Kirjoittaja Aihe: Copper gold firebird -82  (Luettu 74363 kertaa)

Poissa Chemical man

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 180
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Copper gold firebird -82
« Vastaus #198 : 07.06.2020 - klo:20:27 »
Ja toinen kysymys.
Ootteko laittanut laakeripukin ja öljypumpun rungon väliin tiivisteainetta?

Ite ajattelin laittaa pikkasen.

Poissa Chemical man

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 180
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Copper gold firebird -82
« Vastaus #197 : 07.06.2020 - klo:20:20 »
Öljypumpun käyttöakseli ei pysy kiinni, holkki ei kiristä yhtään. Koputtelin varovasti yms.

Pumppu on Melling M55A
Käyttöakseli ARP 134-7901

Onko tähän joku jippo mitä en tajua, vai vaan väärä akseli? Osaako joku jeesata?



Vanhan pumpun akseli taas on niin kovaa kiinni, ettei ihan helpolla irtoa.

Poissa Chemical man

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 180
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Copper gold firebird -82
« Vastaus #196 : 31.05.2020 - klo:10:41 »
Just bolt-on timing tab :W



Eli tehdään vanhasta



Eka heppailu yritys



Neljännellä kerralla sitte osu



Ei mennyt öljypumpun sihdin asennuskaan pulttaa kiinni tyylillä. Siitä lisää myöhemmin...

Poissa Chemical man

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 180
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Copper gold firebird -82
« Vastaus #195 : 18.05.2020 - klo:10:19 »
Nyt on tullut laskettua, mittailtua ja funtsittua nokan ajoitusta riittävästi.

Nokkakortissa seuraavat arvot:
- @ .006 intake close 64 ABDC
-Intake center line 106.0
-Duration @ .050 int. 230
-Lobe lift .3270

Kampiratas myöhästettynä mittasin intake center linen 110,0

Kampiratas nollassa.
Intake center line näytti 105,0 Se oli lähin tulos 6 mittauksesta.
65,0 ABDC
Duration 230,5 useammalla mittauksella
Ja lobe lift mitattuna 8,3mm. Mikä tuumista milleiksi 8,305.

Nyt oon tyytyväinen lukemiin ja näillä arvoilla 0,051 tiivisteellä DCR asettuu sinne 8,19 - 8,27 riippuen onko ABDC 64 vai 65.

Poissa Chemical man

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 180
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Copper gold firebird -82
« Vastaus #194 : 11.05.2020 - klo:09:43 »
Onko tuo kuvassa näkyvä jakopään koppa tuon moottorin alkuperäinen, kun tuntuu vaan siltä että noissa pitäisi olla siinä asteluku- pellissä nollan kohdalla iso kolo, muut pieniä koloja. Niissä iso kolo nolla, ensimmäinen piikki 4, sitten jatkuu 6, 8,10 (kolo,piikki,kolo). Voisiko heitto olla kopasta johtuva.

Esim. tässä kuvassa astelevy on minusta eri kohdassa kopassa:
https://www.rickscamaros.com/camaro-timing-chain-cover-ss350-and-z28-1967-1968.html

Nopealla selailulla netistä, niin näyttää siltä että alkuperäisissä jakokopan astemerkin kiinnityspinta on alapuolella ja aftermarket-kopissa yläpuolella, niinkuin mullakin. Ja että mulla olis astemerkki vähän yläpuolella ja aavistuksen eri linjassa sakaraan nähden, kuin alkuperäisessä.

Poissa Chemical man

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 180
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Copper gold firebird -82
« Vastaus #193 : 11.05.2020 - klo:09:28 »
Nämä kuvat löyty puhelimesta.







Poissa Chemical man

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 180
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Copper gold firebird -82
« Vastaus #192 : 11.05.2020 - klo:08:59 »
Moottori on -78 Camarosta. Kopan alkuperäsyydestä en osaa sanoa. Astemerkin hitsit näyttää vähän siltä et olis jälkeenpäin tehty. Mutta sisäpuolella ei näy muitakaan hitsijälkiä.

