Kirjoittaja Aihe: 5.0TBI ei käy  (Luettu 5584 kertaa)

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3198
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: 5.0TBI ei käy
« Vastaus #29 : 04.10.2019 - klo:22:20 »
Sytkä säädetään EST-liitin irroitettuna. 1-nap liitin on vänkärin puolen rintapellissä lämppärin kotelon lähellä. Tuota johtoa pitkin säätää boxi ennakkoa.
Dampperin merkit kannattaa aina tarkistaa että pitää paikkansa. Dampperin ulkokehällä on vanhimmiten taipumus siirtyä itsekseen.
YKK-n etsiminen onnistuu suunnilleen vaikka ruuvimeisselillä 1. pytyn tulpanreiästä.


VATS johto ja liitin löytyy rattiputken alta. Yleensä littana oranssi johto jossa 2 valkoista johtoa sisällä. VATS estää bensansaannin mutta silloin ei kyllä kävis ollenkaan.


Lambdan liitin löytyy jarrutehostajan alta/vierestä.


Jakajasta ei tosiaan saisi tulla mitään kipinää ellei se pyöri.


Paine on helpoin mitata suodattimelta sopivalla T-kappaleella. Mulla olis Kokkolassa TBI-hin tarkoitettu mittarisarja. Virallinen on n.15psi/1bar.


89 menee päästöistä kaasarillakin kunhan ei ole merkattu vähäpäästöiseksi. Jakaja tarvii vaihtaa mekaanisesti säätyväksi ja bensan paine kaasarille max 5psi.


Nakutusanturin boxi pitäisi olla imusarjan päällä. Musta littana n. 7x7cm ja anturi oikealla lohkon alarajassa startin vieressä.
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 591
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: 5.0TBI ei käy
« Vastaus #28 : 04.10.2019 - klo:20:38 »
Näitä on nähty ja aina yhtä päin kettua asennettu. Omasta tuli ämpärillinen piuhaa, releitä, surriteippauksia ym. paskaa..
Mul on kans ihan ite asennettu. Vats kyllä jätetty rauhaan ja ei ole Cobra (koska haiskahtaa joltain v..tun hevosmiesten Fjordilta).
Sorry OT :)
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa letkume

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2238
Vs: 5.0TBI ei käy
« Vastaus #27 : 04.10.2019 - klo:20:33 »
..Cobra..

Näitä on nähty ja aina yhtä päin kettua asennettu. Omasta tuli ämpärillinen piuhaa, releitä, surriteippauksia ym. paskaa..
´94 Z28

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 591
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: 5.0TBI ei käy
« Vastaus #26 : 04.10.2019 - klo:20:28 »
Noita Vats-boksejakin on menny...
Ja jos meinaat pitää auton niin tuohan on laitettava jotenkin anyway.
Valkoset ohkaset johdot menee rattiputkelta avaimelle mittaamaan sen vastuksen. Oliko sit johdot vielä keltasen sukan sisällä... Vatsin kytkentäkaavio varmaan löytyy jostain netistä, ja joku tietää tuon toimintalogiikan paremmin.
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa Chevy Nova

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 5.0TBI ei käy
« Vastaus #25 : 04.10.2019 - klo:20:17 »
Tuo VATSin "ohitus" ja riisuttu aftermarket-häly (ajonestolla?) jotenkin vähän haiskahtaa...
Palaako "Security" virrat päällä ja ei pala käydessä?
Ei pala missään vaiheessa security.
Sitä en tiedä onko se Cobra ollut ajonestolla, mutta ryöstäjiä siellä on paljon johdoissa. Ajatus oli tehdä se Vats ohitus oikein, mutta vastus vielä hakematta, ja sen verran etsin johtoja mihin se avainta vastaava vastus tulee ei löytynyt heti, siitä johto viidakosta.
Oma epäily onkin nyt kun osien vaihto ei auttanut että, voisko se Vats estää jotenkin suuttimien toimintaa, kun on noin vähän äkkiä tehty.
Homma alkoi kun etsin ongelmaa miksi se ei starttaa, ja totesin ettei virta-avaimelta tule herätettä, seurasin heräte johtoa startilta tulipeltiin ja huomasin että sisältä lattialla oleva starttirele ei saa maita, ja siitä maajohdosta oli poistettu ryöstäjä jonka surrasin maihin. Laite alkoi siis starttaan ja jopa käymään noin lipsuttelemalla.
Vatsista en tiennyt mitään kunnes sen vika mahdollisuudesta tuli juttua monestakin paikasta.

