Kirjoittaja Aihe: Hammastanko  (Luettu 24586 kertaa)

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3426
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: Hammastanko
« Vastaus #33 : 04.04.2020 - klo:18:28 »
Rattiakselin välykset on helpoin kokeilla kun ottaa pihdeillä kunnolla kiinni akselista ja toinen heiluttaa rattia. Itse olisi paras mutta ei käsi yllä...
Jos välystä tuntuu niin pihdeillä eri kohdista pitämällä löytyy syyllinen.
Eli aloittaa hammastangon juuresta - väliakselista - rattiakselin päästä.


Raidetangot (sisänupit) on 90% tapauksista syyllisiä pieniin mysteerivälyksiin. F-bodyssa todella helpot vaihtaa kunhan pääsee alle.


Nimim. Just vaihdoin Vitoon kun kuului epämääräistä kalkatusta. Kalkatus loppui vaikkei vanhassa tuntunut välystä edes ruuvipenkissä...
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4675
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Hammastanko
« Vastaus #32 : 04.04.2020 - klo:16:44 »
Eikös tuossa ohjausakselissa ole kaksi ristikko-niveltä, onko niissä väljää? Tuota olen omasta miettinyt olisko niissä olematon välys mistä kertyisi väljä.

Ota kaveri avuksi pyörittelemään rattia ja ota akselin suojamuovi sivuun.
Ehkä silloin pystyy näkemään paljonko nivel tekee viivettä akseleiden liikeratoihin.
Tiltin nivelen välyksen toteaminen samalla metodilla onkin jo kikkisempää.

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 698
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: Hammastanko
« Vastaus #31 : 04.04.2020 - klo:16:28 »
Eikös tuossa ohjausakselissa ole kaksi ristikko-niveltä, onko niissä väljää? Tuota olen omasta miettinyt olisko niissä olematon välys mistä kertyisi väljä.
Eiks siinä ole vaan yks, siinä rättinivelen vieressä? Rättinivel korvattu eliminaattorilla pari v. sitten ja silloin ei ainakaan ollut välystä. Aika vankan oloinen ristikko.
Tai no joo, tilttiratti niin onhan siinä toinenkin nivel.
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa pasi jkl

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 655
  • Sukupuoli: Mies
  • ...
Vs: Hammastanko
« Vastaus #30 : 04.04.2020 - klo:15:05 »
Mutta ei tällä tuntuvaa vaikutusta ollut. Välys ei ole iso mutta sylettää kun se on kuitenkin isompi kuin esim. käyttis-Tojotassa.


Eikös tuossa ohjausakselissa ole kaksi ristikko-niveltä, onko niissä väljää? Tuota olen omasta miettinyt olisko niissä olematon välys mistä kertyisi väljä.
Camaro-94, lt-1 388cid ,T-56, 4.1, 471hp/602nm
12,727s/190,53km/h, 400m.

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 698
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: Hammastanko
« Vastaus #29 : 04.04.2020 - klo:14:35 »
Nonni pääsin tätä kirrausta kokeilemaan. Noin neljäsosakiekan sain kiristettyä ennen kuin alkoi vaikuttamaan ohjausta ahdistavasti. Aika näppärä kyllä tehdä jos renkaat ilmassa ja apumies pyörittelemässä rattia että miltä tuntuu.
Mutta ei tällä tuntuvaa vaikutusta ollut. Välys ei ole iso mutta sylettää kun se on kuitenkin isompi kuin esim. käyttis-Tojotassa.

Pitäis ne raidetangon sisäpäätkin tarkastaa ehkä vielä että onko välys nyt kuitenkin siellä, mutta tähän hätään en joutanut. Renkaista kokeilemalla tuota välystä ei kyllä löydä.

"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 698
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: Hammastanko
« Vastaus #28 : 24.01.2020 - klo:20:55 »
Ok thanks, täytyypä tuumailla miten tämän kans edetään jos kirraus ei auta...
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5363
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: Hammastanko
« Vastaus #27 : 24.01.2020 - klo:20:35 »
Eittämättä näin. Sitä vaan tässä, notta jos joku on noita ratin kiekkoja orggis Transusta tai Z28:sta laittanut merkille, niin ottasin tiedon mieluusti näissä olosuhteissa vastaan.
Tota hitaampaa näkyy olevan helpommin saatavilla.
Mulla on 3g Formulassa 2,5 kierrosta linkusta linkkuun ja se on toiseksi nopein simpukka. Edellisessä TAssa oli nopein ja se oli kaks kierrosta js vartti. Mut noissa ei oo hammastankoa, vertailun vuoksi.
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3426
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: Hammastanko
« Vastaus #26 : 24.01.2020 - klo:19:17 »
Mulla on 2 kierrosta. Hammastanko 98, LS1, Transam, ei WS6.
Myös edellisessä 91 T/A-ssa oli myös "se harvempi" ohjaus (simpukka). Oli muistaakseni WS6.
Sitä edellisessä 91, 3.1 V6 Birdissä oli taas tiheä simpukka.


Toki nuo jälkimmäiset on eri korimallia mutta sama idea...
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 698
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: Hammastanko
« Vastaus #25 : 24.01.2020 - klo:17:28 »
Jonkinlaisena nyrkkisääntönä voinee pitää että kutoskoneiset ym. "karvalakkimallit" on tiheämmällä välityksellä (enemmän kierroksia) ja "paremmat" sillä harvemmalla. Eli Transamit, Z28-t jne.


RPO-koodeista pitäisi selvitä mikä on tehtaalla asennettu.


