Kirjoittaja Aihe: 4gen Rättinivelen vaihto  (Luettu 18619 kertaa)

Poissa _j00na_

  • Hallituksen jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 798
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 4gen Rättinivelen vaihto
« Vastaus #15 : 31.05.2017 - klo:17:49 »
Mennyt koko aihe ohitse, mutta tosiaan vaihdettua sain ja niinkuin sinäkin näköjään. Itse otin koko höskän kanssa irti . Ajettavuus kyllä parani roimasti omasta mielestä, eikä ainakaan mun makuun koluuta yhtään näpeille edes montuissa..
* NYKYINEN *: Chevy Camaro Z28 -95 LT1 ram air + T56 / 3.90 Motive Gears / Borla Exhaust

Varttimailit:
2014: 14.2/162.90 km/h
2016: 13.9/167.36 km/h
2017: 13.6/160.35 km/h
2018: 13.5/168.46 km/h

*EX*: Pontiac Firebird -95 3.4 Sfi + T5 / 178hp penkitetty
* MYYTY*

Nothing beats cubic inches!

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 611
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: 4gen Rättinivelen vaihto
« Vastaus #14 : 21.05.2017 - klo:21:55 »
Tähän varoitus, että ei se rättinivel siellä turhaan ole, sen korvaaminen jäykällä palikalla siirtää rasituksen muualle.

Tämäkin toki käynyt mielessä että joku idea sillä lienee kun tuollainen pitänyt keskelle tankoa keksiä.
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3219
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: 4gen Rättinivelen vaihto
« Vastaus #13 : 21.05.2017 - klo:21:54 »
Lienee enin tarkoitus kolaritilanteessa periks antaminen niinkuin myyntipuolella asiasta varoitinkin. Toisena iskujen vaimennus.
98+ malleissa ei rättiä enää ole mutta muuten näyttää samanlaiselta kuin -97. En tiedä sitten rattitolpan sisuksista onko eroja.
Kuitenkin akselissa on teleskooppiosa eli esim rungon eläminen ei aiheuta pitkittäisrasitusta. Kuoppaan ajaminen saattaa täräyttää vähän enempi sormille...



Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5085
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: 4gen Rättinivelen vaihto
« Vastaus #12 : 21.05.2017 - klo:21:22 »
Tähän varoitus, että ei se rättinivel siellä turhaan ole, sen korvaaminen jäykällä palikalla siirtää rasituksen muualle.
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 611
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: 4gen Rättinivelen vaihto
« Vastaus #11 : 21.05.2017 - klo:20:00 »
Saihan tuon vaihdettua mutta pkele melkeen koko päivä meni. Helposti lähti irti, ja yläkautta mahduin hoitelemaan. WD-40:stä tarjosin ensin, en tiedä vaikuttiko mutta ilman kummempaa voimaa lähti. Vittumaisin niiden niittien irroitus kun ei ole ruuvipenkkiä itellä. Puukkosahalla vanhat poikki ja sitten poraa ja uutta poraa ja terää pas2 sekä Dremelin kopioa...

Asennus myös yläkautta ok. Ensin rattiakselin päähän kiinni ja sitten alas. (Kiinalaisen kädet). Bonuksena asentelin vielä sen muovisuojuksen takas paikoilleen mutta sehä otti käännettäessä jonnekin kiinni ja aiheutti kolinallaan pientä jännitystä. Se vielä taikoen pois kuuman pakosarjan kätköistä ja nyt sitten kaikki okei.
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3219
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: 4gen Rättinivelen vaihto
« Vastaus #10 : 20.05.2017 - klo:20:53 »
Hankalin osuus saada vanhat niitit pois riippuen työkaluvalikoimasta. Niitattu kanta pitää saada pois poralla/rälläkällä/tms. jolloin niitit lähtee sopivalla tapilla lyömällä. Ruuvipenkki hyvä olla.
Jos akseli on lujassa lukituspulttien irroituksen jälkeen suosittelen tasaisempaa väkivaltaa (kampeamista) ison vasaran sijaan. ;)
4genissä tosiaan helpompi irrottaa hammastangosta alakautta.


PS. Tuossa myyntipuolella on vähän ohjetta ja jokunen kuva.
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 611
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: 4gen Rättinivelen vaihto
« Vastaus #9 : 19.05.2017 - klo:19:04 »
Kiitti vinkeistä. Pitää koettaa päästä sunnuntaina ropaamaan tuota...

Tässä pari linkkiä josta näkyy minkälainen siitä tuli:

Kuva 1
https://1drv.ms/i/s!Atw0oeWhFrGRiUehotnVgAS2ILph

Kuva 2
https://1drv.ms/i/s!Atw0oeWhFrGRiUj7tbT70OEs_Wxx
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa CamKin

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1133
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 4gen Rättinivelen vaihto
« Vastaus #8 : 19.05.2017 - klo:15:31 »
Tässä pari linkkiä josta näkyy minkälainen siitä tuli:

Kuva 1
https://1drv.ms/i/s!Atw0oeWhFrGRiUehotnVgAS2ILph

Kuva 2
https://1drv.ms/i/s!Atw0oeWhFrGRiUj7tbT70OEs_Wxx

Audi A6 2.7Tdi V6 Avant Quattro
Ex Chevrolet Camaro Coupe vm. 94 Z28 5.7 V8 / 4L60E -kesäpeli-

Poissa CamKin

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1133
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 4gen Rättinivelen vaihto
« Vastaus #7 : 17.05.2017 - klo:09:27 »
Mulla tuli viime kesänä vaihdettua alumiininen kiekko ohjausniveleen. Ohjauksesta tuli tarkka ja täsmällinen. Etupään joutuu nostamaan ylös jotta saa helposti irti koko nivelen ja samoin takaisin. Jonkun verran joutuu työstämään vanhaa jotta saa kumikiekon irti. Liitoksissa oli käytetty tappeja (päät taottu). Nyt ruuviliitoksilla alumiinikiekolla.