Täytyy verrata koppaa linkin kuvaan.

Poissa Timo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 320
Vs: Copper gold firebird -82
« Vastaus #191 : 10.05.2020 - klo:17:46 »
Onko tuo kuvassa näkyvä jakopään koppa tuon moottorin alkuperäinen, kun tuntuu vaan siltä että noissa pitäisi olla siinä asteluku- pellissä nollan kohdalla iso kolo, muut pieniä koloja. Niissä iso kolo nolla, ensimmäinen piikki 4, sitten jatkuu 6, 8,10 (kolo,piikki,kolo). Voisiko heitto olla kopasta johtuva.

Esim. tässä kuvassa astelevy on minusta eri kohdassa kopassa:
https://www.rickscamaros.com/camaro-timing-chain-cover-ss350-and-z28-1967-1968.html
« Viimeksi muokattu: 10.05.2020 - klo:18:03 kirjoittanut Timo »
Pontiac Trans Am 1973, 454+Tremec TKO 600
Chevrolet Camaro SS 2010, 376+Tremec TR6060

Paikalla Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4807
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Copper gold firebird -82
« Vastaus #190 : 10.05.2020 - klo:14:47 »
Niinhän siinä kuitenkin kävi että uunona siirsin ykk löydettyäni astekiekon nollaan.
Vaikka pelkkä mäntästopparin irrotus olisi riittänyt.
Hyvä Timo kun kyseenalaistit mittauksen, niin tajusi mokani jälkikäteen.  m/
Nyt 4° myöhäistyksellä 0.006" nostolla imu sulkeutuu 66.5° abdc.
Nokkakortissa nollassa 64°, eli 1.5° poikkeama.
Damperin merkki on kuitenkin 8° väärässä.
Se tarkistettiin aikaisemmin ilman kiekon siirto mokaa.
« Viimeksi muokattu: 10.05.2020 - klo:14:51 kirjoittanut Fenix »

Poissa Chemical man

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 180
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Copper gold firebird -82
« Vastaus #189 : 10.05.2020 - klo:10:04 »
Juu toistoja tehtiin varmistukseksi. Kun kampea räikällä varovasti pyörittää, niin siinä huomaa sen "tyhjän" alueen YKK:ssa. Heittokelloa en lähde kommentoimaan, kun en sitä ole aikaisemmin käyttänyt.

Mutta tämä ajoitus kuitenkin mietityttää. Kyseistä nokkaa on aikaistettu valmiiksi 4*. Ja nyt myöhäistäminen on ainut vaihtoehto ettei puristukset kasva liian korkeiksi ja vältetään mahdollinen nakutus. Myöhäistämisellä saattaa päästöt mennä paremmin läpi, mutta tässä nyt on sentään vähän löyhemmät rajat muutenkin. Alunperin tilasin kitin -12cc männillä, mutta kyseiseltä firmalta oli ilmeisesti ne loppunut ja tarjosi tilalle -10cc. No ne sitte tuli. Turvallisinta olisi ollut ottaa -16CC männät. Näillä puristukset olisi ollut about 9,8 Felpron 1003 tiivisteellä. Näitä ei kyseisessä kitissä ollut tarjolla ja tässä vaikutti sitte moni asia. Esim Mahlelta olisi noi -16cc löytynyt.
Mietin vielä sitä, jos ajoituksen vaihtaisi sittenkin 0. Koska quench pysyy aika hyvänä, käytän sitte kumpaa vaan tiivistettä.

Täytyy kysellä vielä viisaammilta mielipidettä. Jokatapauksessa moottori lähtee dynoon, niin sen jälkeen pystyy tekemään vielä säätöjä, jos siltä vaikuttaa.
 

