Kirjoittaja Aihe: -02 Pontiac Trans Am WS6 Street&Race projekti  (Luettu 19792 kertaa)

Poissa Wester

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14

Poissa Wester

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: -02 Pontiac Trans Am WS6 Street&Race projekti
« Vastaus #12 : 10.03.2017 - klo:01:28 »
« Viimeksi muokattu: 10.03.2017 - klo:14:02 kirjoittanut Wester »

Poissa gmc63

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3931
  • Sukupuoli: Mies
  • American(canadan)autoilua jo vuodesta 1982.
CHEVROLET SS CAMARO2012. FIREBIRD 69 CAB.

Poissa Wester

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: -02 Pontiac Trans Am WS6 Street&Race projekti
« Vastaus #10 : 25.02.2017 - klo:01:06 »
Poika ajaa...minä katselen vierestä, mutta joo, eka kausi treenataan ja ajetaan tekniikkaa+alustaa sisään ihan Real Streetissä.
Siis periaatteessa tällä toki voisi ajaa kadulla tarrakilvillä, kaikki vaadittavat katsastusvarusteet alustanumero ja paperit kun löytyy. Lisäksi koko peruskori on lopullisessa kuosissaan orggista peltiä, eli ainoa mistä varmasti Suomessa ”tökkää leimalla” on teho, päästöt ja koneen koko. Tällä on tarkoitus aikanaan kilpailla "aitona katuautona” muualla maailmalla, mm.jenkeissä, niin että kyllä, kyllä se on sikäli aito katuauto.
Oikeastaan jenkeissä tämä on jo paljon enemmän aito ”katuauto” kuin mitä siellä alkavat nykyään olemaan nopeimmat Street Outlaw autot, jotka ovat kuitenkin jo putkirunkoisia ja kuitukoppaisia ”pro modeja".
Eli sikäli tässä ollaan rakentamassa ”old school” street autoa, koska siinä ei ole sanan varsinaisessa merkityksessä putkirunkoa vaan Sfi25.3 spec turvakehikko ja samalla itse peruskoppa on peltiä kaikkine niine osineen mitkä nyt yleensäkkään enään ovat peltiä 4gen Trans Amissa.
Valmiissa autossa on kuitenkin mm.orggis pohjapellit, kotelorakenteet, kojelaudat ja muut ”pillit ja viheltimet” mitä vakio autossakin, mutta konehuoneesta parhaimmillaan löytyy lähes 3000hv.
Tällaisen rakentaminen niin työmäärän kuin muodostuneen hinnankin puolesta on selvästi vaativampaa kuin olisi vastaavan puhtaasti putkirunkoisen lasikuitukoppaisen ”Pro modin”, mutta katsotaan nyt saadaanko Suomessa rakennettua katsastusvarusteinen ”Street” laite jolla oikeasti päästäisiin kutosen puolelle vartilla ja sitä kautta kilpailukykyisen auton myös jenkkilän puolelle. 



etkös sä meinannu ajaa ekan kauden rs luokassa? hieno projekti sulla m/ kyllä mä tuota vielä katu autona pidän, ajetaanhan jenkeissä pro mod:illa normaalisti kylillä.
« Viimeksi muokattu: 25.02.2017 - klo:01:10 kirjoittanut Wester »

Poissa Rale

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2751
  • Sukupuoli: Mies
Vs: -02 Pontiac Trans Am WS6 Street&Race projekti
« Vastaus #9 : 24.02.2017 - klo:21:11 »
etkös sä meinannu ajaa ekan kauden rs luokassa? hieno projekti sulla m/ kyllä mä tuota vielä katu autona pidän, ajetaanhan jenkeissä pro mod:illa normaalisti kylillä.
-87 camaro iroc-z 406cid  #RS97
-07 bmw 335ci
-89 pontiac firebird "projekti"
*kaikki takavetoisia*

Poissa ratskin

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3283
  • Sukupuoli: Mies
  • En osaa edes kuvaa laittaa
Vs: -02 Pontiac Trans Am WS6 Street&Race projekti
« Vastaus #8 : 24.02.2017 - klo:20:31 »

Poissa pasi jkl

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 479
  • Sukupuoli: Mies
  • ...
Vs: -02 Pontiac Trans Am WS6 Street&Race projekti
« Vastaus #7 : 24.02.2017 - klo:20:17 »
Vetää hiljaseks. :o
Camaro-94, lt-1 388cid ,T-56, 4.1, 471hp/602nm
12,727s/190,53km/h, 400m.

