele. Ilmeisesti samana vuonna kun koko VATS. Lienee kaikissa f-bodeyssa sama.
Eli jos ajonesto temppuilee ajossa niin voi ehkä sammuilla ja jos lähtiessä niin leikkii kuollutta.

Uudemmissa VATS-2 on ainakin varmistettu jos vatsissa vikaa niin ei pitäis sammua. Jos "Security" syttyy ajossa niin ei saa vaan sammuttaa ennen kun perillä.
Saattaa olla moinen toiminto vanhemmissakin jolloin ei pitäis haitata ajossa. Ei oo tullu tutkittua.
« Viimeksi muokattu: 16.04.2015 - klo:19:39 kirjoittanut TransNAM »
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4531
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: Firebird ei käynnisty
« Vastaus #27 : 16.04.2015 - klo:14:40 »
Ei pitäis shifteri vaikuttaa kun starttiin...
Josta tulikin mieleen että ajonesto vaikuttaa kyllä jos vaikka avain temppuilee. Pitäis kyllä samalla estää starttaamisenkin.
Ajonesto taas ei vaikuta starttiin, estää ruiskutuksen. Avaimen "siru" voi kulua käytössä kapeaksi ja alkaa tosiaan pätkimään.
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2808
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: Firebird ei käynnisty
« Vastaus #26 : 16.04.2015 - klo:14:32 »
Automaattivaihteisessa myös vaihdekepin asentotunnistin voi aiheuttaa pätkimistä.
Ei pitäis shifteri vaikuttaa kun starttiin...
Josta tulikin mieleen että ajonesto vaikuttaa kyllä jos vaikka avain temppuilee. Pitäis kyllä samalla estää starttaamisenkin.
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4531
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: Firebird ei käynnisty
« Vastaus #25 : 16.04.2015 - klo:14:03 »

Esim. virtalukon pohjavika voi tehdä sen että kun avaimen kääntää starttiasentoon niin muualta (boxilta) katkeaakin virta.
Automaattivaihteisessa myös vaihdekepin asentotunnistin voi aiheuttaa pätkimistä.
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2808
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: Firebird ei käynnisty
« Vastaus #24 : 16.04.2015 - klo:12:38 »
Kai näissä on joku systeemi joka sammuttaa bensapumpun jos kone sammuu virrat päällä esim kolaritilaneessa? onko se vain öljynpaine? Voisko sillä puolella olla vika. Olen nyt vaihtanut boxin, sen jutun jakajan sisälle ja öljynpaineanturin käyttettyihin joiden pitäisi toimia. Kokeilen hyvällä akulla seuraavaksi.
Jossain jenkkiohjeesa oli että maan ja suuttimen maattokarvan välillä pitäisi olla yhteys kun virrat päällä mittaa ja samalla kääntelee kaasuläppää eli siis simuloi ajotilannetta.
Hätäsammutuksen hoitaa öljynpaine. Kun kone pysähtyy öljynpaine laskee ja pumppu pysähtyy. Pumpun rele hoitaa vaan parin sekunnin prime-pulssin pumpulle kun virrat käännetään päälle.
Jos boxi ei jostain syystä saa sytytyspulssia ei myöskään aukea suuttimet. Ei vaikuta pumpun toimintaan.

Saattaa siellä jotain pientä vikakoodi-testausjännitettä kulkea mutta ei luulis kaasun vaikuttavan. Suuttimet toimii pulsseilla eli maa on/off. Toki normi digi-yleismittari näyttää sen jännitemuutoksena vaikka oikeasti maa joko on tai ei. Pulsseja ei tuu kun koneen pyöriessä eli sytkäpulssien mukaan. Pulssin on/off-suhde määrää suihkutusmäärän.
Testaa suuttimen +nastasta jollakin kuormalla (vaikka polttimo) että sinne oikeasti tulee virtaa ja kuormitettuna jännite vähintään n. 10V. Mielellään enempi. Jännite pitää pysyä starttauksenkin aikana. Jos tippuu alle 10V niin ei lähde käyntiin. Akku sökö/johtovika jossain. Toki ensin kannattaa mitata akun navoista startatessa. Sen jälkeen mittarin miinusjohto moottoriin - pitää näyttää samaa ellei oo maavikaa.
Esim. virtalukon pohjavika voi tehdä sen että kun avaimen kääntää starttiasentoon niin muualta (boxilta) katkeaakin virta.
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa KKOSKINEN

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 917
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: Firebird ei käynnisty
« Vastaus #23 : 16.04.2015 - klo:11:51 »
Maaoitusjohdot ECM:lle ehjät. Oli siin' akussa senverran voimaa, että olisi pitänyt käynnistyä tai ainakin suihkuttaa. Kai näissä on joku systeemi joka sammuttaa bensapumpun jos kone sammuu virrat päällä esim kolaritilaneessa? onko se vain öljynpaine? Voisko sillä puolella olla vika. Olen nyt vaihtanut boxin, sen jutun jakajan sisälle ja öljynpaineanturin käyttettyihin joiden pitäisi toimia. Kokeilen hyvällä akulla seuraavaksi.

Jossain jenkkiohjeesa oli että maan ja suuttimen maattokarvan välillä pitäisi olla yhteys kun virrat päällä mittaa ja samalla kääntelee kaasuläppää eli siis simuloi ajotilannetta.