Kirjoittaja Aihe: 1991 Vetelys "The Black Orange"  (Luettu 174885 kertaa)

Poissa Rale

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2756
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #13 : 26.08.2013 - klo:16:27 »
Ikävä homma m- on päässyt melkoisen laihalle kun on reiän polttanut.
Olisikohan ottanut pakovena mäntäkosketuksen ja jäänyt kantamaan.
Avaamalla selviää, jos ei pahoja naarmuja sylinterissä uutta mäntää kehiin ja ajoa.
-87 camaro iroc-z 406cid  #RS97
-07 bmw 335ci
-89 pontiac firebird "projekti"
*kaikki takavetoisia*

Poissa accident

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 579
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #12 : 26.08.2013 - klo:15:42 »
No voi elin kun vastustaa.  :(  tsemppiä uuden padan tekemiseen
"The world is full of Kings and Queens
Who blind your eyes and steal your dreams
It's Heaven and Hell"

Poissa rstuning

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2677
  • Sukupuoli: Mies
  • Black GTA 5.7tpi -87
    • GTA-87 5.7 Black
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #11 : 26.08.2013 - klo:06:43 »
ZR1 pannu tilalle, niin ei tarvi palapeliä rakennella :W
Jos ostasin pulkan niin se olis varmaan just toi korimalli ja tietysti mustana \m/
If i had all the money i´ve spent on cars, i would spend it all on cars!

Poissa The Retro

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1368
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #10 : 25.08.2013 - klo:22:07 »
No voe vit...  :-\
Eka mä olin et ei vihtu mut sit mä olinki jo et ei stana!
-Chevrolet Bel Air -65 <3
-Chevrolet Scottsdale 5,7DX -78



-Mercedes Benz w202 200CDi


-Opel Ascona 1,6S 4D -87

Poissa Z-mo

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 6146
  • Sukupuoli: Mies
  • When comfort is out, performance is in.
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #9 : 25.08.2013 - klo:22:05 »
Auts...  :-[
'87 Iroc "Modifioitu"
'91 Trans Am Convertible "Modifiointi kesken"
'94 Camaro Convertible 3.4
'89 Astro

Poissa Yorcci

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 701
  • Sukupuoli: Mies
  • It's better to burnout than fade away
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #8 : 25.08.2013 - klo:21:57 »
Viimetalvisen konerempan jälkeen parissa reissussa on tullut hieman palautetta perässäajelijoilta hienoisesta sinisestä pössystä varsinkin kuskin puolelta aina, kun antaa koneelle kaasua. Siis koko ajan, kun veto on päällä, niin sinistä haikua puskee putkista ja kuskin puolelta hieman enemmän.

Asian on havainnut kyllä öljytikustakin, öljynkulutus on ollut suuruusluokkaa litra/1000 km. Tuollainen määrä öljyä ei ihan ohjureiden läpi vuoda ja koska haikua puskee jatkuvasti veto päällä, niin venttiilinvarren kumitkaan eivät ole syypäänä. Auto on kuitenkin muuten toiminut melkein ok, lukuunottamatta sitä yläkierrosten tärinää, joka on vaan sitkeästi roikkunut mukana.

Lpr lentokenttä 24.08.2013, yksi mailin veto. Se oli sit siinä.

Silminnäkijöiden lausuman mukaan kone alkoi savuttamaan selkeästi tuolla 300-400 m ennen maalia. Logista näkee, että nopeus ei muutu vedon loppuvaiheessa enää viimeisen viiden sekunnin aikana laisinkaan. Tutkattu loppunopeus 228 km/h tarkoittaa 63,3 m/s, siis viimeisen reilun 300 metrin matkan aikana ei enää nopeus noussut laisinkaan. Viime kesänä samalla kentällä auto kulki 238 km/h.

Koneesta kuuluu aika ikävää naputusta ja parkkiin nilkuttaessa melkoinen savupilvi seuraa perässä.

Kone käynnissä naputus kuuluu tulevan selkeästi kuskin puolelta. Konepeitto auki ja antaa koneen jäähtyä. Venakoppa pois, kaikki jouset, tönärit ja keinut näyttävät ihan normaaleilta. Vielä kone hetkeksi käyntiin ilman venakoppaa ja kaikki osat liikkuvat ihan normaaliin tapaan. Öljyroiskeita saa hetken pyyhkiä ja sitten kone saa taas jäähtyä hetken.

