Kirjoittaja Aihe: 1991 Vetelys "The Black Orange"  (Luettu 177189 kertaa)

Poissa z 28 jari

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2901
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #493 : 28.08.2016 - klo:09:32 »
Tutunnäköistä jälkeä keinuissa.Just noiden sivuosumien takia hylkäsin iteltä ajatuksen ,että tulis uudestaan itseohjaavat keinut.
There is no easy answer, just easy questions...

Poissa Juza89

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 984
  • Sukupuoli: Mies
  • Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #492 : 28.08.2016 - klo:08:34 »
 :o
1985 Buick Electra 5.0 rullaava prokkis
1988 BMW E34 535i "raato" prokkis
1996 Mondeo 2.0i -käyttis-
1989 Camaro 305 TBI "Ikuisuus prokkis"
1992 BMW E36 325i 
1988 Suzuki PV

Poissa HaroldHirmuinen

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 344
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #491 : 28.08.2016 - klo:07:32 »
Auts..  Mites muuten nuo self angling keinut käy jos lukot on korkeammalla venttiilissä, eikös nuo silloin hakkaa jo retaineriin?

Poissa GTATL

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 10668
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #490 : 28.08.2016 - klo:06:57 »
 :o
Lyö lyötyä, siitä on eniten hyötyä.
One Big Ass Mistake America
http://www.ls1gto.com/forums/index.php
http://www.svtperformance.com/forums/
LeMans -67 wannabe GTO
TTA -89
GTA -89
T/A - 86
GTO -06
Trans Sport -94
Stang GT -00

Poissa Rale

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2765
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #489 : 27.08.2016 - klo:21:35 »
uskomatonta , miten yhdellä miehellä tulla vastoinkäymisiä :o minkä valmistajan jouset oli? tähän päivään mennessä en ole nähnyt muiden kuin k-motion jousien katkeavan.
-87 camaro iroc-z 406cid  #RS97
-07 bmw 335ci
-89 pontiac firebird "projekti"
*kaikki takavetoisia*

Poissa Yorcci

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 702
  • Sukupuoli: Mies
  • It's better to burnout than fade away
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #488 : 27.08.2016 - klo:21:04 »
Ei sitten menny viikko sitten tehty Tsadin reissu ihan niinkuin ajattelin... Perjantaina Marskilla joskus iltaviiden jälkeen (no missäs muuallakaan?) iski ihan törkeen käyntihäiriön ja ei pikavilkaisulla selvinnyt sen enempää. Tuli vaan fiilis, että sytkäpuolen vika, kun ryttyyttää niin pahasti. Nilkuttamalla majapaikkaan.

Lauantaiaamuna tsekkasin tulpat, ei mitään ihmeellistä (paitsi että 3-pytyn tulpan irroituksen jälkeen tulpanreiästä puski bensalle ja vähän öljylle haiskahtavaa savua hetken aikaa käynnistyksen ja moottorin sammutuksen jälkeen)

Mittailin suuttimien ja tulpanjohtojen vastukset, kaikki ihan 'ok' -lukemissa. Sitten päätin nyppäistä kuskinpuoleisen venakopan irti, kun siltä puolelta kuului mekaanista ääntä.

No sen mekaanisen äänen syy selvisi aika nopsaan...



Että nuin. Jousi poikki (3-pytyn pako) ja keinun pääkin on entinen.

Sitten ensin virittelin autosta 7-pyttyisen tekemällä mekaanisen yhden sylinterin lepuutuksen (poistamalla tönärit, keinun ja suuttimen ohjauksen). Se vaati pari uusintaviritystä, mutta sitten tuli vielä pikkaisen lisäohjelmaa, kun alkoi aivan hillitön naputus kuulumaan kuskinpuoleisesta venakopasta, Jostain syystä ykköspytyn molemmat nostajat alkoivat joustaa... Toinen keinukin oli saanut vähän kipeää.

Ensin luulin, että reissu on sitten ihan tasan siinä, mutta kun ei saanut vakuutusasiamiestä kiinni, niin vähän aikaa nenää kaiveltuani päätin poistaa ykköspytystäkin kiikut ja tönärit. Kone käyntiin ja sehän toimi 6-pyttyisenäkin - vähän huonosti - mutta toimi sen verran, että päätin lähteä kotimatkalle.

Ja loppujen lopuksi V4+2 -versiolla tultiin kotiin. Nilkuttamalla ja kylmä rinki persuuksen ympärillä koko matkan ajan, mutta tultiin kotiin.

