Kirjoittaja Aihe: 5.0TBI ei käy  (Luettu 10124 kertaa)

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3379
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: 5.0TBI ei käy
« Vastaus #38 : 09.04.2020 - klo:21:18 »

Bensanpaine mittarisarja sarja kyllä löytyy ja pumpun paineen saan mitattua, mutta en suuttimille menevää painetta.
Pumpun paine = suuttimille menevä paine. Ellei ole matkalta linja niin pahasti tukossa ettei tavara mene suuttimille asti jolloin pumpulta mitattuna paine on liian iso.
Paineensäädin on vasta suuttimien jälkeen paluupuolella alentamassa "liikaa painetta" takaisin tankkiin.
Itse asiassa bensakoneen jatkuvakiertoisessa järjestelmässä "paineensäädin" on oikeammin paineenrajoitin tai ylipaineventtiili.
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa Chevy Nova

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: 5.0TBI ei käy
« Vastaus #37 : 08.04.2020 - klo:09:07 »
3 geniä ei saa ohjelmoitua suoraan liittimestä. Pitää polttaa prommille muutokset ja vaihtaa prommi ECM:ään. JoukoY noita tekee:
http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=69337.0
Kiitos, laitoin Joukolle yv:tä. Toivottavasti Camaron saisi takaisn liikenteeseen vielä joskus.

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5302
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: 5.0TBI ei käy
« Vastaus #36 : 08.04.2020 - klo:08:36 »
Löytyykö kerholaista kellä boksin ohjelmointiin tarvittavat laitteet, minullakin on HP-tuners mutta se ei sovi tuohon vanhaan obd liittimeen, silläkin käsittääkseni vois muuten homman tehdä, Auto on nyt Valkeakoskella.
Bensanpaine mittarisarja sarja kyllä löytyy ja pumpun paineen saan mitattua, mutta en suuttimille menevää painetta. Tankkia tuskin oli irroitettu ennen kun tarkistin pumpulta linjaan menevän letkun bensatankin sisältä, sieltä ei löytynyt ongelmaa, tankin pannat sen näköiset että väärää pumppua sinne tuskin on vaihdettu, ja painetta tulee.
Pitää odotella jos joku kellä laitteet tuon "lastutuksen" tekoon on ottais yhteyttä, kun itse en vielä ole löytänyt ketään kuka homman tekis. Sillä sais varmuudella tuon vatsin pois, egr:ää oon tutkinut mutta sekin tuntuu pelaavan eikä aiheuta imuvuotoa, samalla kumminkin senkin sais poistaa mahdollisena vian aiheuttajana jos ohjelmalla onnistuu.
Tänään siirrän auton tallista ulos, kun muut projektit vaatii tilaa, eli kiireet loppui Camaron osalta.
3 geniä ei saa ohjelmoitua suoraan liittimestä. Pitää polttaa prommille muutokset ja vaihtaa prommi ECM:ään. JoukoY noita tekee:
http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=69337.0

Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa Chevy Nova

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: 5.0TBI ei käy
« Vastaus #35 : 08.04.2020 - klo:07:35 »
VATSin ongelmista pääsee lopullisesti eroon kun sen ohjelmoi ECM-stä pois käytöstä ja ohittaa starttireleen.
Uuden (ohjelmoidun) "lastun" pystyy kerholaisistakin muutama tekemään. Samalla vaivalla voi muutella muutakin esim. egr.


Joka tapauksessa tuosta ajonesto-ongelmasta kannattaa aloittaa. Sekoilevana voi tehdä mitä tahansa...


Bensanpaine on TBIssä helpoin mitata suodattimelta. Putki irti, T-kappale väliin ja mittari siihen. Sopiva mittarisarja ei maailmalla montaa kymppiä maksa.
https://www.ebay.com/itm/Neilsen-Fuel-Pressure-Test-Kit-Test-Gauge-Banjo-Bolt-Gm-TBI-Shrader-3382/162604584732?epid=1955692982&hash=item25dbfd0f1c:g:pyoAAOSwl5dZd1ob
https://www.ebay.com/itm/Actron-Professional-Fuel-Pressure-Tester-Kit-CP7838/190513309545?epid=1572365593&hash=item2c5b7a6769:g:QSwAAMXQCtlRQTxT
Nämä tuli yhtäkkiä vastaan...
Löytyykö kerholaista kellä boksin ohjelmointiin tarvittavat laitteet, minullakin on HP-tuners mutta se ei sovi tuohon vanhaan obd liittimeen, silläkin käsittääkseni vois muuten homman tehdä, Auto on nyt Valkeakoskella.
Bensanpaine mittarisarja sarja kyllä löytyy ja pumpun paineen saan mitattua, mutta en suuttimille menevää painetta. Tankkia tuskin oli irroitettu ennen kun tarkistin pumpulta linjaan menevän letkun bensatankin sisältä, sieltä ei löytynyt ongelmaa, tankin pannat sen näköiset että väärää pumppua sinne tuskin on vaihdettu, ja painetta tulee.
Pitää odotella jos joku kellä laitteet tuon "lastutuksen" tekoon on ottais yhteyttä, kun itse en vielä ole löytänyt ketään kuka homman tekis. Sillä sais varmuudella tuon vatsin pois, egr:ää oon tutkinut mutta sekin tuntuu pelaavan eikä aiheuta imuvuotoa, samalla kumminkin senkin sais poistaa mahdollisena vian aiheuttajana jos ohjelmalla onnistuu.
Tänään siirrän auton tallista ulos, kun muut projektit vaatii tilaa, eli kiireet loppui Camaron osalta.

