Kirjoittaja Aihe: Juus091's Pontiac Firebird Formula 400cid 1977  (Luettu 45051 kertaa)

Poissa jpe

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1487
Vs: Juus091's Pontiac Firebird Formula 400cid 1977
« Vastaus #150 : 17.05.2020 - klo:19:01 »
Miten se alipainevuoto tuohon 60 asteen perusennakkoon voisi vaikuttaa kun se alipainekello on nyt ollu pois pelistä selvyyden vuoksi koko ajan? Ja dampperi ei oo pyörähtänyt kerran 1 sylinterin mäntä ylhäällä kun ajotusmerkki tuossa lohkon asteikon 0-kohdassa.

Jaa se kello oli pois käytöstä. Ei jaksanut lukea koko kilometrin pituista kirjoitusta kun olin pikaisesti tallista syömässä  ;)

Ajoituslamppu varmistettu, että näyttää oikein, ainakin mätänetin säädettävät näyttäneet joskus ihan mitä sattuu.
« Viimeksi muokattu: 17.05.2020 - klo:19:11 kirjoittanut jpe »
Chevrolet Chevelle -72 350cid projekti
_____________________________________
Chevrolet Camaro IROC-Z  -87 305cid  tpi *Ex*
Pontiac Firebird -71 469cid  *Ex*
Chevrolet Chevelle Malibu -68 454cid *Ex*
Chevrolet Camaro Z28 -81 377cid *Ex*
Chevrolet Camaro Z28 -78 350cid *Ex*

Poissa Juus091

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Juus091's Pontiac Firebird Formula 400cid 1977
« Vastaus #149 : 17.05.2020 - klo:18:32 »
Lähtisköhän se edes käyntiin 60 asteen ennakoilla? Kuumana ainakin luulis olevan tekemätön paikka...

Nimenomaan vain sillä ennakolla lähtee käyntiin, tuota kun lähdet pudottamaan niin ei lähde enää käyntiin. Oli myös ihan käyntilämmöissä. Sytkälamppukin tosiaan tarkastettiin myös toisella autolla, jossa näytti juurikin oikeaa 18 asteen ennakkoa  :o ???
Pontiac Firebird Formula 400cid, 1977
Chevrolet El Camino 383cid, 1973
GMC Suburban 6.5TD, 1996

Poissa Juus091

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Juus091's Pontiac Firebird Formula 400cid 1977
« Vastaus #148 : 17.05.2020 - klo:18:29 »
Kaasarissa joku tukos?
https://www.hotrodders.com/forum/wont-idle-under-60-degrees-timing-197669-3.html#post1416288

Tai tulpanjohdot sen verran lähekkäin että ottaa häiriötä toisesta johdosta?
https://www.hotrodders.com/forum/60-degree-initial-timing-help-112896.html#post793303

Ei tuo tulpanjohdot ainakaan tuota voi aiheuttaa kun kokeiltiin myös toisilla johdoilla, eivätkä olleet mitenkään niputettuna edes lähekkäin toisiaan. Tuota ylempää ketjua luin, ja juttu päättyi siihen että tyyppi käytti auton jossain pajalla ja tekivät jotain kaasarille, mutta ei kerrottu tarkemmin että mitä?
Pontiac Firebird Formula 400cid, 1977
Chevrolet El Camino 383cid, 1973
GMC Suburban 6.5TD, 1996

Poissa TransSami

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 522
Vs: Juus091's Pontiac Firebird Formula 400cid 1977
« Vastaus #147 : 17.05.2020 - klo:18:20 »
Lähtisköhän se edes käyntiin 60 asteen ennakoilla? Kuumana ainakin luulis olevan tekemätön paikka...


Poissa JoukoY

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1322
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Pontiac Firebird - -78
Corvette -79
Camaro Z28 -93/94
Pontiac Firebird Trans Am T-top 350LT1 -91
Pontiac Firebird Formula TBI -88

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 6269
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Juus091's Pontiac Firebird Formula 400cid 1977
« Vastaus #145 : 17.05.2020 - klo:16:36 »
Alipainevuoto? Tekeekö samaa jos irrottaa alipaine-ennakon pois?
Ja onko dampperi mahdollisesti pyörähtänyt pois paikoiltaan.

