Kirjoittaja Aihe: TBI käyntiongelma, meinaa sammua lämpimänä 1000-1500 rpm tietämissä  (Luettu 20797 kertaa)

Poissa Juza89

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 830
  • Sukupuoli: Mies
  • Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.
Nostellaas...

Nyt tehny muutaman kerran taas, että meinaa pinta-/ tasakaasusta sammua, ei väliä ajatko 20, 40, 80km/h. Tzekattu jakaja, tulpanjohdot, ok. Bensaa tuntuis saavan. Saa pysymään käymässä, jos onnistuu pumppailee kaasua. Vikakoodit kattosin niin ilmottaa VSS (vaijerillinen mittari tässä autossa).
   Voiko tuo mittariston takana oleva keltanen mötikkä aiheuttaa jtn häiriötä  ???  Maadoituspaikkoja putsailtu konetilasta keväällä/kesällä. Öljynpainemittarin lukemista en tiiä, kun viisari oli jostain syyst murtunut tyvestä  :o
1996 Mondeo 2.0i -käyttis-
1989 Camaro 305 TBI "Ikuisuus prokkis"
1992 BMW E36 325i 
1988 Suzuki PV

Poissa Juza89

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 830
  • Sukupuoli: Mies
  • Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.
Dodih nykiminen saatu (toistaiseksi) pois. Vaadittiin, että ihmettelet tien varressa alkuyöstä mikä vois olla/tarkastat bensanpaineita, ni sitten osuu silmään kipinöintiä kuutos sylinterin suunnalta. Löytys sopivan mittanen jämäpätkä  Accel 300+ sarjasta ja nyt tuntuis pelaavan. Vielä tarttee varoiksi tarkistaa nuo IAC:n & TPS:n säädöt uudelleen/seos suhdanteet.
Moneen otteeseen johtoja katseltu päivän valossa ja pimeällä auto käyttäen, eikä mitään huomannu. Kahdesta kohtaa kuori murtunu lämpöeristeen alta.

Tämän kerhon hyvä puoli on kyllä, että kun kysyy saa myös apua  m/
1996 Mondeo 2.0i -käyttis-
1989 Camaro 305 TBI "Ikuisuus prokkis"
1992 BMW E36 325i 
1988 Suzuki PV

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2694
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
ECM:n numero on 1228746
Saman numeroinenhan pitää hankkia jos täytyy vaihtaa, mutta mitä ovat nämä muut numerot?
Ei tarvi muita numeroita boxin hommaamiseen. Lienevät jotain sarjanumeroita jne.
Vanhasta otetaan eprom ("lastu") uuteen niin säilyy ohjelma oikeana. Piiri on helposti irrotettavalla kannalla peltiluukun alla.
Ja se ANTT on softan koodi. Eri koneissa/vuosmalleissa/kokoonpanoissa eri softat.


Jos haluaa oikein varmistella niin kaivaa netistä tuon softan ja polttaa uudelle piirille. Periaatteessa muistipiirikin voi väsyä vanhimmiten jolloin ohjelmaan tulee virheitä ja voi tehdä mitä tahansa.
Sinänsä virheistä pitäis syttyä ses kun ohjelmalle on tarkistus-summa mutta kaikki on mahdollista...


http://www.gearhead-efi.com/Fuel-Injection/showthread.php?306-1228746-ECM-Information-61
Pontiac TransAm, LS1, 328rwhp
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa GTATL

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 9771
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Kuukkeloimalla selvis että toi ANTT on 305 TBI prommi.
Lyö lyötyä, siitä on eniten hyötyä.
One Big Ass Mistake America
http://www.ls1gto.com/forums/index.php
http://www.svtperformance.com/forums/
LeMans -67 wannabe GTO
TTA -89
GTA -89
T/A - 86
GTO -06
Trans Sport -94
Stang GT -00

Poissa Juza89

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 830
  • Sukupuoli: Mies
  • Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.
Onko Suomessa jotain firmaa/henkilöä joka tarkastaisi/korjaisi tämän ikäisiä ECM:miä? Harinen/Hestec tekee ilmeisesti vain muutoksia LSx ECM:miin.

