Kirjoittaja Aihe: Copper gold firebird -82  (Luettu 36699 kertaa)

Poissa Chemical man

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 107
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Copper gold firebird -82
« Vastaus #114 : 04.01.2019 - klo:19:41 »
Nää päivitykset tulee jäljessä. Eli noin vuosi sitte hain lohkon koneistamolta.
Sovittiin että ei kiirettä lohkon kanssa, niin kyllähän se siellä jonkun aikaa asu. Ja sitte tilasin noi nokkalaakeritkin siinä välissä.
Laakeripukkien studit mulla olikin jo valmiina.

Lohkoon tehtiin seuraavat:

-Pesu
-Tarkistus
-Sylinterien hoonaus 0.030" Ei tarvinnut porata, kun oli ennestään jo ylikoossa
-Runkolinjan tsekkaus
-Tarvittava materiaalin poisto pyörivien tieltä
-Dekkitasojen ajo
-Nokka laakerien vaihto
+Pienet hifistelyt

Männät jää nyt 0.005" alle dekin.

Lohko




Vuosi vierähti nopeesti. Tarkotus alkaa kasaamaan moottoria, kun saan kaikki hionnat tehtyä koriin. Riippuu vähän tallin lämpötilastakin, nyt 1*C. :-\
« Viimeksi muokattu: 04.01.2019 - klo:19:43 kirjoittanut Chemical man »

Poissa mikke

  • Hallituksen jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5080
  • Sukupuoli: Mies
  • Ei oo LS. Koska jonkun on oltava erimieltä!
Vs: Copper gold firebird -82
« Vastaus #113 : 03.01.2019 - klo:16:04 »
melko perusteellista toimintaa m/
Chevrolet Camaro Z28 -94 LT1 Yhteistä taivalta vuodesta 2005. Nastolan kuningaskunta lahden puristuksessa
13,941@159,24 Alastaro 2.6.2007

Poissa Chemical man

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 107
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Copper gold firebird -82
« Vastaus #112 : 02.01.2019 - klo:13:43 »
Sitte mittaristo irti



Kojelaudan takaa näytti tältä



Lämppärisysteemi ja HVAC vielä vaijerin irrotusta vailla, jne..




Polkimet veks



Vein kojelaudan ja kaikki muutkin sisustan muoviosat sisälle. Putsasin, pesin ja varastoin.

Kojelaudan johtosarja purettuna



Purin osiin. Putsasin joka nurkan siveltimellä ja imurilla. Pölyä/hiekkaa oli riittävästi.



Osien pesua



Ja käsittelyä





Poissa Chemical man

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 107
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Copper gold firebird -82
« Vastaus #111 : 19.12.2018 - klo:10:35 »
Kojelaudan irrotus oli edessä.



Päällisen alta löyty todellista Hi Endiä vuodelta -82, veikkaan ;D



Päästä puuttuu jotain olennaista :o



No hyvä et oli sentään kunnolla kiinni. Just sain noi pultit mahtumaan, ettei muistaakseni tarvinnut hioa ulosvetäjää.



Tällekin on varmaan joskus ollut kansi.



Ohjauspylvään irrotusta. Olihan pylväässäkin useampi liitin kiinni ja jotain muita johtoja kierrettynä ympäri.



Lähtihän sekin lopulta.


Poissa Chemical man

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 107
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Copper gold firebird -82
« Vastaus #110 : 12.12.2018 - klo:22:05 »
Kannet on ihan asialliset ja xe274 + 1.6 rullat olisi myös oma valinta.
7/16 studit on myös tukevat  m/

Meillä on tallilla 383 reilun kympin puristuksilla myös kasautumassa, reilusti portatuilla Vortec #062 kansilla.
Rpm dual plane ja 650 demon.
Nokkia löytyy hyllystä Crane 119821, Comp xe284 & Summit 1105.
Crane noista ainoa käyttökelpoinen tuohon kokoonpanoon.
Ja jos ei hyödynnettäisi jo olemassa olevaa nokkaa, niin valinta olisi myös xe274.

