Kirjoittaja Aihe: Juus091's Pontiac Firebird Formula 400cid 1977  (Luettu 45049 kertaa)

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 6269
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Juus091's Pontiac Firebird Formula 400cid 1977
« Vastaus #180 : 13.07.2020 - klo:08:23 »
Onko tuo kolmonen 281km/h ajamalla testattu  ::) ;D ;D

TOTTAKAI  ;D










No todellisuudessa syötin ihan laskuriin perävälityksen, lootan välityksen ja rengaskoon ja siitä laskin että 5600rpm kiekat mitkä nopeudet antaa  ;D
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Chevrolet El Camino 350cid 1973
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Chrysler 300C 3.5 Touring 2005
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa Juus091

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Juus091's Pontiac Firebird Formula 400cid 1977
« Vastaus #179 : 13.07.2020 - klo:07:59 »
Noilla meidän perävälityksillä jos vetää 5600rpm asti niin omasta kattelin että tuolleen se kulkee  ;D Sulla toki saatto olla se vieläki harvempi perä, en muista.

255/60R15 takarenkaat / 2.56 perävälitys / TH350 / 5600rpm:
1 = 112km/h
2 = 185km/h
3 = 281km/h

 ;D

Onko tuo kolmonen 281km/h ajamalla testattu  ::) ;D ;D
Pontiac Firebird Formula 400cid, 1977
Chevrolet El Camino 383cid, 1973
GMC Suburban 6.5TD, 1996

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 6269
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Juus091's Pontiac Firebird Formula 400cid 1977
« Vastaus #178 : 13.07.2020 - klo:07:44 »
Pääsinpä tänää testailemaan shifteriä ja voi että oli makeaa kapulasta tökkiä isompaa pesään.. Sehän mahtavasti vetää ku pääsee antamaan vähä kierroksiakin nyt, tosin tuolla perävälityksellä kerää ykköselläkin jo hirveät vauhdit, että ihan jatkuvasti ei voi kierrätellä  :W  \m/

Noilla meidän perävälityksillä jos vetää 5600rpm asti niin omasta kattelin että tuolleen se kulkee  ;D Sulla toki saatto olla se vieläki harvempi perä, en muista.

255/60R15 takarenkaat / 2.56 perävälitys / TH350 / 5600rpm:
1 = 112km/h
2 = 185km/h
3 = 281km/h

 ;D
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Chevrolet El Camino 350cid 1973
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Chrysler 300C 3.5 Touring 2005
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa Juus091

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Juus091's Pontiac Firebird Formula 400cid 1977
« Vastaus #177 : 12.07.2020 - klo:21:18 »
Pääsinpä tänää testailemaan shifteriä ja voi että oli makeaa kapulasta tökkiä isompaa pesään.. Sehän mahtavasti vetää ku pääsee antamaan vähä kierroksiakin nyt, tosin tuolla perävälityksellä kerää ykköselläkin jo hirveät vauhdit, että ihan jatkuvasti ei voi kierrätellä  :W  \m/
Pontiac Firebird Formula 400cid, 1977
Chevrolet El Camino 383cid, 1973
GMC Suburban 6.5TD, 1996

Poissa Juus091

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Juus091's Pontiac Firebird Formula 400cid 1977
« Vastaus #176 : 12.07.2020 - klo:21:15 »
Pittäähän se hyllyssä aina varalta olla himmeleitä, nytki löytyy meidän Murder Caminoon vaikka Paxton jos ei ala muuten hengittää ku pakottamalla  ;D

Pittääpä toki, hyvä että sulla on toisillekin asti tarvittaessa palikoita, ei tarvi kaikkea aina erikseen tilailla ;D ;D
Pontiac Firebird Formula 400cid, 1977
Chevrolet El Camino 383cid, 1973
GMC Suburban 6.5TD, 1996

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 6269
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Juus091's Pontiac Firebird Formula 400cid 1977
« Vastaus #175 : 12.07.2020 - klo:21:05 »
Pittäähän se hyllyssä aina varalta olla himmeleitä, nytki löytyy meidän Murder Caminoon vaikka Paxton jos ei ala muuten hengittää ku pakottamalla  ;D
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Chevrolet El Camino 350cid 1973
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Chrysler 300C 3.5 Touring 2005
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa Juus091

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Juus091's Pontiac Firebird Formula 400cid 1977
« Vastaus #174 : 12.07.2020 - klo:10:00 »
Starttihommat sain pelaamaan jo lähes heti tuon aiemman päivittelyn jälkeen, en muistanut käydä vaan taaskaan kirjoittelemassa.. Muutama huono kontaktihan sieltä paljastui kun johtoja seuraili, näihin uudet liitokset ja vähän paksumpaa kaapelia ja hyvin on nyt toiminut.