Sitten otin melkein viikon verran happea.

Pari päivää meni nujutessa... Ensin purkua sen verran, että imusarjan sai heivattua pois. Olihan siellä hieman lohduton näkymä odottamassa :'(



Jep. Pari nostajaa on lentänyt pois koloistaan ja yhteensä kolmesta nostajasta on sisuskalut purkautuneet... Aikani magneetilla osia keräiltyäni puuttumaan jäi vielä yksi nostajan kuppi, johon tönäri tulee ja yksi nostajan sisällä oleva pikkujousi. Lienevät löytäneet tiensä öljypohjaan?

Ja olihan toi nostajien 'ohjurilevyjä' paikallaan pitävä 'spider plate' ottanut parissa kohtaa vähän siipeensä (taipuneet käpälät vasemmalla puolella):



No vähän nenän kaivelua ja tapahtumaketjun miettimistä, minkä jälkeen pudottelin kolme vanhaa LS-7:n nostajaa koloihin, väänsin 'spiden platen' käpälät ojennukseen, pyöräytin vähän öljynpaineita, että kaikista nostajista tuli öljyt läpi ja heitin imusarjan takaisin paikalleen.

Sitten heivasin hajonneen venajousen pois. Olikin aika valmista kamaa, neljään osaan katkeillut ja sisäjousikin mennyt kahtia:



Sen tilalle laitoin vanhan vakiojousen (kun olin ensin ruuvipenkissä tarkistanut, ettei noilla nostoilla iske coil bind), mutta nykyinen retaineri ei enää käynyt sen kanssa. Onneksi tallikaverilla oli yhdet vanhat Chevyn kannet, joista saatiin sosialisoitua soppeli retsku ja sitten vaan jousi paikalleen:



Meinasin ensin jättää ilman tönäreitä ja keinuja, mutta nostajien lentelyepisodin syyn järkeiltyäni päätin laittaa tuohon 3-pyttyyn vahingoittuneet keinut, koska sillä tavoin tulisi vähemmän todennäköisesti uutta vahinkoa kuin jos tönärit ja keinut jättäisi pois. Tuossa näkyy pahemmin vaurioituneen keinun pää:



Sitten vaan öljynpaineiden nostoa, venttiilien säätö ja loppuromutkin kasaan. Jakaja lipsahti 180 astetta pieleen ja sen kaltaista pikkuhommaa oli, mutta sain auton käymään ihan nätisti. Nyt sitten odotellaan, että saa oikean jousen ja pari kiikkua, ennenkuin auto liikahtaa tallin pihaa pidemmälle.

Niinjoo. Ja öljyt tarttee valuttaa pois, että pääsee magneetilla ettimään öljypohjasta noita puuttuvia nostajan kappaleita...
1991 Corvette Coupé
595 Nm @ 4 700 rpm

Poissa Yorcci

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 702
  • Sukupuoli: Mies
  • It's better to burnout than fade away
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #487 : 11.08.2016 - klo:23:15 »
kiitos. pitäs vissiin lukee tarkemmin tota finnsarkkia ni olis näitäki nähny mut sitä kun ei tuu niin innokkaasti selaitua ku tätä ni aina jotain jää huomaamatta :)

No mä en ihan kaikkea finnsharkkiin runoilemaani pistä tänne, ettei tuu vääräuskoiselle bannia :W

Yritän pitää tänne kirjailemani asiat hyvin yleisinä, jos vaikka kokemuksista olis jotain hyötyä täälläkin, kun moottoriteknisesti noi kolmosgeneraation tuotteet ovat melkolailla samaa kamaa. Vettespesifiset projektit pidän sitten tuolla sharkin puolella. Toki noi kampuran kuvat eivät sinänsä olleet mitenkään erityisesti Vettefoorumille kuuluvia, mutta ei silloin tullut mieleen, että täälläkin saattaisi asia kiinnostaa. Ja ehtihän noi kuvat vieläkin laittaa tänne.
1991 Corvette Coupé
595 Nm @ 4 700 rpm

Poissa mikke

  • Hallituksen jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5406
  • Sukupuoli: Mies
  • Ei oo LS. Koska jonkun on oltava erimieltä!
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #486 : 11.08.2016 - klo:16:19 »
kiitos. pitäs vissiin lukee tarkemmin tota finnsarkkia ni olis näitäki nähny mut sitä kun ei tuu niin innokkaasti selaitua ku tätä ni aina jotain jää huomaamatta :)
Chevrolet Camaro Z28 -94 LT1 Yhteistä taivalta vuodesta 2005. Nastolan kuningaskunta lahden puristuksessa
13,941@159,24 Alastaro 2.6.2007
13,709@148,99 Motopark 19.9.2020

