Kirjoittaja Aihe: Paluu tulevaisuuteen  (Luettu 7416 kertaa)

Poissa Harrastelija

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: Paluu tulevaisuuteen
« Vastaus #58 : 09.03.2020 - klo:13:11 »
Tännehän oli tullut paljon tekstiä. Hieman aktiivisempi foorumi kuin muutaman muun merkkisen vastaavilla. Mikä on ihan positiivista. :)

Olisi kyllä ihan suotavaa, että tuo yllättävän jämäkkä alustan tuntuma ei häviäisi renkaan vaihtoon.. ei keulasta eikä perästä.. Oikeastaan tuo alusta oli yllätys ensimmäisellä koeajolla kun odotin jotain sellaista amerikkalaista keinumista tai kallistelua ja keulan hakemista.. niin että oiskohan se tuolle z28 mallin 7 tuuman vanteelle paras tuo kumhon tai falkenin 225/60r15. Kumhon kumi tuossa koossa on ainakin rengas-onlinen mielestä tehty SUV käyttöön, että siinä lienee kuorman kantokykyä.. 225 ei myöskään elä aivan yhtä paljon vanteella mutkassa kuin 235..

No toinen juttu mitä tässä tuli vko lopun aikana askarreltua on radion vaihto. Huomautus tuli museomiehiltä liian uudesta soittolaitteesta. Hommasin syksyllä uusvanhan varaston pohjilta ebaysta avaamattoman&asentamattoman pioneer kasettiraadion noin vuodelta -93.. tuohon hahmottelin nyt perään riemastuttavan pientä Pioneer d1004 vahvistinta 15A-200Wrms (2110 nokialaisen kokoinen). Vko loppuna kasailin miesluolan lattialle vekottimet ja askartelin johtosarjan. Ja sitten alkoi miettiminen..

Todella nihkeästi tekisi mieli vetää akulta suoria sähköjä vahvistimille ja siten jättää jatkuvaan virtaan stand-by tilaan. Oiskohan tuo hullumpi ajatus vetää akulta sulakkeen kautta releelle ja ohjausvirta releelle soittimen perästä power antenna liittimestä. Releeltä tietty varsinainen syöttö vahvistimille. Soitin kiinni auton vakio piuhoissa.

Näissä ei taida olla muuta järkevää paikkaa ottaa virtoja kuin akku. Vai onko jossain piilossa jokin aux equip syöttö lähtö jossa ei mitään valmiiksi kiinni..?

offtopic: kauheen piristävää harrastaa pitkästä aikaa tällaisten aiheiden parissa (vanteet&renkaat&soittolaitteet)tuli aivan nostalginen oli.. viime kerrasta on jonkin verran aikaa.. kohta 20 vuotta. hitto ku vanhenee :D eiku siis viisastuu..




Poissa pate

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 815
  • Sukupuoli: Mies
  • tarttisko se lisää voimaa, vaan antasko olla
Vs: Paluu tulevaisuuteen
« Vastaus #57 : 07.03.2020 - klo:10:09 »
itse oon kokeillut edessä 215,225,235 .omasta mielestä 215 on ehdotomasti  liian kapee. keulasta tuli  veltompi. tuo keula painaa vaan niin pirusti että se tarttee sitä rengasta. mutkissa sen huomaa ei muuten. nyt palasin 245:seen.
pontiac firebirt formula -91 305 tpi procharger  t56
vaparina 13,9 1/4mile.  summermeet 2008 matalin auto

Paikalla z 28 jari

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2894
Vs: Paluu tulevaisuuteen
« Vastaus #56 : 06.03.2020 - klo:20:17 »
Nolonnäköinen jos on liian pieni halkaisija renkaassa suhteessa pyöräkoteloon.
There is no easy answer, just easy questions...

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4750
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Paluu tulevaisuuteen
« Vastaus #55 : 06.03.2020 - klo:16:59 »
Viime kesänä laitoin eteen Kumho 215/55-16,kiva ajaa kun ei hae.Just kyselin 245/50-16 mut ei saanu niin tuli taakse Toyo 255/50-16.