Tulpat pois ja vika näyttäisi kohdentuvat 7-pyttyyn, jonka tulppa on hieman 'lytyssä' (kuvassa tulpat 1 3 5 7)



Siinä sitten esittelin 7-pytyn tulppaa ja sattui AMW:n Maatsi näkemään tulpan ja kommentti/diagnoosi tuli kuin apteekin hyllyltä "Sulla on reikä männässä. Tuossa tulpassa on alumiinimurua pinnassa. Näitä on nähty jonkin verran..."

Mitäs siinä sitten. Ei muuta kuin lavetilla kotiin.



Tänään mittailin vielä diagnoosin varmistamiseksi puristuspaineet muutamista pytyistä. Mittaukset tein kylmästä koneesta, enkä ottanut kuin kolmesta pytystä tulpat ulos enkä kiilannut kaasuläppää auki, joten absoluuttiset lukemat ovat tietysti pienemmät kuin aiemmissa mittauksissa. Mutta oleellinen informaatio sieltä paljastuu.

1.....170 psi
5.....170 psi
7.....0 psi

Ei siis ole epäselvyyttä siitä, että onko 7-pytyn männässä reikä vai ei.

Jaa mitäs nyt?

Parin-kolmen viikon päästä auto tallille ja kone pois. Sitten koneen purku muroiksi ja tarkistus miten iso tuho tuli. Sitten jatkosuunnitelma muokkautuu sen mukaan, mitä kaikkea on mennyt rikki.
« Viimeksi muokattu: 20.08.2014 - klo:17:57 kirjoittanut Yorcci »
1991 Corvette Coupé
595 Nm @ 4 700 rpm

Poissa Yorcci

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 701
  • Sukupuoli: Mies
  • It's better to burnout than fade away
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #7 : 05.07.2013 - klo:13:20 »
Kannattaa huomata päiväykset noista viesteistä, toi hinkkaus tehtiin neljä vuotta sitten. Sen jälkeen on peräpala jouduttu maalaamaan pari kertaa uusiksi (kaveri peruutti takakulmaan ja seuraavana vuonna huoltoyhtiön aura-auto antoi pienen pusun peruutellessaan parkkipaikalla). Kiveniskemiä ja käyttönaarmuja kertyy, kun läpi vuoden suhaa. Ja kun liian monta kertaa kiillottaa, niin lakka menee puhki. Mutta kyllä se maalipinta edes joskus on näyttänyt hyvältä ;D

Niinjoo, sitten viime kesänä kun tuli vähän suditeltua liikaa, niin toinen takarengas räjähti kesken hauskanpidon (takarenkailla pyörimisnopeutta 150 km/h, auton nopeus vajaat 50 km/h) ja kuskinpuoleinen takalokasuoja on sitten siitä lähtien ollut vähän kärsineen näköinen...

http://finnshark.com/forum/showpost.php?p=382552&postcount=230

Tuohon sitten vähän paikkamaalin töpöttelyä, partakoneen terällä raaputtelua, vesihiomapaperia ja kiillotusta perään, niin ei sitä enää muutaman metrin päästä tavan tallaaja huomaa:





« Viimeksi muokattu: 20.08.2014 - klo:17:55 kirjoittanut Yorcci »
1991 Corvette Coupé
595 Nm @ 4 700 rpm

Poissa avogta-89

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 7377
  • Sukupuoli: Mies
  • Turku
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #6 : 05.07.2013 - klo:07:20 »
pirun hieno pinta  \m/ \m/ \m/
- Pontiac trans am gta avo 5,7tpi  (paxton)-89
- Pontiac trans am gta avo 5,7tpi -89
- Pontiac trans am gta avo 5,7tpi -89
- Pontiac firebird 454 -77
- Chevrolet camaro ss LS7 7,0 supercharger -10
- Chevrolet camaro rs 5,7 LT1  T-top -89
- Dodge challenger avo 318cid MR-rek 71
- Buick skylark avo 455 -71
- Cadillac escalade 6,2 ESV -08
- MB 600 CL AMG V12 w140 -94
- Ford T Phaeton 3,8 rodi  1917
- Ford T rod 351 v8 - 1926
- vw transporter 132kw 4-motion dsg-12
- RR Silver spur -85 MR-rek
- RR Silver spur taxfree-86