Poissa Yorcci

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 702
  • Sukupuoli: Mies
  • It's better to burnout than fade away
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #485 : 10.08.2016 - klo:22:02 »
Onks siitä katkenneesta akselita yhtään kuvaa sen jälkeen ku pätkät poistu koneesta, kiinnostas se katkeemiskohta nähä. vai joko se pääty postilaatikon jalaks :D

On siitä otettu kuvia jo toukokuun alkupuolella, mutta ne oli vaan tuolla finnsharkin puolella... akselin lopullisesta kohtalosta en tiedä, vein sen etelään eräälle f-bodyharrastajelle. Mutta luulisin, että kunhan siitä on jotain valmistunut, niin tälle palstalle asianosainen laittanee kuvatuksia?

Tässä akselin puoleinen murtumapinta:







Ja päätypalasta otokset myös:





1991 Corvette Coupé
595 Nm @ 4 700 rpm

Poissa mikke

  • Hallituksen jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5406
  • Sukupuoli: Mies
  • Ei oo LS. Koska jonkun on oltava erimieltä!
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #484 : 10.08.2016 - klo:21:05 »
hyvä et rupee kaikki löytämään paikkansa ja auto pääsee ajoon.

Onks siitä katkenneesta akselita yhtään kuvaa sen jälkeen ku pätkät poistu koneesta, kiinnostas se katkeemiskohta nähä. vai joko se pääty postilaatikon jalaks :D
Chevrolet Camaro Z28 -94 LT1 Yhteistä taivalta vuodesta 2005. Nastolan kuningaskunta lahden puristuksessa
13,941@159,24 Alastaro 2.6.2007
13,709@148,99 Motopark 19.9.2020

Poissa Markus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2028
  • Sukupuoli: Mies
  • Kuka vastaa...?
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #483 : 10.08.2016 - klo:17:44 »
 m/
Camaro '73 454+th350, maalari maalasi autoa...
Camaro '87 350TPI+th700r4

Poissa Yorcci

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 702
  • Sukupuoli: Mies
  • It's better to burnout than fade away
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #482 : 10.08.2016 - klo:10:31 »
Mistäs muuten hommasit tuota silikoni mattoa?

Etolasta.

Muistaakseni samaa kamaa hain aikanaan Edelin runnereiden tiivisteiksi. Helppoa leikattavaa, joko saksilla tai mattopuukolla onnistuu.
1991 Corvette Coupé
595 Nm @ 4 700 rpm

Poissa Juza89

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 984
  • Sukupuoli: Mies
  • Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #481 : 10.08.2016 - klo:07:25 »
Lainaus
Pikkaisen hämärässä ei tullut sitten katottua sen kummemmin ja tuon tulpan poistamisen jälkeen alkoi lämmötkin pysymään kurissa ;D

Tekevälle sattuu  ;)  Hyvältä näyttää ja vielä kerkee kilsoja kerryttämään tähän vuoteen  m/
 Mistäs muuten hommasit tuota silikoni mattoa?
1985 Buick Electra 5.0 rullaava prokkis
1988 BMW E34 535i "raato" prokkis
1996 Mondeo 2.0i -käyttis-
1989 Camaro 305 TBI "Ikuisuus prokkis"
1992 BMW E36 325i 
1988 Suzuki PV

Poissa Yorcci

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 702
  • Sukupuoli: Mies
  • It's better to burnout than fade away
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #480 : 10.08.2016 - klo:00:39 »
Venttiiligeometrian tarkistuksen jälkeen venttiilien säätö ja venakoppia sovittelemaan paikalleen. Pientä ongelmaa tulee Compin kiikkujen leveydestä. Huohottimen 'kanava' venttiilikopassa on liian tuhti eikä mahdu enää keinujen väliin kummallakaan puolella konetta.



Hätäratkaisuna puristan huohottimen kanavaa aavistuksen lyttyyn ja venttiilikopat suostuvat putoamaan paikalleen. Täytyy seurata, tuleeko sieltä ylimääräistä ääntä ja tehdä sitten tarvittavia modauksia.

Imukannen tiivisteitä piti taas madaltaa yläosastaan, että osuvat paikalleen. Sitten imukansi kiinni, bensalinjat + suuttimet paikalleen ja moottorinostinta sovittelemaan. Koenoston jälkeen vaan odottelemaan apuvoimia.



