Kirjoittaja Aihe: Hammastanko  (Luettu 8904 kertaa)

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3230
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: Hammastanko
« Vastaus #22 : 09.11.2019 - klo:13:03 »
Kannattaa silti koittaa ensin säätää kun vaihtaa. Voisi veikata että alkuperäinen on parempi kun ties-kuinka-paljon ajettu korjattuna...


Jos on kulumisen takia enempi klappia ei säätö enää auta. Jos säätää keskikohdan hyväksi alkaa yleensä laidoilla jo jumittamaan kun se keskikohta kuluu eniten.
Eli käy niin että ratti ei enää palauta kun kääntää enempi.


Ja toki se sisänuppien tarkistus ekana. On 4genissä harvinaisen helpot vaihtaa.
Toisena tarkistaa rattiakselin nivelet ettei välys tule niistä.


Nimim. Just tappelen Audin tehostajan letkun kanssa... On asennettu jemmaan koko hammastanko prkl.
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 620
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: Hammastanko
« Vastaus #21 : 09.11.2019 - klo:11:42 »
..
Paljonko 4genillä pitää ajaa jotta tulee välystä, vuotoa tms.? Omassa 100k+ miles eikä minkäänlaista klappia. Sisänuppeja voi olla vaihdettu joskus kun suojakumit on eri paria.
Mulla on mittarin mukaan n. 150 tkm, mutta ei kai tätäkään kilometrit tapa. Joku isompi tärsky tai ratin pyörittelyä paikallaan niin varmasti antautuu helpommin.
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3230
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: Hammastanko
« Vastaus #20 : 09.11.2019 - klo:00:20 »
Näyttää olevan ainakin Rokkiauton myymät AC ja Cardone eri välityksillä. 2 ja 2,63 kierrosta.
Jos noista pitäisi valita niin nopeampi ja muutenkin ennemmin AC.


TransAmeissa on yleensä muutenkin se nopeampi ohjaus niissä Firebirdin vuosmalleissa missä on vaihtoehtoja.


Ei ole itellä kokemusta remanufactured hammastangoista eikä AC-n reman. osista muutenkaan.


Paljonko 4genillä pitää ajaa jotta tulee välystä, vuotoa tms.? Omassa 100k+ miles eikä minkäänlaista klappia. Sisänuppeja voi olla vaihdettu joskus kun suojakumit on eri paria.
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 620
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: Hammastanko
« Vastaus #19 : 08.11.2019 - klo:22:15 »
Pikku välys on hammasangossa mulla, sen verran että ajossa ärsyttää kun ei ole perfect mutta esim. katsastuksessa ei mitään sanomista. Ajattelin talven aikana vaihtaa koko hökötyksen, yrittämättä edes säätää, tai no vois kokeilla säätöäkin mutta tuskin se on ratkaisu...
Kysymys kuuluis että kun olette laittaneet näitä reman. Cardonea tai AC Delcoa tms, niin onko olleet toimivia pidempäänkin? Ettei tarttis pelätä että pashaa myyvät?
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa MasaHiro

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 55
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Hammastanko
« Vastaus #18 : 13.07.2015 - klo:19:36 »
Noilla kilometreillä riittää kun vaihtaa sisemmät pallonivelet ne lähtee kun raottaa haitarikumia
ja vääntää oikeella avaimella, liitos on liimattu.
Camaro  -96 LT1 , energy suspension,KYB agx,Eaton diff,Comp Cams 07-464,  455000KM.
13,5 Vuotta.
Ex  Camaro 305 tpi - 89  11vuotta   450000KM.

Poissa Make85

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: Hammastanko
« Vastaus #17 : 13.07.2015 - klo:14:23 »
eli siis tuon summitin version jos tilaa niin eikös tuo sitten asiansa ajane :)
Pontiac Firebird Tras Am 1994

Poissa Ysiseiska

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Hammastanko
« Vastaus #16 : 13.07.2015 - klo:13:48 »
Toissa kesänä hain partsista hammastangon ja siellä oli tarjolla kahdella eri välityksellä LT-koneiseen, otin nopeamman.
Hinnastakin sai tingattua kerhoalea vähän, oli muistaakseni about 250€ luokkaa.
"Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaisisi.."

Poissa KimmoT

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1032
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: Hammastanko
« Vastaus #15 : 13.07.2015 - klo:09:52 »
Siitä on monta vuotta, kun vaihdoin hammastangon, mut muistelisin et, niitä on erillaisia. 98-02 on oma ja 93-97 tais olla kahdella eri välityksellä. Joku voi korjata jos mun muisti pettää :)
Corvette C5 -99 LS+T56 supercharged

Poissa Make85

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: Hammastanko
« Vastaus #14 : 13.07.2015 - klo:08:08 »
tyhmä kysymys tähän väliin mutta käykös tuo hammastanko kaikkiin 4gen (minulla -94 trans am) vai onko niissä jotain eroja? omaan pitäis vaihtaa mutta jostain kuulin että jotain eroja olisi, pitääköhän paikkansa?
Pontiac Firebird Tras Am 1994

Poissa Ysiseiska

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Hammastanko
« Vastaus #13 : 02.07.2015 - klo:09:35 »
Muutama vuosi sitten vaihdoin tohon -95 Camaroon, en katkaissut pultteja mutta hankalan ahtaastihan ne on.
Ei tuo tyyppivika ole mutta kuluva osa, painava etupää kun on kuitenkin. Turhaa ratin pyöritystä paikallaan kannattaa välttää  :W

Mulla oli reilu 90tmiles mittarissa ja vaihtoon meni myös. Ei saanu enää preloadilla kiristettyä löysiä pois, liian kulunut.
Vaihtoon meni reilu kolme tuntia, keula pukkien päällä. Jos saa auton nosturille, niin varmaan parin tunnin homma..
"Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaisisi.."

