Kirjoittaja Aihe: Jäähytysjärjestelmässä onkelmia  (Luettu 6163 kertaa)

Poissa Tuskamies

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 27
  • Sukupuoli: Mies
  • -83 Chevrolet Camaro Z28 Crossfire
Vs: Jäähytysjärjestelmässä onkelmia
« Vastaus #21 : 27.05.2013 - klo:19:40 »
Ei äännä ku käsin pyörittää. Ei kyllä pyöri täysin vaivattomasti mutta ei nyt kovin tahmeastikaan. Voi kyllä olla useammasta syystä tuo vaiva jos on laakeri menossa ja lisäks tuo pyörä saattaa olla aika kulunu. Pittää tässä tilata uus laturi ja pyörä samalla niin eiköhän tuo tuosta tokene. Vaikka kaveri jaksaaki kuunnella omassa pirssissään vikinää joka starttauksella niin itte en taija niin saita olla :D

Poissa mikke

  • Hallituksen jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5043
  • Sukupuoli: Mies
  • Ei oo LS. Koska jonkun on oltava erimieltä!
Vs: Jäähytysjärjestelmässä onkelmia
« Vastaus #20 : 27.05.2013 - klo:12:11 »
pitääks se laturi mitää vikinää jos otat remmin pois ja pyörität hihnapyörästä käsin entä pyöriikö helposti vai tuntuuko jarruttavan. laakeri jos sieltä hajoo ni saa aikaan vikinää ja rutinaa ja voi kyl jarruttaakkin niin et menee lopulta kokonaan jumiin ja sit nousee hihnasta savu. tai sit on pyörät niin kulunu et hihna pohjaa eikä siirrä tehoo sinne laturille kunnolla
Chevrolet Camaro Z28 -94 LT1 Yhteistä taivalta vuodesta 2005. Nastolan kuningaskunta lahden puristuksessa
13,941@159,24 Alastaro 2.6.2007

Poissa Tuskamies

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 27
  • Sukupuoli: Mies
  • -83 Chevrolet Camaro Z28 Crossfire
Vs: Jäähytysjärjestelmässä onkelmia
« Vastaus #19 : 26.05.2013 - klo:13:19 »
Noni nyt on uus vesipumppu ja termostaatti vaihettu ja havaittavissa seuraavaa: Nestettä ei enää vuoda mistään, letkut lämpenee ja jämäköityy mutta koska UUSI syylärin korkki ei painetta juuri päästä paisariin vaikka paine korkille asti tuleekin niin paine ollee(tai lienee) juuri sopiva järjestelmälle(?).

Seuraava ongelma ja pähkinä: Laturi tahi remmi vinkuu aina käynnistettäessä ja jännitemittarista näkee että ei lataa juuri ollenkaan. kestää noin viis sekunttia ja vinkuminen loppuu ja taas lataa kunnolla. Laturi on irrotettu ja katottu että on suorassa kiinni ja hihnaa kokeiltu tosi kireällä ja sopivan kireällä mutta sama vinkuminen vain jatkuu. Jotenki tuntuu että tuo laturi jarruttaa jotenki ja se vinkuminen johtuu siitä. Kaverilla on tommonen TPI transu jossa on kuulemma ollu täysin vastaava ongelma kuutisen vuotta ja vinkuminen kuuluu laturista eikä remmistä ja kaveri tuumas vaan notta "on se siinä kuus vuotta vikissy ja mie aattelin että mitä sitä turhaan vaihtaa ko ei se tuota vielä ongelmia"
Voiko siis se laturi ittessään epäkuntosena ruveta tollain vikiseen satunnaisesti taikka jarruttaa kiilapyörää?

Poissa Tuskamies

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 27
  • Sukupuoli: Mies
  • -83 Chevrolet Camaro Z28 Crossfire
Vs: Jäähytysjärjestelmässä onkelmia
« Vastaus #18 : 14.05.2013 - klo:14:18 »
Noniin asiassa on taas edetty. Lämppärin kenno on ohitettu letkuista sekä syylärin korkki vaihdettu ja kaikki näytti olevan hyvin eikä painetta tuntunut tulevan. Päivän ajon jälkeen alko vesipumpusta kuulua aika ajoin rallatusta ja säklätystä ja nyt ku täräytin auton käyntiin niin säklätys kuuluu koko ajan. Letkut on kivikovat mutta syylärin korkki ei edelleenkään pukkaa painetta paisariin. Tällä kertaa heikoin kohta josta paine purkautuu on alavesiletkun ja vesipumpun välinen liitos. Onko mulla nyt sitten termostaatti paska vai todennäkösemmin vesipumppu? Jotenki en enää usko kannen vuotoon ku kierron vielä toimiessa ei painetta kertyny.