Apuvoimien saavuttua tallille raato tönäistiin sisälle ja kone löysi paikkansa hyvin nopsaan, mutta onhan sitä harjoiteltukin... Siellä lepää!



Vähän ohjaustehostimen kannakkeen kiinnityspulttien reikien isontamista, koska kansia on madallettu niin paljon, että pultit eivät satu kannen päässä reikiin millään. Vähän apulaitteita paikalleen. Sitten onkin aika käydä unilla.

Aamusta takaisin auton kimppuun. Vauhtipyörä, kytkinrojut, laatikko sekä kardaani paikalleen ja taas C-palkin kiinnityksessä tulin kiitelleeksi ZFDocilta kopioituja 'beam plate':ja. Helpottavat ja nopeuttavat C-palkin asennusta todella paljon.

Kun kone on taas oikeassa asennossaan, voi loput apulaitteet sovitella paikalleen ja liitellä vesiletkuja. Syylärin letkulähdöt teettivät hieman ylimääräistä työtä. Ylävesiletkun liitos on ihan kiinni kotelossa:



Tuohon ei mahdu letku millään ilman reipasta väkivaltaa ja vaikka jollain ilveellä letkun saisi paikalleen, niin sittenkin jäisi aika pahasti kinnaamaan, joten piti tehdä hieman tilaa koteloon.



Ylävesiletku paikalleen ja nesteitä sisään. Alavesiletku tiputtaa hieman, joten ei vissiin sattunut letkulähdön halkaisijakaan ihan nappiin? Ainakin letku menee paikalleen ihan 'heittämällä sinne päin'



Hätäratkaisuna laitan uuden, kiristettävän klemmarin liitokseen ja tiputtelu loppuukin. Lisää nestettä koneeseen ja taas valuttaa alleen. Vuotokohtaa joutuu selvittelemään vähän aikaa ja ensin näyttää siltä, että alavesiletkun liitos vesipumpussa voisi olla syypää. Ennen purkamista vedän hieman henkeä ja mietin vielä tovin. Oikea syypää löytyykin aika nopeasti... Imukannen sisäänmenon letkuhan on vielä kokonaan irti ja siitä neste valuu sujuvasti juuri vesipumpun letkusisäänmenojen kohdalle.



Tässä vaiheessa oli taas aika käydä vähän lepäilemässä.

Plenumin kiinnityspulteista on yksi kadonnut teille tietymättömille, eikä koko Jyväskylästä tunnu löytyvän sopivan pitkää pulttia 5/16" UNC -kierteellä ja kuusiokolopäällä. Sentään normaalilla pulttikannalla löytyy tarpeeksi pitkä pultti, joten pienellä modauksella tehdään siitä käypäinen.

Pultti porakoneeseen kiinni (huomaa elegantti kierteiden suojaus paperilla ;) ) ja hiontaa metalliviilaa vasten, kunnes pultin kanta mahtuu plenumin upotukseen.



Sitten laikalla vähän uraa, niin tasapäämeisselillä saa kierrettyä pultin kiinni.



Ja pientä äninkäistä vielä bensaletkujen kanssa, että jakajan saa pudotettua paikalleen, mutta auto lähtee ensimmäisellä yrityksellä käyntiin. Sytkän perusennakon säädön jälkeen kaikki muuten ok, mutta pihassa tuntuu koneen lämmöt nousevan ihan liian ylös, vaikka flektit lähtevät ihan komennetun lämpötilan mukaan päälle. Ylävesiletku on lämmin, joten termari aukeaa, mutta alavesiletku on täysin viileä. Vesi ei siis kierrä kunnolla. Auto takaisin nosturille ja nesteet ulos. Syyllisestä on vahva epäilys, että löytyy peiliin katsomalla.

Se alavesiletku meni vähän liian heittämällä paikalleen...



Pikkaisen hämärässä ei tullut sitten katottua sen kummemmin ja tuon tulpan poistamisen jälkeen alkoi lämmötkin pysymään kurissa ;D

Vielä ilmastointi heitti koodia 09 'low freon', joten parin päivän hikisten ajelujen jälkeen piti eilen käydä laitattamassa RS-24 -mömmöt ilmastointiin ja taas työntää kylmyyttä kabiiniin.

