Kirjoittaja Aihe: ´89 Houkutuslintu  (Luettu 82942 kertaa)

Poissa JariN

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 232
  • Sukupuoli: Mies
  • sopuhintaan saa hipun sontaa
Vs: ´89 Houkutuslintu
« Vastaus #223 : 23.09.2018 - klo:15:09 »
Lainaus
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 120 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Jep, ei oo ollu asiaa kun laitteet toimii.  ;)

Keväällä tosiaan parantelin konehuoneen ilmankiertoa, ja ei ole tarvinnut lämpöjen kanssa tapella. Puskurin aukotukset oli omaan silmään liian race-henkiset tämmöseen vaatimattomaan katuautoon, joten niihin tekasin naamiointiritilät 3D tulosteena. Konepeltiin tuli eurovoortin vauhtimallin ilmanpoistoaukko. Hieman lisää paheksuttavaa vannoutuneille hotrodholley-ukkeleille ja muille tosiharrastajille.

Etujarruttimet päivitin isompiin, niin sai nekin muutostettua otteeseen. Samoin kuin jo aiemmin vaihdetut japanialisen pilailuvälineen etuistuimet. Ja tärkeimpänä tietysti tuo muovinen turbomoottori. Alkaa olla otteen kakkossivulla jo aika pitkä rivi tekstiä.  ;D

Tekniikkapuolella ei onneksi ole mitään tekovikoja esiintynyt, joten mittariin on kertynyt monta tuhatta huoletonta kilsaa. Tämmöstä "modernia" matalapainemaamoottoria voi kyllä suositella niille, ketkä haluaa päästä helpolla. Ei tarvii koko kesää rassata kaasaria, käännellä jakajaa ja tyytyä mihinkään melkein toimivaan kokoonpanoon. Toki ei tätä nyt muutenkaan voi verrata oikeaan moottorin virittämiseen, eikä mun taidot sellaiseen riittäiskään. Tämmösen tekemisessä ei paljoa tarvitse moottoritekniikasta ymmärtää, ja jos antaa ammattilaisen hoitaa säätämisen niin ei tarvi koko kesää ajaa läppäri sylissä. Toimii ja on laaja vetoalue. Matalapaineisena vois olettaa pitkää käyttöikää ja potentiaalia kuitenkin on sata heppaa litralle jos haluaa aidatulla alueella kokeilla voimansiirron rajoja.

Kevät oli sen verran tiukkaa pajottamista tän kanssa, että enstalvelle ei ole massiivisia jatkojalostussuunnitelmia. Vaikka eihän nää kai koskaan valmiiksi tule...
« Viimeksi muokattu: 26.10.2018 - klo:20:07 kirjoittanut JariN »
Firebird T-top LST '89

Käyttöruoskat: vag mukamaasturi 2.0tdi 4wd '08 ja hothatchback 2.0tfsi '06

Poissa JariN

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 232
  • Sukupuoli: Mies
  • sopuhintaan saa hipun sontaa
Vs: ´89 Houkutuslintu
« Vastaus #222 : 19.05.2018 - klo:21:34 »
Tää on nyt ollu menestyksekkäästi käytössä melkein tuhannen kilsaa, ja poikkeuksellisen kuumat päivät antoikin hyvän tilaisuuden loggailla lämpöjä ynnämuuta.
Maantieajossa jäähytysneste on siellä ysikympin tuntumassa kun ulkolämpötila on 28. Paikoillaan ollessa lämmöt asettuu 98asteeseen. Termostaatti on 82 asteinen, joten ilma ei kierrä ihan riittävästi. Lisäksi öljynlämmöt oli aika nopeesti satasessa jo kevyessäkin ajossa, ja sekin tietysti osaltaan kuormittaa jäähdytysjärjestelmää. Jäähdytysnesteen osalta tämähän nyt ei sinällään olis vielä mitään, jos verrataan siihen että orkkiksena koneen lämpöjä pidetään yli satasessa. Mutta matalampi parempi. ;)

Joten öljynjäähdytin kehiin, ja se löysi paikkansa välijäähyn ja vesikennon välistä, laatikon öljynviilentimen vierestä.
Puskuripalkkiin sahailin madmax-tyyliset aukotukset, että on siltä osin varaa parantaa ilmankiertoa. Puskuria en tohtinut ihan kokonaan vielä pilata, vaikka joku onkin joskus tölvinyt sen halki alaosasta. Mustat listat/"viikset" oli ainoat ehjät osat puskurissa, joten luonnollisestikin tuhosin ne ensin. ;D Alkuun vain pari maltillista testireikää, laitetaan lisää tarvittaessa.