Poissa cam95

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 797
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: Hammastanko
« Vastaus #12 : 01.07.2015 - klo:17:53 »
Aika monessa paikkaa autoa pultit hankalasti laitettu on varmaan tehtaalta lähtiessä kasattu kun on joutunut monessa paikkaan rälläköimään pultin poikki kun ei muuten mahdu pois.

Onko tämä tyyppivika kun näitä hammastankoja menee rikki vai sattuman kauppaa? Tässä on alkanut paukkua osaa sieltä täältä.
Muutama vuosi sitten vaihdoin tohon -95 Camaroon, en katkaissut pultteja mutta hankalan ahtaastihan ne on.
Ei tuo tyyppivika ole mutta kuluva osa, painava etupää kun on kuitenkin. Turhaa ratin pyöritystä paikallaan kannattaa välttää  :W
95 Camaro Z28 + T56 sebring silver
94 Trans Am GT + T56 black
88 Sportside 350 TBi + aut. sunset orange
87 Roadsport V8 Camaro LS3 + Tremec TKO600 medium quasar blue
84 Roadsport V8 Camaro "projekti"

Poissa CamKin

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1133
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Hammastanko
« Vastaus #11 : 01.07.2015 - klo:16:45 »
Hammastanko on helppo vaihtaa. Mulla ainakin pultit oli asennettu ns väärinpäin. Pultit muistaakseniin jouduin katkasemaan et ne mahtui pois. Uudet pultit laitoin sit edestä päin.

Aika monessa paikkaa autoa pultit hankalasti laitettu on varmaan tehtaalta lähtiessä kasattu kun on joutunut monessa paikkaan rälläköimään pultin poikki kun ei muuten mahdu pois.

Onko tämä tyyppivika kun näitä hammastankoja menee rikki vai sattuman kauppaa? Tässä on alkanut paukkua osaa sieltä täältä.
« Viimeksi muokattu: 01.07.2015 - klo:16:48 kirjoittanut CamKin »
Audi A6 2.7Tdi V6 Avant Quattro
Ex Chevrolet Camaro Coupe vm. 94 Z28 5.7 V8 / 4L60E -kesäpeli-

Poissa KimmoT

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1032
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: Hammastanko
« Vastaus #10 : 01.07.2015 - klo:11:45 »
Hammastanko on helppo vaihtaa. Mulla ainakin pultit oli asennettu ns väärinpäin. Pultit muistaakseniin jouduin katkasemaan et ne mahtui pois. Uudet pultit laitoin sit edestä päin.
Corvette C5 -99 LS+T56 supercharged

Poissa CamKin

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1133
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Hammastanko
« Vastaus #9 : 01.07.2015 - klo:07:03 »
Onkohan tämän koko hammastangon vaihdossa mitään erityistä ongelma kohtaa joka olisi hyvä tietää ennakkoon ja lähteekö pois apurungon kolosesta ilman lisätöitä ja uusi menee paikalleen ilman runnomista?

« Viimeksi muokattu: 01.07.2015 - klo:07:06 kirjoittanut CamKin »
Audi A6 2.7Tdi V6 Avant Quattro
Ex Chevrolet Camaro Coupe vm. 94 Z28 5.7 V8 / 4L60E -kesäpeli-

Poissa CamKin

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1133
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Ohjausvaihde
« Vastaus #8 : 25.06.2015 - klo:21:52 »
Kannattaa tarkistaa vielä varman päälle ettei vaan olis sisempi nuppi väljä. 20v ruuvaamisen aikana oon kerran vaihtanu hammastangon sen takia et ite tangossa väljää. Hampaat kyllä kuluu jolloin klappi tuntuu ratissa. Hammastanko liikkuu kyllä puslien varassa eli on se mahdollista jos toisen puolen pusla kulunu.
http://shbox.com/1/rack&pinion.jpg osa 15 on säätö jota voi kokeilla kiristää. Max hampaan verran kerrallaan tai vähempikin. Jos menee liikaa niin menee ohjaus jäykäks.

Ei sillä ettet sais uutta vaihtaa ;) ;D

Laitoin kuitenkin tilaukseen koko hammastangon jossa on mukana sisemmät raidetangot (ulommat on vasta uusittu).
Audi A6 2.7Tdi V6 Avant Quattro
Ex Chevrolet Camaro Coupe vm. 94 Z28 5.7 V8 / 4L60E -kesäpeli-