Tyhjäkäyntikierrokset ovat itsepäisesti hieman kohollaan ja IAC-venttiilikin on aivan kiinni, joten epäilys kohdentuu plenumin vanhaan korkkitiivisteeseen. Jos huomenissa saisi sen verran aikaiseksi, että vaihtaisi uudet tiivisteet plenumin ja imukannen väliin, niin ehkä sitten alkaisi olla kaikki kunnossa.
.
.
.
No olipa hyvin arvattu tämä tyhjäkäyntivian syy



Siihen n. pari satkua Celsiusasteita sietävää silikonipohjaista mattoa muotoon leikeltynä..



...plenum takaisin paikalleen, auto käyntiin ja tyhjäkäynnin humppaaminen on muisto vain. Nyt vois käydä jo vähän vaikka kaupungilla pörräilemässä, kun ei auto huuda välillä melkein kahta tonnia tyhjäkäyntiä valoissa pysähtyessä...
1991 Corvette Coupé
595 Nm @ 4 700 rpm

Poissa Yorcci

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 702
  • Sukupuoli: Mies
  • It's better to burnout than fade away
Vs: 1991 Vetelys "The Black Orange"
« Vastaus #479 : 02.08.2016 - klo:08:18 »
Onpas aikaa vierähtänyt... Mutta lauantaina pääsin vihdoinkin kotiuttamaan kannet. Kannet siis tallille, sunnuntaina kannentiivarit väliin



...ja ennen kansien momenttiin vetämistä piti 'vähän' putsailla pultteja, kun kolmen kuukauden varastointi tuolla luolassa oli saanut ruostepeikon aktiiviseksi:



Tuohon vähän porakoneella teräsharjaa ja alkaa näyttämään vähän toiselta:



Sitten Permatex thread sealant kierteisiin ja pultin kannan sekä prikan alle ARP Ultra-Torque:





...ja sitten kannet momenttiin. Kiristysjärjestys piti varmuuden vuoksi luntata tehtaan manuskasta



Lördeä lienee sopiva määrä, kun sitä tursuaa vähän pultin kannan/prikan alta:



Imuvanttiilithän menivät uusiksi, kun kromaus oli kulunut puhki ainakin yhdestä (vai oliko se parista?) venttiilistä. Tällä kertaa arpaonni suosi Manleyn tuotteita.



Manleyn venttiilit olivat jonkin verran vakioita pidemmät ja venttiiligeometrian pitämiseksi entisen kaltaisena vaati pientä lyhennystä. Itsekeskittävien keinujen kanssa lyhennys kannattaa pitää varsin maltillisena, ettei rullan reuna ota kiinni lukkoihin/retaineriin. No, tilaahan jää suorastaan ylenpalttisen ruhtinaallisesti:



Tänään painiskelin venttiiligeometrian kanssa. Venttiilijouset on nyt shimmattu nokkavalmistajan suosittelemaan 155 lbs seetipaineeseen, joka vaati asennuskorkeudeksi n. 1.74"-1.75" yleisen 1.800" asennuskorkeuden sijaan. Jousien coil bind tarkastettiin ja sen ollessa n. 1.04", pakopuolen maksiminostolla 0.592" pakopuolella jää vielä tuolla shimmauksellakin n. 0.15" 'turvavaraa' ennen coil bindia.

Varmistaakseni, ettei nostaja vaan painu yhtään kasaan, sain lainaksi pari huomattavasti käytettäviä jousia löysempää jousta, jotka saa helposti painettua kasaan peukalon ja etusormen välissä. Jousien fyysinen kokoerokin käytettäviin jousiin on huomattava



Kokeilin paria eri vaihtoehtoa venttiilikosketuksen tarkistamiseen, mutta helpointa oli värjätä venttiilin pää tussilla ja pyöritellä konetta, kunnes tussin jälki kului sen verran, että rullan liikealue näkyi kohtuullisen selkeästi:

Pakoventtiili (kuvapilvi kääntää näköjään edelleen välillä kuvia 90 astetta):



Imuventtiili:



No, kosketus ei ole ehkä ihan kapein mahdollinen, mutta sattuu melko nätisti lähelle venttiilin keskustaa ja tilanne ei parantunut, vaikka testasin säädettävällä työntötangolla hieman pidempää ja lyhyempää tönäriä. Joten entiset tönärit saavat kelvata jatkossakin.

Pitää tässä aamupäivällä hilautua takaisin laittamaan imukantta paikalleen, jos vaikka pääsisi illansuussa nostamaan moottoriakin takaisin konehuoneeseen...
1991 Corvette Coupé
595 Nm @ 4 700 rpm