Kirjoittaja Aihe: Torsen luistaa?  (Luettu 14556 kertaa)

Poissa BB

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 401
  • 1995 z28
Vs: Torsen luistaa?
« Vastaus #19 : 13.07.2018 - klo:16:12 »
True trac öljyvaatimus oli ehdottomasti mineraali ölppä,synteettinen kuulemma liian liukasta eikä pidä.
1995 z28 manual.

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2849
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: Torsen luistaa?
« Vastaus #18 : 13.07.2018 - klo:00:51 »
Kokemusta ei ole mutta ei periaatteessa pitäis vaikuttaa kun lukon toiminta perustuu hammasrattaisiin eikä kitkalevyihin.
Öljyn jäykkyys voi vaikuttaa jonkun verran niinkuin tavallisiinkin periin ja laatikoihin.
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa Marko

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 806
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Torsen luistaa?
« Vastaus #17 : 12.07.2018 - klo:20:03 »
Onko kokemusta siitä vaikuttaako lukkoperä lisäaine torsenin toimintaan?
Firebird Trans Am LS1 2001

Poissa gmc63

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3845
  • Sukupuoli: Mies
  • American(canadan)autoilua jo vuodesta 1982.
Vs: Torsen luistaa?
« Vastaus #16 : 12.07.2018 - klo:13:43 »
Mielenkiintoinen kuva ja samanlainen, mikä näytti olevan luonnossa myös. Olen ollut siinä käsityksessä, että Torsen perustuu mekaaniseen "pitoon". Mikä siellä muka luistaa kun rattaat ottaa kiinni toisiin rattaisiin jne. Kuten kuvastakin näkyy, mitään kitkapintoja ei siellä näyttänyt olevan.
Ainoat liukupinnat näytti olevan irtonaiset prikat, jotka on vetareihin kiinnittyvien rattaiden ja lukon rungon välissä.

Ja ot:na, mistä kannattaa kysellä käytettyjä periä? Siis koko taka-akselia?
Ehkä SouthWestTrade hämeenlinna siel on ainakin purkuautoja tai sit ostopalstalle kyselyä joko tänne tai overdrivelle  :)
CHEVROLET SS CAMARO2012. BUICK LE SABRE 84 LEPPÄJEEPPI 8H HA.

Poissa KD

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: Torsen luistaa?
« Vastaus #15 : 12.07.2018 - klo:12:56 »
Mielenkiintoinen kuva ja samanlainen, mikä näytti olevan luonnossa myös. Olen ollut siinä käsityksessä, että Torsen perustuu mekaaniseen "pitoon". Mikä siellä muka luistaa kun rattaat ottaa kiinni toisiin rattaisiin jne. Kuten kuvastakin näkyy, mitään kitkapintoja ei siellä näyttänyt olevan.
Ainoat liukupinnat näytti olevan irtonaiset prikat, jotka on vetareihin kiinnittyvien rattaiden ja lukon rungon välissä.

Ja ot:na, mistä kannattaa kysellä käytettyjä periä? Siis koko taka-akselia?

Poissa JariN

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 225
  • Sukupuoli: Mies
  • sopuhintaan saa hipun sontaa
Vs: Torsen luistaa?
« Vastaus #14 : 02.12.2016 - klo:22:15 »
Olen yrittänyt perehtyä tähän luistamisongelmaan ja mahdolliseen kiristykseen, mutta eipä tuohon oikeen mitään ratkaisua löydy. Quattron keskitasauspyörästön prikkamodauksista on foorumeilla jotain juttua, mutta siinä on toispuoleinen tavoite joten ei suoranaisesti auta tähän. Kysyin modausmahdollisuuksista, välyksistä ym. ihan torsenilta iteltään, ja vastaus oli että ei voi tehdä mitään. Toiminta perustuu kitkaan, ja aikojen saatossa pinnat kiillottuu. Suositeltiin kokeilemaan 80/90 mineraaliöljyä, se lisää pitoa 5-10% synteettiseen verrattuna ja toivon mukaan riittäis elvyttämään luistonrajoittimen toimintaa hetkeksi. No tämähän ei mulle riitänyt, joten pistin sen osiksi ihan mielenkiinnosta

