Kirjoittaja Aihe: 1991 Firebirdin katsastus ja tyyppikilven puute  (Luettu 3584 kertaa)

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3219
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: 1991 Firebirdin katsastus ja tyyppikilven puute
« Vastaus #12 : 19.06.2016 - klo:12:23 »
Nostaisikohan tuo CO ja HC arvoja ? Siinä maahantuojan lapussa, sanotaan että ne nousee, jos ilmaputken irrottaa ja tulppaa liitännän. No olispahan lambda kohdillaan  ;D
Nimenomaan noiden takia sitä ylimääräistä ilmaa sinne kattiin työnnetään jolloin putken päästä mitattuna happi on korkealla ja sen myötä lambda pielessä.
Täydellisesti toimiva katti+ilmapumppusysteemi vetää CO ja HC-päästöt käytännössä nollille. Ilman ilmapumppuakin pysyy kyllä helposti katsastusrajoissa jos kaikki muu on kunnossa.

Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa ponuman

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 1991 Firebirdin katsastus ja tyyppikilven puute
« Vastaus #11 : 18.06.2016 - klo:18:20 »
Milloinkohan keksivät alkamaan kyselemään ilmapumpun perään, jos poistettu ja lambda-arvo siis sallituissa rajoissa.  ;D :W

Nostaisikohan tuo CO ja HC arvoja ? Siinä maahantuojan lapussa, sanotaan että ne nousee, jos ilmaputken irrottaa ja tulppaa liitännän. No olispahan lambda kohdillaan  ;D
Pontiac Firebird 305 TBI -91

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4388
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 1991 Firebirdin katsastus ja tyyppikilven puute
« Vastaus #10 : 18.06.2016 - klo:14:53 »
Milloinkohan keksivät alkamaan kyselemään ilmapumpun perään, jos poistettu ja lambda-arvo siis sallituissa rajoissa.  ;D :W

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3219
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: 1991 Firebirdin katsastus ja tyyppikilven puute
« Vastaus #9 : 18.06.2016 - klo:14:05 »
Hyvä esimerkki on lambda-arvo ilmapumppuvehkeissä. Eihän se tietenkään ollut katsastusaseman päästömittauksessa 0.97 - 1.03  haarukassa, missä se pitäisi olla päästösäännösten mukaan. Katsastaja kierrätti jonkun aikaa moottoria ja arvo laski about 1.15 tienoille. Mulla oli tulostettuna mukana maahantuojan ohjelappu päästömittauksesta/ilmapumpusta/lambda-arvoista ja näytin sitä katsastajalle.  Jos ei olis ollut tuota lappua mukana, niin hylky olis tullut :o
Tuo on aivan normaalia. Kävi vastaava täälläpäin eräälle vanhemmalle herras-camaro-omistajalle. Vein yhen lapun konttorille ja annoin toisen vielä autoon mukaan. Tuli leima...
Maahantuojan ohje päästömittaukseen

« Viimeksi muokattu: 18.06.2016 - klo:14:17 kirjoittanut TransNAM »
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa ponuman

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 1991 Firebirdin katsastus ja tyyppikilven puute
« Vastaus #8 : 18.06.2016 - klo:13:35 »
Kyllä, käytännossä amerikkalaisssa , FMVSS tarra ovenpielessä, on se tyyppikilpi

Pitääpä pitää tuo vuosiluku mielessä tulevia katsastuksia ajatellen. Jos vaikka joskus meinaisivat hylätä tyyppitarran puuttuessa.

Näköjään katsastuksessa pitäisi olla etukäteen perillä ihan kaikesta.

Hyvä esimerkki on lambda-arvo ilmapumppuvehkeissä. Eihän se tietenkään ollut katsastusaseman päästömittauksessa 0.97 - 1.03  haarukassa, missä se pitäisi olla päästösäännösten mukaan. Katsastaja kierrätti jonkun aikaa moottoria ja arvo laski about 1.15 tienoille. Mulla oli tulostettuna mukana maahantuojan ohjelappu päästömittauksesta/ilmapumpusta/lambda-arvoista ja näytin sitä katsastajalle.  Jos ei olis ollut tuota lappua mukana, niin hylky olis tullut :o
« Viimeksi muokattu: 18.06.2016 - klo:13:38 kirjoittanut ponuman »
Pontiac Firebird 305 TBI -91

Poissa pantera

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5860
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 1991 Firebirdin katsastus ja tyyppikilven puute
« Vastaus #7 : 18.06.2016 - klo:13:00 »
Käsitänkö mä tuon oikein, että vasta 1993 jälkeen valmistetussa valmistekilpi/tyyppikilpi olis pakollinen?
Kyllä, käytännossä amerikkalaisssa , FMVSS tarra ovenpielessä, on se tyyppikilpi
1995 Pontiac Comp T/A  #58 M6
1972 DeTomaso Pantera  Gruppo 4  
2005 Ford Mustang GT Convertible 
2009 Lincoln Navigator awd
1969 Chevrolet Pick Up K20 4x4
1953 Chevy pick-up LS2 and
1979 Chevrolet Blazer K5 1979 427SBC, 8"lift & 39x18,5-15 M/T's
1985 Chevrolet El Camino SS Choo Choo Customs
1994 Chevrolet Silverado C3500 CrewCab Dually 6.5TD bagged& slammed
2008 Dodge Ram 5500 Tow Truck  6.7 Cummins 24v & Aisin A6 Danco 18ft slider & wheel lifter
Ditch Witch SK 1025 EXT loader-backhoe
2011 Transhit Carado 366
1934 Plymouth Tudor northstar