Miten se alipainevuoto tuohon 60 asteen perusennakkoon voisi vaikuttaa kun se alipainekello on nyt ollu pois pelistä selvyyden vuoksi koko ajan? Ja dampperi ei oo pyörähtänyt kerran 1 sylinterin mäntä ylhäällä kun ajotusmerkki tuossa lohkon asteikon 0-kohdassa.
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Chevrolet El Camino 350cid 1973
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Chrysler 300C 3.5 Touring 2005
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa jpe

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1487
Vs: Juus091's Pontiac Firebird Formula 400cid 1977
« Vastaus #144 : 17.05.2020 - klo:16:28 »
Alipainevuoto? Tekeekö samaa jos irrottaa alipaine-ennakon pois?
Ja onko dampperi mahdollisesti pyörähtänyt pois paikoiltaan.
« Viimeksi muokattu: 17.05.2020 - klo:16:31 kirjoittanut jpe »
Chevrolet Chevelle -72 350cid projekti
_____________________________________
Chevrolet Camaro IROC-Z  -87 305cid  tpi *Ex*
Pontiac Firebird -71 469cid  *Ex*
Chevrolet Chevelle Malibu -68 454cid *Ex*
Chevrolet Camaro Z28 -81 377cid *Ex*
Chevrolet Camaro Z28 -78 350cid *Ex*

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 6269
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Juus091's Pontiac Firebird Formula 400cid 1977
« Vastaus #143 : 17.05.2020 - klo:15:46 »
Jotain on pitkästä aikaa yritetty sentään tehdäkin taas, huom yritetty. Tuon tekniikan vaihdon jälkeen ajelut jäi aika vähälle viime kesänä kun poliisisetä päätti että ollaan hetki ajamatta  :o

Autohan oli talven kylmässä ulkohallissa säilytyksessä. Heti kun otin ajoon talven jälkeen, huomasin että jotain on pielessä, hieman paukutteli putkeen ja kävi huonosti. Pientä perus tsekkailua ja putsailua ja auto hetken vaikutti pelaavan, mutta nyt vaikutti siltä että välillä toimii ja välillä ei. Ajattelin tämän johtuvan ikivanhasta quadrajetistä. 770 Street avenger ja performer imari odotteli jo asennusta niin näitä aloin sitten vaihtamaan. Tuossa ei mitään erikoisempia, vanha pois ja tiivistepinnat kunnolla puhtaaksi ja uutta palikkaa tilalle.

Hieman sekoilin virranjakajan johdotusten kanssa ensin, kuitenkin sain auton sitten käyntiin. Virranjakajaa en mielestäni onnistunut kääntämään värkätessä ja johdotkin ovat samassa järjestyksessä kuin hommaa aloittaessa. Tulillehan auto lähti, mutta tyhjäkäyntiä ei meinannut käydä millään, pienellä kaasulla pelasi kuitenkin varsin hyvin ja vaikuttaa huomattavasti paljon kierrosherkemmältä kuin vanhalla kaasarilla ja imarilla.

Ajelin sitten kaverin luo myöhemmin lyhyen matkan, kun auto kuitenkin kohtalaisesti toimi. Kaasarista alettiin mittaamaan alipaineita ja lukema oli sen verran pieni että vaikutti imuvuodolta, ja olihan minun hienoista alipaineletkuista yksi haljennut, ja pcv valven ja full vacuumin letkutkin olin väärinpäin kytkenyt.. Tämä korjattiin ja sen jälkeen alipaineet asettuivat parempiin arvoihin ja saatiin auto säädettyä käymään tyhjäkäyntiä oikeinkin nätisti.

Sytkää alettiin tarkistamaan lampulla ja tästähän se erikoiseksi muuttui. Auto siis käy tyhjäkäyntiä oikein nätisti. Alipainekellon johto irrotettuna tietysti ennakon tarkastus ja ajoituslamppu näytti ennakkoa 60 astetta..! Hieman kierroksia lisätessä ennakko lähti laskemaan..? Mikäli alipainekellon liitännän kytkee takaisin, auto sammuu välittömästi. No tässä alettiin sitten epäilemään sytkämodulia, joka vaihdettiin ja samalla putsattiin myös ne painopakat sieltä jakajan sisältä, kun hieman takertelivat. Tarkastettiin myös että alipainekello toimii oikein. Ongelma ei poistunut. Sytytysjohdot ja kansikin vaihdettiin kun kaverilta löytyi sopivasti passelit hyllystä. Edelleen ongelma pysyy. Tosiaan tarkistettiin myös että dampperin ajoitusmerkit pitävät paikkansa tarkastamalla ykkösen männän yläkohta.