Nyt sit se tärkein kysymys, että mitä kohtaa te olette tuosta kiristäneet?  :-P
Firebird T-top LST '89

Käyttöruoskat: vag mukamaasturi 2.0tdi 4wd '08 ja hothatchback 2.0tfsi '06

Poissa BB

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 401
  • 1995 z28
Vs: Torsen luistaa?
« Vastaus #13 : 19.11.2016 - klo:09:05 »
Mulla oli edellisessä 1998 Z28: ssa Eibach jouset ja Bilstein B6 iskarit. Eipä pahemmin kallistellut, muistutti enemmän kilpa autoa. Vakio vakaajat riitti mainiosti. Renkaat oli suht kovat edessä 255/40-18 ja takana 295/35-18.

Ei mulla kilpa autossa ole takavakaajaa ollenkaan😉
Enemmän se kallisteleekin kuin tuo 4 gen
Se on semmoista taiteilua pidon ja ajotuntuman välillä,joskus se liukkaampi alusta on ollu nopeampi.
1995 z28 manual.

Poissa Timo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 264
  • Hmm.. ottaisko poron.. vai Veekasin.
Vs: Torsen luistaa?
« Vastaus #12 : 18.11.2016 - klo:21:41 »
Ainakin tuo oma 4 gen kaatuu etu nurkalleen noilla vakio paksuisilla vakaajilla,katotaan muuttuuko tilanne jousi ja iskari jumpan jälkeen vai poistetaanko takavakaaja.
Mulla oli edellisessä 1998 Z28: ssa Eibach jouset ja Bilstein B6 iskarit. Eipä pahemmin kallistellut, muistutti enemmän kilpa autoa. Vakio vakaajat riitti mainiosti. Renkaat oli suht kovat edessä 255/40-18 ja takana 295/35-18.
Vain paskahuusissa pytyt on pystyssä.

Poissa BB

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 401
  • 1995 z28
Vs: Torsen luistaa?
« Vastaus #11 : 18.11.2016 - klo:20:31 »
Ja hyvästi hyvä balanssi. Auto muuttuu pahasti aliohjaavaksi eli puskee, ja rattimiehen takavetoautohan ei puske vaan pitää mennä aina vähän sladissa.

Ainakin tuo oma 4 gen kaatuu etu nurkalleen noilla vakio paksuisilla vakaajilla,katotaan muuttuuko tilanne jousi ja iskari jumpan jälkeen vai poistetaanko takavakaaja.
1995 z28 manual.

Poissa Timo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 264
  • Hmm.. ottaisko poron.. vai Veekasin.
Vs: Torsen luistaa?
« Vastaus #10 : 18.11.2016 - klo:16:50 »
Ainakin osaan torseneista suositellaan mineraali öljyä juurikin pidon takia.
Tilanne paranee jos jäykistää etuvakaajaa ja keventää/poistaa takavakaajan tosin kakkakärryn akseli tuo omat haasteensa suoraan lähdettäessä.
Ja hyvästi hyvä balanssi. Auto muuttuu pahasti aliohjaavaksi eli puskee, ja rattimiehen takavetoautohan ei puske vaan pitää mennä aina vähän sladissa.
Vain paskahuusissa pytyt on pystyssä.

Poissa BB

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 401
  • 1995 z28
Vs: Torsen luistaa?
« Vastaus #9 : 01.11.2016 - klo:22:06 »
Ainakin osaan torseneista suositellaan mineraali öljyä juurikin pidon takia.
Tilanne paranee jos jäykistää etuvakaajaa ja keventää/poistaa takavakaajan tosin kakkakärryn akseli tuo omat haasteensa suoraan lähdettäessä.
1995 z28 manual.