Audi A6 2.7Tdi V6 Avant Quattro
Ex Chevrolet Camaro Coupe vm. 94 Z28 5.7 V8 / 4L60E -kesäpeli-

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 611
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: 4gen Rättinivelen vaihto
« Vastaus #6 : 16.05.2017 - klo:19:52 »
Saiko _j00na_  tämän vaihdettua? Mulla ois sama homma edessä, jääny hyllyyn tuo palikka kun ollut muka muuta kivaa... Tarttee vissiin nokan nostaa että pääsee alakauttakin käsiksi vai kui? Mulla on orig. rautasarjat.
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3219
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: 4gen Rättinivelen vaihto
« Vastaus #5 : 28.04.2016 - klo:13:28 »
Ohjauskulmat ei muutu rattiakselia rätistä irti käyttämällä mutta jos ratti on sen jälkeen vinossa on rattiakselissa mennyt joku pieleen. Rattiakseliin ei sais yleensä koskaan antaa vasaraa koska sisällä on kolarissa kokoon painuvaks tarkoitettuja osia. Jos teleskooppi on jumissa pitäis keksiä joku muu herkistelykonsti. Tämä siis yleensäkin.
Yks mikä vaikuttaa molempiin on esim. huonosti onnistunut tunkkaus ja joku periksi antanut osa (alatukivarsi/hajonnut pusla, raidetanko, hammastanko/simpukka).

Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4388
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 4gen Rättinivelen vaihto
« Vastaus #4 : 27.04.2016 - klo:21:33 »
Vaihdoin ragjoint eliminaattorin 3geniin.
Vanhan purkaminen sujui helposti.
Takaisin asennuksessa jouduin tarjoamaan vasaraa jotta ohjausakselin sai rintapellin päästä paikoilleen koloseensa.
Akseli painui kasaan teleskooppimaisesti,mutta sen ulos saaminen täyteen mittaansa ei enää käynyt yhtä helposti vaan jäi n.15mm. vajaaksi.
Paksuus eroa uudella ja vanhalla osalla oli vain parisen milliä.
Yritin saada sitä aluksi ulos lyömällä laippaan, mutta ainoa toimiva ratkaisu oli käyttää aluksi pidempiä pultteja ja pakottaa ruuvallamalla akseli simpukkaan kiinni.
Simpukka ei kokenut isompaa väkivaltaa, multa nyt eturenkaat harittaa silminnähden.
Keula ilmassa ratti pyörii takeltelematta, mutta ajossa on raskas kääntymään ja ratti vinossa.
Mitäköhän tuossa kävi?
Raidetangonpäät eivät ole liikkuneet kierteiltään, eikä muitakaan jälkiä etuakseliston komponenttien liikkumiseta ole.
« Viimeksi muokattu: 27.04.2016 - klo:21:45 kirjoittanut Fenix »

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3219
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: 4gen Rättinivelen vaihto
« Vastaus #3 : 18.02.2016 - klo:21:21 »
Nyt oli tavarantoimittajalta puute ;D  toisaalta ei auta neuvoa kun ei omia kokemuksia ole kun ei mulla moista oo...
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa sirkus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 831
  • Sukupuoli: Mies
  • Image is nothing, boost is everything
Vs: 4gen Rättinivelen vaihto
« Vastaus #2 : 18.02.2016 - klo:19:34 »
Ylhäältä ja alhaalta vaan yhdellä kii eikä mee ku yhteen asentoon.
F-Body:
Camaro -71 LS 6.0 Twin Turbo/ 4L80E /10bolt 3.73
Built not bought
Dailydriver:
Cadillac STS 4.6 -07
Bike:
Kawasaki ZZR 1100 -93 StreetFighter
Kaikki hybridejä (polttaa bensaa ja kumia)
Kaikki autot Detroitista itään on itäautoja
Street racing is not a crime but loosing is

Poissa _j00na_

  • Hallituksen jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 798
  • Sukupuoli: Mies
4gen Rättinivelen vaihto
« Vastaus #1 : 18.02.2016 - klo:19:17 »
Tulipa otettua Transnam:ilta tuollainen rag joint eliminator , asennella pitäisi ja perkeleen ahdasta on kiitos peltisarjojen , mitenkäs jos ottais koko roskan pois katselin että varmaan suht helppo homma olisi ja helpottaisi rätin vaihtoa..mitä tossa pitää ottaa huomioo hammastangosta vain irti ja jotkut merkit että menee suht samoille boordeille , yläpäästä näytti olevan ilmeisesti vain yhdellä kiinni?
* NYKYINEN *: Chevy Camaro Z28 -95 LT1 ram air + T56 / 3.90 Motive Gears / Borla Exhaust

Varttimailit:
2014: 14.2/162.90 km/h
2016: 13.9/167.36 km/h
2017: 13.6/160.35 km/h
2018: 13.5/168.46 km/h

*EX*: Pontiac Firebird -95 3.4 Sfi + T5 / 178hp penkitetty
* MYYTY*

Nothing beats cubic inches!