Itse suosin harvempaa eli nopeampaa ohjausta. Ei tarvi veivata niin paljon esim. parkkipaikoilla tai risteyksissä.
Käynevät keskenään eli oman maun mukaan voi vaihtaa.
Eittämättä näin. Sitä vaan tässä, notta jos joku on noita ratin kiekkoja orggis Transusta tai Z28:sta laittanut merkille, niin ottasin tiedon mieluusti näissä olosuhteissa vastaan.
Tota hitaampaa näkyy olevan helpommin saatavilla.
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3426
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: Hammastanko
« Vastaus #24 : 23.01.2020 - klo:23:19 »
Jonkinlaisena nyrkkisääntönä voinee pitää että kutoskoneiset ym. "karvalakkimallit" on tiheämmällä välityksellä (enemmän kierroksia) ja "paremmat" sillä harvemmalla. Eli Transamit, Z28-t jne.


RPO-koodeista pitäisi selvitä mikä on tehtaalla asennettu.


Itse suosin harvempaa eli nopeampaa ohjausta. Ei tarvi veivata niin paljon esim. parkkipaikoilla tai risteyksissä.
Käynevät keskenään eli oman maun mukaan voi vaihtaa.
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 698
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: Hammastanko
« Vastaus #23 : 23.01.2020 - klo:21:16 »
tyhmä kysymys tähän väliin mutta käykös tuo hammastanko kaikkiin 4gen (minulla -94 trans am) vai onko niissä jotain eroja? omaan pitäis vaihtaa mutta jostain kuulin että jotain eroja olisi, pitääköhän paikkansa?
Niin minäkin nyt pähkäilen tätä... Auto on seisonnassa toisaalla joten en voi itse mitata ratin kierroksia. Onko tietoa?
Ei sais tulla ainakaan hitaampi ohjaus. Alla info RockAutosta.

CARDONE 22150
Total Turns Lock To Lock: 2.63
^ kilpailukykyinen hinta (about 287.20 € kotona)

ACDELCO 36R0369
Total Turns Lock To Lock: 2
^ ton mukaan nopeampi

MAVAL 95226M
"Trans Am GT; With Standard Steering; 2.62 Pinion turns lock to lock."
^ Aha. Jos ei "standard" niin WS6 vai? Onko euromallissa standard..?

https://www.rockauto.com/en/catalog/pontiac,1994,firebird,5.7l+v8,1251942,steering,rack+and+pinion,7388
« Viimeksi muokattu: 23.01.2020 - klo:21:35 kirjoittanut RaiRai »
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3426
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: Hammastanko
« Vastaus #22 : 09.11.2019 - klo:13:03 »
Kannattaa silti koittaa ensin säätää kun vaihtaa. Voisi veikata että alkuperäinen on parempi kun ties-kuinka-paljon ajettu korjattuna...


Jos on kulumisen takia enempi klappia ei säätö enää auta. Jos säätää keskikohdan hyväksi alkaa yleensä laidoilla jo jumittamaan kun se keskikohta kuluu eniten.
Eli käy niin että ratti ei enää palauta kun kääntää enempi.


Ja toki se sisänuppien tarkistus ekana. On 4genissä harvinaisen helpot vaihtaa.
Toisena tarkistaa rattiakselin nivelet ettei välys tule niistä.


Nimim. Just tappelen Audin tehostajan letkun kanssa... On asennettu jemmaan koko hammastanko prkl.
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 698
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: Hammastanko
« Vastaus #21 : 09.11.2019 - klo:11:42 »
..
Paljonko 4genillä pitää ajaa jotta tulee välystä, vuotoa tms.? Omassa 100k+ miles eikä minkäänlaista klappia. Sisänuppeja voi olla vaihdettu joskus kun suojakumit on eri paria.
Mulla on mittarin mukaan n. 150 tkm, mutta ei kai tätäkään kilometrit tapa. Joku isompi tärsky tai ratin pyörittelyä paikallaan niin varmasti antautuu helpommin.
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3426
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: Hammastanko
« Vastaus #20 : 09.11.2019 - klo:00:20 »
Näyttää olevan ainakin Rokkiauton myymät AC ja Cardone eri välityksillä. 2 ja 2,63 kierrosta.
Jos noista pitäisi valita niin nopeampi ja muutenkin ennemmin AC.


TransAmeissa on yleensä muutenkin se nopeampi ohjaus niissä Firebirdin vuosmalleissa missä on vaihtoehtoja.


Ei ole itellä kokemusta remanufactured hammastangoista eikä AC-n reman. osista muutenkaan.


Paljonko 4genillä pitää ajaa jotta tulee välystä, vuotoa tms.? Omassa 100k+ miles eikä minkäänlaista klappia. Sisänuppeja voi olla vaihdettu joskus kun suojakumit on eri paria.
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 698
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: Hammastanko
« Vastaus #19 : 08.11.2019 - klo:22:15 »
Pikku välys on hammasangossa mulla, sen verran että ajossa ärsyttää kun ei ole perfect mutta esim. katsastuksessa ei mitään sanomista. Ajattelin talven aikana vaihtaa koko hökötyksen, yrittämättä edes säätää, tai no vois kokeilla säätöäkin mutta tuskin se on ratkaisu...
Kysymys kuuluis että kun olette laittaneet näitä reman. Cardonea tai AC Delcoa tms, niin onko olleet toimivia pidempäänkin? Ettei tarttis pelätä että pashaa myyvät?
"If it ain't broke, don't fix it"