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 591
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: 5.0TBI ei käy
« Vastaus #24 : 04.10.2019 - klo:19:47 »
Tuo VATSin "ohitus" ja riisuttu aftermarket-häly (ajonestolla?) jotenkin vähän haiskahtaa...
Palaako "Security" virrat päällä ja ei pala käydessä?
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa Chevy Nova

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 5.0TBI ei käy
« Vastaus #23 : 04.10.2019 - klo:19:40 »
Johto on pultilla kannen päädyssä kiinni. Kannattaa myös kokeilla ottaa johdosta kiinni ja nykäistä. Jos jää käteen oli hapettunut.


Sitten sama neuvo kun aina ennenkin: Ota yksitellen antureista liittimiä irti ja kokeile käyntiä. Kokeilukertojen välissä boxin nollaus (akunkenkä hetkeksi irti).
MAP, TPS, lämpöanturit, lambda, jakajan EST, nakutus-moduuli jne. Sillä löytyy mahdollisesti rikkinäinen anturi jos käynti paranee.


Miltä suuttimien viuhkat näyttää käydessä? Taskulampulla näkee.
Myös bensapaine olisi hyvä mitata. Matala paine voi aiheuttaa vastaavia oireita kun vain pumppaamalla pysyy käynnissä.


Onko sytkäennakko varmasti oikein? Ja dampperin merkki?


Mittaa esim. puolalle tuleva jännite käynnissä. Virtalukon "pohjia" on joskus sulanut...
Joo kyllä mä koitinkin nykiä koneen maapiuhaa. Ei jäänyt käteen, ja noita antureita oon irroitellut ainakin
-tps mitattu ja ohmit arvojen mukaiset
-map antaa vikakoodin sen ollessa irti ja vika häviää kun se se kiinni takaisin.
-lämpöanturi imusarjassa
-koko jakaja vaihdettu.
Näistä ei vaikuta käyntiin mikään
-nakutus anturia ja lambdaa en ole tutkinut. Missä nakutus anturi on? Lambdan en ole tutkinut kun en ole viitsinyt tunkata vielä autoo ylös, mut on sekin tehtävä jossain vaiheessa.

Ruiskun suuttimet mielestäni antaa hyvän suihkun eikä jää pisaroita tai vuotamaan.
Sytkäennakko on nyt samalla kohtaa kun ennen jakajan vaihtoa, mut ehkä väärin säädetty kun tuolla pumppaus hommalla käynti on hankalaa, enkä irrottanut mitään johtoa sitä lampulla katsoessa ja kääntäessä. Mut silloin kun käyttää sillai pumppaamalla käy siististi ei paututa putkeen tai kaasariin.

Mistä bensanpaineen saa mitattua oikein? Kun en löytänyt mitään kohtaa mistä mittaan, niin otin vaan putken irti ja mittari siihen, että näin maksimi paineen ja sitä oli sen mitä mittari näytti. Muistaakseni 7bar.

Virtalukon pohjaa en ole tutkinut.

Mikä aiheuttaa nyt uudella jakajalla sen että sammuessaan jää kierrosluku mittari päälle, siis jihan kuin jakaja antais kipinää siihen kärjen kohdalle mihin sammui. Vanha jakaja ei tehnyt niin. Loppuu naputus kyllä kun virran kääntää pois.

Saako tuollaista leimasta läpi kaasarilla ja hei jakajalla?


Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3198
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: 5.0TBI ei käy
« Vastaus #22 : 04.10.2019 - klo:17:18 »
...johto sen verran syvällä että en ole löytänyt kiinnitys kohtaa edes...
Johto on pultilla kannen päädyssä kiinni. Kannattaa myös kokeilla ottaa johdosta kiinni ja nykäistä. Jos jää käteen oli hapettunut.


Sitten sama neuvo kun aina ennenkin: Ota yksitellen antureista liittimiä irti ja kokeile käyntiä. Kokeilukertojen välissä boxin nollaus (akunkenkä hetkeksi irti).
MAP, TPS, lämpöanturit, lambda, jakajan EST, nakutus-moduuli jne. Sillä löytyy mahdollisesti rikkinäinen anturi jos käynti paranee.


Miltä suuttimien viuhkat näyttää käydessä? Taskulampulla näkee.
Myös bensapaine olisi hyvä mitata. Matala paine voi aiheuttaa vastaavia oireita kun vain pumppaamalla pysyy käynnissä.


Onko sytkäennakko varmasti oikein? Ja dampperin merkki?


