Kirjoittaja Aihe: Laatikko arpoo  (Luettu 2966 kertaa)

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2910
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: Laatikko arpoo
« Vastaus #12 : 13.04.2017 - klo:15:57 »
Ja jos tämä jälkeen vielä  arpoo niin vika voi olla  laatikon ylilämpö suojassa. Sen pystyi muistaakseni vaihtamaan tai ainakin ohittamaan irrottamalla laatikon öljypohjan.
Lämpökytkin (ja muut lootan sähköosat) on helppo vaihtaa kun öljypohjan irroittaa. Siinä tuskin on vikaa kun tuntuu toimivan sikäli jos kerran kylmänä ei sekoile. Kylmä laatikko = lukko ei toimi.
Tuntuis olevan ohjauspuolella jotain häikkää eli boxi antureineen / jarrupolkimen kytkin / laatikon sisäinen vaihteentunnistus (painekytkin) jne. Tai sitten joku johto käy satunnaisesti oikosessa ja naputtelee lukkoa päälle-pois.
Rikkinäiseen painekytkimeen olen ainakin törmännyt ennenkin.
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa Marko

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 819
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Laatikko arpoo
« Vastaus #11 : 13.04.2017 - klo:10:50 »
Voi ajaa irti tai sitten laittaa kytkimen liittimelle tulevan piuhan väliin, jolloin kytkimellä saa maantienopeuksissa lukon päälle.
Ja jos tämä jälkeen vielä  arpoo niin vika voi olla  laatikon ylilämpö suojassa. Sen pystyi muistaakseni vaihtamaan tai ainakin ohittamaan irrottamalla laatikon öljypohjan.
Firebird Trans Am LS1 2001

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4666
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: Laatikko arpoo
« Vastaus #10 : 13.04.2017 - klo:07:02 »
Nappasin tuon kyseisen töpselin irti ja vika hävis kun pieru saharaan. Mikä on tuo kysenen liitin ja voiko sen ollessa irti ajaa? Mietin vaan kun ei ole nyt fyffee laatikko remppaan niin tekeekö hallaa autolle jos ajalee ilman?
Voi ajaa irti tai sitten laittaa kytkimen liittimelle tulevan piuhan väliin, jolloin kytkimellä saa maantienopeuksissa lukon päälle.
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4053
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Laatikko arpoo
« Vastaus #9 : 12.04.2017 - klo:22:15 »
Voi ajaa, mutta pidemmän päälle saattaa laatikko tykätä kyttyrää, kun loota lämpenee tavallista enemmän lisäntyneen turbiinin luiston takia.
Myös kulutus nousee samasta syystä.
« Viimeksi muokattu: 12.04.2017 - klo:22:17 kirjoittanut Fenix »
-89 350 HSR formula

Poissa Iroceezi88

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 61
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Laatikko arpoo
« Vastaus #8 : 12.04.2017 - klo:20:23 »
Nappasin tuon kyseisen töpselin irti ja vika hävis kun pieru saharaan. Mikä on tuo kysenen liitin ja voiko sen ollessa irti ajaa? Mietin vaan kun ei ole nyt fyffee laatikko remppaan niin tekeekö hallaa autolle jos ajalee ilman?

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2910
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: Laatikko arpoo
« Vastaus #7 : 05.02.2017 - klo:17:15 »
Eipä nuo varsinaisia "pakko"vaihteita ole vaan rajoittaa vaan isoimman vaihteen. Esim keppi 3 (D) -asennossa toimii 1-2-3, 2-asennossa 1-2 jne. Lähinnä ainut käytännön ero on OD-tä pienemmillä pykälillä moottorijarrutus.


Vähän tuo kuulostaa siltä että lämpenemisen myötä alkaa joku paikka vuotamaan tai jumittamaan. Koneiston venttiileissä on aika pienet toleranssit.