Hyvä et joku muukin tykkää 8)

Okei, aika samantyyliset moottorit tekeillä. Ite meinaan käyttää Holley 650 dp:tä ainakin alkuun. Kun vanhassa kokoonpanossa toimi kivasti. Ei mitään tulvimista yms.
Voi olla, että puran osiin, niin näkee mitä se on syönyt ja tutustun siihen samalla. Tosi janoinen kaveri, varsinkin kun mulla ei ole paluulinjaa tankille.
Varmaan laitan noi p-a linjat uusiksi.
Noissa Vortecin kansissahan on paljon potentiaalia. Vakionakin pääsee jo kunnioitettaviin teholukemiin.
On toi Cranen nokka lähimpänä xe274 noista ja muutenkin maltillinen.

Katotaan mitä näistä saadaan irti..  m/

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4053
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Copper gold firebird -82
« Vastaus #109 : 11.12.2018 - klo:23:55 »
Kannet on ihan asialliset ja xe274 + 1.6 rullat olisi myös oma valinta.
7/16 studit on myös tukevat  m/

Meillä on tallilla 383 reilun kympin puristuksilla myös kasautumassa, reilusti portatuilla Vortec #062 kansilla.
Rpm dual plane ja 650 demon.
Nokkia löytyy hyllystä Crane 119821, Comp xe284 & Summit 1105.
Crane noista ainoa käyttökelpoinen tuohon kokoonpanoon.
Ja jos ei hyödynnettäisi jo olemassa olevaa nokkaa, niin valinta olisi myös xe274.

-89 350 HSR formula

Poissa Chemical man

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 107
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Copper gold firebird -82
« Vastaus #108 : 11.12.2018 - klo:22:23 »
Jegs sanoo näin:

Small Block Chevy Sportsman II Cast Iron Cylinder Head
200cc Intake Ports
64cc Combustion Chambers
2.020'' Int/1.600'' Exh Valves
1.250'' Valve Springs, .560'' Max Lift for Hydraulic Cam

Ja näin:

Recommended Installation Items:

Head Gaskets: Fel-Pro #1003 ( 265-350 ) or equivalent
Puhshrods: Requires heat-treated pushrods. Use of 1.6 ratio rocker arms require elongation of pushrod holes.
Screw-in Studs: 3/8" or 7/16" with 7/16"-14 base thread
Pushrod Guidplates: Flat 5/16" Erson 601 or equivalent
Spark Plugs: Accepts 14mm .460'' reach tapered seat 5/8'' hex or equivalent
Intake Gasket: Fel-Pro #1205 or equivalent
Exhaust Gasket: Fel-Pro #1404 or equivalent

Eli Compin kyseisellä nokalla 1.6 keinuvivuilla nosto olis 0.523 Int/Exh.

Jos se nyt näin on, niin ilman muuta laitan noi 1.6 keinut..  \m/

Poissa Chemical man

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 107
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Copper gold firebird -82
« Vastaus #107 : 11.12.2018 - klo:20:06 »
Itse harkitsisin erittäin vahvasti tuon vanhan koulukunnan Weiandin yks tason vaihtamista hyvään kakstaso imusarjaan, esim. Edelbrockin RPM airgäppi. Testeissä tuo airgäppi on vienyt ykstasoja todella selkeesti tyyliin 5500rpm asti. Nuo kannet ja nokka sopis omaan silmään todella paljon paremmin airgäpin kanssa.
Sitten kun kannet hengittäis niin että riittäis ja nokka olis luokkaa 250/250 .050, niin sitten ykstasonen kehiin ja antais laulaa 7000rpm.

Joskus kattelinkin näitä. Tämä vois olla hyvä.
Weiandissa on kolo kanavan seinässä. Vissiin valuvika, tai sitte käynyt huonosti jonkun moottorille. ::)
Niin sen vois pistää vaihtoon..

Poissa Chemical man

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 107
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Copper gold firebird -82
« Vastaus #106 : 11.12.2018 - klo:19:52 »
Mikä kansissa rajaa noston 0.500?