Mietittiin sitten että onko mulla sytytysjohdot kaikki yhden pykälän pielessä ja lähdettiin virranjakajasta säätämään ennakkoa pienemmälle. Perusennakon tyhjäkäynnille sai säädettyä noin 30 asteen tienoille, ja kun yritti tätä alemmas säätää, auto kävi entistä huonommin ja lopulta sammui, eikä enää lähde käyntiin muuten kuin palauttamalla jakajaa takaisin suuremmalle ennakolle. Samalla kun ennakkoa pienentää, alkaa paukkua välillä kaasarissa ja välillä putkessa.. Muuta ei enää keksitty kuin että virranjakajan pick up coil on varmaan sitten viallinen? Tätä huonoa käyntiähän siis esiintyi jo ennen kuin aloin koko hommaan.. Ei kai tässä auta kun hommata jostain toinen virranjakaja ja kokeilla mitä sillä tapahtuu…? Niin ja tosiaan myös sytkälamppu tarkastettiin kaverin trans amilla ja näytti siinä täysin oikeita lukemia, eli ei lampussakaan mitään vikaa. Muilla ajatuksia tämmöisestä erikoisuudesta?  ;D

Jep tässä se on pähkinä perhana: Birdi käy parhaiten 60 asteen perusennakolla, oikein nätisti 800rpm. Alipaine-ennakkoa ei kestä yhtään laittaa tai sammuu. Myöskään perusennakkoa ei voi pudottaa sinne normiin 18-20 asteeseen mihin tämä joskus säädettiin, kun sammuu siinä vaiheessa kun tullaan noin 26 asteen lukemiin. Ja sitten ei starttaa enää ja tulee liekkiä kaasarista ja putkista. Että tämä olisi vielä mielenkiintosempaa, niin jos nyt ennakko laitetaan vaikka sinne 30 asteeseen missä se vielä käy. Niin kierroksia kun lähdet nostamaan, niin ennakko lähteet TIPPUMAAN vaikka pitäs nousta  :o Ei koskaan ole mitään vastaavaa tullut vastaan, mikähän helevetti tätä voi riivata?  :o

Ja tässä lista mitä tehty ja tarkisteltu:
- 1-sylinterin yläkuolokohta tarkistettu, 1 mäntä tasan ylhäällä sillonku dampperin ajotusmerkki osuu lohkossa olevan sytkäasteikon 0-kohtaan, eli ei ole dampperikaan pyörähtänyt
- virranjakajan alipainekello tarkistettu, ei ole jousi poikki ja on jämäkkä, sillonku ei ole kytkettynä niin työntää voimalla sinne toiseen laitaan sen ennakon eli tämä ei pääse nyt tärinässä tms sekottamaan sytkää
- sytkämoduli vaihdettu
- keskipakoennakon limput putsattu ja voideltu ja siellä perusjouset paikallaan, toimii kuten pitää
- virranjakajan kansi vaihdettu sytytyspuolineen
- tulpanjohdot vaihdettu
- sytkälampun toiminta tarkistettu mun Banditissa että näyttää oikein

Itelle ei tule enää mitään muuta mieleen ku että virranjakajassa on jotakin hämminkiä, pickup coil ihan sekasin? Vai voisiko se olla että jako hypännyt nokalla ja se johtaa näin omituiseen tapahtumaketjuun? Ei riitä enää ymmärrys. Viime kesänä laitettiin 20 asteen perusennakko ja maksimit oli jossain 36 asteen tienoilla ja pelasi kuin kello, talven seisonnan jälkeen sekasin ku seinäkello vaikka ei pitäsi olla edes koko sytkään koskettu  :o Lisäksi oudoksuttaa tuokin että tuntus yhtäaikaa paukuttavan putkessa ja imarissa, yleensä se on vaan jompaa kumpaa.
« Viimeksi muokattu: 17.05.2020 - klo:15:47 kirjoittanut BlackZ »
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Chevrolet El Camino 350cid 1973
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Chrysler 300C 3.5 Touring 2005
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa Juus091

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Juus091's Pontiac Firebird Formula 400cid 1977
« Vastaus #142 : 17.05.2020 - klo:12:07 »
Jotain on pitkästä aikaa yritetty sentään tehdäkin taas, huom yritetty. Tuon tekniikan vaihdon jälkeen ajelut jäi aika vähälle viime kesänä kun poliisisetä päätti että ollaan hetki ajamatta  :o

Autohan oli talven kylmässä ulkohallissa säilytyksessä. Heti kun otin ajoon talven jälkeen, huomasin että jotain on pielessä, hieman paukutteli putkeen ja kävi huonosti. Pientä perus tsekkailua ja putsailua ja auto hetken vaikutti pelaavan, mutta nyt vaikutti siltä että välillä toimii ja välillä ei. Ajattelin tämän johtuvan ikivanhasta quadrajetistä. 770 Street avenger ja performer imari odotteli jo asennusta niin näitä aloin sitten vaihtamaan. Tuossa ei mitään erikoisempia, vanha pois ja tiivistepinnat kunnolla puhtaaksi ja uutta palikkaa tilalle.