ECM:n numero on 1228746
Saman numeroinenhan pitää hankkia jos täytyy vaihtaa, mutta mitä ovat nämä muut numerot?
1996 Mondeo 2.0i -käyttis-
1989 Camaro 305 TBI "Ikuisuus prokkis"
1992 BMW E36 325i 
1988 Suzuki PV

Poissa Juza89

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 830
  • Sukupuoli: Mies
  • Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.
Eli ainoa tapa varmistaa suuttimet olisi lähettää ne Finn Injectorille tarkastukseen, taikka saada jostain varmasti toimivat 305 suuttimet lainaksi.
Lambda on vaihdettu alle kk sitten. Toki voihan kyseessä olla toimimaton yksilö, mutta tuntuu aika epätodennäköiseltä.

Mittasin alipainetesterillä vielä tuon MAP-, EGR- alipaineletkun ja ehjät näytti olevan mittarin mukaan.
Dampperikin näyttäisi näyttävän oikein, mitä konetta pyöritin ja katselin koska kynä liikahtaa ykköspytyssä.
Tulppa näytti ok väriseltä. (laitan kuvan vielä)
« Viimeksi muokattu: 31.07.2016 - klo:20:46 kirjoittanut Juza89 »
1996 Mondeo 2.0i -käyttis-
1989 Camaro 305 TBI "Ikuisuus prokkis"
1992 BMW E36 325i 
1988 Suzuki PV

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2694
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Tarttee Etrasta käyr huomen hakemas sopivan kokosta letkua MAPille. Vaikuttais kyll ehjält, mutt vaihdetaan varoiksi.

Suuttimet näyttäis ruiskivan normaalisti. Bensanpaineet 12, BLM pienillä kierroksilla 108 ja +2000 saadaan vaihtelevasti 114-130. Jos laittaa 14-15, menee BLM taulukon mukaan kauttaaltaan 108.

Jakajan asento oikea. Varmistan tuon dampperin vielä.

WinALDL lukemat näyttävät muuten ihan järkeviltä, mutta tosiaan IAC menee nollille tyhjäkäynnillä ja BLM on 108 sekä INT 114-116 arvoissa tyhjäkäynnillä.
Tulpat oli viimeksi vaihdettaessa vaaleat, melkein valkoiset.


Muistaakseni oli BLM ja INT molemmissa n. 30 pykälää säätövaraa (tai 20 jos arvo jämppää 108). 128 on "0"-kohta. Sikäli se että varsinkin pienemmillä kierroksilla enimmäkseen yrittää laihentaa vois viitata liikaan bensansaantiin. Suuttimen kuvio ei välttämättä kerro tuotosta. Riittää että toinen vähän takertelee ja antaa liikaa.
Toki kummalakaan arvolla ei ole mitään merkitystä jos lambda huono/pakopuolella vuoto/sytkä pahasti pielessä tai katkoo.
Pontiac TransAm, LS1, 328rwhp
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa Juza89

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 830
  • Sukupuoli: Mies
  • Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.
Alipainevuotoja? Varsinkin mapille.


Vuotavat suuttimet / bensapaine pielessä?


Nakuanturin saa testattua kun ottaa johdon irti.


Periaatteessa lähes kaikki vaikuttaa myös sytkäennakkoon. Eli sytkän sekoilu voi johtua muustakin.


Jakaja oikeassa asennossa? Eli 1. puristustahdin YKK pyörijä osoittaa kohti 1 pyttyä. Muissa asennoissa voi tulla ongelmia.


TARKISTA EHDOTTOMASTI ajoitusmerkkien paikkansapitävyys! Yleensä vanhemmiten dampperin ulkokehä on liikkunut kumin päällä jolloin merkit pielessä ja sen myötä sytkä kun säätää.


Nämä tuli alkuun mieleen...


Näyttääkö Winaldl kaikki anturit järkeviä lukemia?


IAC ei vaikua ajamiseen. Vain tyhjäkäyntiin.


Viimeisenä boxivika...

Tarttee Etrasta käyr huomen hakemas sopivan kokosta letkua MAPille. Vaikuttais kyll ehjält, mutt vaihdetaan varoiksi.

Suuttimet näyttäis ruiskivan normaalisti. Bensanpaineet 12, BLM pienillä kierroksilla 108 ja +2000 saadaan vaihtelevasti 114-130. Jos laittaa 14-15, menee BLM taulukon mukaan kauttaaltaan 108.

Jakajan asento oikea. Varmistan tuon dampperin vielä.