Oletko varma ettei ole turbiinilukko mikä sekoilee? Selittäis hyvin pakille hyytymisen... kokeile ottaa laatikon kyljestä töpseli (4-nap kuskin puolella lootan keskivaiheilla) irti. Jos oireet häipyy on vika lukossa tai sähköissä.
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa Iroceezi88

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 61
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Laatikko arpoo
« Vastaus #6 : 03.02.2017 - klo:13:04 »
Pakko vaihteet toimii kylmällä lootalla. Pakko 2 rupee vatkaa ihan samalleen kun D:llä kun laatikko lämpee. Ei tässä pakko 3 olekaan. Pakko 1 toimii aina. Nyt huomasin sen verran että kakkonen kestää silmässä kun kierrokset nousee yli 2500.

Poissa GTATL

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 10239
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: Laatikko arpoo
« Vastaus #5 : 26.01.2017 - klo:17:56 »
Toimiiko pakkovaihteet? 1,2,3
Lyö lyötyä, siitä on eniten hyötyä.
One Big Ass Mistake America
http://www.ls1gto.com/forums/index.php
http://www.svtperformance.com/forums/
LeMans -67 wannabe GTO
TTA -89
GTA -89
T/A - 86
GTO -06
Trans Sport -94
Stang GT -00

Poissa Iroceezi88

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 61
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Laatikko arpoo
« Vastaus #4 : 26.01.2017 - klo:17:44 »
Elikkäs näyttäis siltä muutaman koe lenkin jälkeen että 2 ei kelpaa ollenkaan. Loota yrittää vaihtaa 3 liian aikaisin. 2 silmässä kierrokset pomppii ylös alas niin pitkään kunnes kolmonen menee päälle. Ykköseltä kakkoselle vaihtaa pinta kaasulla kun kierroksia on n. 2500 mitähän tuossa nyt vauhtia olisi ehkä 30kmh. Öljyt on lämpimänä ihan missä pitääkin. Vaijerissa ei näyttäny olevan jumeja. Parkilta D:lle kierrokset laskee sinne 900-750 tietämille. Tyhjäkäynti on kylmänä vähän yli 1000. Pakille vaihtaessa meinaa sammua joskus harvoin jos erehtyy polkasemaan hanaa hieman liijan hätäseen. jos odottaa että vaihde jytkähtää sisään ja sitten vasta polkasee niin ei sammu. Kierrokset käy sillon tällön alhaalla kun kun vaihtaa pakille. Kylmänä ei tosissaan mitään ongelmaa joten nyt ollaan kyllä jännän äärellä  :o

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4053
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Laatikko arpoo
« Vastaus #3 : 18.01.2017 - klo:17:08 »
Tapahtuuko tuo 2/3 vaihteiden arpominen esim. jossakin tietyssä nopeudessa?
Silloin nopeus voisi siinä rajoilla missä vaihde kytkeytyy.

Ja turbiinilukon kytkeytymisestä ei ole kyse?
Se taitaa kytkeytyä 3 & 4 vaihteilla kun "olosuhteet" ovat sopivat.

Lähtökohtaisesti ensimmäisenä on hyvä tarkistaa laatikon öljymäärä (lämpimänä, kone käynnissä, vaihteisto P-asennossa).
Sekä läppärungosta vaihteiston tv-vaijerin kireys.
Tv-vaijeria voi myös kevyesti nykiä auton keulaa kohti, jos sieltä vaikka joku jumi aukenisi.

Auton kierrokset ei käy alhaalla kun laitat vaihteen P->D ... vaan pelkästään pakille kytkeytyessä meinaa sammua?


-89 350 HSR formula

Poissa Iroceezi88

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 61
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Laatikko arpoo
« Vastaus #2 : 18.01.2017 - klo:15:00 »
Sen varran lisättäköön että kylmänä ei tuota tapahdu, mutta kun auto lämpiää nii sillon alkaa.

Poissa Iroceezi88

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 61
  • Sukupuoli: Mies
Laatikko arpoo
« Vastaus #1 : 15.01.2017 - klo:16:58 »
88vm. iroc 305 ja laatikko ei osaa päättää 2 ja 3 vaihteen välillä. Paikaltaan lähtee normaalisti ja vaihtaa muuten napakasti mutta pintakaasulla jää nylkyttämään 2 ja 3 väliä. Kun antaa kunnolla kenkää niin ei ongelmaa. Joskus pakille laittaessa on lähellä sammua. Mikähän tähän ois lääke? Laatikko on vakio.