Kirjoittaja Aihe: etunavan momentit  (Luettu 14224 kertaa)

Poissa Huhankolli

• Uusi Käyttäjä
  • *
Vs: etunavan momentit
« Vastaus #6 : 15.05.2017 - klo:21:06 »
Koulussa opetettu kartiolaakerin kiristys: kiristetään sen verran, että mutterin alla olevaa prikkaa saa juuri ja juuri liikutettua ruuvimeisselillä hallitusti, eli ei vain laidasta laitaan. Eli ruuvimeisseli prikan ja navan väliin samaan asentoon kuin ruuvaisi ruuvia. Ja sitten kevyesti kääntäen pitää prikka saada liikkumaan nahkeasti mutta hallitusti. Kymmeniä laakereita kiristänyt tuollain eikä takuusen tullut yhtään. Ehkä joku tajus idean?

Poissa *vellu

• Uusi Käyttäjä
  • *
« Vastaus #5 : 15.05.2017 - klo:17:38 »
Moi!

Vähän vanhaa keskustelua... mutta kirjoitan kuitenkin...
Etunavan laakerien kireys, paremminkin välys mitataan mittakellolla navan eli jarrulevyn ja olka-akselin pään väliltä muistaakseni vajaa 5 satkua.
*v

Poissa TransNAM

• Jäsen
  • Käyttäjä
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
« Vastaus #4 : 12.08.2016 - klo:22:54 »
Nyrkkisääntönä kartiolaakeri-navoille: mieluummin hieman liian löysä kun liian tiukka. Ei ainakaan mihinkään momenttiin.

Ite oon säätäny navat yleensäkin rengas paikallaan (toki tunkattuna), ensin tiukalle ja sitten aukipäin senverran että juurijajuuri tuntuu pieni välys renkaasta nitkuttamalla.
Kartiolaakerit yleensä kiristyy lämmetessään eli jos on kylmänä vähänkään liian tiukalla niin muutaman jarrutuksen jälkeen voi olla laakerin vaihto tilauksessa...
Joissakin autoissa kärsii olla 0-välys joissakin ei... Riippuu navan materiaalista, mallista jne. Pikku klappi on varman päälle.

Vielä kun muistaa lukita mutterin ennen kupin asennusta ;)
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa RaiRai

• Jäsen
  • Käyttäjä
  • 1994 Trans Am
« Vastaus #3 : 12.08.2016 - klo:22:05 »
Ainakaan ohjekirja ei anna momenttia. Näin minä olen laakerin säätänyt
Ulommaisen laakerin mutterin tiukkaaminen.
- tiukkaa mutteria kunnes navan pyöriminen hankaloituu. Eli samalla kun tiukkaat mutteria pyörität hitaasti napaa.
- kun selvä kitka tuntuu ota 1/8 kierros mutteria auki tai kunnes napa alkaa pyöriä taas herkästi.

Laakerin säätö kannattaa tarkistaa hetken ajon jälkeen.

Samoilla linjoilla, mutta tuon viimeisen osion tein sillä tavalla että mutteria auki ja viimeinen kiristys sormilla ilman avainta. Taisi olla Haynesin oppaassa näin. Elikäs aluksi laakeri ikään kuin asemoidaan varmuudella paikoilleen ja sitten lopullinen kiristys sormilla. Toimi ainakin minulla. Muistakaa ensin laakerin ja pesän huolellinen rasvaus!

Edit: pitäisi tietty puhua monikossa koska siinä on kaks laakeria ja laakeripesää. Mielenkiintoinen ratkasu oli ensinäkemältä jokatapauksessa että jarrulevy sisältää samassa valussa myös laakeripesät...
« Viimeksi muokattu: 12.08.2016 - klo:22:14 kirjoittanut RaiRai »
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa GTATL

• Jäsen
  • Käyttäjä
  • Oma teksti
« Vastaus #2 : 12.08.2016 - klo:13:21 »
Pitäs vaihtaa etujarrulevyt ja palat -88 tulilintuun ja pitäs keksiä momentti napaan kun laakerein ovat....
Ainakaan ohjekirja ei anna momenttia. Näin minä olen laakerin säätänyt
Ulommaisen laakerin mutterin tiukkaaminen.
- tiukkaa mutteria kunnes navan pyöriminen hankaloituu. Eli samalla kun tiukkaat mutteria pyörität hitaasti napaa.
- kun selvä kitka tuntuu ota 1/8 kierros mutteria auki tai kunnes napa alkaa pyöriä taas herkästi.

Laakerin säätö kannattaa tarkistaa hetken ajon jälkeen.
Lyö lyötyä, siitä on eniten hyötyä.
One Big Ass Mistake America
http://www.ls1gto.com/forums/index.php
http://www.svtperformance.com/forums/
LeMans -67 wannabe GTO
TTA -89
GTA -89
T/A - 86
GTO -06
Trans Sport -94
Stang GT -00

Poissa ronikko

• Uusi Käyttäjä
  • *
etunavan momentit
« Vastaus #1 : 12.08.2016 - klo:12:26 »
Pitäs vaihtaa etujarrulevyt ja palat -88 tulilintuun ja pitäs keksiä momentti napaan kun laakerein ovat....