WinALDL lukemat näyttävät muuten ihan järkeviltä, mutta tosiaan IAC menee nollille tyhjäkäynnillä ja BLM on 108 sekä INT 114-116 arvoissa tyhjäkäynnillä.
Tulpat oli viimeksi vaihdettaessa vaaleat, melkein valkoiset.
1996 Mondeo 2.0i -käyttis-
1989 Camaro 305 TBI "Ikuisuus prokkis"
1992 BMW E36 325i 
1988 Suzuki PV

Poissa GTATL

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 9771
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Tarkista vielä syttypuolen johdoitus. Jos kaikki kunnossa niin seuraavaksi uudella ECM.llä.
Lyö lyötyä, siitä on eniten hyötyä.
One Big Ass Mistake America
http://www.ls1gto.com/forums/index.php
http://www.svtperformance.com/forums/
LeMans -67 wannabe GTO
TTA -89
GTA -89
T/A - 86
GTO -06
Trans Sport -94
Stang GT -00

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2694
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Alipainevuotoja? Varsinkin mapille.


Vuotavat suuttimet / bensapaine pielessä?


Nakuanturin saa testattua kun ottaa johdon irti.


Periaatteessa lähes kaikki vaikuttaa myös sytkäennakkoon. Eli sytkän sekoilu voi johtua muustakin.


Jakaja oikeassa asennossa? Eli 1. puristustahdin YKK pyörijä osoittaa kohti 1 pyttyä. Muissa asennoissa voi tulla ongelmia.


TARKISTA EHDOTTOMASTI ajoitusmerkkien paikkansapitävyys! Yleensä vanhemmiten dampperin ulkokehä on liikkunut kumin päällä jolloin merkit pielessä ja sen myötä sytkä kun säätää.


Nämä tuli alkuun mieleen...


Näyttääkö Winaldl kaikki anturit järkeviä lukemia?


IAC ei vaikua ajamiseen. Vain tyhjäkäyntiin.


Viimeisenä boxivika...
Pontiac TransAm, LS1, 328rwhp
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa Juza89

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 830
  • Sukupuoli: Mies
  • Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.
Tätä itsekkin epäillin ja siksi vaihdoin jakajan osat AC Delcoihin. Eripuolia kokeiltu, kun epäilytti ensin MSD, mutta ei vaikutusta, kun kokeilee ehjällä OEM puolalla taikka Standartin puolalla.
Nakutus tunnistinta en ole vaihtanut. Meinasin kyllä, mutta tuntui olevan aikast piukassa. CRC:tä jos ruiskisi pari päivää niin varmaan rupeaisi irtoomaan.
1996 Mondeo 2.0i -käyttis-
1989 Camaro 305 TBI "Ikuisuus prokkis"
1992 BMW E36 325i 
1988 Suzuki PV

Poissa GTATL

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 9771
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
En tarkkaan tiedä mitä eroa on TPI ja TBI sytytysosien kanssa mutta kun katsoo lambdan käytöstä mielestäni ennakko romahtaa ja seos menee todella rikkaalle. Jos kyseessä olisi TPI vaihtaisin ICM ja picupcoilin(jakajan sisällä). Se että auto toimii paremmin EST johto irti kertoisi vian olevan juurikin ennakossa.
Puolan kuntokin kannattaa tarkastaa.
Lyö lyötyä, siitä on eniten hyötyä.
One Big Ass Mistake America
http://www.ls1gto.com/forums/index.php
http://www.svtperformance.com/forums/
LeMans -67 wannabe GTO
TTA -89
GTA -89
T/A - 86
GTO -06
Trans Sport -94
Stang GT -00

Poissa Juza89

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 830
  • Sukupuoli: Mies
  • Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.
Lainataas tätä, kun omat ideat alkaa loppua...

Elikkäs lämpimänä auto rupeaa pätkimään alle 2000 kierroksilla ja jos olet D- päällä risteyksessä, niin n. 2-3 sekunnin jälkeen pakko kikkailla kaasulla, että auto pysyy käynnissä. Tästä kun lähdett kiihdyttämään, tunnet että jokin laittaa vastaan/jarruttaa taitaa hieman täristääkkin. Nyt sammuu myös heti jos laitat R- päälle lämpimänä. Tyhjäkäynnillä kuulet myös, että "trötää" putkessa. Välillä enempi välillä vähempi.

