Kirjoittaja Aihe: 1991 Vetelys "The Black Orange"  (Luettu 177177 kertaa)

Poissa Yorcci

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 702
  • Sukupuoli: Mies
  • It's better to burnout than fade away
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #508 : 07.11.2016 - klo:12:45 »
Reilut pari viikkoa sitten auto kuoli ihan kesken ajon melkein täydestä laukasta pienessä kiihdytyksessä :W Siinä tien poskessa selvisi sen verran, että kipinää ei tule ja lavettikyydillä kotiin. Testasin toisella puolalla ja ei sen enempää eloa vehkeeseen. Tuolla http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=67488.0 kyselin asiasta vähän lisää, kun en halunnut ihan suoriltaan uutta jakajaakan ostaa tuon MSD:n billet-jakajan tilalle. Sytkämoduleita näistä on kuulemma mennyt melko taajaan, joten päätin sitten vetää ihan kylmästi mutulla uuden modulin jakajaan.

Moduli löytyi paikallisesta putkasta hyllytavarana, mutta MSD:llä olivat keksineet käyttää juotostinaa liittimeen jakajan sisällä, joten ei onnistunut ihan paikalla vaihto. Ja kun kyseessä oli perjantai-iltapäivä, niin jätin homman siihen paikkaan kesken odottamaan lisämotivaatiota. Tänään oli motivaatiota kertynyt sen verran, että nappasin jakajan ylös ja keittiön pöydälle. Ensin kuoritaan juotokset näkyviin



Johdot juotin irti ja kipaisin kaupasta soppelit abico-liittimet, joihin juotin johdot kiinni varmistaen, että kaikki mahtuvat paikalleen sulassa sovussa



Lopuksi liittimien suojaksi liimallista kutistesukkaa



Jakajan rungon huolellinen putsaus vanhasta piitahnasta ja modulin mukana tulleen silikonirasvan levitin sekä jakajan runkoon että modulin metallipintaan. Sitten vehkeet nippuun ja auto käyntiin ensimmäisellä yrityksellä \m/

Olisi kovasti tehnyt mieli käydä pienellä ajolenkillä, mutta parissa viikossa on vaan kelit vaihdelleet sen verran, että renkaat ovat jäätyneet kiinni asfalttiin ja alla on vielä suvikumitkin, niin ehkä ajolenkki on parempi jättää myöhemmäksi. Jos vaikka vaihtaisi ne talvirenkaatkin alle...
1991 Corvette Coupé
595 Nm @ 4 700 rpm

Poissa Yorcci

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 702
  • Sukupuoli: Mies
  • It's better to burnout than fade away
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #507 : 27.09.2016 - klo:14:19 »
Oliko paljon eroa pakokaasujen hajussa kun tuli katalysaattorit?

Oli. Ja on.

Äänet vaimenivat jonkin verran vähemmän, kuin mitä ennakkoon odotin kattien vaikutukseksi, mutta eiköhän tuolla pärjää ihan kivasti.

Nyt, kun on vähän enemmän maantieajoakin takana, niin aika sopiva oli lopputulema pakoäänien suhteen kabiinissa. Tasakaasulla ei juurikaan huomaa pakoääniä, mutta vastaavasti rengasmelun huomaa paremmin... Toki kierrosten noustessa tilanne muuttuu niin, että pakoäänet kuuluvat ihan riittävästi ja peittävät rengasmelun ;D
1991 Corvette Coupé
595 Nm @ 4 700 rpm

Poissa z 28 jari

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2901
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #506 : 26.09.2016 - klo:10:27 »
Oliko paljon eroa pakokaasujen hajussa kun tuli katalysaattorit?
There is no easy answer, just easy questions...

Poissa Yorcci

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 702
  • Sukupuoli: Mies
  • It's better to burnout than fade away
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #505 : 25.09.2016 - klo:14:18 »
Eilen vaihdoin venajouset ja mittailin seetipaineet tuollaisella Moroson mittarilla. Tuohan on jonkin verran suuntaa-antava johtuen vähän karkeasta asteikosta, mutta muutamalla vedolla per jousi tuli toistettavia lukemia ja kaikissa pytyissä oli n. 160 lbs seetipaineet (Crowerin suositus 155 lbs) Kunhan jouset ovat muutaman kerran lämmenneet käyntilämpöön ja jäähtyneet, täytyy mitata uudestaan toisen puolen jouset (kun joka tapauksessa pitää vaihtaa Compin keinujen saapuessa pari keinua, nyt laitoin  vanhat Scorpionin keinut ykköspyttyyn vahingoittuneiden Compin keinujen tilalle).

Compin kiikut saapuivat viikolla ja tänään vaihdoin ne Scorpionien tilalle. Jousien seetipaineet näyttivät olevan ihan ennallaan siellä n. 160 lbs tienoilla, joten ei mitään uutta länsirintamalla.

