Kirjoittaja Aihe: Hammastanko  (Luettu 24148 kertaa)

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3384
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: Hammastanko
« Vastaus #48 : 21.05.2020 - klo:23:49 »
Kun ei ole itse kokeillut niin vaikea sanoa mikä on "normaalia" mutta väittäisin että hammastangoissa on aina (hyvin) pieni välys niinkuin hammasrattaissa yleensäkin.
Kun rattaista ottaa välyksen kokonaan pois alkaa jo lämpötilan muutos vaikuttamaan toimintaan.


Rattiakselin "pehmusteista" sitten riippuu paljonko se tuntuu ratissa.
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 694
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: Hammastanko
« Vastaus #47 : 21.05.2020 - klo:20:13 »
...
Mutta target tässä jutussa oli että tuosta välyksestä pääsisi eroon. Paskan marjat, ihan samanlainen  ;D ...

Okei, eilen säädettiin kulmat ja ratti suoraan. Nyt tullut kruisailtuakin ja täytyy sanoa että kyllä se ohjaus hitusen täsmällisempi on. Ajo maistui paremmin.
Kyllä siinä joku pieni toimintavälys vielä on, mutta oisko "tehtaan spekseissä", pitäis vatkata kokeeksi toista vastaavaa laitetta. Pienestä kii...
Ei huono, mutta eihän se ollut kamala alun alkaenkaan.
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 694
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: Hammastanko
« Vastaus #46 : 17.05.2020 - klo:17:08 »
No niin, hammastanko vaihdettu tänään. Jossain juttuja että ne kiinnityspultit ei mahdu yläkautta pois ja ne pitää katkoa tai laskea apurunkoa yms. No ainakaan tässä '94 T/A:ssa ei mitään tällaista ole; lähtee helposti yläkautta pois. Oisko sitten ainakin LS-koneisissa jotain tuommosta... Muutenkaan ei mitään ns. ihmeellistä ollut. Noin 2 h 40 min meni nosturilla säätöineen ilmauksineen.

Mutta target tässä jutussa oli että tuosta välyksestä pääsisi eroon. Paskan marjat, ihan samanlainen  ;D Preloadia sitten säädin vielä, joka oli varsin jäykkä, ja joo sillä saa jopa ohjauksen takkuamaan mutta ei tuo pikkuvälys lähde silläkään mihinkään suuntaan. Tämmöstä tänään, aivan huikeeta! No mulla on nyt kaks about samankuntoista hammastankoa, autossa toki nyt uudet sisemmät raidetangonpäät. Luonnollisesti pikkasen ratti jäi vinoon operaation seurauksena joten suuntauksessa pitää vielä käydä.
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa pasi jkl

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 646
  • Sukupuoli: Mies
  • ...
Vs: Hammastanko
« Vastaus #45 : 16.05.2020 - klo:18:26 »
Mulla oli vilkun viiksi tosi jäykkä toiseen suuntaan ja löysähkö toiseen.
"Naksahdusmekanismi" oli hajonnut. Tuli kuntoon kun vaihdoin vaan rikkinäiset osat uudesta mekanismista.
Ei edes tarvinnut purkaa koko hässäkkää esille, ratti vaan pois ja metallilevy ratin alta.
Vilkun viiksestä tuli jämäkkä olematta liian jäykkä, kun viistin nuolen osoittamat kulmat pois. Kuva vanhasta osasta.
Camaro-94, lt-1 388cid ,T-56, 4.1, 471hp/602nm
12,727s/190,53km/h, 400m.

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3384
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: Hammastanko
« Vastaus #44 : 16.05.2020 - klo:15:48 »
Mulla oli vilkun viiksi tosi jäykkä toiseen suuntaan ja löysähkö toiseen.
"Naksahdusmekanismi" oli hajonnut. Tuli kuntoon kun vaihdoin vaan rikkinäiset osat uudesta mekanismista.
Ei edes tarvinnut purkaa koko hässäkkää esille, ratti vaan pois ja metallilevy ratin alta.
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 694
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: Hammastanko
« Vastaus #43 : 16.05.2020 - klo:15:03 »
... Samalla vaihdoin vilkun systeemin, ei vaikutusta vilkun viiksen herkkyyteen, ennen kuin uudesta puukolla viistin tiettyjä kohtia...
Saitko viiksestä täsmällisemmän? Joskus tuokin harmittanut, liekö se ominaisuus että se viiksi on semmonen vähän lerppu, tai siis ei itse viiksi vaan se tsydeemi missä se on kiinni...
Mulla on uus hammastanko vielä eteisen lattialla, josko nyt vkloppuna pääsis vaihtamaan...
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa pasi jkl

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 646
  • Sukupuoli: Mies
  • ...
Vs: Hammastanko
« Vastaus #42 : 16.05.2020 - klo:10:00 »
tiltin "Teräsholkkien"(ei pysty pora) 2kpl irroitus ilkeä homma, ovat 4mm tai joku tuuma kierteellä eli jos sinne katkaiset ulos veto ruuvin "onnea"!
Camaro-94, lt-1 388cid ,T-56, 4.1, 471hp/602nm
12,727s/190,53km/h, 400m.

Poissa pasi jkl

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 646
  • Sukupuoli: Mies
  • ...
Vs: Hammastanko
« Vastaus #41 : 16.05.2020 - klo:09:51 »
Vaihdoin ohjaus-akselin tiltin nivelen nylonosat. Oliko vaikutusta, pikkuisen. "Xxttumainen homma, tiltin "Teräsholkkien"(ei pysty pora) 2kpl irroitus ilkeä homma, ovat 4mm tai joku tuuma kierteellä eli jos sinne katkaiset ulos veto ruuvin "onnea"! Samalla vaihdoin vilkun systeemin, ei vaikutusta vilkun viiksen herkkyyteen, ennen kuin uudesta puukolla viistin tiettyjä kohtia. Samalla olisi voinut vaihtaa virtalukon pohjan mutten uskaltanut, kun ei ollut varmuutta menikö kaikki sisä hilppeet oikein ja helppo vaihtaa erikseen.
Camaro-94, lt-1 388cid ,T-56, 4.1, 471hp/602nm
12,727s/190,53km/h, 400m.