Sytytys katsottu olevan n. 6-7 ast. ja IAC/TPS  säädetty http://www.handen.us/caprice/iac.html ohjeiden mukaan, apuna käytin WINALDL:lää, jotta näki asettaa IAC:n lukeman lähelle 20-25. Sain asetettua 28. Huvittavinta on, että kun EST piuha on irti auto tuntuu käyvän ilman röpöttämistä. Tämän huomasin myös IAC:n säädössä, kun otin varoiksi EST-piuhan irti, ettei ennakko muutu tyhjäkäynnin säädön aikana.

Tämän jälkeen kävin ajelemassa ja sama juttu jatkuu. Lambda näyttää pääsääntöisesti 0.650-0.800 lukemia, mutta kun nykiminen alkaa lukemat painuu reippaasti alle 0.350, jopa 0.050. Pysähtyessä kiinnitin huomiota, että IAC lukema putoaa nollaan vaikka laittaisi N:lle. Olisikohan syksyllä vaihdettu IAC (Standart) rikki, vai viittaako imusarjan kansien välisen tiivisteen rikkoutumiseen? Tai kansipahvi mennyt? Lämmöt ei heittele, hieman nestettä katoaa jonnekkin, mutta voi johtua alemmasta vesiletkusta, kun näyttäisi olevan sieltä hieman kostea.

Ja vikakoodeja ei anna, muutakuin EGR, ennenkuin vaihtoi solenoidin/ tulpattuna.

Tällä hetkellä vaihdetut osat/tehdyt toimen piteet:
Elo- syyskuu 2015
- TBI:n tiivisteet, myös imusarjan.
- Suuttimien viuhkat OK
- IAC & TPS
- Alipaine letkut alipainepallolta imusarjalle & imusarjasta tehostimelle.
- PCV ja sen letku
- Polttoainesuodatin, ilmansuodatin
- Laatikoon öljyt & suodatin
- Tulpat (johdot vaihdettu Acel 300+ kesällä)
- EGR venttili

Kesä 2016
- Jakajaan kiinanosien tilalle ACDelco osat (kansi, pyörijä, pick-up, moduuli)
- EGR:n alipaineletkut
- EGR solenoidi
- ECM lämpötila anturi
- MAP
- ECM:n liittimet putsattu. Ei hapettumia/kylmiä juotoksia boksin sisällä
- ECS moduuli (käytetty, mutta toimia OEM)
- Lambda Bocsh LSH-25 (kävi hieman paremmin)
- Putken liitokset lambdan ympäriltä katsottu/ varmistettu tiiviiksi

Toivottavasti jollekkintulisi ahaa elämys. Hyviä ehdotuksia otetaan vastaan, ettei tarvitsisi laittaa autoa jo nyt seisontaan.
1996 Mondeo 2.0i -käyttis-
1989 Camaro 305 TBI "Ikuisuus prokkis"
1992 BMW E36 325i 
1988 Suzuki PV

Poissa jaria72

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 33
  • Sukupuoli: Mies
    • Jari Ahokas
Jotenkin tilanteeseen on jo tottunut... Pientä nykimistä on edelleen havaittavissa, lievempänä kuin alkuvaiheessa.

Sen verran tuli testattua lisää tänä kesänä, että ajelin vähäsen ilman bensatankin korkkia ja äkkiseltään tuntui olevan positiivinen vaikutus. Mutta ei sekään poistanut ongelmaa kokonaan & bensa haisi auton vieressä reippaasti.

Tehtiin noin 1500 km kesälomareissu ja auto toimi ihan ok lukuunottamatta sitä nykimistä. Kulutuskin oli matka-ajossa 10,1l/100km (Vantaa-Joensuu) ajettaessa rajoitusten mukaan eli +10 km/h, motarilla 130 lasissa :D
Firebird Formula 305 TBI th700r4 -89
Cadillac Coupe de Ville 425 -78
Skoda Octavia vRS LB TDI DSG - 15

Poissa Juza89

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 830
  • Sukupuoli: Mies
  • Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.
Mites tämän kanssa kävi, saitko vian aiheuttajan loppujen lopuksi selville?
1996 Mondeo 2.0i -käyttis-
1989 Camaro 305 TBI "Ikuisuus prokkis"
1992 BMW E36 325i 
1988 Suzuki PV