Vielä pari vuotta sitten sai Kumho ecsta spt ku31 245/50/16 koossa.
Ajoin niillä uutena ~200km. ja niistä jäi hyvä vaikutelma.
Pitävä ja tukeva.
Jos noita löytyisi Harrastelijan tarpeisiin sopivalla koolla, niin olisi ihan pätevä valinta hinta-/laatusuhteeltaan.
Tai sitten vaan halpaa kumia alle museokatsastusta varten ja ajelee toisilla renkailla tyytyväisenä katsastuksen jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 06.03.2020 - klo:17:06 kirjoittanut Fenix »

Poissa JP

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1492
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: Paluu tulevaisuuteen
« Vastaus #54 : 06.03.2020 - klo:16:29 »
Viime kesänä laitoin eteen Kumho 215/55-16,kiva ajaa kun ei hae.Just kyselin 245/50-16 mut ei saanu niin tuli taakse Toyo 255/50-16.
Pontiac Trans Am 355 LT1 1996 T-top Ported heads/CC 268XFI/52mm tb,NPS ported im,Crane 1.6 rr/PaceSetter mid-length,Hooker catback,Lingenfelter cai,SLP Torsen+3.42,JN Trading 2200 stall

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5440
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: Paluu tulevaisuuteen
« Vastaus #53 : 06.03.2020 - klo:16:09 »
No esimerkiks camaron 245/50-16 rengasta kun sai huonostin ja 245/45-16 rengasta tarjottiin vaikka ja mitä ni otin mut toi profiili ero tos koossa teki 24mm halkasiasta ja näin ollen maavara laski 12mm ei kuulosta paljolta mut sihen kohtaan se oli liikaa. nyt eteen kattelussa 225/55-16 ni säilyy maavara ja renkaan korkeus samana kun orkkis tai hyvin lähelle
Sama juttu, mieluummin ottaisin tuon 245/50-16
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa mikke

  • Hallituksen jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5402
  • Sukupuoli: Mies
  • Ei oo LS. Koska jonkun on oltava erimieltä!
Vs: Paluu tulevaisuuteen
« Vastaus #52 : 06.03.2020 - klo:15:48 »
No esimerkiks camaron 245/50-16 rengasta kun sai huonostin ja 245/45-16 rengasta tarjottiin vaikka ja mitä ni otin mut toi profiili ero tos koossa teki 24mm halkasiasta ja näin ollen maavara laski 12mm ei kuulosta paljolta mut sihen kohtaan se oli liikaa. nyt eteen kattelussa 225/55-16 ni säilyy maavara ja renkaan korkeus samana kun orkkis tai hyvin lähelle
Chevrolet Camaro Z28 -94 LT1 Yhteistä taivalta vuodesta 2005. Nastolan kuningaskunta lahden puristuksessa
13,941@159,24 Alastaro 2.6.2007
13,709@148,99 Motopark 19.9.2020

Poissa Chonder

  • Hallituksen jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1013
  • Sukupuoli: Mies
  • mistä nää ruuvit on?
Vs: Paluu tulevaisuuteen
« Vastaus #51 : 06.03.2020 - klo:15:10 »
225/60 Kumhot oli joskus alla 15" Z-28 vanteilla ja oli mun mielestä just eikä melkeen. 
Chevrolet Camaro -98 LS1+Vortech
Chevrolet Camaro -89 350
Pontiac Safari -87 Sleeper project
Hummer H2 -03
Valmet 361, Volvo BM 4400 ja muita huomiota vaativia vanhoja koneita

Poissa Mikey_

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 449
Vs: Paluu tulevaisuuteen
« Vastaus #50 : 06.03.2020 - klo:14:29 »
Ehkä se renkaan painauma verottaa osan maavaran muutoksesta?
Kyllä se alkuperäinenkin rengas painuu. Tietysti jos on kovasti erilaiset rengaspaineet, niin saattaa jo vaikuttaa.
-86 IROC-TT        9.920s@225.71km/h

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4750
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Paluu tulevaisuuteen
« Vastaus #49 : 06.03.2020 - klo:12:59 »
Ehkä se renkaan painauma verottaa osan maavaran muutoksesta?

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 485
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: Paluu tulevaisuuteen
« Vastaus #48 : 06.03.2020 - klo:12:37 »
Renkaan halkaisijan muuttaminen vaikuttaa auton maavaraan. Tarkemmin sanottuna se vaikuttaa 50% renkaan halkaisijan muutoksesta.

esimerkkinä:

alkuperäinen halkaisija 25"
uuden renkaan halkaisija 27"
27"-25"=2"
2"/2=1"

Auton ajokorkeus kasvaa 1".

Jaa, no en mie oo kyl ite huomannu eroa itse maavarassa vaikka on renkaita ja vanteita ollu eri halkaisijalla vuosien mittaan, muuta kuin sen eron että miten iso tai pieni on väli renkaan ja lokarin välissä,
mutta onpa tuo hyvä tietää, että renkailla voikin sitten muuttaa maavaraa.

Poissa Mikey_

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 449
Vs: Paluu tulevaisuuteen
« Vastaus #47 : 06.03.2020 - klo:11:23 »
Renkaat ei vaikuta maavaraan, autohan on jousien ja iskareitten varassa. Isomman halkaisijan renkaalla kyllä lokarin ja renkaan välisen välin saa kyllä pienemmäksi.
Renkaan halkaisijan muuttaminen vaikuttaa auton maavaraan. Tarkemmin sanottuna se vaikuttaa 50% renkaan halkaisijan muutoksesta.

esimerkkinä:

alkuperäinen halkaisija 25"
uuden renkaan halkaisija 27"
27"-25"=2"
2"/2=1"

Auton ajokorkeus kasvaa 1".
 
