Kirjoittaja Aihe: LT1 jarruissa rutinaa  (Luettu 8849 kertaa)

Poissa z 28 jari

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2534
Vs: LT1 jarruissa rutinaa
« Vastaus #11 : 19.08.2018 - klo:10:23 »
Jarrukumi rasvan nimellä myivät tarvikeliikkeessä rasvaa tohon hommaan ku kyllästytti ropaa noit  liukuja ja kyselin jotain parempaa rasvaa niihin. Olisko ollu prm valmistaja ja väriltään tummansinistä. Vaikutti toimivalta aineelta tohon hommaan.
Tota holvasin ooppelin jarruihin jokuvuosisitten.Hyvin on pelannut,ei jumita.Kupari yms. antiseitzet tuppaa kuivua,ja liukutapit tuhannenjumissa.
There is no easy answer, just easy questions...

Poissa mikke

  • Hallituksen jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5080
  • Sukupuoli: Mies
  • Ei oo LS. Koska jonkun on oltava erimieltä!
Vs: LT1 jarruissa rutinaa
« Vastaus #10 : 18.08.2018 - klo:19:25 »
Jarrukumi rasvan nimellä myivät tarvikeliikkeessä rasvaa tohon hommaan ku kyllästytti ropaa noit  liukuja ja kyselin jotain parempaa rasvaa niihin. Olisko ollu prm valmistaja ja väriltään tummansinistä. Vaikutti toimivalta aineelta tohon hommaan.
Chevrolet Camaro Z28 -94 LT1 Yhteistä taivalta vuodesta 2005. Nastolan kuningaskunta lahden puristuksessa
13,941@159,24 Alastaro 2.6.2007

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 469
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: LT1 jarruissa rutinaa
« Vastaus #9 : 18.08.2018 - klo:10:52 »
En itseas. tarkkaan tiedä mitä rasva on, mutta varmaankin jarrurasvaa koska mustaa. Ostan uuden tuubin jos/kun ryhdyn seuraavan kerran tähän...
Noissa jarruosissa on mulla tarkotus käyttää jotain muuta kuin vaseliinia tai jotain tahnaa. Vaseliinit ei välttis kestä niitä lämpöjä mitä tuonne voi tulla. Voihan nuo toimiakin, eipä siinä, mutta kun en ole näiden mallikohtaisten jarrunippeleiden asiantuntija, niin jos mahdollista, niin aloitan sillä oikealla aineella. Ja sit jos ei toimi niin lähetään soveltelemaan.
Yleisesti kyllä nämä jarrut ollut mulla muutoin huolettomat. Edes käkkäri ei ole pompsauttanut katsastuksessa. Etujarrujen päivitys suunnitelmissa mutta katellaan...

Tuli mieleen, onko rasva sopivaa?
2v. on liian lyhyt huoltoväli jos syöpymiä syntyy tapeihin.
Tai tiivisteet risat ja vesi/suola pääsee jotenkin sisään.

Herkistin joskus liuvut, mitkä takerteli kunnolla käsin liikuttamalla.
Riitti puhdistus bräkleenillä, paineilmalla ja rätillä + uudet jotkut teollisuus vaseliinit, eikä harmia sittemmin ollut.
Olivat rasvaamatta ties miten kauan, pitkälti yli 14v. kuitenkin.
Ja olikohan huollon syykin vain osa käsijarrun fiksaamis operaatiota.
Omassa firebirdissä käyttänyt pyöränlaakerirasvaa ja liuvut pysyneet herkkinä.
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4053
  • Sukupuoli: Mies
Vs: LT1 jarruissa rutinaa
« Vastaus #8 : 17.08.2018 - klo:23:35 »
Tuli mieleen, onko rasva sopivaa?
2v. on liian lyhyt huoltoväli jos syöpymiä syntyy tapeihin.
Tai tiivisteet risat ja vesi/suola pääsee jotenkin sisään.

Herkistin joskus liuvut, mitkä takerteli kunnolla käsin liikuttamalla.
Riitti puhdistus bräkleenillä, paineilmalla ja rätillä + uudet jotkut teollisuus vaseliinit, eikä harmia sittemmin ollut.
Olivat rasvaamatta ties miten kauan, pitkälti yli 14v. kuitenkin.
Ja olikohan huollon syykin vain osa käsijarrun fiksaamis operaatiota.
Omassa firebirdissä käyttänyt pyöränlaakerirasvaa ja liuvut pysyneet herkkinä.