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3379
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: 5.0TBI ei käy
« Vastaus #34 : 07.04.2020 - klo:22:37 »
VATSin ongelmista pääsee lopullisesti eroon kun sen ohjelmoi ECM-stä pois käytöstä ja ohittaa starttireleen.
Uuden (ohjelmoidun) "lastun" pystyy kerholaisistakin muutama tekemään. Samalla vaivalla voi muutella muutakin esim. egr.


Joka tapauksessa tuosta ajonesto-ongelmasta kannattaa aloittaa. Sekoilevana voi tehdä mitä tahansa...


Bensanpaine on TBIssä helpoin mitata suodattimelta. Putki irti, T-kappale väliin ja mittari siihen. Sopiva mittarisarja ei maailmalla montaa kymppiä maksa.
https://www.ebay.com/itm/Neilsen-Fuel-Pressure-Test-Kit-Test-Gauge-Banjo-Bolt-Gm-TBI-Shrader-3382/162604584732?epid=1955692982&hash=item25dbfd0f1c:g:pyoAAOSwl5dZd1ob
https://www.ebay.com/itm/Actron-Professional-Fuel-Pressure-Tester-Kit-CP7838/190513309545?epid=1572365593&hash=item2c5b7a6769:g:QSwAAMXQCtlRQTxT
Nämä tuli yhtäkkiä vastaan...
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa Chevy Nova

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: 5.0TBI ei käy
« Vastaus #33 : 07.04.2020 - klo:22:00 »
Muutama perus juttu:
Miksi ECM on vaihdettu?
Onko siellä varmasti oikea ECM ja softa?
VATS valo pitäisi syttyä, kun kääntää virrat päälle, onko siellä polttimoa lainkaan?
Mulla VATS estää starttauksen ei bensan saantia, siis -89 TPI.
Onko avaimessa oleva vastus kulunut ja ei anna kontaktia?
Toimiiko laturin piuhat irroitettuna?
ECM vaihdettu siinä toivossa että vika olis ollut siellä, ei ollut, eikä vanhallakaan toiminta muutu.
Starttauksen estää tässäkin vats, vastus ei ollut kulunut, mutta edellinen omistaja oli katkaissut rattiputken vierestä toisen johdon ja laittanut apikon joka ei mennyt mihinkään. Nyt liittimeen laitettu avainta vastaava vastus, ei tulosta.
Sekurity valon sain jollain konstilla kerran palaan mut en muista millä, polttimo siis on.
Ei toimi laturin johdot irroitettuna, yhtään paremmin.
Starttaus siis saatu toimiin maadoittamalla startin releen maa, käsittääkseni oikeasti vats tekee tuon jos toimis oikein.

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5302
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: 5.0TBI ei käy
« Vastaus #32 : 07.04.2020 - klo:14:11 »
Muutama perus juttu:
Miksi ECM on vaihdettu?
Onko siellä varmasti oikea ECM ja softa?
VATS valo pitäisi syttyä, kun kääntää virrat päälle, onko siellä polttimoa lainkaan?
Mulla VATS estää starttauksen ei bensan saantia, siis -89 TPI.
Onko avaimessa oleva vastus kulunut ja ei anna kontaktia?
Toimiiko laturin piuhat irroitettuna?
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa Chevy Nova