-86 IROC-TT        9.920s@225.71km/h

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 485
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: Paluu tulevaisuuteen
« Vastaus #46 : 03.03.2020 - klo:18:25 »
Tällä hetkellä on henkinen paini meneillään tuon 215/65 ja 235/60 kokoluokan välillä.

235 jos laittaa niin siinä ei juuri muuta ole kuin bfgoodrichit.

215 jos taasen niin sitten ne mahdollisesti ne roadhawkit.

215 on aika kapeen näköiset camarossa verrattuna 235:een mitä olen netin kuvista koittanut katselle.

Vaikka 235 goodrich on leveempi niin voipi olla tuo 215 kokoluokan moderni rengas pesee sen kykyjen puolesta kuitenkin.

niin ja miksi 235 tai 215 niin tuolla saa tuon pyörän aukon täyttymään vähän paremmin ja maavaraa tulee ihan vähän lisää. Tuntuu (tosin vain tuntuu) että tuo keulan ylitys/spoileri hipoo jyrkemmissä nousuissa/rampeissa nykyisellään..

Mahdollisesti joutuu arvalla vetämään lopussa rengasvalinnan kaikessa päättämättömyydessään :D


Renkaat ei vaikuta maavaraan, autohan on jousien ja iskareitten varassa. Isomman halkaisijan renkaalla kyllä lokarin ja renkaan välisen välin saa kyllä pienemmäksi.

Kerran itse laitoin muutaman sentin matalemmat renkaat, ja aattelin että samalla autohan sitten madaltuu vähän, sit kun oli uudet renkaat alla, niin eihän se sen matalemmalla ollut, entistä isompi väli vaan renkaan ja lokarin välissä  :o

Mie sinuna ottaisin noi bf t/a renkaat, jos ny kahen välillä oot, bf t/a ja roadhawkin välillä, mutta se on ihan niinkuin sanoit, esim. roadhawkissa vois olla parempi pito, mutta toisaalta jos t/a rengas on pari senttii leveämpi, ja kohtuu pito, niin luulis että sitten pito noitten kahen renkaan välillä ois niinkun fifti fifti.

Mutta mieti toki, aikansa kun miettii niin sitten on mukavampi kun on mieleiset renkaat alla.

Oishan tosin noissa bf t/a renkaissa hieno valkoinen teksti, mikä entisestään vaikeuttaa renkaitten miettimistä.  :)

Itsekkin aina on saanut tuumata kun renkaita hankkii, että oisko 245 vai 225, kun 225 renkaita ois paremmin tarjolla laatu renkaana, aina paitsi kerran oon leveämmät renkaat sitten valinnut, vaikkei pito varsinkin märällä ole kuin aika surkea. Mutta mie oon sitten sateella ajellut hissun kissun.
Mutta voipi olla että seuraavalla kerralla saatan valita 225 renkaat kun ne ois "laadukkaammat", mutta saapa nähä.

Poissa Harrastelija

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: Paluu tulevaisuuteen
« Vastaus #45 : 03.03.2020 - klo:17:03 »
Tällä hetkellä on henkinen paini meneillään tuon 215/65 ja 235/60 kokoluokan välillä.

235 jos laittaa niin siinä ei juuri muuta ole kuin bfgoodrichit.

215 jos taasen niin sitten ne mahdollisesti ne roadhawkit.

215 on aika kapeen näköiset camarossa verrattuna 235:een mitä olen netin kuvista koittanut katselle.

Vaikka 235 goodrich on leveempi niin voipi olla tuo 215 kokoluokan moderni rengas pesee sen kykyjen puolesta kuitenkin.

niin ja miksi 235 tai 215 niin tuolla saa tuon pyörän aukon täyttymään vähän paremmin ja maavaraa tulee ihan vähän lisää. Tuntuu (tosin vain tuntuu) että tuo keulan ylitys/spoileri hipoo jyrkemmissä nousuissa/rampeissa nykyisellään..

Mahdollisesti joutuu arvalla vetämään lopussa rengasvalinnan kaikessa päättämättömyydessään :D

Poissa Chevy

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 10562
  • Sukupuoli: Mies
  • Hki
Vs: Paluu tulevaisuuteen
« Vastaus #44 : 02.03.2020 - klo:16:17 »
continental

215/65/15 renkaissa sitten sentin enemmän, 66,1, mutta sentti sinne tai tänne tuskin on mitään merkitystä.

 m/

ei väliä,etenkin kun ei ole Abs:ää / Esp:tä