Poissa teepee

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: Jäähytysjärjestelmässä onkelmia
« Vastaus #17 : 17.04.2013 - klo:17:38 »
Noniin! Alustavat diagnoosit avustuksellanne tehty. Ei kupli paisarissa kuumana eikä kylmänä eikä letkujen jäykkyyden perusteella painetta synny. Kaikki OK siihen asti että kone alkaa olemaan lämmin jolloin neste alkaa valumaan molemmilta puolilta jalkatilaan ja höyryä alkaa tulemaan puhaltimen rööreistä. Samalla vesipumpun tietämiltä alkaa kuulumaan vikinää/raklatusta. Missään muualla ei tunnu olevan mitään vikaa. Lisää viisaita sanoja kaivataan!

Juu ei se tosiaan voi kuplia paisarissa jos järjestelmässä on reikä. Moottorin lämmön noustessa neste laajenee ja paine kasvaa jolloin puhaltaa vauhdilla kennosta pihalle. Ei se välttämättä kylmänä ihan solkenaan sinne jalkatilaan tule. Ohita se kenno ja vaihda syylärin korkki niin näet tuleeko sitä painetta.
Kennon voi ohittaa vesiventtiililtä tai letkuista
Liika on aina liikaa mutta kohtuus on ehdottomasti liian vähän.

Poissa nite2000

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 93
  • Sukupuoli: Mies
  • This ain't your daddy's Camaro
Vs: Jäähytysjärjestelmässä onkelmia
« Vastaus #16 : 17.04.2013 - klo:16:38 »
teepä ohitus sille lämppärin kennolle, ei pitäis sitte tulla jalkatilaan nesteitä,

Lämpimänä laajenee myös reiät!
'92 Camaro RS Convertible
'77 Corvette
'93 GMC Rally

Poissa ratskin

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3232
  • Sukupuoli: Mies
  • En osaa edes kuvaa laittaa
Vs: Jäähytysjärjestelmässä onkelmia
« Vastaus #15 : 17.04.2013 - klo:12:27 »
Mutta kai sen paineen pitäs sieltä kennosta purkautua kylmänäki? Alkaa vuotaan vasta lämpimänä ja nestettä on taatusti tarpeeksi järjestelmässä.
teepä ohitus sille lämppärin kennolle, ei pitäis sitte tulla jalkatilaan nesteitä,

Poissa Tuskamies

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 27
  • Sukupuoli: Mies
  • -83 Chevrolet Camaro Z28 Crossfire
Vs: Jäähytysjärjestelmässä onkelmia
« Vastaus #14 : 17.04.2013 - klo:12:15 »
Mutta kai sen paineen pitäs sieltä kennosta purkautua kylmänäki? Alkaa vuotaan vasta lämpimänä ja nestettä on taatusti tarpeeksi järjestelmässä.

Poissa jpe

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1063
Vs: Jäähytysjärjestelmässä onkelmia
« Vastaus #13 : 17.04.2013 - klo:11:48 »
Se ei kupli paisarissa kun paineet pääsee lämppärinkennoon tulleesta reiästä ulos ennenkuin syylärin korkki päästää paisariin ?

Edit:
Pitää varmistaa joltakulta voiko näin tehdä, mutta saiskohan tuon testattua ihan ohittamalla lämppärin kenno, eli u-putkella sinne menevät letkut yhteen ja sitten tsekkaa alkaako kuplia kun ei enää vuoda mistään ?
« Viimeksi muokattu: 17.04.2013 - klo:11:58 kirjoittanut jpe »
Pontiac Firebird -71 469cid
_____________________________________
Chevrolet Chevelle Malibu -68 454cid *Ex*
Chevrolet Camaro Z28 -81 377cid *Ex*
Chevrolet Camaro Z28 -78 350cid *Ex*

Poissa Tuskamies

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 27
  • Sukupuoli: Mies
  • -83 Chevrolet Camaro Z28 Crossfire
Vs: Jäähytysjärjestelmässä onkelmia
« Vastaus #12 : 17.04.2013 - klo:11:27 »
Noniin! Alustavat diagnoosit avustuksellanne tehty. Ei kupli paisarissa kuumana eikä kylmänä eikä letkujen jäykkyyden perusteella painetta synny. Kaikki OK siihen asti että kone alkaa olemaan lämmin jolloin neste alkaa valumaan molemmilta puolilta jalkatilaan ja höyryä alkaa tulemaan puhaltimen rööreistä. Samalla vesipumpun tietämiltä alkaa kuulumaan vikinää/raklatusta. Missään muualla ei tunnu olevan mitään vikaa. Lisää viisaita sanoja kaivataan!

Poissa teepee

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: Jäähytysjärjestelmässä onkelmia
« Vastaus #11 : 15.04.2013 - klo:21:57 »
Kaikki mahdolliset on tästäkin käynyt...

Kennon pystyy vaihtamaan purkamatta ihan koko reteliä, repsikan alaverhous irti, kojelaudan päällinen irti, kojetaulu kulmista ja muistaakseni sieltä päällisen alta irti. Sen jälkeen tuskallinen vääntö väkisin ja talouspaperirulla ;D kojetaulun ja tulipellin väliin. Sen piilossa olevan pultin tais saada yläkautta auki.
Tosin suosittelen että jos on ihan priima halkeamaton sisusta niin kannattaa ehkä nähdä purkamiseen enemmän vaivaa. On todella V mäinen vaihtaa.