Näillä puuhailuilla oli positiivista vaikutusta, mutta edelleen kaupunkiolosuhteissa vois olla tilausta tehokkaammalle ilmankierrolle. Käytännössä se tarkottais ilmanpoistoaukkoja konepeltiin, mutta jonkunverran kyllä ahistaa ajatus rälläkän upottamisesta orkkis formulan skuuppipeltiin. Tarttee vielä sulatella ja suunnitella.


Mittailujen perusteella paranneltavaa löytyi myös putkistosta. Ensihätään kokeilin korvata vaimentajat (joiden sovitteluun käytin joskus aika paljon vaivaa, lankaa ja mutkia) vähän vähemmän ahdistavalla ratkaisulla. Pikatestinä äpöstin ikäänkuin piiloputket, ja toimii! Tosin sivutuotteena syntyi aika mielenkiintoinen äänimaailma  ;D
Firebird T-top LST '89

Käyttöruoskat: vag mukamaasturi 2.0tdi 4wd '08 ja hothatchback 2.0tfsi '06

Poissa accident

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 576
  • Sukupuoli: Mies
Vs: ´89 Houkutuslintu
« Vastaus #221 : 24.04.2018 - klo:21:05 »
Erinomaista toimintaa.  \m/
"The world is full of Kings and Queens
Who blind your eyes and steal your dreams
It's Heaven and Hell"

Poissa JariN

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 232
  • Sukupuoli: Mies
  • sopuhintaan saa hipun sontaa
Vs: ´89 Houkutuslintu
« Vastaus #220 : 24.04.2018 - klo:20:10 »
m/ No minkalaiset on lailliset lukemat?  ;D

Reilu parisataa kilowattia näissä saa lain mukaan olla. Lähtökohtahan mulla on kovin pieni ja tehoton. Tilanpuutteen vuoksi piti vaihtaa alkuperästä heikommin virtaava imusarjakin. Mutta pakokaasuhidastimen ansiosta tehot saatiin nostettua lähelle sitä mitä tässä saa laillisesti olla.

Tuliko muuten etanolianturi vai vaan säätö etanolille?

Säätö.
Pääasiallinen syy viinaksilla ajamiseen on tietysti ympäristöystävällisyys. ;) Toinen etu on matalampi palamislämpö. Tossa kun on ahtauden vuoksi kuumaa kampetta ja letkuja/johtoja ihan vierekkäin, niin pitää ottaa kaikki keinot käyttöön. Ainoat ilmavirta-aukot on auton alla sekä konepellin scooppi, joten lämpöongelmia voi olla luvassa. Toki halusin tehdä tämän orkkislookkina, mutta racereikiä voi joutua suunnittelemaan kun pääsee testailemaan kesäkelissä. Ei tuohon nyt kovin paljon enempiä lämpösuojiakaan voi askarrella...

Firebird T-top LST '89

Käyttöruoskat: vag mukamaasturi 2.0tdi 4wd '08 ja hothatchback 2.0tfsi '06

Poissa sirkus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 679
  • Sukupuoli: Mies
  • V8, only juice&milk come in 2 litres!
Vs: ´89 Houkutuslintu
« Vastaus #219 : 24.04.2018 - klo:18:57 »
Tuliko muuten etanolianturi vai vaan säätö etanolille?
F-Body:
Camaro -71 LQ4 / 4L80E /10bolt 3.73 eaton true track 328.5whp 13.107s/173.82kmh 1/4 mile  n/a
Built not bought
Dailydriver:
Cadillac STS 4.6 -07
Bike:
Kawasaki ZZR 1100 -93 StreetFighter
Kaikki hybridejä (polttaa bensaa ja kumia)
Co2 päästöt g/km = vähän enemmän kuin meksikonlahden öljyturmassa!
Street racing is not a crime but loosing is

Poissa Mindgame

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 207
  • Sukupuoli: Mies
Vs: ´89 Houkutuslintu
« Vastaus #218 : 24.04.2018 - klo:12:31 »
Hienoa! m/
- 78 Trans Am "Bandit Tribute"
-94 Firebird Formula, T56 -ex-
-79 Trans Am -ex-
- 99 Trans Am, T56, ram air -ex-