Kiihdytyspumpun nokaksi sain uspartsilta sen puuttuvan sinisen nokan. Silläkin kuitenkin nopealla täyskaasulla paukautteli kaasariin. BlackZ sattui YLLÄTTÄEN olemaan hyllyssä kiihdytyspumpulle isompi suutin \m/. Noista hyllyistä ne aina löytyy minun autoon sopivat palikat  ;D Tämä vaihdettiin ja yllätykseksi minun holleyssa oli paikoillaan 25 suutin, vaikka holleyn speksien mukaan tuossa pitäisi olla 31 koko vakiona. Tuon tilalle vaihdettiin siis 35 ruikkija. Testilenkille ja eipä poksautellut eikä arponut enää vaikka löi kerrasta kaasun pohjaan  m/

Eilen oli shifterin asentelua viimein ohjelmassa. Hieman lykkääntyi tuonkin asennus kun ollut tässä kaikenlaista hässäkkää. Tänään pitäisi vielä käydä säätämässä shifteriin vaijeri kohdilleen ja sitten testailemaan. B&M Quicksilverin valitsin shifteriksi koska se sopii suoraan tuohon auton keskikonsoliin ilman modauksia. Pääseepähän kierrättämään tuota moottoria vähän ylemmäs  8)

Pontiac Firebird Formula 400cid, 1977
Chevrolet El Camino 383cid, 1973
GMC Suburban 6.5TD, 1996

Poissa Juus091

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Juus091's Pontiac Firebird Formula 400cid 1977
« Vastaus #173 : 15.06.2020 - klo:10:24 »
Entä jos annat solenoidille suoraan akulta virtaa apukäynnistinkaapelilla? Jos silloin toimii joka kerta, on vika starttinappulan johdotuksessa. Siis startti koneessa normaalisti kiinni.

Voinhan tuon vielä testailla tässä kun pääsen montulle värkkäämään. Vaan ei kai tässä oikee enää ole muuta mahdollisuutta kuin tuo vika starttinappulan johdotuksessa. Tosiaan startti irrallaan ruuvipenkissä testatessa toimi joka kerta kuten kuuluukin..
Pontiac Firebird Formula 400cid, 1977
Chevrolet El Camino 383cid, 1973
GMC Suburban 6.5TD, 1996

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5396
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: Juus091's Pontiac Firebird Formula 400cid 1977
« Vastaus #172 : 15.06.2020 - klo:10:05 »
Tekee siis kylmänäkin tätä, eli ei ole lämpöongelmasta kyse.. On minullakin nuo peltisarjat melkoisen lähellä starttia, solenoidin ja peltisarjojen välissä on juurikin tuollainen peltilätkä. Ei se kylläkään suojaa ku solenoidia hieman.. Peltisarjoissa on myös startin kohdalle eristenauhat.
Entä jos annat solenoidille suoraan akulta virtaa apukäynnistinkaapelilla? Jos silloin toimii joka kerta, on vika starttinappulan johdotuksessa. Siis startti koneessa normaalisti kiinni.
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa Juus091

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Juus091's Pontiac Firebird Formula 400cid 1977
« Vastaus #171 : 15.06.2020 - klo:09:33 »
Tekeekö uudella startilla tuota vain kuumana vai myös kylmänä?

Omassa Ponussa oli kuumana samaa vaivaa ja syynä että pitkät hederit lämmittivät starttia liikaa, vaikka hedereissä oli eristenauhaa suojana. Lämpökilpi välissä auttoi asiaan, tosin senkin kanssa oikein kuumana oli välillä tuota vaivaa.

Tekee siis kylmänäkin tätä, eli ei ole lämpöongelmasta kyse.. On minullakin nuo peltisarjat melkoisen lähellä starttia, solenoidin ja peltisarjojen välissä on juurikin tuollainen peltilätkä. Ei se kylläkään suojaa ku solenoidia hieman.. Peltisarjoissa on myös startin kohdalle eristenauhat.
Pontiac Firebird Formula 400cid, 1977
Chevrolet El Camino 383cid, 1973
GMC Suburban 6.5TD, 1996

Poissa jpe

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1487
Vs: Juus091's Pontiac Firebird Formula 400cid 1977
« Vastaus #170 : 15.06.2020 - klo:08:58 »
Tekeekö uudella startilla tuota vain kuumana vai myös kylmänä?