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: 5.0TBI ei käy
« Vastaus #31 : 06.04.2020 - klo:12:26 »
Tuo on vähäpäästöiseksi merkattu, bensan painetta en saa mitattua kun ei ole tbi:hin sopivaa liitintä, regu kun on tbi:n rungossa, ja mittaus tarvis tehdä suuttimien tilalle tulevalla "motikalla". Pahin ongelma tietty että se on kimppa-auto eikä kaveri myy osuuttaan. Toimiin vois saada vaihtamalla imusarjan ja jonkun jälkiasennus ruiskun ja jakajan. Voi tulla vaan liian kalliiksi nykyisellä omistuspohjalla, mutta eikös sillä pääsis tuosta vatsista eroon ja sais leimattuakin. Auton muut sähkölaitteet tuntuis pelaavan. Vikakoodi 53 on vian aiheuttaja, mutta sen vikaa ja aiheuttajaa en löydä. Yuotuben ohjeilla tein avainta vastaavan vastuksen vats liittimeen ratiputken kohdalle, mutta sekään ei poistanut startin maadoitusongelmaa mikä kait menee vatsin kautta.
 
Vats ja Tbi vieras, niin en osaa auttaa.
Mutta muutaman huomion tein ketjua lukiessani.
-Tbi bensanpaineen tulisi olla 9-13 psi eli 0.6-0.8 bar.
-Molempien kansien takapäissä maa-johdot.
-Jos ei vähäpäästöinen, niin saa kaasarilla päästöistä läpi katalysaattorin kanssa.
Jos viritetty ja hc600 raja, niin ei salli rajumpia virityksiä.
Hc1000 menee jo hevimpänä päästöihin.

Jos Tampereen seudulta ei löydy tätä kautta apua, niin älä epäröi kysyä:

https://www.overdrive.fi/

http://finnshark.com/forum/

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4655
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 5.0TBI ei käy
« Vastaus #30 : 04.04.2020 - klo:18:00 »
Joo kyllä mä koitinkin nykiä koneen maapiuhaa. Ei jäänyt käteen, ja noita antureita oon irroitellut ainakin
-tps mitattu ja ohmit arvojen mukaiset
-map antaa vikakoodin sen ollessa irti ja vika häviää kun se se kiinni takaisin.
-lämpöanturi imusarjassa
-koko jakaja vaihdettu.
Näistä ei vaikuta käyntiin mikään
-nakutus anturia ja lambdaa en ole tutkinut. Missä nakutus anturi on? Lambdan en ole tutkinut kun en ole viitsinyt tunkata vielä autoo ylös, mut on sekin tehtävä jossain vaiheessa.

Ruiskun suuttimet mielestäni antaa hyvän suihkun eikä jää pisaroita tai vuotamaan.
Sytkäennakko on nyt samalla kohtaa kun ennen jakajan vaihtoa, mut ehkä väärin säädetty kun tuolla pumppaus hommalla käynti on hankalaa, enkä irrottanut mitään johtoa sitä lampulla katsoessa ja kääntäessä. Mut silloin kun käyttää sillai pumppaamalla käy siististi ei paututa putkeen tai kaasariin.

Mistä bensanpaineen saa mitattua oikein? Kun en löytänyt mitään kohtaa mistä mittaan, niin otin vaan putken irti ja mittari siihen, että näin maksimi paineen ja sitä oli sen mitä mittari näytti. Muistaakseni 7bar.

Virtalukon pohjaa en ole tutkinut.

Mikä aiheuttaa nyt uudella jakajalla sen että sammuessaan jää kierrosluku mittari päälle, siis jihan kuin jakaja antais kipinää siihen kärjen kohdalle mihin sammui. Vanha jakaja ei tehnyt niin. Loppuu naputus kyllä kun virran kääntää pois.

Saako tuollaista leimasta läpi kaasarilla ja hei jakajalla?

Vats ja Tbi vieras, niin en osaa auttaa.
Mutta muutaman huomion tein ketjua lukiessani.
-Tbi bensanpaineen tulisi olla 9-13 psi eli 0.6-0.8 bar.
-Molempien kansien takapäissä maa-johdot.
-Jos ei vähäpäästöinen, niin saa kaasarilla päästöistä läpi katalysaattorin kanssa.
Jos viritetty ja hc600 raja, niin ei salli rajumpia virityksiä.
Hc1000 menee jo hevimpänä päästöihin.