Poissa mikke

  • Hallituksen jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5314
  • Sukupuoli: Mies
  • Ei oo LS. Koska jonkun on oltava erimieltä!
Vs: Hammastanko
« Vastaus #40 : 23.04.2020 - klo:21:27 »
tosta ainakin pääsee selvyyteen onko vika hammastangossa vai ohjausakselissa
Chevrolet Camaro Z28 -94 LT1 Yhteistä taivalta vuodesta 2005. Nastolan kuningaskunta lahden puristuksessa
13,941@159,24 Alastaro 2.6.2007

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 694
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: Hammastanko
« Vastaus #39 : 22.04.2020 - klo:21:13 »
Tuossa vielä yksi kuva kun muovisuojus ohjausakselin ympäriltä poistettu.



Tämä lienee se paikka mistä kätevin todeta välys ohjausvaihteessa/hammastangossa, eli kun ensin poistaa hammastangon suojakumin ja tuosta vemputtaa niin voi päätyä siihen että klappi on siellä välillä.
Toki ehkä jos tuo ohjausakselin kiinnitys on löysällä niin voi ehkä joku klappi tulla siitäkin.
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 694
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: Hammastanko
« Vastaus #38 : 11.04.2020 - klo:18:52 »
Tuosta on paha sanoa onko tuossa väljää, ehkä ehkä ei?
...
Huonosti ehkä näkyy mutta akseli nivelineen heiluu kun kaveri vatkaa rattia mutta hammastanko ei. (Mulla on siis tuossa akselin suojamuovissa myös reikä, jos joku ihmettelee.)
Withu lopetin ihmettelyn ja tulee Cardone-hammastanko Rockista muiden hilppeiden kera ok-hintaan. Siinähn on sitten myös uudet sisemmät raidetangon päät. Mittasin siis kiekat ratista ja about 2,5 joten tuon Cardonen ohjauksen nopeus vastannee tätä minun nykyistä.
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa pasi jkl

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 646
  • Sukupuoli: Mies
  • ...
Vs: Hammastanko
« Vastaus #37 : 11.04.2020 - klo:18:27 »
No pääsin taas nosturille. Nyt on videota, comments?
https://youtu.be/CNO2rAvj-lg
Tuosta on paha sanoa onko tuossa väljää, ehkä ehkä ei?
Samaan asiaan paneuduin tänään omassani, niin Minulla Camarossa on ainakin väljää "tiltin" nivelessä ilmeisesti siis noissa muovi jutuissa: https://www.rockauto.com/en/catalog/chevrolet,1994,camaro,5.7l+v8,1035874,steering,steering+shaft+universal+joint,13584
 ACDELCO 26057095. Pidin pihdeillä kiinni kone huoneessa rintapellin vierestä ohjausakselista pihdeillä, kun toinen heilutti rattia niin oli 2-3mm selvää väljää ratissa. Tilasin 2 srj.noita muovi himmeleitä, toinen srj.varmaan jää yli jos en riko asennus vaiheessa.
Hammastankoa kiristin, niin vähän parani ohjaus mutta ei kokonaan hävinnyt väljä hammastangosta, ei tuo vanha ole Camarossa.
Paneudun kyllä ekana tiltin muovien vaihtamiseen kunhan Fed ex:illä tulevat. 
Camaro-94, lt-1 388cid ,T-56, 4.1, 471hp/602nm
12,727s/190,53km/h, 400m.

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 694
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: Hammastanko
« Vastaus #36 : 11.04.2020 - klo:16:12 »
No pääsin taas nosturille. Nyt on videota, comments?
https://youtu.be/CNO2rAvj-lg
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 694
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: Hammastanko
« Vastaus #35 : 04.04.2020 - klo:22:07 »
on siin kaks ristikkoo toinen hammastangon päällä ja toinen siel tulipellin vieres millä kiinnitytään sisäänmeno akseliin. rättinivel on näitten välissä
Ok. Noh... eipä siinä, ei tämä iso vaiva ole. Mutta kun 4 genissä pitäis olla semmonen "mikroauto-ohjaus" niin semmonen tähän pitäis joskus saada. 3 geniin jos vertaa niin tämmöisenäänkin on bauttiarallaa perfect.
Täytyis tutkia enemmän ja jaaritella vähemmän, mutta kun edelleen itsellä talliaika on ns. kortilla.
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa mikke

  • Hallituksen jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5314
  • Sukupuoli: Mies
  • Ei oo LS. Koska jonkun on oltava erimieltä!
Vs: Hammastanko
« Vastaus #34 : 04.04.2020 - klo:21:10 »
Eiks siinä ole vaan yks, siinä rättinivelen vieressä? Rättinivel korvattu eliminaattorilla pari v. sitten ja silloin ei ainakaan ollut välystä. Aika vankan oloinen ristikko.
Tai no joo, tilttiratti niin onhan siinä toinenkin nivel.

on siin kaks ristikkoo toinen hammastangon päällä ja toinen siel tulipellin vieres millä kiinnitytään sisäänmeno akseliin. rättinivel on näitten välissä
Chevrolet Camaro Z28 -94 LT1 Yhteistä taivalta vuodesta 2005. Nastolan kuningaskunta lahden puristuksessa
13,941@159,24 Alastaro 2.6.2007