Poissa GTATL

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 10662
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #5 : 05.07.2013 - klo:06:55 »
No niin. Lähdetään vaikka siitä, että miksi Vetelys on "The Black Orange"

Syy löytyy tästä finnsharkin ketjusta: http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=14719
:) muutaman illan olet saanut hinkata tota maalipintaa m/
Lyö lyötyä, siitä on eniten hyötyä.
One Big Ass Mistake America
http://www.ls1gto.com/forums/index.php
http://www.svtperformance.com/forums/
LeMans -67 wannabe GTO
TTA -89
GTA -89
T/A - 86
GTO -06
Trans Sport -94
Stang GT -00

Poissa Yorcci

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 701
  • Sukupuoli: Mies
  • It's better to burnout than fade away
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #4 : 04.07.2013 - klo:22:34 »
No niin. Lähdetään vaikka siitä, että miksi Vetelys on "The Black Orange"

Syy löytyy tästä finnsharkin ketjusta: http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=14719
1991 Corvette Coupé
595 Nm @ 4 700 rpm

Poissa Yorcci

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 701
  • Sukupuoli: Mies
  • It's better to burnout than fade away
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #3 : 04.07.2013 - klo:22:32 »
Sama kuin edellinen. Jos täällä siis on rajoitus viestikohtaiseen merkkimäärään.
1991 Corvette Coupé
595 Nm @ 4 700 rpm

Poissa Yorcci

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 701
  • Sukupuoli: Mies
  • It's better to burnout than fade away
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #2 : 04.07.2013 - klo:22:31 »
Konerikko 2013 ensikuvat plenumissa alumiinimurusia jne. http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg610346#msg610346

Konerikko 2013 Imukansi irroitettu, kannet nostettu pois, vauriojäljet näkyvissä http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg610471#msg610471

Konerikko 2013 Kansien tuho ja lähtökohtaisesti virtausarvoja http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg610924#msg610924

Konerikko 2013 ruumiinavausraportti männänrenkaiden välyksiä koneistamon jäljiltä jne. http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg612559#msg612559

Konerikko 2013 ruumiinavausraportti laakerit, pyörivät jne. http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg612626#msg612626

Konerikko 2013 nokkalaakerit http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg614178#msg614178

Konerikko 2013 runkolaakerit, -pukit, välykset ja hoonausjäljet http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg615382#msg615382

Runnereiden modauksiin liittyvää http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg611484#msg611484

Stealth Ram Project osa 1 http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg611791#msg611791

Stealth Ram modauksista linkkejä http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg611833#msg611833

Stealth Ram Project osa 2 plenumien korkeuseroja http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg612066#msg612066

Stealth Ram Project osa 3 Kansien porttausta; venttiilien varret, imukanavat ja palotilat sekä virtauslukemat http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg614131#msg614131

Stealth Ram Project osa 4 imukannen porttausta http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg618351#msg618351

Stealth Ram Project osa 5 mäntävalintaa (KB) http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg619361#msg619361

Stealth Ram Project osa 6 kannet valmiit, mäntien punnitusta, nokkalaakerit asennettuna, öljykanavien puhdistusta, renkaiden viilausta, kampuran kiillotusta, runkolaakereiden asennus http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg620426#msg620426

Stealth Ram Project osa 7 kampuran pyöritysvideot, öljypumpun bypass-valven tukkiminen epoksilla, kiertokankien ja mäntien asennus http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg620499#msg620499

Stealth Ram Project osa 8 nokkakepin mietintää http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg621092#msg621092 Teoriaa LS-sytkäjärjestyksen takana http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg621174#msg621174

Stealth Ram Project osa 9 pakosarjan katkennut pultti, venajouset ja retskut,  http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg622442#msg622442

Stealth Ram Project osa 10 Nokkalaakereiden putsaus, nokka paikalleen, jakopää uusiksi, retskut uusiksi, kiertokankien vingutusta, öljypohjan modausta, nokan ajoitus http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg622767#msg622767

Stealth Ram Project osa 11 jakopää paikalleen, kampuran stefa, dampperi,

Stealth Ram Project osa 12 Stealthin tornien imuaukkojen pyöristys, plenumin etuosan madallus http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg623013#msg623013