Jos Tampereen seudulta ei löydy tätä kautta apua, niin älä epäröi kysyä:

https://www.overdrive.fi/

http://finnshark.com/forum/



« Viimeksi muokattu: 04.04.2020 - klo:18:05 kirjoittanut Fenix »

Poissa Chevy Nova

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: 5.0TBI ei käy
« Vastaus #29 : 04.04.2020 - klo:12:31 »
Nyt on ideat loppu, 53 vikaa en saa millään kuitattua pois, hyvistä ohjeista huolimatta. Onko Tampereen lähellä suositusta korjaamosta kuka sähköistä, vatsista, jne selvillä. Tai jotain kuka saisi korvausta vastaan saisi Camaron käymään.
« Viimeksi muokattu: 04.04.2020 - klo:16:03 kirjoittanut Chevy Nova »

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3379
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: 5.0TBI ei käy
« Vastaus #28 : 04.10.2019 - klo:22:20 »
Sytkä säädetään EST-liitin irroitettuna. 1-nap liitin on vänkärin puolen rintapellissä lämppärin kotelon lähellä. Tuota johtoa pitkin säätää boxi ennakkoa.
Dampperin merkit kannattaa aina tarkistaa että pitää paikkansa. Dampperin ulkokehällä on vanhimmiten taipumus siirtyä itsekseen.
YKK-n etsiminen onnistuu suunnilleen vaikka ruuvimeisselillä 1. pytyn tulpanreiästä.


VATS johto ja liitin löytyy rattiputken alta. Yleensä littana oranssi johto jossa 2 valkoista johtoa sisällä. VATS estää bensansaannin mutta silloin ei kyllä kävis ollenkaan.


Lambdan liitin löytyy jarrutehostajan alta/vierestä.


Jakajasta ei tosiaan saisi tulla mitään kipinää ellei se pyöri.


Paine on helpoin mitata suodattimelta sopivalla T-kappaleella. Mulla olis Kokkolassa TBI-hin tarkoitettu mittarisarja. Virallinen on n.15psi/1bar.


89 menee päästöistä kaasarillakin kunhan ei ole merkattu vähäpäästöiseksi. Jakaja tarvii vaihtaa mekaanisesti säätyväksi ja bensan paine kaasarille max 5psi.


Nakutusanturin boxi pitäisi olla imusarjan päällä. Musta littana n. 7x7cm ja anturi oikealla lohkon alarajassa startin vieressä.
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 694
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: 5.0TBI ei käy
« Vastaus #27 : 04.10.2019 - klo:20:38 »
Näitä on nähty ja aina yhtä päin kettua asennettu. Omasta tuli ämpärillinen piuhaa, releitä, surriteippauksia ym. paskaa..
Mul on kans ihan ite asennettu. Vats kyllä jätetty rauhaan ja ei ole Cobra (koska haiskahtaa joltain v..tun hevosmiesten Fjordilta).
Sorry OT :)
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa letkume

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2327
Vs: 5.0TBI ei käy
« Vastaus #26 : 04.10.2019 - klo:20:33 »
..Cobra..

Näitä on nähty ja aina yhtä päin kettua asennettu. Omasta tuli ämpärillinen piuhaa, releitä, surriteippauksia ym. paskaa..
´94 Z28

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 694
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: 5.0TBI ei käy
« Vastaus #25 : 04.10.2019 - klo:20:28 »
Noita Vats-boksejakin on menny...
Ja jos meinaat pitää auton niin tuohan on laitettava jotenkin anyway.
Valkoset ohkaset johdot menee rattiputkelta avaimelle mittaamaan sen vastuksen. Oliko sit johdot vielä keltasen sukan sisällä... Vatsin kytkentäkaavio varmaan löytyy jostain netistä, ja joku tietää tuon toimintalogiikan paremmin.
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa Chevy Nova

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: 5.0TBI ei käy
« Vastaus #24 : 04.10.2019 - klo:20:17 »
Tuo VATSin "ohitus" ja riisuttu aftermarket-häly (ajonestolla?) jotenkin vähän haiskahtaa...
Palaako "Security" virrat päällä ja ei pala käydessä?
Ei pala missään vaiheessa security.
Sitä en tiedä onko se Cobra ollut ajonestolla, mutta ryöstäjiä siellä on paljon johdoissa. Ajatus oli tehdä se Vats ohitus oikein, mutta vastus vielä hakematta, ja sen verran etsin johtoja mihin se avainta vastaava vastus tulee ei löytynyt heti, siitä johto viidakosta.
Oma epäily onkin nyt kun osien vaihto ei auttanut että, voisko se Vats estää jotenkin suuttimien toimintaa, kun on noin vähän äkkiä tehty.
Homma alkoi kun etsin ongelmaa miksi se ei starttaa, ja totesin ettei virta-avaimelta tule herätettä, seurasin heräte johtoa startilta tulipeltiin ja huomasin että sisältä lattialla oleva starttirele ei saa maita, ja siitä maajohdosta oli poistettu ryöstäjä jonka surrasin maihin. Laite alkoi siis starttaan ja jopa käymään noin lipsuttelemalla.
Vatsista en tiennyt mitään kunnes sen vika mahdollisuudesta tuli juttua monestakin paikasta.