« Viimeksi muokattu: 18.08.2018 - klo:00:09 kirjoittanut Fenix »
-89 350 HSR formula

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 469
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: LT1 jarruissa rutinaa
« Vastaus #7 : 17.08.2018 - klo:20:58 »
Update:
Rutina tuli takas. Ja samainen taka vasen jarru. Noooh... irrotin nyt satulan ja liukutapit esiin. Toisessa tuntui hienoista pykimää. Putsasin ja hioin tappia 600-paperilla. Rasvat perään, kasaus ja rutina hävisi. No, ei turhan paha jos 2 v. välein joutuu tekee. Ehkäpä kuitenkin seuraavalla kerralla uudet liukutapit.
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 469
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: LT1 jarruissa rutinaa
« Vastaus #6 : 05.07.2016 - klo:10:18 »
Omassani ei ollut (vielä) tätä "vetoakselin siirtymää". Mitä ilmeisimmin rutina tuli jomman kumman liukutapin vastustelusta, ja nyt kun niitä herkisteltiin ja jäivät eri asentoihin kuin ennen niin rutina on pysynyt toistaiseksi poissa. Whatever... akustinen onkelma on häipynyt.

Nuo tapit pitäisi vielä irrottaa, puhdistaa/vaihtaa ja rasvata mutta tosiaan näytti olevan vähän kinkkisempi kuin yleensä joten jäi nyt vielä tekemättä.
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa CamKin

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1134
  • Sukupuoli: Mies
Vs: LT1 jarruissa rutinaa
« Vastaus #5 : 01.07.2016 - klo:16:50 »
Yksi keino on laittaa jarrulevyjen taakse aluslevyt, jos napa liikkuu ja välystä siellä täällä, niin ei ota kiinni näin minä hoisin asian jarrupalojen pidikkeen rungossa sisäpuolella oli hankausjälkiä.
Audi A6 2.7Tdi V6 Avant Quattro
Ex Chevrolet Camaro Coupe vm. 94 Z28 5.7 V8 / 4L60E -kesäpeli-

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 469
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: LT1 jarruissa rutinaa
« Vastaus #4 : 28.06.2016 - klo:19:44 »
Takaa vasemmalta se rutina kuului. Rengas pois ja näen ensi kertaa livenä äärettömän hienon käsijarrusysteemin, kyllä varmaan kannatti olla tekemättä sitä käkkärirumpua...

Noh anyways, kaikki näytti ok eikä kuparitahnaa viljelty. Liukutappien kumien alla näkyi ihan jotain jarrurasvaa olevan. Koska hieno käsijarru, vaikutti alemman liukutapin irroitus haasteelliselta. Pääsin kuitenkin pyörittelemään 17 mm lenkkiavaimella liukutappeja. Kasauksen jälkeen rutina oli poissa. Seurataan tilannetta...
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 469
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: LT1 jarruissa rutinaa
« Vastaus #3 : 28.06.2016 - klo:10:34 »
Ok... Sulla ei tainnut kuitenkaan paikallaan polkiessa rutista?
Täytyy tutkia enemmän ja ehkä sitten ainakin rengasta irti ja liukujen/kumien tarkastuksia ja putsausta. Noitahan pitäis joskus herkistellä muutenkin.
http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=29318.0

Mulla laahas levy tuonne sisäpintaan/pulttiin. Lakkasi hiertämästä ihan satulaa liikuttelemalla, eli taisi olla vaan vähän jumeksissa.
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa letkume

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1987
Vs: LT1 jarruissa rutinaa
« Vastaus #2 : 28.06.2016 - klo:10:26 »
http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=29318.0

Mulla laahas levy tuonne sisäpintaan/pulttiin. Lakkasi hiertämästä ihan satulaa liikuttelemalla, eli taisi olla vaan vähän jumeksissa.
´94 Z28

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 469
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
LT1 jarruissa rutinaa
« Vastaus #1 : 27.06.2016 - klo:21:31 »
Kysynpä nyt jo vaikka en juuri päässyt analysoimaan, huomasin tuossa työmatkalla kotiin...

Elikäs ainakin auto käynnissä/ajossa (=tehostettuna) syvään polkiessa joku alkanut rutisemaan, ikään kuin joku vähän hinkkaisi jotain vastaan. Kuulee pysähdyttäessä todella syvään polkiessa tai paikallaan. Ovi auki kuulostelin ja aluksi tuntui että rutisee takana (satula?) mutta sitten ovi kiinni tuntui että vois tulla myös edestä (satula/tehostin?). Ei siis ole mikään normi ABSien rutina.

Jos tämä on tavanomaista niin joku varmaan jo arvaa ratkaisun, muutoin toki täytyy kaverin kanssa tutkia äänilähdettä tarkemmin. Thanks.
"If it ain't broke, don't fix it"