Itellä on joskus haljennut muovipäätyinen syyläri kun kansipahvi vuoti ja syylärin korkki oli jumissa.
Lämpömittarin heilahtelu kielis kansivuodosta, pakokaasu kiehauttaa veden ja puskee sen pihalle mistä sitten tuleekin. Jos syylärin korkki on jumissa tulee mistä pääsee ja jos korkki toimii niin kuplii paisarissa. Mulla nousi lämmöt ja teki hirveen geysirin paisariin jonka jälkeen flekti päälle ja lämmöt taas laski.

Letukan pikkulohkossa öljyn ja veden sekoittuminen kansipahvin kautta ei ole oikein mahdollista...
paitsi sitten kun se käy mulle

Jos koneessa on ilmaa ei se sinne painetta tee mutta vesi ei kierrä ja sen takia keittää.
Lämppärin kennon tukkeutuminen ei sinänsä vaikuta asiaan.
« Viimeksi muokattu: 15.04.2013 - klo:22:16 kirjoittanut teepee »
Liika on aina liikaa mutta kohtuus on ehdottomasti liian vähän.

Poissa ratskin

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3232
  • Sukupuoli: Mies
  • En osaa edes kuvaa laittaa
Vs: Jäähytysjärjestelmässä onkelmia
« Vastaus #10 : 15.04.2013 - klo:15:14 »
Ettei ois vaan tukossa se lämppärin kenno, liekö alkuperänen? Ota irti ja yritä laskea vettä läpi.
tota mulla on kahdessa comerossa lämppärin kenno tukossa,
ei aiheuta tommosia häiriöitä lainkaan, :W :W

Poissa Soppa

  • Administrator
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3390
  • Sukupuoli: Mies
  • Nils Aslak Stoichiopää Oulusta päivää
Vs: Jäähytysjärjestelmässä onkelmia
« Vastaus #9 : 15.04.2013 - klo:12:06 »
Ettei ois vaan tukossa se lämppärin kenno, liekö alkuperänen? Ota irti ja yritä laskea vettä läpi.
Chevrolet Camaro IROC-Z 6.3 '88

Poissa jaagou

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 253
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jäähytysjärjestelmässä onkelmia
« Vastaus #8 : 15.04.2013 - klo:12:00 »
Jos kansipahvi on rikki niin kyllä sen pitäisi kuplia paisarissa niin kylmällä koneella kuin kuumalla jos päästää jostain välistä (ilman puuro ja velli sekoitusta).... tuon kennon vaihdon jälkeen jos ei toimi niin:

Itse alottaisin tarkastamalla etta flekti pyörii,  termarin vaihdosta + oikea sekoitus jäähd.nestettä... (voisi kuitenkin viitata myös termostaattiin ettei pääse kiertämään jostain ne vedet ulos tulee)


Oma heitti viime vuonna 80km ajon jälkeen vedet mäelle, jonka jälkeen kesti 1-2tuntia ajoa kunnes taas lenti ulos, kaveri viisaana tuumasi että pyöriikö flekti--- ei pyörinyt, virtaa flektille ja sen jälkeen loppui ongelmat, mutta kävi "normaalia" lämpöisempänä jonka johdosta termari+nesteet(oli muuten tosi paskaset vaikka pöntössä näytti ok, huuhtelin siis lutkun avulla läpi) lähti vaihtoon, samaan rykyelmään tuli vaihdettua myös vesipumppu koska vähän krohisi----> enää ei mitään ongelmaa...

« Viimeksi muokattu: 15.04.2013 - klo:13:27 kirjoittanut jaagou »
Camaro Z28 350TPI+ th700 -91
Volvo S40  -98 Käyttöauto

Poissa jpe

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1063
Vs: Jäähytysjärjestelmässä onkelmia
« Vastaus #7 : 15.04.2013 - klo:07:36 »
Pahvia huonompi vaihtoehto: kansi halki, parempi vaihtoehto: syylärin korkki ei päästä ylipaineita ?

Eli eikös sen syylärin korkin pitäisi päästää ylipaineet paisuntasäiliöön jos vaan on ehjä. Itsellä tuossa kakkos gennerissä näyttää olevan 13psi:n korkki, eli vajaata baaria pitää paineina kierrossa jos kunnossa. Avaa paisuntasäilön korkki sitten motti käyntiin ja tarkasta kupliiko tai siis alkaako kuplia kun paine on ensin noussut. Jos kuplii niin jostain pukkaa painetta kiertoon, näin on isot pojat kertoneet.
Pontiac Firebird -71 469cid
_____________________________________
Chevrolet Chevelle Malibu -68 454cid *Ex*
Chevrolet Camaro Z28 -81 377cid *Ex*
Chevrolet Camaro Z28 -78 350cid *Ex*