Keinujen vaihtoa ennen finnsharkin Juhatee käväisi hieman avustamassa taas kerran pienissä putkistomuutoksissa. Reilut puolitoista viikkoa sitten alkoi kuulumaan ylimääräistä lopsutusta ja kabiiniinkin tunki välillä hieman pakokaasun hajua. Alustava arvailudiagnoosi osoitti syyttävää sormea Bilteman joustopaloja kohden, vaikka niiden uusimisesta ei ollutkaan kulunut kuin puolitoista vuotta http://finnshark.com/forum/showpost.php?p=461501&postcount=4450

Pettyneenä Bilteman tuotoksiin kaivelin nenää aikani ja tein raa'an päätöksen: ei nappaa enää heti kohta uudestaan. Ja autokin saisi olla vaikka aavistuksen hiljaisempi matka-ajossa. Joten US-Partsin Autoracing-puolelta pari 2,5-tuumaista 100-kennoista race-katalysaattoria tilaukseen: http://www.autoracing.fi/motorsport/katalysaattorit

Tänään sitten Biltaman joustopalat pois ja diagnoosi oli kohdillaan. Toinen joustopala oli luovuttanut yläpuolelta ihan selkeästi:



Jepjep. Mennyttä kalua on.



Ensin vähän mallailua kattien sijoitteluun ja suuntaukseen:



Sitten loppuputkiston kanssa mittailua, lyhentämistä (katit ovat pidemmät kuin noi poistetut joustopalat), sovittelua ja pientä hipistelyä, kunnes saadaan tyydyttävä lopputulos. Pientä tiggailua ja putkisto on valmiina takaisin paikalleen.



Samalla lyhennettiin putkistoa reilun sentin verran, että saatiin pakoputkien päät lähemmäksi tehtaan näkemystä ja vähän lisätilaa putkiston laajenemiseen pituussuunnassa, koska nyt ei enää ole joustopaloja, vaan putkisto on 'yhtä puuta'.



Äänet vaimenivat jonkin verran vähemmän, kuin mitä ennakkoon odotin kattien vaikutukseksi, mutta eiköhän tuolla pärjää ihan kivasti.
1991 Corvette Coupé
595 Nm @ 4 700 rpm

Poissa Yorcci

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 702
  • Sukupuoli: Mies
  • It's better to burnout than fade away
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #504 : 09.09.2016 - klo:10:28 »
Keskiviikkona mittasin puristuspaineet tuosta 3-pytystä ja vertailun vuoksi 5-, 7- ja 8-pytystä. Kaikissa neljässä identtiset n. 170 psi (n. 12 bar) paineet, joten ei ole 3-pytyn pakoventtiili ottanut itseensä reilun parin viikon takaisesta seikkailusta millään tavalla (eikä liene saanut mäntäkosketustakaan).

Eilen vaihdoin venajouset ja mittailin seetipaineet tuollaisella Moroson mittarilla. Tuohan on jonkin verran suuntaa-antava johtuen vähän karkeasta asteikosta, mutta muutamalla vedolla per jousi tuli toistettavia lukemia ja kaikissa pytyissä oli n. 160 lbs seetipaineet (Crowerin suositus 155 lbs) Kunhan jouset ovat muutaman kerran lämmenneet käyntilämpöön ja jäähtyneet, täytyy mitata uudestaan toisen puolen jouset (kun joka tapauksessa pitää vaihtaa Compin keinujen saapuessa pari keinua, nyt laitoin  vanhat Scorpionin keinut ykköspyttyyn vahingoittuneiden Compin keinujen tilalle). Vänkärin puoleisen venakopan irroitukseen ja takaisinlaittoon menee niin paljon aikaa, etten lähde niiden uusintamittaukseen laisinkaan, jos noi kuskin puolella majailevat kahdeksan jousta antavat järkeviä ja toistettavia lukemia.

Lainaus käyttäjältä: Yorcci
Otaksuin, että irto-osat (yhden nostajan kuppi ja sisäjousi) lienevät päätyneet öljypohjaan, koska ei niitä löytynyt magneetillakaan nostajalaaksosta.

Noita purkautuneita nostajia ihmettelin vielä ja älysin, että eihän se sisäjousi ollut missään hukassa, kun sehän on nostajan sisäisen 'männän' alapuolella ja kun 'mäntä' oli vielä paikallaan, niin jousikin oli vielä nostajan sisällä. Ainut kadoksissa oleva osa on siis sittenkin yhden nostajan kuppi, johon tönäri tulee.

Venttiileille tyrkkäsin 3/4 kierrosta preloadia ja kone tuntui käyvän ihan nätisti (ilman sivuääniä) heti ensimmäisestä käynnistyksestä lähtien. Nyt sitten vaan muutama lämmitys-jäähdytyssykli jousille ennen rankaisua.

Kyl tää tästä.
1991 Corvette Coupé
595 Nm @ 4 700 rpm

Poissa z 28 jari

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2901
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #503 : 31.08.2016 - klo:19:17 »
Mulla oli sivuosumia useammassa keinussa ja yhdestä pytystä oli jousi/studi poikki.Meni luotto noihin itseohjaaviin,laittakoon ken haluaa.
There is no easy answer, just easy questions...

