Kirjoittaja Aihe: BMR.ltä uutta lelua alustaan  (Luettu 28422 kertaa)

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4019
  • Sukupuoli: Mies
Vs: BMR.ltä uutta lelua alustaan
« Vastaus #31 : 07.02.2018 - klo:20:07 »

Etupäähän tulee päivityksenä luultavasti nämä Umin uudet säädettävät kierrejouset jossain vaiheessa,

 http://umiperformance.com/catalog/index.php?main_page=product_info&cPath=6_479&products_id=1114

Varmasti hyvä päivitys kilpurissa, kun pääsee säätämään kulmapainot kohdilleen m/
-89 350 HSR formula

Poissa cam95

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 796
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: BMR.ltä uutta lelua alustaan
« Vastaus #30 : 07.02.2018 - klo:19:45 »
Sinisessä kisa Camarossa takana on Umin pultattavat relocation palikat ja tukivarsi kiinnitetty siihen alempaan kiinnityspisteeseen ja olen ollut tyytyväinen muuten paitsi lisääntyneeseen painoon. Instant centeriä en sen kummemmin ole tarkastellut mutta noista kolmesta kuvasta varmaan tuo keskimmäinen lähimpänä (piste ei kyllä ihan noin takana).
Tukivarrethan tuossa on nivelmallia molemmissa päissä kun on täys kilpa-auto.

Tuollaista V6 mallin takavakaajaa olisi kyllä mielenkiintoista kokeilla.

Etupäähän tulee päivityksenä luultavasti nämä Umin uudet säädettävät kierrejouset jossain vaiheessa,

 http://umiperformance.com/catalog/index.php?main_page=product_info&cPath=6_479&products_id=1114

95 Camaro Z28 + T56 sebring silver
94 Trans Am GT + T56 black
88 Sportside 350 TBi + aut. sunset orange
87 Roadsport V8 Camaro LS3 + Tremec TKO600 medium quasar blue
84 Roadsport V8 Camaro "projekti"

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4019
  • Sukupuoli: Mies
Vs: BMR.ltä uutta lelua alustaan
« Vastaus #29 : 27.01.2018 - klo:20:50 »
Qa1 bracketissä taisi alin asento tiputtaa tukivarren takapäätä enemmän.
Voisin mielenkiinnosta mitata myöhemmin tänään kuinka paljon.

40mm. & 65mm. oli etäisyydet alkuperäisestä kiinnityspisteestä.
-89 350 HSR formula

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4019
  • Sukupuoli: Mies
Vs: BMR.ltä uutta lelua alustaan
« Vastaus #28 : 27.01.2018 - klo:17:22 »
control arm relocation kit löytyy bmr ym. muilta valmistajilta. omaan autoon tein itse "ja säästin" tuollaiset muutos palikat. pudottaa 2.5" takapäästä control arm alaspäin. pitäisi toimia niin että lähdössä vääntäisi koria eteenpäin, eikä alaspäin. kuten orggis asennossa tekee. keväällä selviää motoparkissa oliko mitään hyötyä tästä modifikaatiosta. pienemmillä tehoilla auto meni tasan 1.4s 60ft ja tehon hieman lisäätyessä putosivat taas 1.5s aikoihin. tätä yritetään korjata, mielestäni 60ft pitäisi mennä 1.3s vähintään.

Qa1 bracketissä taisi alin asento tiputtaa tukivarren takapäätä enemmän.
Voisin mielenkiinnosta mitata myöhemmin tänään kuinka paljon.
Arvioisin että madalluksen jälkeen tukivarren takapää oli ~10-astetta ylöspäin ja bracketin alimmassa asennossa saman verran alaspäin.



Itse jätin tukivarren tuohon alimpaan asentoon ja unohdin siihen, kun ei siitä mitään haittaakaan tuntunut olevan.
Jos takajarruissa riittäisi pitoa, niin nähtävästi pompottaisi herkemmin perää jarruttaessa.
Keskiasennossa tukivarsi varmaan asettuisi lähelle vaakatasoa.
Nyt aloin opiskelemaan alustageometriaa ja thirdgenillä joku kirjoitti;

Keeping the rear of the LCA lower helps keep the wheels planted from a dig. Not in a corner. in a corner, if the LCA's are both angled down and you turn, the outside LCA is going to approach being completely level, while the inside LCA will become more angled as the chassis lifts above the axle with body roll.
That means the axle is basically pointing in the direction of the cars rotation.
I think this translates into a very responsive car on corner entry, but it can create traction and stability issues.

If, for example, the opposite is the case, both are angled slightly upwards, the axle will steer into the corner and slightly prevent the car from rotating.
Maybe slower, but it creates understeer as the body rolls, and as you apply power it points the car in the direction you want to go, not in the direction you WERE going, allowing you to get on the power sooner and control the car better.


Täällä kun on mutkaratamiehiä, niin missä teillä on instant center?