Poissa JariN

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 225
  • Sukupuoli: Mies
  • sopuhintaan saa hipun sontaa
Vs: Torsen luistaa?
« Vastaus #8 : 01.11.2016 - klo:21:30 »
Elvytetään wanhaa topiccia.
Mä laitoin viimetalvena kolmoskoppaseen tollasen nelosgeneraation torsenin. Shimmauksen teki ammattimies. Noin 3500km se toimi tosi hyvin, mut sitten alkoi mutkissa sisäpuolen rengas lipsua. Ja kun pito menee, niin lukko ei tartu mukaan ollenkaan. Vähän sama efekti joskus koettu torsen quattrossa: kun vetonivel paskantaa niin voima pääsee "vuotamaan" helpoimman kautta pihalle ja siitä tulee yksvetonen/liikuntakyvytön. 

Voiko tuota camaron torsenia jotenkin kiristää? Ja/tai minkälaisia lisäpalikoita tarvii hankkia?
Firebird T-top LST '89

Käyttöruoskat: vag mukamaasturi 2.0tdi 4wd '08 ja hothatchback 2.0tfsi '06

Poissa Tommi

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 337
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Torsen luistaa?
« Vastaus #7 : 04.05.2013 - klo:09:18 »
Tuon ikäisen trans amin torsen lukkoa pitäisi pystyä kiristämään.
Jäykempi peräöljy saattaa auttaa vähän

Rallissa käytettävissä torseneissa on ymmärtääkseni jonkilaiset kitkalevyt lisänä joilla tavallaan tehdään esijännitystä jolloin torsenin toiminta ei mene sekaisin kuten tavallisella torsenilla käy toisen pyörän menettäessä pidon lähes kokonaan. Ainakin quifella valmistaa semmoisia. Onko trans amissa vastaava? Ainakin SS camaron torsenin näytti ihan vavalliselle kun sellainen asennettiin KimmoT:n camaroon.

Minun havaintojen mukaan torseni on aivan loistava ajaa verrattuna kartiolukkoon. Varsinkin sateella perä on todella rauhallinen käytökseltään verrattuna kartiolukkoon joka on kuin kemppilukkolla ajaisi. Radalla torsen pelaa hienosti mutta kuten ketjun aloittaja valitti niin joissain mutkissa alkaa sisäkurvin pyörä sutimaan. Minusta vika on liian jäykässä takavakaajassa. Ainakin camaron vakio takavakaaja on aivan liian jäykkä etupäähän verrattuna. Veikkaisin että olisi nopeampi ajaa jos ottaisi koko vakaajan pois.
-94 3.4l Firebird (perheen kesäkäyttis)
-73 Opel Commodore GS/E Coupe 3.0
-82 Galant 2.3TD Endurance kilpuri
-77 Kadett 2.2 Ratalelu

www.team1000.kuvat.fi

Poissa Woodpecker

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 267
  • Sukupuoli: Mies
  • -99 Camaro LS1+aut
Vs: Torsen luistaa?
« Vastaus #6 : 03.05.2013 - klo:18:27 »
...toisenpuolen kartio kuluu tiettävästi nopeemmin...

Vasen?
Oikeassa autossa on jäykkä taka-akseli, automaatti vaihteisto ja 16 venttiiliä

Poissa rstuning

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2677
  • Sukupuoli: Mies
  • Black GTA 5.7tpi -87
    • GTA-87 5.7 Black
Vs: Torsen luistaa?
« Vastaus #5 : 03.05.2013 - klo:11:40 »
B&W kartiolukko toimii kuluneena just samoin ja siinä taitaa johtua siitä että toisenpuolen kartio kuluu tiettävästi nopeemmin...
If i had all the money i´ve spent on cars, i would spend it all on cars!