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5454
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #502 : 31.08.2016 - klo:07:03 »
Mun tapauksessa sivuosumat on tulleet sen jälkeen, kun jousi on katkennut ja toiseen keinuun sen jälkeen, kun nostaja on antautunut.
Tätä just ajoin takaa, että ei ne sivuosumat (yleensä) aiheudu self aling keinuista, vaan jotain on jo hajonnut ennen sitä. Guide plateilla tietysti keinu voi säilyä paremmin ehjänä joissakin tapauksissa.
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa Yorcci

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 702
  • Sukupuoli: Mies
  • It's better to burnout than fade away
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #501 : 30.08.2016 - klo:18:32 »
Ei kait noita sivuosumia pitäis tulla jos jouset ja nostajat on ehjiä, jolloin valve float:ia ei tapahdu?

Mun tapauksessa sivuosumat on tulleet sen jälkeen, kun jousi on katkennut ja toiseen keinuun sen jälkeen, kun nostaja on antautunut.
1991 Corvette Coupé
595 Nm @ 4 700 rpm

Poissa jpe

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1510
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #500 : 29.08.2016 - klo:14:10 »
Ei kait noita sivuosumia pitäis tulla jos jouset ja nostajat on ehjiä, jolloin valve float:ia ei tapahdu?

Eikös nuo tönärin pidä irti kannen tönärireikien reinoista eli keinun ohjuri nojaa venttiilinvarteen oikeastaan joka lyönnillä koska quideplateja ei noiden kanssa saisi käyttää. Pahin mahdollinen tilanne on jos quideplate "taistelee" itsekeskittävää keinua vastaan ääriasennossa.
« Viimeksi muokattu: 29.08.2016 - klo:14:14 kirjoittanut jpe »
Chevrolet Chevelle -72 454cid Vortech V-7 YSI projekti
_____________________________________
Chevrolet Camaro IROC-Z  -87 305cid  tpi *Ex*
Pontiac Firebird -71 469cid  *Ex*
Chevrolet Chevelle Malibu -68 454cid *Ex*
Chevrolet Camaro Z28 -81 377cid *Ex*
Chevrolet Camaro Z28 -78 350cid *Ex*

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5454
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #499 : 29.08.2016 - klo:11:53 »
Tutunnäköistä jälkeä keinuissa.Just noiden sivuosumien takia hylkäsin iteltä ajatuksen ,että tulis uudestaan itseohjaavat keinut.
Ei kait noita sivuosumia pitäis tulla jos jouset ja nostajat on ehjiä, jolloin valve float:ia ei tapahdu?
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5454
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #498 : 29.08.2016 - klo:11:50 »
uskomatonta , miten yhdellä miehellä tulla vastoinkäymisiä :o minkä valmistajan jouset oli? tähän päivään mennessä en ole nähnyt muiden kuin k-motion jousien katkeavan.
Tälle koneelle ja miehelle varmaan alkais vastoinkäymiset jo riittää. Mullahan meni viime syksynä muutama cranen jousi myös poikki.
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa z 28 jari

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2901
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #497 : 29.08.2016 - klo:06:32 »
Ultra pro:t +guide platet.Mulla näkyi useammassa keinussa jälkiä "sivuosumista".Katotaan jos nykyinen pelaisi paremmin,ainoa oikeahan olisi ollut shaft mounted tyyppinen ratkaisu.Maksavat vaan niin turkasesti...
There is no easy answer, just easy questions...

Poissa Yorcci

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 702
  • Sukupuoli: Mies
  • It's better to burnout than fade away
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #496 : 28.08.2016 - klo:17:17 »
Tutunnäköistä jälkeä keinuissa.Just noiden sivuosumien takia hylkäsin iteltä ajatuksen ,että tulis uudestaan itseohjaavat keinut.

Mitäs sitten tuli tilalle?
1991 Corvette Coupé
595 Nm @ 4 700 rpm

Poissa Yorcci

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 702
  • Sukupuoli: Mies
  • It's better to burnout than fade away
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #495 : 28.08.2016 - klo:17:17 »
Auts..  Mites muuten nuo self angling keinut käy jos lukot on korkeammalla venttiilissä, eikös nuo silloin hakkaa jo retaineriin?

Self aligning :W

Tietysti, jos retskut/lukot on väärät, niin sitten joo. Eli voi käydä näin:



Mutta kun on oikeanlaiset kamat, niin ei ole ongelmaa.



Tässä nykytilanne imuventtiilien kanssa, kun niitähän piti hieman lyhentää:

1991 Corvette Coupé
595 Nm @ 4 700 rpm

Poissa Yorcci

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 702
  • Sukupuoli: Mies
  • It's better to burnout than fade away
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #494 : 28.08.2016 - klo:17:07 »
uskomatonta , miten yhdellä miehellä tulla vastoinkäymisiä :o minkä valmistajan jouset oli? tähän päivään mennessä en ole nähnyt muiden kuin k-motion jousien katkeavan.

En ole aivan satavarma (vielä, kun ei ole tullut infoa), mutta lienevät Compin jouset.
1991 Corvette Coupé
595 Nm @ 4 700 rpm