Varttimailille löytyy hyvin teoriaa;    http://www.how-to-build-hotrods.com/tuning-4-link.html

You're shooting for the tires to hook up without slipping, and for the car to launch foward without it lifting or squatting.
If the rear of the car squats, you want to raise the 'Instant Center'.
If the rear of the car lifts, you want to lower the 'Instant Center'.

The more angle of the lower bar the shorter/higher your IC becomes and your Anti-Squat value increases.
But too much angle can be a bad thing.
The shorter/higher the instant center / Anti-Squat is, the harder the tires will be planted into the pavement but the quicker the chassis settle and then it will unload on the tires
.




« Viimeksi muokattu: 27.01.2018 - klo:18:18 kirjoittanut Fenix »
-89 350 HSR formula

Poissa BB

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 407
  • 1995 z28
Vs: BMR.ltä uutta lelua alustaan
« Vastaus #27 : 27.01.2018 - klo:09:44 »
Kisa Camarossa radalla kokeillut tuota Hellwigin säädettävää vakaajaa, löysimmässä asennossa vastasi kiinteää siellä normaalisti olevaa vakaajaa käytökseltään. Tiukemmalle kun sääti niin muuttui vaan yliohjaavammaksi ja pito irtosi helpommin peräpäästä ja ajat huononi.

Viime syksynä kokeilin autoa ilman takavakaajaa ja silloin löytyi pitoa takapäähän mutta auto muuttui hyvin puskevaksi ja minun makuun epämukavaksi ajaa.

Pitäisi löytää joku nykyistä ohkaisempi tanko taakse niin se voisi olla paras ratkaisu kääntymiseen ja pitoon.     

Syyllistynyt samaan asiaan,eli tuossa tilanteessa pitäisi ihmetellä eteen lisää pitoa mutta on niin paljon helpompi heikentää hieman takapäätä saadakseen autosta mieleisensä.
Itselle perustellut sen juurikin ajanparantumisella.
1995 z28 manual.

Poissa Rale

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2745
  • Sukupuoli: Mies
Vs: BMR.ltä uutta lelua alustaan
« Vastaus #26 : 26.01.2018 - klo:22:09 »
control arm relocation kit löytyy bmr ym. muilta valmistajilta. omaan autoon tein itse "ja säästin" tuollaiset muutos palikat. pudottaa 2.5" takapäästä control arm alaspäin. pitäisi toimia niin että lähdössä vääntäisi koria eteenpäin, eikä alaspäin. kuten orggis asennossa tekee. keväällä selviää motoparkissa oliko mitään hyötyä tästä modifikaatiosta. pienemmillä tehoilla auto meni tasan 1.4s 60ft ja tehon hieman lisäätyessä putosivat taas 1.5s aikoihin. tätä yritetään korjata, mielestäni 60ft pitäisi mennä 1.3s vähintään.
-87 camaro iroc-z 406cid  #RS97
-07 bmw 335ci
-89 pontiac firebird "projekti"
*kaikki takavetoisia*

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4019
  • Sukupuoli: Mies
Vs: BMR.ltä uutta lelua alustaan
« Vastaus #25 : 26.01.2018 - klo:21:04 »
Sullakin taitaa olla niin jäykät jouset

Eibach sportline, eli on jäykät.
« Viimeksi muokattu: 26.01.2018 - klo:23:48 kirjoittanut Fenix »
-89 350 HSR formula

Poissa Z-mo

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5939
  • Sukupuoli: Mies
  • When comfort is out, performance is in.
Vs: BMR.ltä uutta lelua alustaan
« Vastaus #24 : 26.01.2018 - klo:20:38 »
Nyt olisi 18mm. takavakaaja V6 camarosta testiin ensi kesäksi.
Saas nähdä mitä käy ohjaukselle.
Ero 24 milliseen tankoon on iso kun käsissä pyörittelee.

Saattaapi olla hyvä muutos, näin ainakin haluan uskoa. Sullakin taitaa olla niin jäykät jouset että jäykkä vakaaja ei ole optimi, tuollainen vähän löysempi vois olla parempi.
'87 Iroc "Modifioitu"
'91 Trans Am Convertible "Modifiointi kesken"
'89 Astro
'06 STS

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4019
  • Sukupuoli: Mies
Vs: BMR.ltä uutta lelua alustaan
« Vastaus #23 : 26.01.2018 - klo:15:31 »
Nyt olisi 18mm. takavakaaja V6 camarosta testiin ensi kesäksi.
Saas nähdä mitä käy ohjaukselle.
Ero 24 milliseen tankoon on iso kun käsissä pyörittelee.
-89 350 HSR formula

Poissa cam95

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 796
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: BMR.ltä uutta lelua alustaan
« Vastaus #22 : 08.02.2017 - klo:20:46 »
Kisa Camarossa radalla kokeillut tuota Hellwigin säädettävää vakaajaa, löysimmässä asennossa vastasi kiinteää siellä normaalisti olevaa vakaajaa käytökseltään. Tiukemmalle kun sääti niin muuttui vaan yliohjaavammaksi ja pito irtosi helpommin peräpäästä ja ajat huononi.