Jos ohjain ni sitä on helppo lyhentää tarvittaessa.

Jostain luin, että hydrauli laahurilla max nosto 0.500. Olisko ollut Bill Mitchellin vanhat sivut, en muista nyt millään?

Mutta tuoltakin löytyy flow data missä nosto on 0.800. Voi olla että mulla on mennyt puurot ja vellit sekaisin..

https://www.billmitchellproducts.com/world-products-cylinder-heads-cast-iron-chevy-small-block-sportsman-ii-011150-200cc-64cc-23degree-angle-plug-2-020-x-1-600-bare-each/

Poissa Chemical man

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 107
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Copper gold firebird -82
« Vastaus #105 : 11.12.2018 - klo:19:43 »
Omaan silmään osa valinnat on hyvät.  m/
Jos varman päälle pelaisi, niin vois harkita kierrettäviä keinuvivun studeja, jos ei ole jo.

Mikä on kansien valunumero?

Kierrettävät studit löytyy ja muistaakseni kokoa 7/16

Valunumero on I-037

Tuolta löytyy tietoa:

http://www.pbm-erson.com/UserFiles/Documents/Product/Iron-Sportsman-II-Head-Instructions-01-10-13.pdf

https://static.summitracing.com/global/images/instructions/sportsmaniicylinderheads.pdf

Poissa BB

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 416
  • 1995 z28
Vs: Copper gold firebird -82
« Vastaus #104 : 11.12.2018 - klo:10:33 »
Mikä kansissa rajaa noston 0.500?

Jos ohjain ni sitä on helppo lyhentää tarvittaessa.
1995 z28 manual.

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5238
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Copper gold firebird -82
« Vastaus #103 : 11.12.2018 - klo:09:12 »
Itse harkitsisin erittäin vahvasti tuon vanhan koulukunnan Weiandin yks tason vaihtamista hyvään kakstaso imusarjaan, esim. Edelbrockin RPM airgäppi. Testeissä tuo airgäppi on vienyt ykstasoja todella selkeesti tyyliin 5500rpm asti. Nuo kannet ja nokka sopis omaan silmään todella paljon paremmin airgäpin kanssa.
Sitten kun kannet hengittäis niin että riittäis ja nokka olis luokkaa 250/250 .050, niin sitten ykstasonen kehiin ja antais laulaa 7000rpm.

Samaa mieltä  m/ Tulis RPM Airgapilla varmasti voimaa mukavasti lisää alemmille kierroksille.
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Paikalla Z-mo

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5963
  • Sukupuoli: Mies
  • When comfort is out, performance is in.
Vs: Copper gold firebird -82
« Vastaus #102 : 11.12.2018 - klo:00:22 »
Itse harkitsisin erittäin vahvasti tuon vanhan koulukunnan Weiandin yks tason vaihtamista hyvään kakstaso imusarjaan, esim. Edelbrockin RPM airgäppi. Testeissä tuo airgäppi on vienyt ykstasoja todella selkeesti tyyliin 5500rpm asti. Nuo kannet ja nokka sopis omaan silmään todella paljon paremmin airgäpin kanssa.
Sitten kun kannet hengittäis niin että riittäis ja nokka olis luokkaa 250/250 .050, niin sitten ykstasonen kehiin ja antais laulaa 7000rpm.
'87 Iroc "Modifioitu"
'91 Trans Am Convertible "Modifiointi kesken"
'89 Astro
'06 STS

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4053
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Copper gold firebird -82
« Vastaus #101 : 10.12.2018 - klo:23:14 »
Mitäs mieltä ootte?

Omaan silmään osa valinnat on hyvät.  m/
Jos varman päälle pelaisi, niin vois harkita kierrettäviä keinuvivun studeja, jos ei ole jo.

Mikä on kansien valunumero?

« Viimeksi muokattu: 10.12.2018 - klo:23:16 kirjoittanut Fenix »
-89 350 HSR formula

Poissa Chemical man

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 107
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Copper gold firebird -82
« Vastaus #100 : 10.12.2018 - klo:21:30 »