Mittaa esim. puolalle tuleva jännite käynnissä. Virtalukon "pohjia" on joskus sulanut...
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa Chevy Nova

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 5.0TBI ei käy
« Vastaus #21 : 04.10.2019 - klo:17:09 »
Nyt testasin laturin johdot irti, ei auttanut ongelmaan sekään. Tuo 53 vika on outo koska ecm boksin vaihdon yhteydessä se tuli heti, ei siis kuittaantunut pois vaan vika oli jo ennen kun edes yritti käynnistää ja akku oli ollut irti pidempään.
Selvennyksenä vielä aikaisempiin, että autosta on edelliset korjaajat poistanut Cobran hälyttimen, ja sulakerasia sekä johtoja roikkuu melkoisesti kojelaudan alta, osa katkottu ilman liittimiä, mut vastaavan värisiä en ole löytänyt, että niitä pystysi liittään takaisin. Kaikki sähkölaitteet mielestäni toimii, sähkölasit kylläkin erittäin vaivalloisesti, no takaluukun lukko ei toimi, mutta sieltä on valo pois ja käsittääkseni virta lukkoon menee lampun kautta, valot, vilkut, puhallin, pyyhkijät, pissapoika, mittaristo jne. pelaa normaalisti. Osa ns. päättömiä johtoja varmaan stereoista.
 

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5054
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: 5.0TBI ei käy
« Vastaus #20 : 04.10.2019 - klo:16:23 »
Laturin päästä tulee normaali noin 14V., ja korkeammalle ei voltit nouse vaikka sais heräteltyä kierroksia paljonkin lisää, mutta tuota johto irti käyttämistä pitää testata. Apuvirta kaapeleilla olen koittanut akulta koneeseen ja akulta runkoon ja rungosta koneeseen, ilman tulosta. Koneelta runkoon tässä menee repsikan puolelta kuparilattakaapeli, koneen pään kiinnitys on putsaamatta kun johto sen verran syvällä että en ole löytänyt kiinnitys kohtaa edes, mut rungon puolelta kiinnitys piste oli auki ja hioin molemmat pinnat puhtaaksi. Vähän hankala hommaa kun pitää olla kaveri käyttämässä autoa, eikä hän saa pidettyä sitä käynnissä, kun kaasun painelussa tarvii olla tarkana että ei lipsuta liikaa eikä liian vähän, jolloin itse ei pysty suorittaan mittauksia oikein hyvin, kun sammuu vähän väliä.
Jos laturin diodisilta kärähtää, voi jännite olla silt 14V, mutta kanttiaalto sekoittaa ECM:n, vaikuttaisi juurikin siltä, kun joutuu lipsuttelemalla antamaan tarpeeksi bensaa.
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa Chevy Nova

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 5.0TBI ei käy
« Vastaus #19 : 04.10.2019 - klo:16:20 »
Mystisten jännitevikojen kohdalla voi vika olla laturissa. Diodivian tapauksessa voi tulla vaihtovirtaa läpi.
Saa testattua yleismittarin AC-V asennossa (ei saa näyttää mitään) tai ottamalla laturinhihnan pois tai laturista johdot irti.


Toinen on moottorin ja korin välinen maadoitus. Yleensä kuskin puolen kannen takapäässä paljas kuparipunos. Jos maadoitus on huono joutuu laturi nostamaan jännitettä jotta akulle päätyy se n. 14V.
Samalla kiertää maadoitus ties mistä ja sekoittaa moottorinohjauksen.
Helppo kokeilla esim. apuvirtakaapelilla akun"-" > moottori tai mittaamalla jännitehäviö auton käydessä akun miinuksen ja moottorin väliltä. Saa olla max voltin kymmenesosia.
Sama homma myös akku > kori väliltä ja moottori > kori.
Laturin päästä tulee normaali noin 14V., ja korkeammalle ei voltit nouse vaikka sais heräteltyä kierroksia paljonkin lisää, mutta tuota johto irti käyttämistä pitää testata. Apuvirta kaapeleilla olen koittanut akulta koneeseen ja akulta runkoon ja rungosta koneeseen, ilman tulosta. Koneelta runkoon tässä menee repsikan puolelta kuparilattakaapeli, koneen pään kiinnitys on putsaamatta kun johto sen verran syvällä että en ole löytänyt kiinnitys kohtaa edes, mut rungon puolelta kiinnitys piste oli auki ja hioin molemmat pinnat puhtaaksi. Vähän hankala hommaa kun pitää olla kaveri käyttämässä autoa, eikä hän saa pidettyä sitä käynnissä, kun kaasun painelussa tarvii olla tarkana että ei lipsuta liikaa eikä liian vähän, jolloin itse ei pysty suorittaan mittauksia oikein hyvin, kun sammuu vähän väliä. 