Viime syksynä kokeilin autoa ilman takavakaajaa ja silloin löytyi pitoa takapäähän mutta auto muuttui hyvin puskevaksi ja minun makuun epämukavaksi ajaa.

Pitäisi löytää joku nykyistä ohkaisempi tanko taakse niin se voisi olla paras ratkaisu kääntymiseen ja pitoon.     
95 Camaro Z28 + T56 sebring silver
94 Trans Am GT + T56 black
88 Sportside 350 TBi + aut. sunset orange
87 Roadsport V8 Camaro LS3 + Tremec TKO600 medium quasar blue
84 Roadsport V8 Camaro "projekti"

Poissa mikke

  • Hallituksen jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5043
  • Sukupuoli: Mies
  • Ei oo LS. Koska jonkun on oltava erimieltä!
Vs: BMR.ltä uutta lelua alustaan
« Vastaus #21 : 28.01.2017 - klo:00:02 »
kannattaa miettii miten se jäykkä akseli siel elää tukivarsiin nähden ja onko takavakaajasta näis hyötyy vai haittaa. ite en ainakaan usko noihin täys uretaanisiin poxattuihin tukivarsiin mitkä ei salli kiertoa itse tukivarren kiinnitysisteiden välillä. ne ei ainakaan helpota lukon toimintaa ja vedon saamista käyttöön mutkasta ulos tultaessa, näin olen asiaa pähkiny viisaampia kuunneltuani. mene ja tiedä saatan olla väärässäki :-\
Chevrolet Camaro Z28 -94 LT1 Yhteistä taivalta vuodesta 2005. Nastolan kuningaskunta lahden puristuksessa
13,941@159,24 Alastaro 2.6.2007

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4019
  • Sukupuoli: Mies
Vs: BMR.ltä uutta lelua alustaan
« Vastaus #20 : 27.01.2017 - klo:22:09 »
Ainakin camaron vakio takavakaaja on aivan liian jäykkä etupäähän verrattuna. Veikkaisin että olisi nopeampi ajaa jos ottaisi koko vakaajan pois.

Watts tuenta on yhä testaamatta ja siten myös kallistus korkeuden säätö hakematta.
Aloin miettimään Tommin kommentteja takavakaajan suhteesta etuseen ja painon siirtymään...
En tiedä onko uusi innovaatio, mutta ainakaan itse en ole aikaisemmin kiinnittänyt huomiota tälläisiin kallistuksenvakaajan päihin.

http://www.spohn.net/shop/1982-1992-GM-F-Body/Suspension/Sway-Bars-Accessories/Spherical-Rear-Sway-Bar-End-Links-Pair-1982-2002-GM-F-Body-Camaro-Firebird.html

Tässä taas halvin säädettävä takavakaaja.

https://www.summitracing.com/int/parts/hel-5817/overview/year/1989/make/pontiac/model/firebird

Viimeksi kun ajoin ahvenistolla... ei lukko pitänyt.
Auto oli tiukoissa mutkissa aivan liian aliohjaava.
Sittemmin lukko duunattu, mutta myöskin etuvaimennusta kiristetty.
Täten uskoisin että säädettävällä takavakaajalla olisi itselle hyötyä sopivaa balanssia haettaessa.

Nyt jo pystyy ajaa  loivat nopeat mutkat kovempaa kuin uskaltaa riskeerata kuivalla tiellä.
Mutta olisiko se seuraavaksi pitoa haettava tuosta takavakaajasta?

« Viimeksi muokattu: 27.01.2018 - klo:20:53 kirjoittanut Fenix »
-89 350 HSR formula

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4019
  • Sukupuoli: Mies
Vs: BMR.ltä uutta lelua alustaan
« Vastaus #19 : 11.06.2016 - klo:19:45 »
Liian aikaista sanoa, mutta paino ei lisäänny 10kg. enemmän.
-89 350 HSR formula

Poissa CamKin

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1134
  • Sukupuoli: Mies
Vs: BMR.ltä uutta lelua alustaan
« Vastaus #18 : 11.06.2016 - klo:19:27 »
Yllätyin siitä ettei Fays2 watts ollut erityisen painava.
Koko paketti pakkausmateriaaleineen 16kg.

Paljonko tuli lisäpainoa verrattuna poistuviin osiin nähden? Mahtuuko tuolla muutoksella putki menemään yläkautta?
Audi A6 2.7Tdi V6 Avant Quattro
Ex Chevrolet Camaro Coupe vm. 94 Z28 5.7 V8 / 4L60E -kesäpeli-

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4019
  • Sukupuoli: Mies
Vs: BMR.ltä uutta lelua alustaan
« Vastaus #17 : 09.06.2016 - klo:13:33 »
Kattelin tarjontaa niin tämmöinen olisi 3gen ja 4gen malleihin tarjolla:

http://www.fays2.net/fays2_watts_link_21_.html

Kotisivu:
http://www.fays2.net/index.html

Yllätyin siitä ettei Fays2 watts ollut erityisen painava.
Koko paketti pakkausmateriaaleineen 16kg.
-89 350 HSR formula