Omassa Ponussa oli kuumana samaa vaivaa ja syynä että pitkät hederit lämmittivät starttia liikaa, vaikka hedereissä oli eristenauhaa suojana. Lämpökilpi välissä auttoi asiaan, tosin senkin kanssa oikein kuumana oli välillä tuota vaivaa.
Chevrolet Chevelle -72 350cid projekti
_____________________________________
Chevrolet Camaro IROC-Z  -87 305cid  tpi *Ex*
Pontiac Firebird -71 469cid  *Ex*
Chevrolet Chevelle Malibu -68 454cid *Ex*
Chevrolet Camaro Z28 -81 377cid *Ex*
Chevrolet Camaro Z28 -78 350cid *Ex*

Poissa Juus091

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Juus091's Pontiac Firebird Formula 400cid 1977
« Vastaus #169 : 15.06.2020 - klo:08:02 »
Kyllähän sitä pitkästi ehti ajaa ennen uusia ongelmia. Tämähän viime kesänä teki jo sitä että kauemmin kun ajelit niin kuumana ei startannut joskus.. No nyt sitten yks päivä startti ei puhunut mitään enää kylmänäkään, ei solenoidin naksumista eikä mitään. Nopeasti johdot vilkaisin läpi ja päätin että tilaan uuden startin, jotta päästäis tuosta kuumana käynnistymisen ongelmasta eroon.. Uus startti paikalleen ja varalta solenoidille menevän johdon päähän uusi liitos kun näytti hieman hapertuneelta. Pelasi muutaman starttauksen ja sen jälkeen alkoi usein vaan naksumaan. Lähtee kyllä käyntiin kun useamman kerran painelee startti nappulaa.. Tätä aloin sitten tutkimaan ja tein seuraavat hommat. Tähänhän on laitettu starttausta varten erikseen nappula joskus.

- Startti irti ja ruuvipenkkiin kiinni
- Käynnistysakulla ja kaapeleilla startin testaus, + kaapeli startin päävirtaan ja maadoitus startin runkoon ja hyppylangalla solenoidille virtaa, iloisesti pyörähtää joka kerta
- Kytkin starttinappulalle menevät johdot yhteen ja laitoin virrat päälle. Yleismittarilla solenoidille menevään herätejohtoon näyttäisi tulevan jännitettä 12.2-12.4, oletin tämän puolen olevan kunnossa
- Akulta tuleva käynnistyskaapeli näytti hieman kärsineeltä molemmista päistä, uusin tämän kaapelin hieman paksummalla johdolla
- Maadoituksien putsaukset varalta
- Startti paikalleen ja kokeilemaan

Ekalla starttauksella laakista tulille, seuraavalla yrityksellä naks naks naksuu kunnes käynnistyy. BlackZ mulle puhelimessa taisi sanoakkin että vika voisi olla siinä solenoidille tulevassa johdossa kuitenkin, tai tarkemminkin siinä starttinappulan johdotuksissa. En tätä tietenkään rekisteröinyt siinä kun samalla innokkaasti värkkäsin sitä uutta akkukaapelia, olinhan tässä vaiheessa varma että vika on siinä. Kai se on revittävä kojelauta kunnolla auki että pääsee tutkimaan miten tuo starttinappula on johdotettu...
« Viimeksi muokattu: 15.06.2020 - klo:08:40 kirjoittanut Juus091 »
Pontiac Firebird Formula 400cid, 1977
Chevrolet El Camino 383cid, 1973
GMC Suburban 6.5TD, 1996

Poissa jpe

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1487
Vs: Juus091's Pontiac Firebird Formula 400cid 1977
« Vastaus #168 : 22.05.2020 - klo:15:02 »
 m/
Chevrolet Chevelle -72 350cid projekti
_____________________________________
Chevrolet Camaro IROC-Z  -87 305cid  tpi *Ex*
Pontiac Firebird -71 469cid  *Ex*
Chevrolet Chevelle Malibu -68 454cid *Ex*
Chevrolet Camaro Z28 -81 377cid *Ex*
Chevrolet Camaro Z28 -78 350cid *Ex*

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 6269
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Juus091's Pontiac Firebird Formula 400cid 1977
« Vastaus #167 : 22.05.2020 - klo:12:24 »
Eilen ajelin BlackZ pihalle ja otettiin säätöhommat alusta. Tehtiin seuraavat hommat:

-Ensin vaihtelin lainassa olleet virranjakajan osat pois ja laitoin omat takaisin, virranjakajan kansi ja sytkämoduuli.
-Vaihtelin tulpat toisiin
-Ennakon tarkastus
-Kaasarin tyhjäkäynnin säädöt kohdilleen alipainemittarin kanssa
-9.5 powervalve kaasariin paikoilleen
-Kiihdytyspumpun nokaksi oranssi nokka, sininen oli tarkoitus laittaa, mutta holleyn sarja sattui olemaan virheellinen ja siitä puuttui juurikin tuo sininen nokka... Yllättäen ;D
-Toisiopuolen jousen vaihto, violetti jousi vakion tilalle
-Virranjakajaan vähän löysempi jousi painopakalle, jotta sytkäennakon käyrää saadaan vähän miellyttävämmäksi.