Poissa Timo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 320
Vs: Copper gold firebird -82
« Vastaus #188 : 10.05.2020 - klo:07:33 »
Sitä ajoin takaa että juurikin tuota mäntästopparia pitää käyttää. Minusta tuossa videossa kaveri kuitenkin teki siinäkin hommassa virheen koska hän sääti ruuvin stopparissa niin ylös että mäntä pääsi lähes yläasentoon, lähelle kuolokohtaa, ja silloin virheen määrä kasvaa. Ruuvin kärki olisi pitänyt säätää paljon alemmas, puoliväliin iskunpituudesta, about 45 mm dekkitason alapuolelle jotta akselin kk- kaula on n. puolivälissä alakuolon ja yläkuolon, silloin virhe astekiekossa minimoidaan.
Pontiac Trans Am 1973, 454+Tremec TKO 600
Chevrolet Camaro SS 2010, 376+Tremec TR6060

Paikalla Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4807
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Copper gold firebird -82
« Vastaus #187 : 09.05.2020 - klo:22:42 »
Määrittelitkö nollakohdan tuolla heittokellolla. Sillä se ei ainakaan onnistu luotettavasti.

Kyllä.
Mikäs tuossa on vikana?
Ihan samalla työkalulla myös nokan ajoitus.
Kun käyttää mäntästopparia ja asettaa sen ennen ykk ja astekiekon kammen päähän nollaan.
Ja pyörittää kampea vastapäivään stopparia vasten = hakee aste-erojen puolivälin, niin siinähän se ykk on.
Ilman stopparia mitattuna mäntä toki vipyy pienen hetken siinä ykk, mutta sekin asteissa hyvin vähän.
Kärsivällisyyttä toki vaatii kun pienet tärähdykset vaikuttaa kellon lukemaan.
Mutta toistojen määrällä saadaan varmuus.

https://youtu.be/-VwsbEg7Z4I
« Viimeksi muokattu: 09.05.2020 - klo:22:46 kirjoittanut Fenix »

Poissa Timo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 320
Vs: Copper gold firebird -82
« Vastaus #186 : 09.05.2020 - klo:22:09 »
Määrittelitkö nollakohdan tuolla heittokellolla. Sillä se ei ainakaan onnistu luotettavasti.
Pontiac Trans Am 1973, 454+Tremec TKO 600
Chevrolet Camaro SS 2010, 376+Tremec TR6060

Paikalla Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4807
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Copper gold firebird -82
« Vastaus #185 : 09.05.2020 - klo:21:48 »
Hyvä että selvitit ajoitusmerkkimysteerin.
Lisätodiste, ettei mitään voi asentaa tarkistamatta.

Poissa Chemical man

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 180
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Copper gold firebird -82
« Vastaus #184 : 09.05.2020 - klo:21:38 »
Se on mikke just näin m/ Ja etäisyyttä tuli otettuakin noi arkipäivät, kun ei talliin oikein ehtinytkään.

Tänään sitte tsekattiin nokan ajoitus ja mietittiin kokonaisuutta. Fenix ehtikin jo jäsenpuolelle näistä kirjottelee.
Eli olin siinä luulossa et männät jää dekkitason alapuolelle, mutta näin ei käynytkään. Ne tuli 0,1mm yli. No se tietää lisää puristusta.
Eipä tässä DCR paljoa muuttunut arvio laskuihin.



Nokan ajoituksesta ABDC piti olla 64, mutta olikin nollassa 56. Joten ei siinä auttanut muu kun myöhäistää 4 asteella. Muuten olis DCR hypännyt jo 8,7-8,8. Ehkä vähän liian riskaabelia meininkiä rautakansilla pumppubensalla.
Eli nyt on +4* ja ABDC 60 ja näillä arvoilla olis seuraavat lukemat:

DCR 8,42
SCR 10,27
Kansitiiviste 0,051", quench 0,047"

DCR 8,62
SCR 10,52
Kansitiiviste 0,041", quench 0,037"

Mitä ootte mieltä arvoista?

Sitte tsiigattiin damperin nolla kohta ja tältä näytti.

Uudella



Vanhalla



Eli heittoa on 0 sen 8-9 astetta. Tätä mietittiin, että mikä mättää? Täytyy leikata ajoitusmerkki kopasta veks ja ostaa sivuun kiinnitettävä säädettävä merkki. Just kun kopan restauroin hikipäässä tänään :-\

David Vizard:lta löyty vastaus.