Hieman sekoilin virranjakajan johdotusten kanssa ensin, kuitenkin sain auton sitten käyntiin. Virranjakajaa en mielestäni onnistunut kääntämään värkätessä ja johdotkin ovat samassa järjestyksessä kuin hommaa aloittaessa. Tulillehan auto lähti, mutta tyhjäkäyntiä ei meinannut käydä millään, pienellä kaasulla pelasi kuitenkin varsin hyvin ja vaikuttaa huomattavasti paljon kierrosherkemmältä kuin vanhalla kaasarilla ja imarilla.

Ajelin sitten kaverin luo myöhemmin lyhyen matkan, kun auto kuitenkin kohtalaisesti toimi. Kaasarista alettiin mittaamaan alipaineita ja lukema oli sen verran pieni että vaikutti imuvuodolta, ja olihan minun hienoista alipaineletkuista yksi haljennut, ja pcv valven ja full vacuumin letkutkin olin väärinpäin kytkenyt.. Tämä korjattiin ja sen jälkeen alipaineet asettuivat parempiin arvoihin ja saatiin auto säädettyä käymään tyhjäkäyntiä oikeinkin nätisti.

Sytkää alettiin tarkistamaan lampulla ja tästähän se erikoiseksi muuttui. Auto siis käy tyhjäkäyntiä oikein nätisti. Alipainekellon johto irrotettuna tietysti ennakon tarkastus ja ajoituslamppu näytti ennakkoa 60 astetta..! Hieman kierroksia lisätessä ennakko lähti laskemaan..? Mikäli alipainekellon liitännän kytkee takaisin, auto sammuu välittömästi. No tässä alettiin sitten epäilemään sytkämodulia, joka vaihdettiin ja samalla putsattiin myös ne painopakat sieltä jakajan sisältä, kun hieman takertelivat. Tarkastettiin myös että alipainekello toimii oikein. Ongelma ei poistunut. Sytytysjohdot ja kansikin vaihdettiin kun kaverilta löytyi sopivasti passelit hyllystä. Edelleen ongelma pysyy. Tosiaan tarkistettiin myös että dampperin ajoitusmerkit pitävät paikkansa tarkastamalla ykkösen männän yläkohta.

Mietittiin sitten että onko mulla sytytysjohdot kaikki yhden pykälän pielessä ja lähdettiin virranjakajasta säätämään ennakkoa pienemmälle. Perusennakon tyhjäkäynnille sai säädettyä noin 30 asteen tienoille, ja kun yritti tätä alemmas säätää, auto kävi entistä huonommin ja lopulta sammui, eikä enää lähde käyntiin muuten kuin palauttamalla jakajaa takaisin suuremmalle ennakolle. Samalla kun ennakkoa pienentää, alkaa paukkua välillä kaasarissa ja välillä putkessa.. Muuta ei enää keksitty kuin että virranjakajan pick up coil on varmaan sitten viallinen? Tätä huonoa käyntiähän siis esiintyi jo ennen kuin aloin koko hommaan.. Ei kai tässä auta kun hommata jostain toinen virranjakaja ja kokeilla mitä sillä tapahtuu…? Niin ja tosiaan myös sytkälamppu tarkastettiin kaverin trans amilla ja näytti siinä täysin oikeita lukemia, eli ei lampussakaan mitään vikaa. Muilla ajatuksia tämmöisestä erikoisuudesta?  ;D
Pontiac Firebird Formula 400cid, 1977
Chevrolet El Camino 383cid, 1973
GMC Suburban 6.5TD, 1996

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4708
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Juus091's Pontiac Firebird Formula 350cid 1977
« Vastaus #141 : 21.08.2018 - klo:17:54 »
Millaistahan nokkaa kannattaisi laittaa

Ensinnäkin pitäisi tietää moottorin staattinen puristussuhde, koska sen pohjalta valitaan nokka, mikä antaa sopivan 8+ dynaamisen puristuksen.
Myös moottorin muut komponentit (putkisto, imari, kansien virtaus / max nosto, välitys & turbiini) vaikuttaa mille kierrosalueelle voimaa haetaan.
Eli tarttis tarkennusta tekniikasta.