Poissa sirkus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 679
  • Sukupuoli: Mies
  • V8, only juice&milk come in 2 litres!
Vs: ´89 Houkutuslintu
« Vastaus #217 : 24.04.2018 - klo:11:06 »
 \m/ m/
F-Body:
Camaro -71 LQ4 / 4L80E /10bolt 3.73 eaton true track 328.5whp 13.107s/173.82kmh 1/4 mile  n/a
Built not bought
Dailydriver:
Cadillac STS 4.6 -07
Bike:
Kawasaki ZZR 1100 -93 StreetFighter
Kaikki hybridejä (polttaa bensaa ja kumia)
Co2 päästöt g/km = vähän enemmän kuin meksikonlahden öljyturmassa!
Street racing is not a crime but loosing is

Poissa Juza89

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 920
  • Sukupuoli: Mies
  • Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.
Vs: ´89 Houkutuslintu
« Vastaus #216 : 24.04.2018 - klo:10:55 »
 m/
1996 Mondeo 2.0i -käyttis-
1989 Camaro 305 TBI "Ikuisuus prokkis"
1992 BMW E36 325i 
1988 Suzuki PV

Poissa pasi jkl

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 449
  • Sukupuoli: Mies
  • ...
Vs: ´89 Houkutuslintu
« Vastaus #215 : 24.04.2018 - klo:08:57 »
 m/ No minkalaiset on lailliset lukemat?  ;D
Camaro-94, lt-1 3X8cid ,T-56, 4.1, X71hp/X02nm
12,727s/190,53km/h, 400m.

Poissa JariN

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 232
  • Sukupuoli: Mies
  • sopuhintaan saa hipun sontaa
Vs: ´89 Houkutuslintu
« Vastaus #214 : 24.04.2018 - klo:08:32 »
Viimehetken panikointina huohotinpönttö nippareilla kiinni, pari muuta vastaavaa purkkaviritystä ja säätöön.
Rotteloa rääkättiin koko päivä ja hämmästyttävintä oli se, että mitään ei hajonnu eikä sulanu.  :o Matalakierros-matalapaine-maamoottori tuottaa käytettävyyttä laajalla alueella, ja lisäksi tämä on nyt uusiutuvaa energiaa käyttävä ekoteko. 

Öljynlämmitin tuntuu toimivan sen verran hyvin, että kesäkuumalla voitelun lämpö voi nousta jo turhankin korkealle. Täytynee alkaa suunnitella öölinviilennintä, ja tietysti pitäs vielä malttaa fiksata purkat asiallisemmilla menetelmillä.

Kaikenkaikkiaan olen erittäin tyytyväinen.  :D \m/
« Viimeksi muokattu: 24.04.2018 - klo:08:36 kirjoittanut JariN »
Firebird T-top LST '89

Käyttöruoskat: vag mukamaasturi 2.0tdi 4wd '08 ja hothatchback 2.0tfsi '06

Poissa JariN

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 232
  • Sukupuoli: Mies
  • sopuhintaan saa hipun sontaa
Vs: ´89 Houkutuslintu
« Vastaus #213 : 21.04.2018 - klo:20:50 »
Patahuoneen puolella ei ole vielä(kään) kaikki lopullisilla paikoillaan, mutta siitä huolimatta levitin mayhemin myös sisätiloihin. Originaali mittaristo ei tarjoa ihan kaikkea informaatiota joka tässä kokoonpanossa kiinnostaa, joten sitä pitää vähän laajentaa. En halua kojelaudan päälle tökeröä mittaririviä, joten yritin sovitella noita "piiloon" mutta kuitenkin jossainmäärin näkökenttään. Öljyjen lämmönseuranta toteutettu tässävaiheessa halpismittareilla, ja niiden kyvykkyyttä testasin upottamalla anturin vedenkeittimeen. Referenssinä toimi uunilämpömittari, joten menetelmän luotettavuudesta voi olla ainakin kahta mieltä. Näitä luetaan kuitenkin lähinnä suuntaa-antavana tietona, joten se on riittävän hyvä.
Kotelot/telineet tein 3D tulosteena. Piuhojen asemointi/piilotus vielä vaiheessa.
Firebird T-top LST '89