Poissa Yorcci

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 668
  • Sukupuoli: Mies
  • It's better to burnout than fade away
Vs: -02 Pontiac Trans Am WS6 Street&Race projekti
« Vastaus #6 : 24.02.2017 - klo:15:12 »
No nyt on vähän niinkuin astetta enemmän nostetta  \m/
1991 Corvette Coupé
595 Nm @ 4 700 rpm

Poissa GTATL

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 10366
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: -02 Pontiac Trans Am WS6 Street&Race projekti
« Vastaus #5 : 24.02.2017 - klo:14:54 »
 m/
Lyö lyötyä, siitä on eniten hyötyä.
One Big Ass Mistake America
http://www.ls1gto.com/forums/index.php
http://www.svtperformance.com/forums/
LeMans -67 wannabe GTO
TTA -89
GTA -89
T/A - 86
GTO -06
Trans Sport -94
Stang GT -00

Poissa Juza89

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 930
  • Sukupuoli: Mies
  • Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.
Vs: -02 Pontiac Trans Am WS6 Street&Race projekti
« Vastaus #4 : 24.02.2017 - klo:14:12 »
Hullua touhua tää aina on, mutt eihän sitä muuten olis hauskaakaan  m/  \m/
1996 Mondeo 2.0i -käyttis-
1989 Camaro 305 TBI "Ikuisuus prokkis"
1992 BMW E36 325i 
1988 Suzuki PV

Poissa ratskin

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3283
  • Sukupuoli: Mies
  • En osaa edes kuvaa laittaa
Vs: -02 Pontiac Trans Am WS6 Street&Race projekti
« Vastaus #3 : 24.02.2017 - klo:14:11 »
jees \m/ \m/

Poissa avogta-89

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 7110
  • Sukupuoli: Mies
  • Turku
Vs: -02 Pontiac Trans Am WS6 Street&Race projekti
« Vastaus #2 : 24.02.2017 - klo:13:54 »
cool  \m/ \m/ \m/
- Pontiac trans am gta avo 5,7tpi  (paxton)-89
- Pontiac trans am gta avo 5,7tpi
  ( projekti) -89
- Pontiac firebird 454 "v-race" -77
* Pontiac trans am LS1+T56 -99 osiksi
- Chevrolet camaro ss 7,0 supercharger -10
- Chevrolet camaro rs LT1-89
- Dodge challenger avo 318cid MR-rek 71
- Chevrolet el camino 5,7tpi bi-turbo -74
- Porsche cayenne 450hv turbo -03
- MB 814 turbo 7-henk perälauta+nosturi -98
- MB 600 CL AMG V12  w140 -94
- MB 600 CL Carlsson V12 c215 -02
- Ford T Phaeton 3,8 rodi  1917
- vw transporter 132kw 4-motion dsg-12
- MB vito 111cdi-04
- MB G 300d w463