Poissa jpe

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1487
Vs: Juus091's Pontiac Firebird Formula 350cid 1977
« Vastaus #140 : 21.08.2018 - klo:11:46 »
Tuollainen kuvassa oleva voisi olla halvalla myynnissä vähän talvemmalla sitten kun syksyn koeajot on suoritetty.  Itse tykästynyt enemmän gate mallisiin, joten tämä joutaa kyllä myyntiin jos vastaa tarpeeseen. Tuntuu toimivan ja näytti olevan mikrokytkimet perutuusvaloille ja taisi olla käynnistyksen estolle vaihde päälläkin.

2018-08-21_12-39-15 by Jii Eee, on Flickr
Chevrolet Chevelle -72 350cid projekti
_____________________________________
Chevrolet Camaro IROC-Z  -87 305cid  tpi *Ex*
Pontiac Firebird -71 469cid  *Ex*
Chevrolet Chevelle Malibu -68 454cid *Ex*
Chevrolet Camaro Z28 -81 377cid *Ex*
Chevrolet Camaro Z28 -78 350cid *Ex*

Poissa Juus091

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Juus091's Pontiac Firebird Formula 350cid 1977
« Vastaus #139 : 21.08.2018 - klo:10:35 »
Tuohon voisi talven aikana tehdä hieman piristelyä.. Millaistahan nokkaa kannattaisi laittaa kun mulla on nuo 6S kannet tuossa, eli palotila taitaa olla vähä turhan iso? 100.04cc näyttää ainakin useammalla sivustolla noille 6S kansille.

Perävälityshän tässä on aivan liian harva ja kyllä kai tuon edelbrock performerin vois nakata paikalleen tuosta vanhasta 350 niin sais vaikka holleyn ton quadrajetin tilalle.. En kyllä tykkää tuosta rochesterista ku saa kaasun läpätä pohjaan että alkaa jotaki tapahtumaan, parempi ois ku antaisi tasaisemmin voimaa.

Shifteri pitäs laittaa, tommosta B&M quicksilveriä ajattelin, jos jollain on myydä käytettynä nii viestiä tulemaan, ei toki tarvi olla välttämättä just tuo quicksilver. Meinasin jo laittaa tilaukseen uuden, vaa tuntuu tuo bensa maistuvan sen verran ahnaasti että taitaa neki rahat mennä tankkiin  :W *clap*
Pontiac Firebird Formula 400cid, 1977
Chevrolet El Camino 383cid, 1973
GMC Suburban 6.5TD, 1996

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 6269
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Juus091's Pontiac Firebird Formula 350cid 1977
« Vastaus #138 : 19.08.2018 - klo:20:59 »
Hienoa että säilytit Ponun tekniikalla  m/

Kyllä se ponuun ponun motti kuuluu  8) Itelläki houkuttas tuo valmis 383cid paketti TH700lla nostaa vaan Banditin nokalle Camarosta mutta ei se oo sama asia sitte joten häätyy tehä se ponun 400 tässä talven aikana  8)

Ja eipä Juuso mittää, otetaan työtunnit takasi sitte tuossa ku Bandittiin laitellaan 400 paikalleen  ;)
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Chevrolet El Camino 350cid 1973
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Chrysler 300C 3.5 Touring 2005
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa jpe

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1487
Vs: Juus091's Pontiac Firebird Formula 350cid 1977
« Vastaus #137 : 19.08.2018 - klo:20:54 »
Hienoa että säilytit Ponun tekniikalla  m/
Chevrolet Chevelle -72 350cid projekti
_____________________________________
Chevrolet Camaro IROC-Z  -87 305cid  tpi *Ex*
Pontiac Firebird -71 469cid  *Ex*
Chevrolet Chevelle Malibu -68 454cid *Ex*
Chevrolet Camaro Z28 -81 377cid *Ex*
Chevrolet Camaro Z28 -78 350cid *Ex*

Poissa Juza89

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 977
  • Sukupuoli: Mies
  • Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.
Vs: Juus091's Pontiac Firebird Formula 350cid 1977
« Vastaus #136 : 19.08.2018 - klo:13:02 »
Harrastamisen riemuja, kun ajamine on niin tylsää  :W 
1985 Buick Electra 5.0 rullaava prokkis
1988 BMW E34 535i "raato" prokkis
1996 Mondeo 2.0i -käyttis-
1989 Camaro 305 TBI "Ikuisuus prokkis"
1992 BMW E36 325i 
1988 Suzuki PV