Poissa ponuman

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 1991 Firebirdin katsastus ja tyyppikilven puute
« Vastaus #6 : 18.06.2016 - klo:12:14 »
http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=67143.msg662978#msg662978

Käsitänkö mä tuon oikein, että vasta 1993 jälkeen valmistetussa valmistekilpi/tyyppikilpi olis pakollinen?
Pontiac Firebird 305 TBI -91

Poissa ponuman

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 1991 Firebirdin katsastus ja tyyppikilven puute
« Vastaus #5 : 18.06.2016 - klo:12:03 »
Kahdessa saman ikäisessä ponussa ollut vin-koodi tuulilasissa ja iskaritolpassa.
Niillä on menty vuodesta toiseen ja aina kelvannut.
Toinen tuontiauto ja toinen metroauton maahantuoma eli suomiauto.
Jos katsastaja haluaa virallisen lausunnon, niin käske soittamaan metroon.
Tuontiautossa oven päädyssä on tarra josta selviää renkaiden koko.
Samat tiedot myös rekisteriotteessa..


Tämä on ns. suomiauto. Kyllä tämä sai leiman eikä siitä mitään jälkiselvityksiä tullut.
Pontiac Firebird 305 TBI -91

Poissa pantera

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5860
  • Sukupuoli: Mies
1995 Pontiac Comp T/A  #58 M6
1972 DeTomaso Pantera  Gruppo 4  
2005 Ford Mustang GT Convertible 
2009 Lincoln Navigator awd
1969 Chevrolet Pick Up K20 4x4
1953 Chevy pick-up LS2 and
1979 Chevrolet Blazer K5 1979 427SBC, 8"lift & 39x18,5-15 M/T's
1985 Chevrolet El Camino SS Choo Choo Customs
1994 Chevrolet Silverado C3500 CrewCab Dually 6.5TD bagged& slammed
2008 Dodge Ram 5500 Tow Truck  6.7 Cummins 24v & Aisin A6 Danco 18ft slider & wheel lifter
Ditch Witch SK 1025 EXT loader-backhoe
2011 Transhit Carado 366
1934 Plymouth Tudor northstar

Poissa GTATL

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 10587
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: 1991 Firebirdin katsastus ja tyyppikilven puute
« Vastaus #3 : 18.06.2016 - klo:10:48 »
Ilmeisesti -87 ja uudemmissa 3geneissä liimailivat vin tarroja ympäri autoa. No TTA.ssa on ainakin nämä tarrat kuvan mukaisissa paikoissa :)
Lyö lyötyä, siitä on eniten hyötyä.
One Big Ass Mistake America
http://www.ls1gto.com/forums/index.php
http://www.svtperformance.com/forums/
LeMans -67 wannabe GTO
TTA -89
GTA -89
T/A - 86
GTO -06
Trans Sport -94
Stang GT -00

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4388
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 1991 Firebirdin katsastus ja tyyppikilven puute
« Vastaus #2 : 18.06.2016 - klo:10:41 »
Kahdessa saman ikäisessä ponussa ollut vin-koodi tuulilasissa ja iskaritolpassa.
Niillä on menty vuodesta toiseen ja aina kelvannut.
Toinen tuontiauto ja toinen metroauton maahantuoma eli suomiauto.
Jos katsastaja haluaa virallisen lausunnon, niin käske soittamaan metroon.
Tuontiautossa oven päädyssä on tarra josta selviää renkaiden koko.
Samat tiedot myös rekisteriotteessa..
« Viimeksi muokattu: 18.06.2016 - klo:10:46 kirjoittanut Fenix »

Poissa ponuman

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
  • Sukupuoli: Mies
1991 Firebirdin katsastus ja tyyppikilven puute
« Vastaus #1 : 18.06.2016 - klo:10:01 »
Käytin eilen vm. 1991 Firebirdin normaalissa vuosikatsastuksessa. Leima tuli, mutta yksi homma jäi epäselväksi. Nimittäin tyyppikilpi tai tarkemmin sanottuna sen puute.

Katsastaja tsekkasi tuulilasin alareunan VIN-kyltin sekä kuskin puolen iskaritolppaan stanssattun saman numerosarjan.

Katsuri etsi tyyppikilpeä konehuoneesta ja ovien pielestä mutta ei löytynyt. Siis sitä mikä oli vanhemmissa autoissa peltinen niitattu laatta ja uudemmissa tarratyyppinen, jossa on valmistajan tietoja, painot yms.

Missä kohtaa näissä pitäis olla tuo tyyppikilpi/valmistajan kilpi? Vai onko se näissä nimenomaan tuo tuulilasin VIN-kilpi?
« Viimeksi muokattu: 18.06.2016 - klo:10:03 kirjoittanut ponuman »
Pontiac Firebird 305 TBI -91