Poissa Wester

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
-02 Pontiac Trans Am WS6 Street&Race projekti
« Vastaus #1 : 24.02.2017 - klo:13:51 »
Niinhän se meni, että: Nemo saltat sorbius, nisi infanus est...."Kukaan ei tanssi selvinpäin, ellei ole hullu" ja vielä vähän hullumpi pitää olla että nykyisessä taloustilanteessa ja taalan hinnalla lähtee rakentamaan kilpailu ja ennen kaikkea ”ennätyskykyistä” FHRA spec. Street & Race autoa. Toki eihän tässä Drag Racingissa oikeasti ole muutenkaan mitään järkeä, ”hullujen” hommaa joka tapauksessa.
Eli, nyt ei olla rakentamassa ”katuautoa”, vaan FHRA:n luokittelemaa Top Street autoa, joten ne ...”ei saa kilpiin”...jutut voi unohtaa jo heti kättelyssä.
Kyseinen auto rakennetaan hyvin pitkälti jenkkiläisiä Street Outlaw/Radial sääntöjä mukaillen mm.25.3 Sfi runkospeksiin niin, että mikäli säännöt joskus kopsataan tänne 1/1, ollaan heti kartalla ja mahdollisimman lähellä valmiina.
”Putkirungot kiellettyjä” lukee sääntökirjassa Streetin sääntökohdassa jo ihan etusivulla ja siksi Sfi25.3 Spec. ”putkikehikko”... ei putkirunko, joka tarkoittaa lisäksi mm.orggista/modifioituja runkoaisoja, lattiaa, tulipeltiä, sekä pohjaa. Sfi 25.3 mahdollistaa menon 6.5sek asti, joka varmastikkin tulee riittämään.
Tavoitteista sen verran että projekti on nimetty: ”Project six” ja tämä olkoon tämän matkan punainen lanka, enemmän kuin lupaus.
Tämä projekti ei myöskään valmistu lopullisesti ainakaan meidän toimesta koskaan, koska tavoite ennen kaikkea on etsiä rajoja sille kuinka kovaa peltikorilla voi päästä.
Se miksi ihmeessä siis Top Street, johtuu ihan puhtaasti siitä että koska Pro Modiin ei rahkeet riitä, päästään kuitenkin kiinni käytännössä rajoittamattoman tekniikan rakentamiseen ja ennen kaikkea ilman jarrutteluja....ennen maaliviivaa.Raskas ja kallis palikoiden kokoamisjakso alkaa olemaan vaihdelaatikkoa lukuunottamatta valmis ja piirrustukset/suunnitelmat autosta aika selvillä, mutta itse ”niputuksen suhteen” ollaan vielä alkumetreillä, vaikka aika ahkerasti on jo tullut tallilla iltoja kulutettua.
Eli tämä nyt vain ottaa aikansa kun ei olla liikkeellä valmiin ostamisen kautta, vaan ratkaisut ja rakenteet ovat kauttaaltaan omaa toteutusta.
Ok, koko palapeliä ei tarvitse keksiä uudelleen, koska nämä 6-sekunnin ”Street/Radial” 4gen Camaro/Trans Am kopat ovat jenkkilässä niin suosittuja kuin ovat, jolloin tänä internetin ihmeellisenä aikana ”rakennusohjekirja” löytyy muutamalla hiiren klikkauksella....tai siis näin tietenkin ajateltiin kun tähän savottaan ryhdyttiin, mutta joo, eihän se todellisuudessa ihan mene niin. Kokonaan ei siis tässä tapauksessa kuitenkaan tarvitse pyörää uudelleen keksiä ja juuri tämä oli se syy miksi aihioksi valittiin juuri 4gen Camaro/Pontiac. Tämän kopan valintaa toki puolsi sekin seikka että keulaa on parisen metriä ja leveyttäkin varsin paljon, jolloin ihan ei tarvitse kenkälusikalla tavaraa ahtaa konepeiton alle.
Kiitokset siis jo nyt kaikille niille jotka ovat jo nyt olleet korvaamattomana apuna ja esikuvana projektia suunnitellessa ja toteuttaessa (näin erityisesti Kiikalan ja Harjavallan suuntaan).
Ensimmäinen tavoite olisi saada tämä valmis Sfi25.3 koppa rullaavana kesän näyttelyihin ja jos kaikki menee putkeen niin ensi syksynä voisi olla ekat testivedot. Mutta, koska ihan kaikki ei ole aikataulullisesti omissa käsissä, niin vielä ei kuitenkaan luvata mitään.
Sen verran taustoitusta, että moottorihan on kooltaan 665cid ja tämä tarkoittaa ilokaasutettuna FHRA Top Street speksein 1500kg ”taistelupainoa” ja mikäli n.3000hv tehotavoite joskus tässä kopassa x2 88mm Precisionin turboilla saavutetaan,
 tarkoittaa se sitä että aika moni rakenneratkaisu pitää olla lujempi kuin ”Pro Mod” markkinoidut palikat ja mm.tästä problematiikasta myöhemmin paljon lisää, kuten tietenkin paljon muustakin.

Projektin ”luonnetta” ja etenemistä voi seurata tuolta:
https://www.facebook.com/MadChiefRacing/?fref=ts

« Viimeksi muokattu: 08.03.2017 - klo:20:30 kirjoittanut Wester »