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3198
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: 5.0TBI ei käy
« Vastaus #18 : 04.10.2019 - klo:15:49 »
Mystisten jännitevikojen kohdalla voi vika olla laturissa. Diodivian tapauksessa voi tulla vaihtovirtaa läpi.
Saa testattua yleismittarin AC-V asennossa (ei saa näyttää mitään) tai ottamalla laturinhihnan pois tai laturista johdot irti.


Toinen on moottorin ja korin välinen maadoitus. Yleensä kuskin puolen kannen takapäässä paljas kuparipunos. Jos maadoitus on huono joutuu laturi nostamaan jännitettä jotta akulle päätyy se n. 14V.
Samalla kiertää maadoitus ties mistä ja sekoittaa moottorinohjauksen.
Helppo kokeilla esim. apuvirtakaapelilla akun"-" > moottori tai mittaamalla jännitehäviö auton käydessä akun miinuksen ja moottorin väliltä. Saa olla max voltin kymmenesosia.
Sama homma myös akku > kori väliltä ja moottori > kori.
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa Chevy Nova

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 5.0TBI ei käy
« Vastaus #17 : 04.10.2019 - klo:15:31 »
Toisessa vikakoodissa tuo 53 oli määritelty vain ylijännitteeksi siis 17.1V tai yli, ja sellaista en ole saanut mittaamalla kertaakaan, siinä sanottiin että myös Vats vika voi antaa tuo koodin 53. Auto siis käynnistyy kyllä kohtuu hyvin, mutta ei käy kuin lipsauttelemalla kaasua, eikä siis pysty edes siirtään autoa kun sammuu heti vaihdetta päällä kokeillessa. Käynnistys siis startin releen maadoitus johto maadoitettuna joka ilmeisesti maadoittuu vasta Vatsin kautta oikein toimiessaan. Pitää tutkia kaapelit jos ne olis syöpynyt, plus kaapeli kyllä lämpiää starttaillessa, eli kyllä siinä voi vikaakin olla, mutta voiko se vaikuttaa niin että ei käy käynnistyttyään? Sytkämoduli on siis uusi ja käyttäytyi samoin vanhalla sytkämodulilla, Puolaa en vaihtanut, mutta pitää sekin vaihtaa vielä.

Poissa letkume

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2238
Vs: 5.0TBI ei käy
« Vastaus #16 : 04.10.2019 - klo:10:20 »
..maadoitusvikaa..

53. Battery voltage – low/high/error or Egr valve solenoid 1 – Circuit error  ( Depending on the car model )

Mittailes, että jännitettä tulee tarpeeksi tietokoneelle, jakajalle jne. myös startissa.

Onko sivunapakaapelit syöpyneet eristeen sisältä?

EDIT: bensavian voi testata sumuttamalla jarrukliineriä tms suoraan "kaasarista" sisään.

Sytkämoduuli aina epäilyn alla (puola vaihtoon samalla)
« Viimeksi muokattu: 04.10.2019 - klo:10:26 kirjoittanut letkume »
´94 Z28

Poissa Chevy Nova

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 5.0TBI ei käy
« Vastaus #15 : 03.10.2019 - klo:18:33 »
Mulla samanlainen vika.
Vika ilmoitus 53 aldl:stä. Mitä en saa pois, maadoitus vikaa olen etsinyt käynnistys kaapelilla ja kaikki maadoitusjohdot olen putsannut mitä olen löytänyt. Tätä autoa on siis jo pari ennen minua yrittänyt saada toimiin tuloksetta.
Minulle tullessa ei startannut ollenkaan, enkä minäkään saa herätettä meneen startille oikein, vain startinreleen maadoittamalla saan käymään, ja silloin ei käy muuta kun kaasua lipsauttelemalla, mutta sillai olen käyttänyt kuumaksi montakin kertaa, vaihdetta ei kestä laittaa päälle vaan sammuu heti, tasakaasua ei siedä ollenkaan.
Seuraavia vikoja oon koittanut eliminoida.
-Bensapumppu oli kädessä en löytänyt vikaa.
-ruiskun purin ja paineen säätimen kalvo ok.
-Bensanpainetta tulee, mutta en saa mitattua sitä oikein.
-alipaine vuotoja en ole löytänyt
-egr on putsattu ja toimii herkästi
-ecm on uusittu
-virranjakaja on uusittu
Jakajan vaihdon jälkeen kun auto sammuu jää kierroslukumittari heiluun, sitä ei tehnyt vanhalla
Itseltä alkaa mielenkiinto loppuun, kun turhaan vaihdettujen osien määrä lisääntyy. Mitä tutkin seuraavaksi?
Kyseessä siis -89 Camaro 305 kaksipisteruisku systeemillä.

« Viimeksi muokattu: 03.10.2019 - klo:18:36 kirjoittanut Chevy Nova »