Kerralla ei noita kaikkia muutoksia tehty, vaan kävin aina testilenkillä välissä ja sen mukaan mentiin aina askel kerrallaan eteenpäin.. No nyt rokkaa ponu erittäin hienosti ja ero vanhaan quadrajettiin on valtava, pintakaasulla voimaa nyt huomattavasti enemmän ja toimii epäröimättä kaasun kaikilla asennoilla  \m/ m/ Pitää pyydellä uspartsilta tuo puuttuva kiihdytuspumpun nokka ja kokeilla sitä vielä paikalleen myöhemmin.. Pitää koittaa nyt ajella nätisti ettei lipsahda taas nopeudet niin ylös ku viime kesänä  :W

Niin ja BlackZ taas kiitoksia jeeseistä  m/

B&M Quicksilver shifteri odottelis tuossa asennusta, sen laittohan tässä on seuraavaksi ohjelmassa.. Sitten pitää alkaa tosissaan pohtimaan tuota perävälityksen muutosta, tosin tuntuu liikahtavan ihan hyvin nykyiselläkin välityksellä, joka taitaa olla 2.41 tms....

Eipä mittää, lasku tullee perästä niinku tiiät  ;D ;D ;D ;D ;) Alakohan se tuoki rokkaamaan niinku pittää  m/
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Chevrolet El Camino 350cid 1973
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Chrysler 300C 3.5 Touring 2005
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa Juus091

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Juus091's Pontiac Firebird Formula 400cid 1977
« Vastaus #166 : 22.05.2020 - klo:12:16 »
Eilen ajelin BlackZ pihalle ja otettiin säätöhommat alusta. Tehtiin seuraavat hommat:

-Ensin vaihtelin lainassa olleet virranjakajan osat pois ja laitoin omat takaisin, virranjakajan kansi ja sytkämoduuli.
-Vaihtelin tulpat toisiin
-Ennakon tarkastus
-Kaasarin tyhjäkäynnin säädöt kohdilleen alipainemittarin kanssa
-9.5 powervalve kaasariin paikoilleen
-Kiihdytyspumpun nokaksi oranssi nokka, sininen oli tarkoitus laittaa, mutta holleyn sarja sattui olemaan virheellinen ja siitä puuttui juurikin tuo sininen nokka... Yllättäen ;D
-Toisiopuolen jousen vaihto, violetti jousi vakion tilalle
-Virranjakajaan vähän löysempi jousi painopakalle, jotta sytkäennakon käyrää saadaan vähän miellyttävämmäksi.

Kerralla ei noita kaikkia muutoksia tehty, vaan kävin aina testilenkillä välissä ja sen mukaan mentiin aina askel kerrallaan eteenpäin.. No nyt rokkaa ponu erittäin hienosti ja ero vanhaan quadrajettiin on valtava, pintakaasulla voimaa nyt huomattavasti enemmän ja toimii epäröimättä kaasun kaikilla asennoilla  \m/ m/ Pitää pyydellä uspartsilta tuo puuttuva kiihdytuspumpun nokka ja kokeilla sitä vielä paikalleen myöhemmin.. Pitää koittaa nyt ajella nätisti ettei lipsahda taas nopeudet niin ylös ku viime kesänä  :W

Niin ja BlackZ taas kiitoksia jeeseistä  m/

B&M Quicksilver shifteri odottelis tuossa asennusta, sen laittohan tässä on seuraavaksi ohjelmassa.. Sitten pitää alkaa tosissaan pohtimaan tuota perävälityksen muutosta, tosin tuntuu liikahtavan ihan hyvin nykyiselläkin välityksellä, joka taitaa olla 2.41 tms....
« Viimeksi muokattu: 22.05.2020 - klo:12:18 kirjoittanut Juus091 »
Pontiac Firebird Formula 400cid, 1977
Chevrolet El Camino 383cid, 1973
GMC Suburban 6.5TD, 1996