Stealth Ram Project osa 13 pakosarjojen uudelleenpinnoitus, imusarjan tiivisteiden ja kiinnityspulttien sovittelua

Stealth Ram Project osa 14 imusarja ja plenum maalauksesta, pakosarjojen holkit, kytkin + paineasetelma ja jakaja

Stealth Ram Project osa 15 american Steath projekteja, Suomen billet-läppärunko http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg624999#msg624999

Stealth Ram Project osa 16 bensalinjojen ja suuttimien putsaus http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg626082#msg626082

Stealth Ram Project osa 17 läppärungon spacerien sovittelua http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg626238#msg626238

Stealth Ram Project osa 18 bensalinjat http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg626586#msg626586

Stealth Ram Project osa 19 läppärungon lisäspacer, läppärungon vesikierron liittimien poisto, vesiletkun asemointia

Stealth Ram Project osa 20 läppärungon lisäspacer, moottoripukin virittely, ensikäynnistysvideo


Penkkien kunnostusta nahkamaalilla http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg624799#msg624799

Vaihdekepin nupin fiksaus http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg625514#msg625514

Vaihdekepin nupin fiksaus osa 2 http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg625520#msg625520


« Viimeksi muokattu: 02.02.2015 - klo:00:19 kirjoittanut Yorcci »
1991 Corvette Coupé
595 Nm @ 4 700 rpm

Poissa Yorcci

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 701
  • Sukupuoli: Mies
  • It's better to burnout than fade away
1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #1 : 16.06.2013 - klo:22:16 »
Meinaa mennä toi ratapäivätopicci spämmäykseksi, niin avaan tänne oman ketjun, johon sitten postailen satunnaisesti kuulumisia tuon muovikiulun kanssa painimisista, jos immeisiä kiinnostaa. Vette-spesifiset lätinät pyrin pitämään tuolla finnsharkin puolella, mutta moottorin osalta samaa ryönää löytyy kuitenkin 3geneistäkin, niin ehkä tää tänne mahtuu?

Ylläpito voi infota, jos tää ei oo sovelias ketju, niin otetaan pois.

Ratapäivät 2013 -ketjusta poimittuna:

Eipä ole ihme, kun kone täristi vähän normaalia enemmän radalla... Jotenkin muistelisin, että se oli kuitenkin vissiin se Optispark, missä oli hyvä olla tuuletus, eikä tää HEI?  ???



Kannen kun nosti ylös, niin jotain pientä näyttäis olevan sisälläkin pielessä:



Siis ilmeisesti pyörijän toinen kiinnitysruuvi on irronnut, jonka jälkeen pyörijä on ottanut kontaktia jakajan kanteen sen verran, että kolmospytylle menevän nastan kohdalle kanteen on syntynyt toi tuuletusaukko ja pyörijästä puuttuu se lipare, joka jakaa sähköä kannen nastoille. Mutta noillakin osilla kone kävi edelleen (vähän huonosti kylläkin) ja sillä pystyi ajamaan kotia asti...

Onneksi oli toinen kokonainen jakaja, joten toi oli nopeasti korjattu. Täytyy vaan muistaa käydä vielä tyrkkäämässä lukitetta noihin pyörijän kiinnitysruuveihin.

Jepjep. Ja toimihan se taas Heinolaan ja melkein takaisin Jyväskylään asti. Kunnes alkoi pahempi koneen puutuminen, tyhjäkäynti katosi, täyskaasulla ryki, pätki ja putkessa paukutti, seokset heittelivät. Jotain naputustakin kuului venakopasta, luulin ensiksi nostajan/venttiilin naputukseksi, mutta kun sain nostettua venakopan ylös, niin sittenhän se selvisi.

3-pytyn imuvenan jousi kolmesta kohtaa poikki:



Keinusta lähtenyt vähän ylimääräistä alumiinia:



Ja keinun rullakin on ottanut vähän kipeää:



Onneksi US-Partsilla näyttäisi olevan noita Cranen jousia ihan hyllyssä. Jos vaan löytyis vähemmän kuin 16 kpl... Ja tietty keinukin pitäisi vielä hommata ja saada vehkeet läjään ennen juhannusta. Tuleekohan kiire? :W
« Viimeksi muokattu: 20.08.2014 - klo:17:52 kirjoittanut Yorcci »
1991 Corvette Coupé
595 Nm @ 4 700 rpm