Käyttöruoskat: vag mukamaasturi 2.0tdi 4wd '08 ja hothatchback 2.0tfsi '06

Poissa JariN

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 232
  • Sukupuoli: Mies
  • sopuhintaan saa hipun sontaa
Vs: ´89 Houkutuslintu
« Vastaus #212 : 14.04.2018 - klo:19:47 »
Nyt on järjestetty koneelle ilmaa ja soppalinjat. Kantapään kautta se piti tämäkin tehdä: olin hölmöyksissäni hankkinut liian lyhyet jatkoholkit suuttimiin ja linjoja kiristettäessä liittimet otti kiinni imusarjan kiinnityksiin. Sain tilapäisratkaisuna harrastajakollegalta lainaan toiset holkit jatkeeksi siksi aikaa kunnes tilaamani pitkät holkit saapuu. Pari kertaa piti ottaa bensat syliin linjoja koeponnistettaessa. Käytettyjen jatkojolkkien huonojen tiivisteiden ja kiinalaisten tukkien kannakkeiden takia. Vaihdoin o-renkaat ja tein ite uudet tukkien kiinnikkeet, nyt ei enää lennä sopat pitkin konehuonetta. Bensapainesäädin löysi paikkansa pesurinsäiliön ja laturin välistä. Imuputkeen olisin halunnut tiukemman mutkan, mutta kun ei sellasta tänään mistään löytynyt niin taas otettiin tarvikkeeksi ne romut mitä hyllystä löytyy ja lopputulos on se mitä niistä pimeessä polven päällä syntyy.
Firebird T-top LST '89

Käyttöruoskat: vag mukamaasturi 2.0tdi 4wd '08 ja hothatchback 2.0tfsi '06

Poissa JariN

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 232
  • Sukupuoli: Mies
  • sopuhintaan saa hipun sontaa
Vs: ´89 Houkutuslintu
« Vastaus #211 : 13.04.2018 - klo:21:22 »
Kyllä se siitä valmistuu, onneksi ei ole uhka-sakot painamassa päälle myöhästymisestä ;).

Myöhästymisestä aiheutuvista sanktioista ei ainakaa oo ollu vielä puhetta  :W

;D ;D

Pirun huojentavaa tietää, että kohtalotovereita löytyy. Ite kans nälväsin ton kikkaran kanssa vähintään täyden työpäivän, kun koitin tuossa 4l80e swapissa saada geometrian kohilleen joka vaihteella...kysyy hermoja, keskiketterää ja nuuskaa(tupakkia). :-P

Niinpä. Vielä ei oo päässy sähkösesti tutkaamaan että löytyykö ne vaihteet oikeilta paikoiltaan, mut ainakin kepakossa tuntuu oikean suuntaista liikehdintää.


Kiire alkaa näkyä.
Haaveilin myös putkiston askartelusta, mutta jääkööt sekin myöhemmäksi. Nyt vaan etupätkä uutta. Runkopalkin ja subframeconnectorin välistä kurvataan yhdellä putkella alle, siihen pari kattia jatkeeksi (kun ovat kuulemma laumaeläimiä),ja yhdistytään vanhaan räppänään. Ryssänjiiriä, pulunpaskasaumaa ja keraamit niskaan. Laitoin myös pari tukikumia lootan kannakkeeseen.

Sähkönsyötöille tekasin runkopalkin ja startin väliin lämpösuojan, ettei ihan heti piuhat sulais pakoputkeen kiinni. Hifistelin kötöstykseen hiekkapuhalluksen ja keraamipinnan, vaikka ei tuota(kaan) jaksanu vimpan päälle hienoksi naputella.

Eihän tästä nätti tule, eikä välttämättä edes toimiva. Mutta on nyt jotain yritetty kuitenkin. Sama teema kuin muutenkin tämän kanssa.
Firebird T-top LST '89

Käyttöruoskat: vag mukamaasturi 2.0tdi 4wd '08 ja hothatchback 2.0tfsi '06

Poissa pasi jkl

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 449
  • Sukupuoli: Mies
  • ...
Vs: ´89 Houkutuslintu
« Vastaus #210 : 08.04.2018 - klo:08:42 »
Kyllä se siitä valmistuu, onneksi ei ole uhka-sakot painamassa päälle myöhästymisestä ;).
Camaro-94, lt-1 3X8cid ,T-56, 4.1, X71hp/X02nm
12,727s/190,53km/h, 400m.

Poissa Mikey_

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 424
Vs: ´89 Houkutuslintu
« Vastaus #209 : 07.04.2018 - klo:22:46 »

 ;D ;D

Pirun huojentavaa tietää, että kohtalotovereita löytyy. Ite kans nälväsin ton kikkaran kanssa vähintään täyden työpäivän, kun koitin tuossa 4l80e swapissa saada geometrian kohilleen joka vaihteella...kysyy hermoja, keskiketterää ja nuuskaa(tupakkia). :-P
-86 IROC-TT        9.920s@225.71km/h